Masturbation is not a crime?

Rens

Bericht door Rens »

Bert Mulder schreef:
Het wordt wel gezegd............................
En wie of wat is cq zijn dan de bronnen die voor jou aanleiding zijn daarin mee te gaan, een man die zó sterk is gemotiveerd een eigen visie te forumuleren en te verdedigen? Laat jij je zómaar bij de haren meeslepen in een voorstelling van een gang van zaken waar je niet zélf iets van weet, maar alleen kent "van horen zeggen", zoals zovele mensen dat alleen maar "van horen zeggen" hebben?

Je kunt op kranten wijzen, tijdschriften, etc etc. Maar in andere topics hebben we al bediscusieerd dat de facto álle media gekleurd zijn, ieder naar eigen smaak, van rood tot oranje...........

Kortom, Nederland het Sodom en Gomorrah van Europa, alleen van horen zeggen? Dat is sterk gezegd: kort door de bocht.

Kom je met verwijzingen naar bestaande wetgeving, dan gaan we de eerste paar honderd meters van de lange weg samen op.

Maar, laat niet de Nederlandse wetgeving Canadees danwel Canadees-kerkelijk gekleurd bekeken worden!!

Dat schiet niet op!!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marnix

Bericht door Marnix »

jakobmarin schreef:
Breekijzertje schreef:
Marnix schreef:Waar ik nog wel benieuwd naar ben is hoe men hier dan tegenaan kijkt binnen het huwelijk. Stel, een man moet voor zakenreis 2 tot 3 weken naar het buitenland. Is masturbatie dan geoorloofd?

Leuke casus he :)
Ik denk dat je dan wel "de hand aan jezelf mag slaan" als je daarbij aan je vrouw denkt. Ook als je het daarvóór met elkaar hebt besproken is het m.i. zuiver.
Denk in dit verband ook aan hen die bijvoorbeeld op de grote vaart zitten of in de baggerindustrie werkzaam zijn.
Ik denk niet dat mijn vrouw dat zo leuk zou vinden.... Waarom geen 'onthouding', ook al zal dat moeilijk zijn?
Nou ja, als je vrouw daar moeite mee zou hebben zou ik dat een goede keuze vinden. Maar volgens mij zijn er genoeg die er geen probleem mee zouden hebben?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Breekijzertje schreef:
Bert Mulder schreef:Denk dat we gauw alleen getrouwden op dit forum kunnen toelaten, ziende de discussie hier.....
Niet zo preuts Bert....this is Holland man....... :D
Het wordt wel gezegd dat Nederland zo ongeveer de riool van Europa is.....

Laten we daar op dit forum maar niet aan mee doen.
Dat doen we ook neit. Er wordt hier op een serieuze manier gediscussieerd over een onderwerp dat speelt. En jij komt weer met verwijten dat de niet getrouwde mensen hier niet goed met dit onderwerp om gaan. Weer die hoogmoed... leer dat nou eens af :)

En wees nou maar blij dat het gewoon open besproken kan worden, beter dan wat jij weer probeert, het onderwerp doodzwijgen.... er zijn heel veel niet-getrouwde mensen die moeite hiermee hebben.

Reageer zelf nou ook eens normaal ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Robert

Bericht door Robert »

Kan iemand mij nog een keertje uitleggen waarom fantaseren hetzelfde is als begeren?

Begeren is ergens je zinnen op zetten, willden dat iets van jou wordt. Fantaseren is je voorstellen hoe iets zou zijn, zonder dat je daadwerkelijk wilt of hoopt dat het er van komt.

Waarom mag een vrijgezelle jongen niet fantaseren hoe het is om seks te hebben, als hij bijvoorbeeld getrouwd is met dat vrijgezellige meisje?

En egotripperij? Dus als ik alleen thuis ben en ik haal lekker een chineesje voor mezelf (ik bedoel nu dus eten!) en ga daar 's ff lekker van genieten, dan ben ik meteen een egotripper?
Of als ik in m'n auto een mooi muziekje opzet en daar 's lekker van geniet, meteen egotripperij?
Ik lig graag in bad, genieten! Egotripperij?

Weet je wat egotripperij is? Als een man zich masturbeerd en vervolgens geen seks met zijn vrouw wil hebben. Of als hij chinees eet, vlak voor z'n vrouw thuis komt, en dan zegt: "Sorry schat, het is op".

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hier mensen vanuit een (menselijk) religieus gevoel van afkeer t.o.v. masturbatie reageren zonder daar daadwerkelijk christelijke motieven voor te hebben.

En masturberen zonder fantasiën is weldegelijk mogelijk.
Je kan, buiten je wil om, opgewonden raken (bv. door reclames die je onderweg ziet, of gewoon omdat je een mooi meisje ziet) en dan kan je zonder fantasie masturberen en je hoofd weer leegmaken van de gedachten die je niet meer wilt hebben.

Sterker nog, masturberen is vaak een einde aan ongewenste gedachten. En of je er een onbevredigd, leeg gevoel van krijgt.... dat is gewoon 'anti-masturbatie' propaganda. Je krijgt een leeg gevoel na het nuttigen van de zonde. Als je een appel eet, en de appel is op, dan krijg je een leeg schuld gevoel. Het genot is namelijk over maar het kwade geweten blijft.

Als mensen dus een 'leeg' gevoel hebben na masturbatie komt dat gewoon doordat hun geweten hen dat aan'praat'. Maar ja, er zijn mensen die zelfs last van hun geweten krijgen als ze genieten van gewone huwelijkse seks die zelfs voor de voortplanting bedoeld is.

Veel schuldgevoelens die mensen hebben zijn er ingeramd.
En helaas zijn er maar weinig mensen die schuldgevoelens hebben omdat ze anderen met ongepaste schuldgevoelens hebben opgedragen.

En gewoon de slotsom: NERGENS in de Bijbel wordt masturbatie afgekeurd. Simpeler kan ik het niet maken.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Arretje

Bericht door Arretje »

Robert schreef:Kan iemand mij nog een keertje uitleggen waarom fantaseren hetzelfde is als begeren?

Begeren is ergens je zinnen op zetten, willden dat iets van jou wordt. Fantaseren is je voorstellen hoe iets zou zijn, zonder dat je daadwerkelijk wilt of hoopt dat het er van komt.

Waarom mag een vrijgezelle jongen niet fantaseren hoe het is om seks te hebben, als hij bijvoorbeeld getrouwd is met dat vrijgezellige meisje?

En egotripperij? Dus als ik alleen thuis ben en ik haal lekker een chineesje voor mezelf (ik bedoel nu dus eten!) en ga daar 's ff lekker van genieten, dan ben ik meteen een egotripper?
Of als ik in m'n auto een mooi muziekje opzet en daar 's lekker van geniet, meteen egotripperij?
Ik lig graag in bad, genieten! Egotripperij?

Weet je wat egotripperij is? Als een man zich masturbeerd en vervolgens geen seks met zijn vrouw wil hebben. Of als hij chinees eet, vlak voor z'n vrouw thuis komt, en dan zegt: "Sorry schat, het is op".

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hier mensen vanuit een (menselijk) religieus gevoel van afkeer t.o.v. masturbatie reageren zonder daar daadwerkelijk christelijke motieven voor te hebben.

En masturberen zonder fantasiën is weldegelijk mogelijk.
Je kan, buiten je wil om, opgewonden raken (bv. door reclames die je onderweg ziet, of gewoon omdat je een mooi meisje ziet) en dan kan je zonder fantasie masturberen en je hoofd weer leegmaken van de gedachten die je niet meer wilt hebben.

Sterker nog, masturberen is vaak een einde aan ongewenste gedachten. En of je er een onbevredigd, leeg gevoel van krijgt.... dat is gewoon 'anti-masturbatie' propaganda. Je krijgt een leeg gevoel na het nuttigen van de zonde. Als je een appel eet, en de appel is op, dan krijg je een leeg schuld gevoel. Het genot is namelijk over maar het kwade geweten blijft.

Als mensen dus een 'leeg' gevoel hebben na masturbatie komt dat gewoon doordat hun geweten hen dat aan'praat'. Maar ja, er zijn mensen die zelfs last van hun geweten krijgen als ze genieten van gewone huwelijkse seks die zelfs voor de voortplanting bedoeld is.

Veel schuldgevoelens die mensen hebben zijn er ingeramd.
En helaas zijn er maar weinig mensen die schuldgevoelens hebben omdat ze anderen met ongepaste schuldgevoelens hebben opgedragen.

En gewoon de slotsom: NERGENS in de Bijbel wordt masturbatie afgekeurd. Simpeler kan ik het niet maken.
Hier een stukje uit het boekje van Ds. C.G. Vreugdenhil: Vruchtdragen voor Hem:

De Heere Jezus zegt: "Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aanziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan" (Matth. 5:28 ). Een begerige blik roept al snel een onreine gedachte op. Onreine gedachten roepen het verlangen wakker naar bevrediging en zo loopt het zien uit op de daad. Daarom sloot de rechtvaardige Job zelfs een verbond met zijn ogen om geen begerige blik te werpen op een maagd. Zo'n gelofte mogen wij allemaal wel doen in onze moderne samenleving, waar op allerlei manieren munt geslagen wordt uit de seksuele begeerte. Laten we net als Jozef de seksuele verleiding ontvluchten en bedenken dat God het een grote zonde vindt (Gen. 39:9). Paulus roept de gelovigen in Kolosse op om de leden van hun lichaam niet te laten dienen als instrumenten voor de zonde (Kol. 3:5). Het is elke dag opnieuw weer een bewuste beslissing om aan onreine seksuele hartstocht geen plaats te geven in je leven.

Zelfbeheersing is niet alleen nodig op het gebied van onze eet- en drinkgewoonten en van de seksualiteit, maar ook in ons gedachteleven. In 2 Korinthe 10:5 geeft Paulus de raad om al onze gedachten gevangen te laten nemen door de gehoorzaamheid aan Christus. Zelfbeheersing is niet alleen nodig met betrekking tot onze daden, het gaat ook over onze woorden, gedachten en gevoelens. Zelfbeheersing betekent dat we "ja" zeggen tegen het goede en "nee" tegen het kwade.
Christus is net zo gewillig om een vluchtende zondaar die tot Hem komt te vergeven, als dat wij gewillig zijn om te zondigen.
Robert

Bericht door Robert »

Dat stuk beantwoord mijn vra(a)g(en) niet, Arretje.
Marnix

Bericht door Marnix »

Volgens mij is masturbatie op zich inderdaad niet verkeerd. Wel als het gepaard gaat met verkeerde gedachten, wat vaak het geval is. Ik vind het knap als die er bij jou niet zijn. Dat terzijde. Ik weet niet waar jij dan aan denkt? As het aan dat vrijgezellige meisje is, dat is niet jou meisje waar je nooit mee trouwt, is dat wel verkeerd. Je denkt aan seks met een meisje dat niet jou vrouw is. Je beeldt je alleen even voor het gemak in dat je er mee getrouwd bent om er zogenaamd legaal seks mee te mogen hebben in je gedachten. Erg flauw hoor, om de regels zo te omzeilen...
Robert

Bericht door Robert »

Marnix, ik geloof niet dat je m'n hele post gelezen hebt.

En 'de regels' omzeilen.........
Je praat over 'de regels' alsof het een spelletje is!
Ik vind het woord 'regels' zowieso totaal niet horen bij het christelijk geloof. Moslims, die hebben regels. Wij niet.

Maar geef eens antwoord op de vraag waarom fantaseren hetzelfde is als begeren?
En waarom is het verkeerd als een vrijgezelle man zijn natuurlijke fantasiën heeft?

Over het 'masturberen zonder fantaseren', het is bekend dat bij mannen juist tijdens het ejaculeren zijn gedachten zo goed als 'leeg' kunnen zijn. Het masturberen zelf kan daar al dicht bij in de buurt komen.

Je hebt natuurlijk masturberen en masturberen, als je je gemak er voor neemt dan zal het niet zonder fantasiën gaan, maar de fantasie is allereerst nodig om opgewonden te raken. Zoals ik al zei in mijn bericht, als je als man al opgewonden bent geraakt buiten je wil om, dan kan je volgens mij masturberen zonder te fantaseren.

