Komen tot Christus

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door timo
Nee het andere is een bepaald gezegde maar het gaat er om Dat we moeten bidden of God in onze kinderen wil werken. (als God nu mensen die 70 jaar lang bidden en toch niet verhord kunnen we God dan wel Ter verantwoording roepen? Of waar ligt dat aan?)
Het is geen goede zaak, dat wij ons gehele leven God zoeken en Hem nooit vinden. Dat wij altijd leren en nimmer tot de kennis der waarheid komen. Het is niet goed om altijd te twijfelen en, wanneer wij hierop aangesproken worden, als verontschuldiging aanvoeren, dat wij aan ONSZELF twijfelen en niet aan God. Dergelijke belijders bedoelen dan, dat zij met hun eigen geloof onvoldaan zijn maar niet met het heerlijke voorwerp van het geloof. Het is niet goed om in ons eigen geloof te geloven, en nog minder in onze eigen twijfelingen, zoals sommigen schijnen te doen, door zelfs de beste twijfelaar te verheffen tot de beste gelovige. Alsof het goud van een beker dient om onze dorst te lessen en niet het levende water dat het bevat. (...)
Sommigen hebben getracht om de zondaren richtlijnen te geven hoe zij tot bekering kunnen komen. Zij hebben zonder wijsheid woorden vermenigvuldigd, door de zondaar van het kruis af te houden. Ze hebben hem alleen maar aangezet om te WERKEN en niet om te GELOVEN. Onze arbeid is dan ook niet om zulke richtlijnen te geven, maar om evenals de apostelen, Christus en Die gekruist te prediken. Een tegenwoordige Zaligmaker en een tegenwoordige zaligheid. Dan zullen de zondaren bekeerd worden, zoals de Heere Zelf gezegd heeft: En Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot Mij trekken(Joh.12:32).
Horatius Bonar.
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Ik sluit me van harte aan bij het citaat van Pim. Op een hele tere en voorzichtige wijze zoekt Brakel naar kenmerken van het werk van de Geest in kinderen. Ik heb daar - ook op de vragen die aan mij zijn gesteld - weinig aan toe te voegen. Laat het ons aller bede maar zijn dat de Heere zo ook in onze kinderen mocht werken!

[Aangepast op 16/3/05 door Adrianus]
Een stukje:

