Oproep tot geloof?

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Als je gewoon aan alle ellendekennis het etiketje lijdelijk, valse hoogmoed of voorwaardelijk plakt, zijn we inderdaad gauw uitgepraat...deze sfeer heerst hier helaas al 2 jaar...met al die gefrustreerde Gergemmers, zozeer zelfs dat men in het geheel niets meer wil weten van ontdekking, ontlediging, ontbloting, verbrijzeling, verbreking.
Beste RJ,

Ik heb de discussie niet gevolgd, omdat de loop van de discussie toch heel voorspelbaar is, maar naar mijn idee schets jij hier een karikatuur. Ik reageer omdat ik een ex-GGmer ben (overigens niet gefrustreerd), maar daardoor zeker niet iemand die "niets meer wil weten van ontdekking, ontlediging, ontbloting, verbrijzeling, verbreking."
Die discussie is ook meer of dat vooraf aan het geloof gaat, of een vrucht van het geloof.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Als je gewoon aan alle ellendekennis het etiketje lijdelijk, valse hoogmoed of voorwaardelijk plakt, zijn we inderdaad gauw uitgepraat...deze sfeer heerst hier helaas al 2 jaar...met al die gefrustreerde Gergemmers, zozeer zelfs dat men in het geheel niets meer wil weten van ontdekking, ontlediging, ontbloting, verbrijzeling, verbreking.
RJ,

Je hebt denk ik een andere achtergrond en als je het over etiketten plakken hebt, dan vind ik een etiket als gefrustreerde GerGemmer die alle ellendekennis verfoeid voor de meeste GerGemmers hier op OSW vergezocht.

Voor de echter GerGemmer tel jij overigens ook niet mee, want je bezoekt http://www.jongerenavonden.nl en daar klopt ook al geen biet van......
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

[quote]Oorspronkelijk gepost door Pied
Citaat Pim: “Dat betekent dat op een handjevol mensen na hier iedereen op OSW het bij het verkeerde eind heeft en vijandig staat tegenover God en Zijn genade...........â€
Hartelijke groet,

Pim.

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Pied
Nee, ik kan helaas niet met je meegaan, hoewel het sympathiek klinkt (het klinkt niet alleen zo, zo is het ook bedoeld; en ik ga nu voorbij aan het overige van je reactie, maar ook dat klinkt mij positief in de oren) denk ik dat je beter ‘de barricaden op kan gaan’ om van dit forum nog iets te redden. Want de woorden van Refojongere geven aan dat OSW op sterven na dood is.
Omdat verschillenden het niet op alle punten met je eens zijn, is het forum dan ook op sterven na dood? Je bent blijkbaar zeer overtuigd van je eigen gelijk.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Tenslotte: het getalsargument van Pim. Ik zou daar voorzichtig mee zijn. Gingen er dan niet velen weg in Joh 6? Ik denk dat die ook wel tegen elkaar gezegd hebben: dat groepje van 12 denkt zeker dat zij het alleen weten. Die hebben geen eigen mening, die volgen die vreemde Profeet, bij wie wij met al onze godsdient niet terecht kunnen.... Zomaar een nadenkertje.
Adrianus, ik beargumenteer niets in de posting die jij bedoelt. Maninne vroeg wat jij schreef en dat probeerde ik uit te leggen.

De uitspraak dat velen hier op OSW (de deelnemers aan deze discussie) een vijand zijn van vrije genade en kwade vruchten van leer en/of leven laten zien, laat ik gewoon voor jouw rekening staan. Waarschijnlijk scharen wij allen ons bij de 12 die bij Jezus bleven in Johannes 6, of is er nog de vraag: 'ben ik het Heere, die het bij het verkeerde eind heb?'

Verder hoop ik niet dat een van ons trots is op de discusssie van gisterenavond. Ik kwam laat thuis en heb het nagelezen. Een trieste bedoening vind ik het. Dat zo fel geprobeerd wordt Christenen tot je leer te bekeren. Proberen we ook met zoveel energie onze heidense naaste, die van God noch gebod weet heeft, tot het Christendom te bekeren?

[Aangepast op 5/8/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Lecram

Bericht door Lecram »

Wat je vaak ziet is dat men de veelkleurigheid van Gods Woord altijd in 1 preek wil stoppen. Dat gaat nu eenmaal niet. Ik heb ergens anders al geschreven dat als een predikant zich in de preek gewoon aan het tekstgedeelte houdt en een gevarieerde tekstkeuze heeft, komt alles aan bod, maar dan verspreid over meerdere preken. En als het tekstgedeelte aanleiding geeft tot oproep tot geloof, moet dat in de prediking naar voren komen. Datzelfde geldt voor onderwerpen als doodstaat, wil, ellendekennis, hel, aannemen, levensheiliging enz.

