studenten

WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Oorspronkelijk gepost door MV
Oorspronkelijk gepost door WSO
Worden er in de GGiN wel eens mensen bekeerd eigenlijk? Hoor je daar wel eens van? En dan bedoel ik niet de bejaarde ouderling die het al 50 jaar is, maar gewoon iemand die vorig jaar nog voor eigen rekening leefde en nu niet meer?

Ik weet dat 'bekeerd' ok al weer negatief is, je moet nu bidden om onbekeerd te worden, maar ik noem het toch maar even zo. Het liefst zou ik vragen: is er iemand tot geloof gekomen.
Deze reactie vindt ik ver onder de maat. Alsof het aantal bekeerden iets zegt over de zuiverheid van de prediking.
Wie bepaald er trouwens of iemand tot God bekeerd is?
Ik hoorde overigens dat er in Barneveld inderdaad 2 jonge mensen tot verandering zijn gekomen onder de prediking van ds. Roos
Ik had niet gezien dat je al gereageerd had, het gaat hier ook zo snel! ;)

Zoals jacob het zegt zou ik 't niet zeggen, maar ik krijg in de GGiN altijd wel het gevoel dat zij de zaakjes goed voor elkaar hebben en 'wij' niet. Wie die 'wij' ook zijn.

Als die prediking precies naar God is, zal deze toch vrucht geven? Veel vrucht? God is toch een waarmaker van Zijn Woord?

Dus bij ds Roos gaat het goed, hoewel 'veranderd' niet de juiste term is. De mensen bij 'ons' zijn ook veranderd, maar dat vinden jullie niet echt.

Gelukkig dat je zelf erkent dat een mens niet kan bepalen of iemand bekeerd is. Dat is al heel wat gewonnen!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door MV
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Lijkt wel een recept.....
Wat lijkt een recept
Dit lijkt me een juiste volgorde:

En hier is de wet een woord van macht, hetwelk doodt, maar de Geest maakt levend. Opdat een arme zondaar, die zijn zonden met een treurend gemoed erkent, zijn onmacht recht levendig gevoelt Ro 7.5 En opdat hij, terwijl het tot hem heet: "Bekeer u, en geloof het Evangelie, laat u met God verzoenen", aan het bidden komt: "Bekeer Gij mij, zo zal ik bekeerd zijn! leer Gij mij wat geloven is, wees mij genadig en ontferm U mijner, geef mij handen, dat ik het aanneemt, om Gij in mij, dan heb ik U! hier hebt Gij mij, leer mij Uw welbehagen, o God!"
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Als de wet doodt, hoe kan een zonder dan die doodstaat gevoelen?

Dat doet de Geest, zeg je, maar dan is er geen doodstaat meer.
MV

Bericht door MV »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door MV
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Lijkt wel een recept.....
Wat lijkt een recept
Dit lijkt me een juiste volgorde:

En hier is de wet een woord van macht, hetwelk doodt, maar de Geest maakt levend. Opdat een arme zondaar, die zijn zonden met een treurend gemoed erkent, zijn onmacht recht levendig gevoelt Ro 7.5 En opdat hij, terwijl het tot hem heet: "Bekeer u, en geloof het Evangelie, laat u met God verzoenen", aan het bidden komt: "Bekeer Gij mij, zo zal ik bekeerd zijn! leer Gij mij wat geloven is, wees mij genadig en ontferm U mijner, geef mij handen, dat ik het aanneemt, om Gij in mij, dan heb ik U! hier hebt Gij mij, leer mij Uw welbehagen, o God!"
Het was een recept van Kohlbrugge
MV

Bericht door MV »

Oorspronkelijk gepost door WSO
Oorspronkelijk gepost door MV
Oorspronkelijk gepost door WSO
Worden er in de GGiN wel eens mensen bekeerd eigenlijk? Hoor je daar wel eens van? En dan bedoel ik niet de bejaarde ouderling die het al 50 jaar is, maar gewoon iemand die vorig jaar nog voor eigen rekening leefde en nu niet meer?

Ik weet dat 'bekeerd' ok al weer negatief is, je moet nu bidden om onbekeerd te worden, maar ik noem het toch maar even zo. Het liefst zou ik vragen: is er iemand tot geloof gekomen.
Deze reactie vindt ik ver onder de maat. Alsof het aantal bekeerden iets zegt over de zuiverheid van de prediking.
Wie bepaald er trouwens of iemand tot God bekeerd is?
Ik hoorde overigens dat er in Barneveld inderdaad 2 jonge mensen tot verandering zijn gekomen onder de prediking van ds. Roos
Ik had niet gezien dat je al gereageerd had, het gaat hier ook zo snel! ;)

Zoals jacob het zegt zou ik 't niet zeggen, maar ik krijg in de GGiN altijd wel het gevoel dat zij de zaakjes goed voor elkaar hebben en 'wij' niet. Wie die 'wij' ook zijn.

