REO

jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Met alle respect, maar drammen (in de goede zin des woords) om iemand te behouden, is zeer wel bijbels.

De 6:7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.
Lukas 14: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde
1Ti 4:13 Houd aan in het lezen, in het vermanen, in het leren
2Ti 4:2 Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door jakobmarin
Met alle respect, maar drammen (in de goede zin des woords) om iemand te behouden, is zeer wel bijbels.

De 6:7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.
Lukas 14: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde
1Ti 4:13 Houd aan in het lezen, in het vermanen, in het leren
2Ti 4:2 Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk
prima; maar bovenstaande is geen drammen. Dat is aanhouden. We moeten sterk aandringen, welzeker. Dat wordt ook binnen mijn kerkelijke gemeente gedaan en benadrukt.

Kan iemand me nou tenslotte nog eens even de meerwaarde van de REO aangeven? Want ik heb helaas alleen maar negatieve gevolgen ervan kunnen ontdekken.
Majorca

Bericht door Majorca »

Verborgen agenda?

Zomaar een mogelijkheid:

REO is de seniorenafdeling van de SRA (met Leen van Valen als oudere jongere en protégé van Ds Hegger) als verbindend element.: elke leeftijd zo zijn eigen organisatie om de gewenste veranderingen binnen bestaande kerken te bevorderen.

Moet dat zo?
refo

Bericht door refo »

Afgelopen zondag ging het er ook nog over. Behandeld werd zondag 7. Geen moment echter werd er aangedrongen om te geloven.

Aan het eind leek het er even op: jonge mensen, verschuil je toch niet door te zeggen: ja maar ik kan toch niet geloven! * Bidt de Heere of Hij je het wil geven! **Zijn er mensen onder u die al zo biddend gemaakt zijn?

Verbazingwekkend! Dat klinkt eigenlijk niet meer als een oproep tot geloof, maar als een oproep wedergeboren in engere zin te zijn. Weest wedergeboren!

Bij * is wordt de categorie hoorders aangesproken die onbekeerd is, onwedergeboren. Bij ** wordt naadloos overgeschakeld op de wedergeborenen. Dit werkt toch lijdelijkheid in de hand?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Majorca

Kan iemand me nou tenslotte nog eens even de meerwaarde van de REO aangeven? Want ik heb helaas alleen maar negatieve gevolgen ervan kunnen ontdekken.
Vraag het ds. Hegger zelf. Zijn emailadres staat hier ergens onder.

Over drammen gesproken: steeds weer je eigen stellingen poneren en niet of nauwelijks ingaan op wat de ander zegt: is dat niet drammen?
jakobmarin

prima; maar bovenstaande is geen drammen. Dat is aanhouden. We moeten sterk aandringen, welzeker. Dat wordt ook binnen mijn kerkelijke gemeente gedaan en benadrukt.

volgens VanDale is drammen: '(informeel) aandringen, aanhoudend zeuren. (en dat vinden we al gauw, als het om deze zaken gaat).

Maar goed, laten we het op 'aanhouden' houden (ander blijven we aanhouden);).

Als jíj alleen nog maar negatieve kanten kunt ontdekken, dat betekend nog niet dat die er ook alleen maar zijn.

Zullen we gewoon alleen op de vruchten letten? En niet direct gaan hebben over meerwaarde en weet ik niet wat.

Als ik vergelijk waar REO voor staat én wat ik 's zondags hoor, dat zie ik wel degelijk meerwaarde.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Unionist

Vraag het ds. Hegger zelf. Zijn emailadres staat hier ergens onder.

Over drammen gesproken: steeds weer je eigen stellingen poneren en niet of nauwelijks ingaan op wat de ander zegt: is dat niet drammen?
ja idd, en dat is wat jij en anemoon doen, steeds de discussie ontwijken door over iets anders te beginnen.

Ik bedacht met net overigens dat mensen in mijn omgeving (gelukkig) nog nooit van REO gehoord hebben. Zelf had ik er overigens ook niet van gehoord, voor ik dit topic zag. En dat is een geruststelling.

Eigenlijk geef ik ze ook veel te veel aandacht hier: de naamsbekendheid zal daardoor oplopen en daar wil ik niet aan mee doen.

Laat ik hier mee besluiten:

verlang je naar geestelijk leven, en naar opwekking? Ga dan niet allerlei clubjes op richten, en denk niet dat je dat met een paar gelijkgezinde mensen gaat bewerkstelligen. Ga op je knieën in je binnenkamer! Voeg je bij Gods gemeente in één van de reformatorische kerken op gereformeerde grondslag (Drie formulieren)! Verootmoedig je in het verband van je plaatselijke gemeente, dàt is de vorm die we al in de vroege christengemeenten vinden (ook in het NT)!
Zet al je activisme eens op zij, en verwacht het van God alleen!

Ik heb gezegd.
Unionist

Bericht door Unionist »

ja idd, en dat is wat jij en anemoon doen, steeds de discussie ontwijken door over iets anders te beginnen.
...zei degene die ik hier steeds moest vragen inhoudelijk op mijn argumenten te reageren. Die dat af en toe schoorvoetend deed, onderwijl zuchtend en kreunend dat het zonde van zijn tijd was. En die ik hier uitdaag mij aan te wijzen waar ik niet ingegaan ben op zijn argumenten.