W. à Brakel over de ellendestaat en ellendekennis

XXI (De mens is in een gruwelijke staat)
Uw ziel is een poel, die krielt van allerlei hatende, nijdige, toornige, boosaardige, onkuise, onrechtvaardige, leugenachtige, hovaardige, Godvergetende, Godverzakende, Godverachtende, gruwelijke gedachten.
Uw keel is een geopend graf, met uw tong pleegt gij bedrog, slangenvenijn is onder uw lippen, uw mond is vol van bitterheid. Uw ogen, oren, handen, voeten en al uw leden zijn wapenen der ongerechtigheid, en gij zijt geheel een dienstknecht der zonde. Gij zijt uit den vader den duivel, een gevangene van de satan, des duivels eigen. Dus zijt gij van God afgescheiden, en gij wilt ook wel van God afgescheiden blijven, en hebt vermaak in die uw boze gestalte en daden. In één woord, gij zijt in een directe tegenkanting en vijandschap tegen de hoge, heilige en heerlijke God in gestalte en uitwerking.
En dat uw gruwelijkheid zeer verzwaart, is dat gij niet één eerlijk mens in uw geslacht hebt; maar gij zijt een verachtelijk, hatelijk, boosaardig en onrein geslacht; daar is niet een enige in uw gehele geslacht, al telt gij uwen geslachtsboom over de vijfduizend jaren op tot aan Adam, of hij is uit de natuur een leugenaar, een moordenaar, een dief, een onkuise, een gruwelijk gedrocht in zijn hart: gij zijt een onreine uit een onreine. Job XIV:4. Vlees uit vlees. Ps. LI:7. Van natuur een kind des toorns. Eph. II:3. Niet als boos van uw jeugd aan. Gen. VIII:21. Ziet deze Schriftuurplaatsen en dergelijke eens met aandacht in, en u voor God stellende, hoort die woorden uit de mond des Heeren, hoort u zo van Hem noemen, drukt die in uw harten wordt ontwijfelbaar overreed dat gij zodanig zijt, omdat God u zodanig verklaart.
XXII (Waaruit te kennen)
Maar het is nodig, dat er meer gezicht van uw zondigheid in u zij, dan door geloof uit het woord Gods, daar moet bijkomen een gezicht en gevoel, zal men recht vernederd worden, en bekwaam zijn om de genade in Christus te ontvangen. Daartoe is nodig, dat men zich niet alleen spiegele in de wet der natuur, en zijn daden vergelijke bij datgene, hetwelk ons de natuur leert goed of kwaad te zijn. Maar men moet een goede kennis zoeken te bekomen van deugden en ondeugden, ons in de wet der tien geboden voorgesteld. Leest daartoe de Catechismus van Zondag 34 tot aan Zondag 45. En tracht niet alleen een uitgebreide kennis te hebben van de stof, dat is goede en kwade gedachten, woorden en daden, maar ook van den vorm derzelve, en merkt dat iedere daad moet voortkomen: (a) Uit een verzoende en verenigde gestalte met God, zodat men God niet diene als een vreemde God, en vertoornde Rechter, maar als een bevredigde Vader. (b) In een levendige onderstelling van zich zelven als schepsel onder dien alleen Heere, Die door Zijn en onze natuur ons verbindt tot onderwerping in alles. (c) In een vrolijke gewilligheid en gehoorzaamheid. (d) In een zuivere liefde. (e) In gezicht en vertegenwoordiging van Zijn opperheid en onzaggelijkheid, en alzo in Zijn vrees. (f) In een blijde omhelzing van Zijn wil, omdat het Zijn wil is, zodat onze wil door de Zijne als verslonden wordt. (g) In een brandende genegenheid, dat Hij alleen daardoor verheerlijkt worde, dat Hem alleen alle eer en dienst toekomt, zodat men niets anders beoogt dan dat alleen. (h) In een vurige ijver en volstandigheid, totdat men iedere daad ten volle in al haar omstandigheden uitgevoerd heeft. In één woord, alles moet geschieden uit God, van Hem afhangende, voor Zijn aangezicht, en alles moet in Hem eindigen. Hieruit zal men zich niet vergenoegen met een goede daad gedaan te hebben; maar men zal zien hoe gruwelijk men het in de beste daden gemaakt heeft, en hoe schrikkelijk iedere zonde is.

XXIII (Hoe daar te komen)
Legt u dikwijls daarbij, en onderzoekt al uw doen en laten inwendig en uitwendig. Let de gehele dag door op al uw gedachten, woorden en daden, en zet u iedere avond eens neder en leest de historie van uw gedrag op die dag; gaat van uur tot uur, van plaats tot plaats, van mens tot mens bij welke gij geweest zijt, van zaak tot zaak die voorgevallen is, en hoe gij u daarin gedragen hebt; van gebod tot gebod, en brengt dat alles tot de verdorvenheid der natuur als de fontein, en besluit wat aldaar uit nog zou voortgekomen zijn, indien gelegenheid en genegenheid aanleiding hadden gegeven, en voegt bij dat alles de bovengestelde hoedanigheden, die tot een ieder werk vereist worden, om alzo aan zich zelven bekend te worden.
Doch ook dat zal u nog niet brengen tot een recht verlegene en gevoelig verbrijzelde gestalte, tenzij de Heere u een gezicht geve van Zijn hoogheid, heiligheid, rechtvaardigheid en waarheid, en u doe zien, dat zonde is een verloochening, verwerping en verachting van God, en meteen u geve een indruk van de vreselijkheid der straf; dan treft de zonde eerst (=pas), en de zondaar wordt verlegen, en ziet om naar hulp, en dus wordt gij gedreven naar de middelaar Christus. Ziet, daar ligt gij dan nu als een afschuwelijk monster, en als een gruwelijk gedrocht, versmoord in uw zonden.

Uit: De Redelijke Godsdienst van W. à Brakel, deel 1, kapittel XV, § XXI t/m XXIII
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Doch ook dat zal u nog niet brengen tot een recht verlegene en gevoelig verbrijzelde gestalte, tenzij de Heere u (...)
precies
dus:
waar dan heen?
tot Hem alleen!

en wel zsm
en in een rechte lijn
zonder omwegen
direct
Doch ook dat zal u nog niet brengen tot een recht verlegene en gevoelig verbrijzelde gestalte, tenzij de Heere u een gezicht geve van Zijn hoogheid, heiligheid, rechtvaardigheid en waarheid, en u doe zien, dat zonde is een verloochening, verwerping en verachting van God, en meteen u geve een indruk van de vreselijkheid der straf; dan treft de zonde eerst (=pas), en de zondaar wordt verlegen, en ziet om naar hulp, en dus wordt gij gedreven naar de middelaar Christus. Ziet, daar ligt gij dan nu als een afschuwelijk monster, en als een gruwelijk gedrocht, versmoord in uw zonden.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Doch ook dat zal u nog niet brengen tot een recht verlegene en gevoelig verbrijzelde gestalte, tenzij de Heere u (...)
precies
dus:
waar dan heen?
tot Hem alleen!