Ik ben overigens getrouwd, ik zeg het bovenstaande over vrijgezelle mannen niet om mezelf een excuus te geven. Ik zeg het als jeugdleider omdat ik het te doen heb met christen jongeren in onze tijd die dag in dag uit bedolven worden onder seksuele prikkels, vervolgens geen seks voor het huwelijk mogen van de kerk, en dan wordt de masturbatie hen ook nog eens ontnomen.

Ik vind het onmenselijk.
Ik wil als jeugdleider hen echt helpen met seksualiteit, en dat kan ik alleen doen door het onderwerp serieus te nemen. Niet door gevoelsmatig alles op afstand te houden.
Er is zoveel recht te breien in onze maatschappij als het over seks gaat.
Gian

Bericht door Gian »

Raar om te stellen dat fantaseren niets met begeren te maken heeft :|
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Arretje

Bericht door Arretje »

Robert schreef:Dat stuk beantwoord mijn vra(a)g(en) niet, Arretje.
Jammer, het leek mij vrij duidelijk!
Christus is net zo gewillig om een vluchtende zondaar die tot Hem komt te vergeven, als dat wij gewillig zijn om te zondigen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Robert schreef: Marnix, ik geloof niet dat je m'n hele post gelezen hebt.

En 'de regels' omzeilen.........
Je praat over 'de regels' alsof het een spelletje is!
Ik vind het woord 'regels' zowieso totaal niet horen bij het christelijk geloof. Moslims, die hebben regels. Wij niet.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik neem toch aan dat dat het niet doodslaan, niet stelen, het niet begeren, het God liefhebben met alles in je, en je naaste als jezelf, toch wel duidelijk regels zijn. Het verschil met moslims is: Wij moeten ze niet houden om gered te worden, maar mogen ze houden uit dankbaarheid, we kunnen er niet iets mee verdienen.

Maar fantaseren over een meisje en dan erbij fantaseren dat je getrouwd bent omdat seks dan sowieso mag, dat vind ik wel erg makkelijk.
Maar geef eens antwoord op de vraag waarom fantaseren hetzelfde is als begeren?
En waarom is het verkeerd als een vrijgezelle man zijn natuurlijke fantasiën heeft?
Als het om dat leuke vrijgezelle meisje uit je straat gaat, ga je in je hoofd, je gedachten, op een verkeerde manier om met seksualiteit. Ze is namelijk niet van jou, dus moet je ook niet bedenken dat dat wel zo is en in gedachten haar uitkleden en er dingen mee doen die God binnen de bijzondere band tussen man en vrouw heeft bedacht.

Bij fantaseren verlang je naar iets wat je mist. Begeren is precies hetzelfde: Ergers naar verlangen. Als je fantaseert over een meisje en seks met haar, begeer je haar (en de sekd met haar) dus ook.
Ik ben overigens getrouwd, ik zeg het bovenstaande over vrijgezelle mannen niet om mezelf een excuus te geven. Ik zeg het als jeugdleider omdat ik het te doen heb met christen jongeren in onze tijd die dag in dag uit bedolven worden onder seksuele prikkels, vervolgens geen seks voor het huwelijk mogen van de kerk, en dan wordt de masturbatie hen ook nog eens ontnomen.

Ik vind het onmenselijk.
Ik wil als jeugdleider hen echt helpen met seksualiteit, en dat kan ik alleen doen door het onderwerp serieus te nemen. Niet door gevoelsmatig alles op afstand te houden.
Er is zoveel recht te breien in onze maatschappij als het over seks gaat.
Ik heb ook niet gezegd dat ik aan je intenties twijfelde, alleen zet ik vraagtekens bij je uitwerking daarvan. Dat het een heel lastig onderwerp is, daar ben ik het mee eens. Veel jongeren worstelen met deze problemen, veel stellen hebben wel gemeenschap voor het huwelijk (ook al zijn ze vaak in wel tegen). Maar daarmee wil ik nog niet voor de makkelijkste weg kiezen, omdat die ander weg heel moeilijk is. Ik probeer te ontdekken en te vertellen wat volgens mij hierin Gods weg is.
Robert

Bericht door Robert »

Gian schreef:Raar om te stellen dat fantaseren niets met begeren te maken heeft :|
Ik geef tenminste argumenten, jij niet.

Sommige vormen van fantaseren zullen ongetwijfeld alles met begeren te maken hebben, maar ik geloof niet dat jij nooit iets hebt gefantaseerd dat je daadwerkelijk niet begeert.

Ik fantaseer weleens dat ik een heeeele goeie voetballer ben en Feyenoord kampioen maak. Maar dat begeer ik niet. Ik wil geen profvoetballer zijn, al had ik 1000x het talent.

Snap je?
Robert

Bericht door Robert »

Maar fantaseren over een meisje en dan erbij fantaseren dat je getrouwd bent omdat seks dan sowieso mag, dat vind ik wel erg makkelijk.
?????
Dat zeg ik nergens.
Bij fantaseren verlang je naar iets wat je mist. Begeren is precies hetzelfde: Ergers naar verlangen. Als je fantaseert over een meisje en seks met haar, begeer je haar (en de sekd met haar) dus ook.
Dat is zo niet waar!
Fantaseren is het in je gedachte beleven van dingen die niet echt zijn.
Begeren is het wensen dat je iets hebt.

Je kan begeren dat je fantasie werkelijkheid wordt, maar ik, en ook jij niet, begeer niet dat AL mijn fantasiën werkelijkheid worden.
Ik zal het je nog sterker vertellen, ik heb fantasiën waarvan ik ABSOLUUT NIET begeer dat ze werkelijkheid worden.

Het gaat mij nu niet om de vraag of een fantasie zondig of niet zondig kan zijn, maar om de vraag of we Jezus' uitspraak dat wie begeert in zijn hart overspel heeft gepleegd kunnen doorvertalen dat wie fantaseert overspel heeft gepleegd, zeg ik keihard nee.

En ik ben bang dat jij niet het echte kwaad van begeren ziet.
Begeren is zoveel meer dan zomaar een fantasietje.
Een begeerte is iets dat je leven kan beheersen.

Een fantasie kan uitgroeien in een begeerte, dat zeker! En daarom moet je ook zeker voorzicht zijn (voor zover dat kan) met je fantasien. Maar begeren en fantaseren gelijk stellen is onzin. Het is niet eens een synoniem.
Maar daarmee wil ik nog niet voor de makkelijkste weg kiezen, omdat die ander weg heel moeilijk is.
Ik vind de weg die jij nu kiest de makkelijkste weg.
De makkelijkste weg is namelijk gewoon alles verbieden.
De moeilijke weg is om in de complexe situatie waarin wij ons bevinden, of waarin bv. een vrijgezelle man die dolgraag een vrouw wil hebben, maar deze niet kan vinden, zich bevindt.

En dan is 'gewoon verbieden' gewoon een simpele uitweg.
Als het om dat leuke vrijgezelle meisje uit je straat gaat, ga je in je hoofd, je gedachten, op een verkeerde manier om met seksualiteit. Ze is namelijk niet van jou
Dat is allemaal hele mooie theologie, maar zowel de 10 geboden als Jezus hebben het over het begeren van iemand die van een ander is, niet over het fantaseren over iemand die van niemand is.

Als een man vrijgezel is en een vrouw vrijgezel is, en de man fantaseert over de vrouw, dan kan er van alles mis zijn, maar dan is het gebod en de uitspraak van Jezus niet van toepassing. Er staat niet voor niets zo duidelijk bij dat het om de vrouw van uw naaste gaat.

Het gaat niet alleen over het nemen, maar ook over het ontnemen.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik neem toch aan dat dat het niet doodslaan, niet stelen, het niet begeren, het God liefhebben met alles in je, en je naaste als jezelf, toch wel duidelijk regels zijn.
Nee, dat zijn geen regels. Ik ben veranderd van binnen, en leef op een andere manier. Ik doe het niet omdat ik het niet mag, maar omdat ik het niet wil. Er is een wilsverandering, niet een opgelechte regel.

Overigens geldt daar natuurlijk bij dat ik een zondaar ben en heel vaak doe wat ik niet wil. Of iets wil wat ik niet zou mogen willen. Helaas :(
Marnix

Bericht door Marnix »

Even kort een reactie, want we komen er denk ik niet echt uit :)
Robert schreef:Dat is allemaal hele mooie theologie, maar zowel de 10 geboden als Jezus hebben het over het begeren van iemand die van een ander is, niet over het fantaseren over iemand die van niemand is.

Als een man vrijgezel is en een vrouw vrijgezel is, en de man fantaseert over de vrouw, dan kan er van alles mis zijn, maar dan is het gebod en de uitspraak van Jezus niet van toepassing. Er staat niet voor niets zo duidelijk bij dat het om de vrouw van uw naaste gaat.

Het gaat niet alleen over het nemen, maar ook over het ontnemen.
Tja, ik vind dat je die zaken ook in tijdsperspectief moet zien. Je kan zeggen: Tja, hij/zij is niet getrouwd dus dan mag je er over fantaseren, ze is van niemand anders dus pleeg je geen echtbreuk. Dat zou betekenen dat op het moment dat ze een partner krijgt, je er opeens niet meer over mag fantaseren. Dan is ze wel van iemand anders. Dat wringt voor mijn gevoel omdat je dan alleen maar naar het moment zelf kijkt. Op het moment dat ze een partner krijgt heb je inmiddels wel seksuele fantasieen over haar gehad, terwijl ze dus niet van jou is of is geweest, en nu wel bij een ander hoort. Ik zou het niet prettig vinden als ik te horen zou krijgen dat je in gedachten over mijn vriendin hebt gefantaseerd toen ze nog single was, om maar een concreet voorbeeld te noemen. Daarom zijn Gods regels goed, om seksualiteit en ook seksuele fantasieen dus voor te behouden aan man en vrouw en te koppelen aan concrete liefde, in plaats van aan eigen lusten. Want je fantaseert over iemand waar je verder niks mee deelt en waar je geen speciale liefde voor hebt. En daarnaast ben ik van mening dat alles wat je doet, je ook tegen zo iemand zou moeten kunnen zeggen. Zou je naar je buurmeisje of zo toe willen gaan en zeggen: Ik fantaseer over seks met jou en dan masturbeer ik? Ik vraag me sterk af of ze daar blij mee zou zijn. Wil je dat niet, dan heb je blijkbaar toch wat te verbergen.

Voor zover mijn mening. Met nog even de toevoeging dat een singel prima zonder masturberen kan. het wordt een beetje gebracht alsof je vreselijk veel zou moeten missen als je geen relatie hebt, omdat je dan geen seks kan hebben. Zo zielig is dat echt niet hoor :)
Gian

Bericht door Gian »

Robert schreef:
Gian schreef:Raar om te stellen dat fantaseren niets met begeren te maken heeft :|
Ik geef tenminste argumenten, jij niet.

Sommige vormen van fantaseren zullen ongetwijfeld alles met begeren te maken hebben, maar ik geloof niet dat jij nooit iets hebt gefantaseerd dat je daadwerkelijk niet begeert.

Ik fantaseer weleens dat ik een heeeele goeie voetballer ben en Feyenoord kampioen maak. Maar dat begeer ik niet. Ik wil geen profvoetballer zijn, al had ik 1000x het talent.

Snap je?
Nee....

Fantaseren over sexuele handelingen over een vrouw waar je niet mee getrouwd bent is ronduit zondig, en een fantasie die geboren wordt uit zondige lust en niet uit liefde. In deze zin is fantaseren absoluut begeren, zeker als je het gebruikt om te masturberen. Dan kan ik netzogoed de playboy pakken, vervolgens fantaseren dat je met het model getrouwd bent, en dan fantaseren hoe je sex met haar zou hebben.

Ik heb heel wat van je postings in het verleden met genoegen gelezen maar meen dat je de plank nu volledig misslaat.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gesloten