Zoals ik ook, zonder reactie, gevraagd heb waar ik afwijk van de Schrift.

[Aangepast op 14/12/04 door Unionist]
jakobmarin

verlang je naar geestelijk leven, en naar opwekking? Ga dan niet allerlei clubjes op richten, en denk niet dat je dat met een paar gelijkgezinde mensen gaat bewerkstelligen. Ga op je knieën in je binnenkamer! Voeg je bij Gods gemeente in één van de reformatorische kerken op gereformeerde grondslag (Drie formulieren)! Verootmoedig je in het verband van je plaatselijke gemeente, dàt is de vorm die we al in de vroege christengemeenten vinden (ook in het NT)!

Ik heb gezegd.
Beste Majorca,

Wat denk je klein van de veelkleurigheid van Gods Koninkrijk.
Is opwekking echt alleen mogelijk met de reformatorische kerken op gereformeerde grondslag én met de 3 formulieren?

Ik onderschrijf ze echt van harte, maar (om maar iets te noemen) de 1e christengemeente had ze ook niet... En is ook zéker geen zgn. vereiste. Dat maken wij er van.

In die zin is echt de Schrift voldoende. Hoewel deze formulieren goed gebruikt kunnen worden tegen dwalingen.
Majorca

Bericht door Majorca »

...zei degene die ik hier steeds moest vragen inhoudelijk op mijn argumenten te reageren. Die dat af en toe schoorvoetend deed, onderwijl zuchtend en kreunend dat het zonde van zijn tijd was. En die ik hier uitdaag mij aan te wijzen waar ik niet ingegaan ben op zijn argumenten.

Zoals ik ook, zonder reactie, gevraagd heb waar ik afwijk van de Schrift.

[Aangepast op 14/12/04 door Unionist]
je kon dat wel vragen, maar ik was daar al lang en breed op in gegaan. Terwijl ik juist moet klagen dat jij niet op mijn argumenten in gaat. Maar dan zeur jij weer dat ik dat aan moet wijzen. Wijs jij maar eens aan dat ik niet op jou in ging! Ja, dan kom je weer met een willekeurig geplakt eigen stukje tekst, waar dingen in staan die ik al 10 keer besproken en behandeld heb....
Op veel van mijn stellingen is in ieder geval niet serieus ingegaan. En dat is triest. Óf er wordt een karikatuur van gemaakt, óf men begint over iets anders (bijv. dat er haast bij is bij de bekering, wel dat heb ik nergens ontkend).
Anemoon en Unionist zijn kampioen in deze oneerlijke vorm van discussieren.

Errug vermoeiend allemaal. Langs elkaar heen praten, noemen ze dat. Helaas heb ik het akelige gevoel dat het expres gebeurt. Omdat men kennelijk geen zinnige argumenten heeft...? Van een zinnig gesprek is dan geen sprake.

Kappen is dan het beste.
En dat doe ik dan ook.

Het ga je goed!
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door refo
Nee, niet grappig. De Heere wil nu. En wij willen later. En we vinden allicht een dominee die iets dergelijks lijkt gezegd te hebben. En we vallen weer in slaap.
grappig is idd niet goed gekozen. Laten we het opmerkelijk noemen.

Overigens moet mij van het hart dat de emotionele toestand van een diep er door heen gehaalde bijna tot zelfmoord komende weg sommige liever preferen dan een een weg die met blijdschap gevolgd wordt. Volgens mij hoort emotie niet het belangrijkst te zijn in een bekeringsweg. Moslims hebben ook hun emotionele toestanden. Tlijkt me beter dat men gewoon nuchter is. Dan krijg je ook niet van die onzin praat.
Gian

Bericht door Gian »

Dus om na te zeggen wat er in de kerken gezegd wordt mag je ook al geen club oprichten?

Zijn er wel goeie verenigingen?
nee, dat is geen nazeggen, want in de kerken spelen niet op het gevoel,
Hnd 28:23 En als zij hem een dag gesteld hadden, kwamen er velen tot hem in zijn woonplaats; denwelken hij het Koninkrijk Gods uitlegde, en betuigde, en poogde hen te bewegen tot het geloof in Jezus, beide uit de wet van Mozes en de profeten, van des morgens vroeg tot den avond toe.
2Co 5:11 Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof, en zijn Gode openbaar geworden; doch ik hoop ook in uw gewetens geopenbaard te zijn.

Majorca,

Hoe verklaar je deze teksten dan?
Gian

Bericht door Gian »

Eigenlijk geef ik ze ook veel te veel aandacht hier: de naamsbekendheid zal daardoor oplopen en daar wil ik niet aan mee doen.

Ik heb gezegd.
Als er iets in de weg staat voor een opwekking, zijn het de kerken. Weet je wat er eerst nodig is voor een opwekking? Reformatie.
Al die enge kerkelijke stelligheid heeft nog nooit wat opgeleverd.
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door OSW Moderator
Beste mensen,

Ik wil jullie even herinneren aan 2 van onze forumregels. Als men zich daar niet aan houdt, gaat deze topic onherroepelijk op slot:
Op het OSW-forum en in de refochatbox gelden een aantal gedragsregels:
- Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers.
- Discussieer inhoudelijk en speel het niet op de persoon.
Uw Moderator
:pu
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Plaats reactie