Als die prediking precies naar God is, zal deze toch vrucht geven? Veel vrucht? God is toch een waarmaker van Zijn Woord?

Dus bij ds Roos gaat het goed, hoewel 'veranderd' niet de juiste term is. De mensen bij 'ons' zijn ook veranderd, maar dat vinden jullie niet echt.

Gelukkig dat je zelf erkent dat een mens niet kan bepalen of iemand bekeerd is. Dat is al heel wat gewonnen!
Hoezo heel wat gewonnen. Werkelijk het zwermt op de topics van vooroordelen over de GGiN!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door MV
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door MV
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Lijkt wel een recept.....
Wat lijkt een recept
Dit lijkt me een juiste volgorde:

En hier is de wet een woord van macht, hetwelk doodt, maar de Geest maakt levend. Opdat een arme zondaar, die zijn zonden met een treurend gemoed erkent, zijn onmacht recht levendig gevoelt Ro 7.5 En opdat hij, terwijl het tot hem heet: "Bekeer u, en geloof het Evangelie, laat u met God verzoenen", aan het bidden komt: "Bekeer Gij mij, zo zal ik bekeerd zijn! leer Gij mij wat geloven is, wees mij genadig en ontferm U mijner, geef mij handen, dat ik het aanneemt, om Gij in mij, dan heb ik U! hier hebt Gij mij, leer mij Uw welbehagen, o God!"
Het was een recept van Kohlbrugge
Niks mis mee,

maar zoals je het hier poneert lijkt het een dogma te worden. Zo heeft Kohlbrugge het ook vast niet bedoeld.
MV

Bericht door MV »

Oorspronkelijk gepost door WSO
Oorspronkelijk gepost door MV
Oorspronkelijk gepost door WSO
Worden er in de GGiN wel eens mensen bekeerd eigenlijk? Hoor je daar wel eens van? En dan bedoel ik niet de bejaarde ouderling die het al 50 jaar is, maar gewoon iemand die vorig jaar nog voor eigen rekening leefde en nu niet meer?

Ik weet dat 'bekeerd' ok al weer negatief is, je moet nu bidden om onbekeerd te worden, maar ik noem het toch maar even zo. Het liefst zou ik vragen: is er iemand tot geloof gekomen.
Deze reactie vindt ik ver onder de maat. Alsof het aantal bekeerden iets zegt over de zuiverheid van de prediking.
Wie bepaald er trouwens of iemand tot God bekeerd is?
Ik hoorde overigens dat er in Barneveld inderdaad 2 jonge mensen tot verandering zijn gekomen onder de prediking van ds. Roos
Ik had niet gezien dat je al gereageerd had, het gaat hier ook zo snel! ;)

Zoals jacob het zegt zou ik 't niet zeggen, maar ik krijg in de GGiN altijd wel het gevoel dat zij de zaakjes goed voor elkaar hebben en 'wij' niet. Wie die 'wij' ook zijn.

Als die prediking precies naar God is, zal deze toch vrucht geven? Veel vrucht? God is toch een waarmaker van Zijn Woord?

Dus bij ds Roos gaat het goed, hoewel 'veranderd' niet de juiste term is. De mensen bij 'ons' zijn ook veranderd, maar dat vinden jullie niet echt.

Gelukkig dat je zelf erkent dat een mens niet kan bepalen of iemand bekeerd is. Dat is al heel wat gewonnen!
Wie zegt dat het in deze tijd veel vrucht zal geven? Misschien is het juist wel een tijd van een reuke des doods ten dode. Ook dit is tot eer en heerlijkheid van God!
MV

Bericht door MV »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door MV
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door MV Wat lijkt een recept
Dit lijkt me een juiste volgorde:

En hier is de wet een woord van macht, hetwelk doodt, maar de Geest maakt levend. Opdat een arme zondaar, die zijn zonden met een treurend gemoed erkent, zijn onmacht recht levendig gevoelt Ro 7.5 En opdat hij, terwijl het tot hem heet: "Bekeer u, en geloof het Evangelie, laat u met God verzoenen", aan het bidden komt: "Bekeer Gij mij, zo zal ik bekeerd zijn! leer Gij mij wat geloven is, wees mij genadig en ontferm U mijner, geef mij handen, dat ik het aanneemt, om Gij in mij, dan heb ik U! hier hebt Gij mij, leer mij Uw welbehagen, o God!"
Het was een recept van Kohlbrugge
Niks mis mee,

maar zoals je het hier poneert lijkt het een dogma te worden. Zo heeft Kohlbrugge het ook vast niet bedoeld.
Zo beoordelen ze GGiN -ters ook vaak. Die zeggen ook altijd (volgens hen)....zo bedoelde die of die het niet!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24616
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door MV
Oorspronkelijk gepost door WSO
Oorspronkelijk gepost door MV
Oorspronkelijk gepost door WSO
Worden er in de GGiN wel eens mensen bekeerd eigenlijk? Hoor je daar wel eens van? En dan bedoel ik niet de bejaarde ouderling die het al 50 jaar is, maar gewoon iemand die vorig jaar nog voor eigen rekening leefde en nu niet meer?

Ik weet dat 'bekeerd' ok al weer negatief is, je moet nu bidden om onbekeerd te worden, maar ik noem het toch maar even zo. Het liefst zou ik vragen: is er iemand tot geloof gekomen.
Deze reactie vindt ik ver onder de maat. Alsof het aantal bekeerden iets zegt over de zuiverheid van de prediking.
Wie bepaald er trouwens of iemand tot God bekeerd is?
Ik hoorde overigens dat er in Barneveld inderdaad 2 jonge mensen tot verandering zijn gekomen onder de prediking van ds. Roos
Ik had niet gezien dat je al gereageerd had, het gaat hier ook zo snel! ;)

Zoals jacob het zegt zou ik 't niet zeggen, maar ik krijg in de GGiN altijd wel het gevoel dat zij de zaakjes goed voor elkaar hebben en 'wij' niet. Wie die 'wij' ook zijn.

Als die prediking precies naar God is, zal deze toch vrucht geven? Veel vrucht? God is toch een waarmaker van Zijn Woord?

Dus bij ds Roos gaat het goed, hoewel 'veranderd' niet de juiste term is. De mensen bij 'ons' zijn ook veranderd, maar dat vinden jullie niet echt.

Gelukkig dat je zelf erkent dat een mens niet kan bepalen of iemand bekeerd is. Dat is al heel wat gewonnen!
Wie zegt dat het in deze tijd veel vrucht zal geven? Misschien is het juist wel een tijd van een reuke des doods ten dode. Ook dit is tot eer en heerlijkheid van God!
Ik hoor wel meer dat er iets is met deze tijd. Als je maar vaak genoeg zegt dat de Geest niet meer werkt, vertrekt Hij wel.

Maar dat kan toch niet waar zijn? Een machtige mens tegen een onmachtige God? Zoiets?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Sabra

Bericht door Sabra »

Blijft het feit dat mensen dit erg belangrijk schijnen te vinden. Wat is nu precies zo belangrijk aan het feit wat er over de genade van God wordt gezegd? Wat zou dit veranderen aan onze houding ten opzichte van God en wat Hij van ons vraagt?

[Aangepast op 2/9/05 door Sabra]
MV

Bericht door MV »

Oorspronkelijk gepost door refo
Oorspronkelijk gepost door MV
Oorspronkelijk gepost door WSO
Oorspronkelijk gepost door MV Deze reactie vindt ik ver onder de maat. Alsof het aantal bekeerden iets zegt over de zuiverheid van de prediking.
Wie bepaald er trouwens of iemand tot God bekeerd is?
Ik hoorde overigens dat er in Barneveld inderdaad 2 jonge mensen tot verandering zijn gekomen onder de prediking van ds. Roos
Ik had niet gezien dat je al gereageerd had, het gaat hier ook zo snel! ;)

Zoals jacob het zegt zou ik 't niet zeggen, maar ik krijg in de GGiN altijd wel het gevoel dat zij de zaakjes goed voor elkaar hebben en 'wij' niet. Wie die 'wij' ook zijn.

Als die prediking precies naar God is, zal deze toch vrucht geven? Veel vrucht? God is toch een waarmaker van Zijn Woord?

Dus bij ds Roos gaat het goed, hoewel 'veranderd' niet de juiste term is. De mensen bij 'ons' zijn ook veranderd, maar dat vinden jullie niet echt.

Gelukkig dat je zelf erkent dat een mens niet kan bepalen of iemand bekeerd is. Dat is al heel wat gewonnen!
Wie zegt dat het in deze tijd veel vrucht zal geven? Misschien is het juist wel een tijd van een reuke des doods ten dode. Ook dit is tot eer en heerlijkheid van God!
Ik hoor wel meer dat er iets is met deze tijd. Als je maar vaak genoeg zegt dat de Geest niet meer werkt, vertrekt Hij wel.

