Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Josephus

Bericht door Josephus »

accoord schreef:Ook kan hij altijd heel mooi het verschil tussen een boete- en lofpsalm laten horen vind ik.
Dat is dan wel weer knap. 8)
wim

Bericht door wim »

jvdg schreef: Misschien oordeelt u: Emotioneel!
Maar die emotie is mij dan liever dan het "kale genot" van het orgelspel.
Ja precies. En de wat meer muzikalen in de gemeente die met kromme tenen moeten aanhoren hoe de muziek geweld wordt aangedaan, moeten gewoon niet zeuren. Het gaat uiteindelijk om het goede gevoel dat je er aan over houdt. Gewijde kunst met veel wijding en weinig kunst is goed genoeg.
jvdg

Bericht door jvdg »

wim schreef:[ Gewijde kunst met veel wijding en weinig kunst is goed genoeg.
Precies wat ik bedoelde.
wim

Bericht door wim »

jvdg schreef:
Precies wat ik bedoelde.
Ja, dat was me wel duidelijk... :(
Maar was het ook precies wat ik bedoelde?
jvdg

Bericht door jvdg »

wim schreef:
jvdg schreef:
Precies wat ik bedoelde.
:wink:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:
jvdg schreef:
Precies wat ik bedoelde.
Je verstaat in elk geval de kunst om te zeggen wat men graag wil horen. Dat kan in sommige situaties knap handig zijn.
En wat blijkt: sommigen denken nog dat je 't méént ook 8)
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Wij hebben een organist die een stijl heeft aangeleerd.
Die improviseerd bijna altijd. Laatste sprak ik hem,
hij zei er zijn nog maar een paar die horen dat het veel/steeds
het zelfde is.... :shock:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef:Wij hebben een organist die een stijl heeft aangeleerd.
En de rest is afgeleerd het op te merken?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

De rest luistert waarschijnlijk allang niet meer. Het is toch steeds hetzelfde 8)
Adorote

Bericht door Adorote »

Een organist is voor de begeleiding van de liturgische en kerkzang meer niet.Dus aldat gebonk en zo hard mogelijk op een orgel rammen is niet meer dan walgelijk en uit de boze,een soort afgodendienst.Als een organist de artiest uit wil hangen kan hij misschien bij het straatorgel terecht.

Een organist is niet bij zichzelf in dienst ,maar in dienst van de Kerk en de parochie/gemeente,overeenkomstig hoort hij/zij zich daar naar te gedragen .
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
De rest luistert waarschijnlijk allang niet meer. Het is toch steeds hetzelfde 8)
Of ergert zich wel degelijk... :roll:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
wim

Bericht door wim »

Adorote schreef:Dus aldat gebonk en zo hard mogelijk op een orgel rammen is niet meer dan walgelijk en uit de boze,een soort afgodendienst.
Rare organisten daar bij jullie. Je weet zeker dat het geen verlate beeldenstormers zijn die ook het orgel er uit willen bonjouren?
Adorote

Bericht door Adorote »

wim schreef:
Adorote schreef:Dus aldat gebonk en zo hard mogelijk op een orgel rammen is niet meer dan walgelijk en uit de boze,een soort afgodendienst.
Rare organisten daar bij jullie. Je weet zeker dat het geen verlate beeldenstormers zijn die ook het orgel er uit willen bonjouren?

Neen het gaat over de organisten bij de gereformeerde gezindte en in de PKN,daar gaat het over; en wat is bij jullie ,denk toch dat je dat bij jullie er goed naast zit.In ieder geval bij de Romana en Oud katholieken en Anglicanen zo ook Lutheranen ,zijn de organisten dienst baar aan de Kerk en de parochie/gemeente , en zo hoort het ook; zij spelen niet voor zichzelf maar tot Gods eer.
wim

Bericht door wim »

Adorote schreef:... de organisten dienst baar aan de Kerk en de parochie/gemeente , en zo hoort het ook; zij spelen niet voor zichzelf maar tot Gods eer.
Niemand die anders zou beweren. Ook de 'orgelrammers' zullen het waarschijnlijk be-amen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Adorote schreef:In ieder geval bij de Romana en Oud katholieken en Anglicanen zo ook Lutheranen ,zijn de organisten dienst baar aan de Kerk en de parochie/gemeente , en zo hoort het ook; zij spelen niet voor zichzelf maar tot Gods eer.
In Het Orgel, jaargang 103 (2007) nummer 2, staat een uitgebreid artikel van Richard Bot onder de titel "Wordt het orgel nog gebruikt? Gebruik en ongebruik van het orgel in de R.-K. Kerk in Nederland na het Tweede Vaticaans Consilie". Nou, Adorote, na lezing van dat artikel is me nog des te meer duidelijk geworden wat ik uit eigen ervaring ook al wel wist: bij de Romana wordt het orgel amper meer gebruikt. Bijna niemand weet nog hoe je erop moet spelen, en bijna niemand wil die muziek meer horen.

In OKK is het klimaat veel gunstiger. Maar bij de Lutheranen krijgt de muziek zelfs zoveel ruimte dat je moeilijk meer van dienstbare muziek kunt spreken: muziek lijkt daar soms nog belangrijker dan de preek.
Plaats reactie