en wel zsm
en in een rechte lijn
zonder omwegen
direct
Wie in Christus is, is een nieuw schepsel.
refo

Bericht door refo »

precies
dus:
waar dan heen?
tot Hem alleen!

en wel zsm
en in een rechte lijn
zonder omwegen
direct
Vooral blijven liggen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Nog nooit de deugden van God gezien?
Dat raakt je diep. Johannes viel als dood neer toen hij Gods heiligheid zag.

[Aangepast op 5/4/05 door Matthijs]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

precies
dus:
waar dan heen?
tot Hem alleen!

en wel zsm
en in een rechte lijn
zonder omwegen
direct
Matthijs,

Het lijkt erop dat je een verborgen agenda hebt en die met dit citaat wil dienen.

Spreek je vrij uit, dan weten we wat je echt wilt zeggen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pim
precies
dus:
waar dan heen?
tot Hem alleen!

en wel zsm
en in een rechte lijn
zonder omwegen
direct
Matthijs,

Het lijkt erop dat je een verborgen agenda hebt en die met dit citaat wil dienen.

Nee, maar ik ben zo bang, dat we zo gauw vervallen in het oppervlakkige verstands beredeneringen. Dat de overtuigingen van de Heilige Geest van zonde, gerechtigheid en oordeel weg gehaald wordt.

Ik ben onvoorwaardelijk. Ik kan nu naar mijn onkerkelijke buurman stappen en tegen hem zeggen: geloof nu in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden.

Maar zolang die beste man geen begeerte naar Hem heeft en geen heerlijkheid in Hem ziet, komt hij never in waarheid tot Hem. I.i.g. niet tot de Christus der Schriften, maar tot een eigen geformeerde denkbeeldige Christus.

Hier proef ik: KOM NU, ook al voel je niet zondig, ook al voel je er zelfs de noodzaak er niet van in om gereinigd te worden door Christus.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door anemoon precies
dus:
waar dan heen?
tot Hem alleen!

en wel zsm
en in een rechte lijn
zonder omwegen
direct
Matthijs,

Nee, maar ik ben zo bang, dat we zo gauw vervallen in het oppervlakkige verstands beredeneringen. Dat de overtuigingen van de Heilige Geest van zonde, gerechtigheid en oordeel weg gehaald wordt.

Ik ben onvoorwaardelijk. Ik kan nu naar mijn onkerkelijke buurman stappen en tegen hem zeggen: geloof nu in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden.

Maar zolang die beste man geen begeerte naar Hem heeft en geen heerlijkheid in Hem ziet, komt hij never in waarheid tot Hem. I.i.g. niet tot de Christus der Schriften, maar tot een eigen geformeerde denkbeeldige Christus.

Hier proef ik: KOM NU, ook al voel je niet zondig, ook al voel je er zelfs de noodzaak er niet van in om gereinigd te worden door Christus.
OK. Nu is het een stuk duidelijker.

Is voor jou de diepte van zondekennis kenmerk van het ware? Als ik op de grond lig als een afschuwelijk monster, en als een gruwelijk gedrocht, versmoord in mijn zonden, dan zit het goed met me?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door MatthijsHier proef ik: KOM NU, ook al voel je niet zondig, ook al voel je er zelfs de noodzaak er niet van in om gereinigd te worden door Christus.
Precies. Hoe schat je het profetisch Ambt van deze Koning en Zaligmaker in, Matthijs?
Jesaja riep ook uit: ...wee mij, die een man van onreine lippen ben....want ik heb de Koning gezien.
Ik proef bij jou toch iets van een voorwaardelijke gestalte/bevinding.
Verder bevreemd het me dat je nog steeds over gedrochten spreekt, terwijl je (naar ik hoop) je gewassen mag weten in het bloed van Jezus Christus. Ben je niet volledig gereinigd?
Heb je Zijn schoonheid, gewilligheid, almacht majesteit nooit gezien? Als je die gezien hebt, waarom spreek je dan nog zo graag over je eertijds?
Christus is voor ons gestorven toen wij nog zondaars waren.