Maar dat kan toch niet waar zijn? Een machtige mens tegen een onmachtige God? Zoiets?
Je begint te verwarren.

Je zegt, Als je maar vaak genoeg zegt dat de Geest niet meer werkt vertrekt hij wel.

Dan klinkt inderdaad onmachtig voor God, alstie vertrekt omdat wij dat zeggen
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11758
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Ik hoorde overigens dat er in Barneveld inderdaad 2 jonge mensen tot verandering zijn gekomen onder de prediking van ds. Roos
Fijn dat Gods genade nog verheerlijkt mag worden daar! Maar is het persé nodig dat er een ds aan te pas komt? M.a.w., kan en gebeurt dat ook onder een leesdienst??
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Terug naar het ‘recept’ van Kohlbrugge.

Laten we eens meelezen:

En hier is de wet een woord van macht, hetwelk doodt, maar de Geest maakt levend. Opdat een arme zondaar, die zijn zonden met een treurend gemoed erkent, zijn onmacht recht levendig gevoelt Ro 7.5 En opdat hij, terwijl het tot hem heet: "Bekeer u, en geloof het Evangelie, laat u met God verzoenen", aan het bidden komt: "Bekeer Gij mij, zo zal ik bekeerd zijn! leer Gij mij wat geloven is, wees mij genadig en ontferm U mijner, geef mij handen, dat ik het aanneemt, om Gij in mij, dan heb ik U! hier hebt Gij mij, leer mij Uw welbehagen, o God!"

Heel dit citaat geeft aan de rechte verhouding van Wet en Evangelie. De Geest maakt levend, door de levendmakende kracht van het Evangelie. Wat is de vrucht van de Geest? Heiligmaking! Wat is heiligmaking: het kwade wat ik niet wil, dat doe ik; het goede wat ik wil, dat doe ik niet. Wij zien pas recht onze zonden als we ons bevinden in de handen van de Gekruisigde. In Zijn handen wordt de hardste zondaar verbroken en in dat Licht ziet hij zijn verdorvenheid.

MV, het is Wet en Evangelie. De Wet dood. Er ligt geen enkel levendmakende kracht in de Wet. Alles wat wij in eigen kracht doen, daarop zegt de Wet: Vervloekt. We moeten niet proberen Wet en Evangelie te vermengen, dan krijgen we van die vrome mensen die de heiligmaking plaatsen voor de rechtvaardiging. Nee, het leven ligt slechts in het Evangelie. Dit Evangelie zal ons slechts tot leven kunnen wekken. Niet een Evangelie met een vleugje Wet; of een Wet met een vleugje Evangelie. Nee, de Wet snijdt alles open; het legt alles bloot. Heerlijk dat er niet slechts de naald van de Wet is, maar eveneens de zalf / olie van het Evangelie. Wanneer deze Zalf in onze wonden vloeit, dan mogen we zeggen: Eén ding weet ik, dat ik blind was en nu zie.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat het woord van het Evangelie zowel veroordelend is (mens, u bent een zondaar), als genezend is (maar Christus is gestorven, bij Hem is genezing).
Ik denk dat MV hier toch geen bezwaar tegen zal (kunnen) hebben.
En natuurlijk zal het Evangelie alleen maar genezend zijn, als het eerst veroordelend (overtuigend) heeft gewerkt. Dat is het gelijk van MV. Het is alleen zo jammer dat hij denkt dat alleen zijn eigen kerkverband dit precies goed op formule heeft gebracht. Bij andere kerkverbanden is er altijd te veel dit of te weinig dat. Maar wie stelt daarin de maat?
Welke kant van het Evangelie 'aan de beurt' is (de overtuigende of de genezende kant), bepaalt de Heilige Geest toch? Niet de predikant?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik heb geen moeite met een brengen van Wet en Evangelie, maar zoals MV het op formule brengt moet hij zichzelf tegenspreken.

Als ik spreek over een levendmakende kracht van het Evangelie, zegt hij: Wet en Evangelie. Eerst de Wet die doodt. Dit wil ik onderschrijven, maar dan met het bijbels voorbeeld wat Afgewezen gebruikte: het tweesnijdend scherp zwaard. Waar de Wet de wond opensnijdt, daar komt altijd het Evangelie mee om deze wond te helen. Als MV dit onderschrijf dan wil ik hem volgen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie