Gelezen preken
- ndonselaar
- Contacteer:
Omdat iedere schrijver ergens wel iets zegt waar jij het mee eens bent. Dat noemen ze met een bepaalde bril op een oudvader lezen. Die fout wordt door heel veel mensen, ook ík, gemaakt.Ar-Jan schreef:Hoe kun je nu van te voren(voor je gaat lezen) weten of een oude schrijver jouw eigen mening bevestigd???refo schreef:Die kast kun je gerust verbranden. Als je Bijbel maar uit de vlammen redt. Probleem met al die schrijvers is dat men toch alleen maar die leest, die de eigen mening bevestigen.
Je kunt ook met een 'leerzaam oog'(geintresseerd) oudvaders lezen toch?? Ik ben nog jong en ben (helaas!) nog niet zo thuis in oudvaders.ndonselaar schreef:Omdat iedere schrijver ergens wel iets zegt waar jij het mee eens bent. Dat noemen ze met een bepaalde bril op een oudvader lezen. Die fout wordt door heel veel mensen, ook ík, gemaakt.Ar-Jan schreef:Hoe kun je nu van te voren(voor je gaat lezen) weten of een oude schrijver jouw eigen mening bevestigd???refo schreef:Die kast kun je gerust verbranden. Als je Bijbel maar uit de vlammen redt. Probleem met al die schrijvers is dat men toch alleen maar die leest, die de eigen mening bevestigen.
Maar idd, als iets niet spoort met je iegen mening; krijg je lichtelijk de neiging om door te bladeren
Waarom doorbladeren als je het niet met ze eens bent? Juist niet doen! Ik heb zelf al op meerdere keren mn mening bijgedraait, omdat hetgeen ik las me overtuigde van het ongelijk van de mening die ik erop na hield. Je kan beter leren van wijzere mensen, dan alles wat niet strookt met je eigen mening overslaan. Eerst luisteren, dan bepalen wie er gelijk heeft....Ar-Jan schreef:Je kunt ook met een 'leerzaam oog'(geintresseerd) oudvaders lezen toch?? Ik ben nog jong en ben (helaas!) nog niet zo thuis in oudvaders.ndonselaar schreef:Omdat iedere schrijver ergens wel iets zegt waar jij het mee eens bent. Dat noemen ze met een bepaalde bril op een oudvader lezen. Die fout wordt door heel veel mensen, ook ík, gemaakt.Ar-Jan schreef:Hoe kun je nu van te voren(voor je gaat lezen) weten of een oude schrijver jouw eigen mening bevestigd???refo schreef:Die kast kun je gerust verbranden. Als je Bijbel maar uit de vlammen redt. Probleem met al die schrijvers is dat men toch alleen maar die leest, die de eigen mening bevestigen.
Maar idd, als iets niet spoort met je iegen mening; krijg je lichtelijk de neiging om door te bladeren
Een lichtelijke neiging... (een mens wordt nu eenmaal niet graag in zn ongelijk gesteld) Ik zeg niet dat ik het doe!!memento schreef:Waarom doorbladeren als je het niet met ze eens bent? Juist niet doen! Ik heb zelf al op meerdere keren mn mening bijgedraait, omdat hetgeen ik las me overtuigde van het ongelijk van de mening die ik erop na hield. Je kan beter leren van wijzere mensen, dan alles wat niet strookt met je eigen mening overslaan. Eerst luisteren, dan bepalen wie er gelijk heeft....Ar-Jan schreef:Je kunt ook met een 'leerzaam oog'(geintresseerd) oudvaders lezen toch?? Ik ben nog jong en ben (helaas!) nog niet zo thuis in oudvaders.ndonselaar schreef:Omdat iedere schrijver ergens wel iets zegt waar jij het mee eens bent. Dat noemen ze met een bepaalde bril op een oudvader lezen. Die fout wordt door heel veel mensen, ook ík, gemaakt.Ar-Jan schreef: Hoe kun je nu van te voren(voor je gaat lezen) weten of een oude schrijver jouw eigen mening bevestigd???
- Miscanthus
Eerst luisteren alvorens we met de rode pen klaarstaan. Ook al klinkt iets je de eerste paar regels al onbijbels in de oren. Meestal valt dat achteraf best mee als je iemand laat uitpraten, en de moeite doet zn mening te begrijpen.Miscanthus schreef:eh, misschien eerst toetsen aan de Bijbel?memento schreef:[Eerst luisteren, dan bepalen wie er gelijk heeft....
Het is namelijk heel makkelijk om een karikatuur te maken van iemands mening, en dan gauw af te schrijven als onbijbels. Laten we eerst naar elkaar luisteren, vervolgens proberen elkaar te begrijpen, en dán pas gaan toetsen aan Schrift en belijdenissen. Anders lopen we het ernstige risico om iemands ideeën af te schrijven als onbijbels, terwijl dat helemaal niet zo is. Iets wat helaas in de discussie over het aanbod van genade maar al te vaak gebeurd; i.e. de karikaturen vliegen in het rond...