[Aangepast op 5/4/05 door Miscanthus]
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs Doch ook dat zal u nog niet brengen tot een recht verlegene en gevoelig verbrijzelde gestalte, tenzij de Heere u een gezicht geve van Zijn hoogheid, heiligheid, rechtvaardigheid en waarheid, en u doe zien, dat zonde is een verloochening, verwerping en verachting van God, en meteen u geve een indruk van de vreselijkheid der straf; dan treft de zonde eerst (=pas), en de zondaar wordt verlegen, en ziet om naar hulp, en dus wordt gij gedreven naar de middelaar Christus. Ziet, daar ligt gij dan nu als een afschuwelijk monster, en als een gruwelijk gedrocht, versmoord in uw zonden.
Matthijs,

OK. Nu is het een stuk duidelijker.

Is voor jou de diepte van zondekennis kenmerk van het ware? Als ik op de grond lig als een afschuwelijk monster, en als een gruwelijk gedrocht, versmoord in mijn zonden, dan zit het goed met me?
Nee, ik wil geen maat geven aan de kennis der zonden. De Tuchtmeester tot Christus zal de zondaar op Zijn tijd tot Hem brengen.
Hoewel het toch eigenlijk wel een beetje in eigen hand ligt. Hoe zijn we ermee bezig. Zijn we veel met het Woord bezig, hoe sneller en meer de Heilige Geest ons wijs kan maken tot zaligheid. Want het geloof wordt gewerkt door het gepredikte Woord, en de Heere werkt doormiddel van Woord en Geest.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Matthijs De Tuchtmeester tot Christus zal de zondaar op Zijn tijd tot Hem brengen.
Het gaat hier helemaal mis, Matthijs. De wet brengt niet tot Christus.
MS

Bericht door MS »

Maar weer een citaat:

De zondaar leert zijn eerste les in de godsdienst niet uit het Evangelie maar uit de wet. Hij begint niet met Jezus Christus, maar met de Vader. Een iegelijk die het gehoord, en van de Vader geleerd heeft, komt tot Mij. De zondaar zal nimmer hongeren, noch dorsten naar de gerechtigheid, voordat het vonnis des doods hem eetlust geeft. God, die een verterend Vuur is, komt nabij de uitverkoren zondaar ten oordeel, en verschijnt in Zijn vurige wet. Dan roept hij tot God in zijn druk, en wordt verlost; maar is hij zeker dat hij zijn antwoord krijgt uit de schuilplaats des donders. Psalm 81 : 7. Hier krijgt de arme zondaar zijn eerste indrukken van de ontzaggelijke eigenschappen Gods, die te diep voor de tijd zijn en de eeuwigheid indringen om nooit meer onzichtbaar te worden. In de spiegel van de wet komt Gods heiligheid te voorschijn. In dit verbazend gezicht wordt de vreselijke melaatsheid van het hoofd tot de voeten, beide inwendig en uitwendig ontdekt. Deze beschouwing brengt de schuld en onreinheid van de bodem van het hart in beweging, terwijl de heersende besmetting een walgelijke ziekte blijkt te zijn. Alle uitwendig vernis, dode werken, droge vormelijkheid, goede naam, vals vertrouwen, toevlucht der leugens en wettische hoop, … allen vinden tezamen hun begrafenis; of vliegen weg als kaf van de dorsvloer; of als schoorsteenrook; zodat er geen plaats voor gevonden wordt. Het is dit gezicht en geroep van de Serafs: "Heilig! Heilig! Heilig!", dat de profeet Jesaja het aangezicht deed bedekken en uitroepen Onrein! Onrein!
Bij het gezicht der Goddelijke heiligheid in de wet, wordt de zonde levende, en de Gerechtigheid past het vonnis toe. De zondaar heeft ook geen enkele pleitgrond om er op aan te dringen waarom dat niet spoedig ten uitvoer zou worden gelegd. Zijn mond word gestopt en hij is schuldig voor God geworden. Zo'n zondaar ziet én gevoelt dat God strikt rechtvaardig is. Hier gaan al zijn vroegere inbeeldingen, van een God Die enkel genade is, hem verlaten en ontvallen.
De waarheid Gods, is niet minder verschrikkelijk voor de zondaar dan Zijn gerechtigheid. Hij ziet dat God gesproken, en Zijn toorn tegen de zonden geopenbaard heeft; en Zijn vloek over de overtreder heeft uitgesproken, én verklaard heeft, dat Hij de onschuldige geenszins zal onschuldig houden. En trouw moet Hij zijn aan Zijn eer, en aan het woord dat uit Zijn. lippen gegaan is.
Derhalve ziet de arme zondaar geen weg van ontkoming. Hij doet belijdenis; hij schreeuwt om genade; hij grijpt elke beweegreden aan die onder zijn bereik licht. Hij keert zijn voet naar het getuigenis, en haast zich, en vertraagt niet om de geboden te onderhouden. Hij maakt de wet zijn enig regel voor leven, wandel en gedrag; en zal zich, in gouden ernst aan de vervulling van elke plicht die hem recht toeschijnt, in hoop van zijn Formeerder te bewegen om hem barmhartig te zijn.
Maar hier ontdekt zich de onveranderlijkheid Gods. Hij ervaart dat God één van gemoed is, en niemand Hem kan keren; en dat Hij doet wat Hem welbehaaglijk is. Dit vernielt zijn vroeger denkbeeld dat God veranderlijk, en evenals hij zelf zou zijn. Hij is genoodzaakt te erkennen dat er bij God een vreselijke Majesteit is; en betreffende de Almachtige en Zijn wegen, hij kan ze niet doorzoeken.

En zondaar alzo gedagvaard, en overtuigd van de heiligheid, rechtvaardigheid, waarheid en onveranderlijkheid Gods, is ten einde raad. Hij is als een wilde stier in een net, vol van de woede en bestraffingen van zijn Formeerder. Elke wond die op het zachtst geheeld was, wordt opengerukt; elke uitweg of valse toevlucht, afgesneden; aan gerechtigheid en heiligheid door de wet, wordt geheel en al gewanhoopt; en de weg ten hemel door de werken - hetzij geheel of ten dele, - voor eeuwig toegesloten.

Tot zover leert de zondaar in de wet, de enige waarachtige God kennen. Deze les vormt hem voor de verse, levende, en geheiligde Weg, door het voorhangsel. En zó de wet te gebruiken is die op wettelijke wijze te bezigen. Want zij is niet gemaakt voor de rechtvaardige mens, maar voor die zonder wet, en ongehoorzaam zijn; voor de goddelozen en voor de zondaars.
Want wij weten, zegt Paulus, dat hetgeen de wet zegt, zij het zegt tot degenen die onder de wet zijn, opdat aller mond gestopt worde, en de gehele wereld voor God verdoemelijk licht. Zondaars, die nooit hun krankheid gevoelen, te wijzen op een Geneesheer, en hen aan Christus verloven voordat hun eerste man gestorven is, is hen tot hoererij te leiden. Een zondaar die het aldus van de Vader leert, komt tot Christus. Tot Wie niemand komt tenzij de Vader hem trekke.

Het gezicht van deze zondaar is niet zodra naar Sion gekeerd, of de storm schijnt achter zijn rug, welke lieflijk bedaard wordt door een zachte stem achter hem, die hem te kennen geeft dat hij nu op de weg is. Stervende liefde weerklinkt, door de Geest van het kruis in zijn geweten; welke weder beantwoord wordt door de stem des geloofs. Maar dan nog zo onduidelijk dat de zondaar het nauwelijks verstaan kan, ofschoon de ziel er de uitwerksels van gevoeld. Hierop begint het hart zijn natuurlijke hardheid te verliezen, en trapsgewijze te openen en te verruimen; terwijl elke kracht der ziel wakende is, en elke gedachte des harten gevestigd is op de nieuwe beweging. Totdat de Geest Gods een Goddelijke zalving op het verstand brengt, en de zondaar een gekruiste Zaligmaker. voorstelt, als het enig Voorwerp van hoop en van Hem als zodanig getuigt. Met een verlangend oog ziet de arme zondaar uit, en met bevend hart en wankelend geloof, smacht hij en smeekt God hem nabij te brengen, en Christus aan hem te operabaren. Gelijk het oog eens mans is op de hand zijns meesters, en zo het oog der dienstmaagd is op de hand harer meesteres, alzo wacht het oog des zondaars op God totdat Hij hem genadig zij.

Hier laat ik het even bij. Ik hoop dat het niet te lang is.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Matthijs De Tuchtmeester tot Christus zal de zondaar op Zijn tijd tot Hem brengen.
Het gaat hier helemaal mis, Matthijs. De wet brengt niet tot Christus.
Verklaar Galaten 3: 24 dan eens voor mij?
Plaats reactie