Dan zijn de preken ook veel minder voorspelbaar.

Wat dat betreft kan ik wel achter de uitspraak van Orc staan, waarmee hij de topic heeft geopend.

[Aangepast op 5/8/04 door Lecram]
Pied

Bericht door Pied »

Pim: "Desondanks geloof ik zeker dat jij en Adrianus de beste bedoelingen hebben en ik zie niet in waarom we niet door genade beiden aan dezelfde kant staan, zij het met een theologisch andere nuancering en achtergrond. Gelukkig zal dat eenmaal wegvallen."
Ik help het je hopen, Pim. Maar ik denk niet dat we hier te maken hebben met een andere theologische nuancering of achtergrond, het gaat over bijzonder wezenlijke zaken. Een verschil dat zich niet laat wegpoetsen. Als er met dergelijke felheid en afschuw gereageerd wordt, wordt het onderhand een kwestie van "Wie niet voor Mij is, is tegen Mij". Wat niet wegneemt dat de ene forummer met andere intenties reageert dan de ander.
En jullie kunnen de mening van Refojongere vergezocht vinden, hij legt daarmee wel de vinger bij de zere plek.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Pim: "Desondanks geloof ik zeker dat jij en Adrianus de beste bedoelingen hebben en ik zie niet in waarom we niet door genade beiden aan dezelfde kant staan, zij het met een theologisch andere nuancering en achtergrond. Gelukkig zal dat eenmaal wegvallen."
Ik help het je hopen, Pim. Maar ik denk niet dat we hier te maken hebben met een andere theologische nuancering of achtergrond, het gaat over bijzonder wezenlijke zaken. Een verschil dat zich niet laat wegpoetsen. Als er met dergelijke felheid en afschuw gereageerd wordt, wordt het onderhand een kwestie van "Wie niet voor Mij is, is tegen Mij". Wat niet wegneemt dat de ene forummer met andere intenties reageert dan de ander.
En jullie kunnen de mening van Refojongere vergezocht vinden, hij legt daarmee wel de vinger bij de zere plek.
Pied,

Jammer van je insteek ('Ik help het je hopen') Wat is het wezenlijke verschil waar het hier over gaat. Kan je dat in een paar zinnen uitleggen?

Ken je het verhaal over die 2 Engelse theologen (Whitefield en nog een) die het falikant met elkaar oneens waren (op veel wezenlijker zaken dan wij hier) en desondanks zegt de een over de ander: ik denk niet dat ik hem zal zien in de hemel, want hij zal dicht bij de troon staan en ik achteraan..... Laten we deze nederige gestalte naar elkaar betrachten.

Ken je trouwens ook dit tekstgedeelte uit Gods Woord?
38 En Johannes antwoordde Hem, zeggende: Meester! wij hebben een gezien, die de duivelen uitwierp in Uw Naam, welke ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt.
39 Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken.
40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.
Laat de terechtwijzing van de Heere Jezus aan Johannes ons allen tot waarschuwing zijn.

Zou je mij verder uitspraken van mij willen geven die de kwalificatie van RJ (waar jij in meegaat) rechtvaardigen?
Hartelijke groet,

Pim.

jacob

Bericht door jacob »

nogmaals, wat maken jullie je druk. Als God het wil doen, zal het zeker gebeuren. Als God het ons niet wilt leren gebeurd het gewoon lekker niet.

Ik snap er werkelijk geen biet van dat mensen als jij en adrianus zich zo druk maken over de leer. Als God het ons niet leert, wie dan wel?

Doden kunnen toch niks leren. Kortom. Wentel u fijn in uw eigen gelijk. Wees blij dat de Heere het jullie allemaal wel goed heeft geleerd. Maar een ding begrijp ik niet. Ik wist niet dat je daar zo arrogant van werd.

[Aangepast op 5/8/04 door jacob]
jacob

Bericht door jacob »

dit moet je maar eens aantonen ook.

Want deze GG-er ontkent de noodzaak van ontdekking, ontlediging, ontbloting, verbijzeling, verbreking namelijk niet.

[Aangepast op 5/8/04 door jacob]
Plaats reactie