huisman schreef:Posthoorn schreef:Ik heb weleens gehoord dat het protestantisme wereldwijd meer baptisten telt dan niet-baptisten. In ieder geval is een groot deel van de christenheid baptist.
Wat je opmerking over de belijdenisgeschriften betreft, @eilander: het gaat er maar net om welke punten je in de belijdenis centraal stelt. Als je de leer van de kinderdoop een gelijk gewicht toekent als bijv. die van de Godheid van Christus of de verzoening door voldoening, dan kun je je afvragen of dat reëel is.
Ik heb weleens gehoord dat het christendom wereldwijd meer volgers van Rome telt dan protestanten. In ieder geval is een groot deel van de christenheid Rooms Katholiek.
........en nu allemaal maar Rooms worden? Vreemde redenering @Posthoorn.
De H.C. is een theologische eenheid ( net als de NGB en de DL) daar kun je geen cherry picking mee doen.
Blijft mij nog altijd een raadsel waarom jij die drive hebt om steeds weer verwarring op dit forum te willen stichten door je doopstandpunt. Dit terwijl jij toch ook kan weten dat landelijk honderden/duizenden jongeren uit reformatorische kerken zich laten overdopen in samenkomsten waar niets meer te vinden is van de gereformeerde leer (Doorbrekers,Mozaïek 0318 enz. enz.)
Voor jou misschien een verrassing maar Philpot,Bunyan,Spurgeon woonden in een ander land en leven niet meer.
Deze baptisten worden te vaak misbruikt om de overdoop toch nog gereformeerd te rechtvaardigen.
In Nederland is minimaal 95% van de baptisten zo remonstrants dat Arminius er zelfs van zou schrikken.
Philpot heeft heel erg duidelijk gemaakt waarom hij zich, na zijn kinderdoop, heeft laten dopen op geloof.
Hij vond dat de Engelse staatskerk dwaalde mbt tot de kinderdoop, maar
niet omdat omdat het kindje op verkeerde gronden werd gedoopt, maar omdat het kindje als kind werd gedoopt!
Daarover is hij erg duidelijk geweest in zijn brieven, en daar wil ik graag een paar kleine stukjes uit citeren:
"En hoe werd de keten verbroken? Doordat mijn ogen geopend werden om te zien dat de Doop een geestelijke ordinantie was. Toen ik verstond en voelde dat hij een geestelijke ordinantie was, zag ik onmiddellijk dat het een spotternij is om hem te bedienen aan een baby die zich van niets bewust is; en alle argumenten, ontleend aan de traditie, de algemene praktijk, de analogie van de besnijdenis en dergelijke, vielen mij uit de handen zoals de verse zelen uit Simsons handen. Ik zag dat de ordinantie van de Doop een zinnebeeld was van het lijden en de begrafenis van Jezus, en dat een levend geloof in de Verlosser daarom onmisbaar is in de persoon die gedoopt wordt. Ik zag ook dat de Doop een openbare belijdenis van ons persoonlijk geloof in Christus en van onze afscheiding van de wereld tot Zijn eer is. Ik kon in het Nieuwe Testament geen voorbeeld vinden van enige Doop dan die van gelovigen, en ook geen voorschrift of voorbeeld wat betreft de kinderdoop."
"Ik voelde dat ik net zo goed de roomse kerk kon navolgen in het dopen van een klok, als de Engelse kerk in het dopen van een kind; en dat, als een baby die zich van niets bewust is, een geschikt onderwerp is om de ene geestelijke ordinantie (de Doop) te ontvangen, ik niet kon inzien waarom het geen geschikt onderwerp was voor de andere geestelijke ordinantie (het Avondmaal des Heeren)."
"Maar het was de geestelijke natuur van de ordinantie, die mij vooral overtuigde en mijn ziel bracht tot de volledige, onwankelbare overtuiging dat de Doop het exclusieve voorrecht van de gelovigen is. En zo zijn velen van Gods lieve kinderen, die geheel onbekend zijn met vleselijke argumenten voor of tegen de gelovigendoop, in het verborgen en met kracht, door een openbaring van Christus in de Doop aan hun ziel, daarin ingeleid op de enige rechte wijze, namelijk als een geestelijke ordinantie".
Bron:
https://hetbraambos.nl/wp/strict-baptis ... en/#doop_6
Als Philpot bij de kinderdoop had willen blijven, dan had hij deze doop kunnen gaan onderbouwen vanuit de verbondstheologie. Maar dat heeft hij niet gedaan, omdat hij volledig tot overtuiging kwam, dat de doop geestelijk is. En dat daarom teken en inhoud met elkaar in overeenstemming moet zijn, net als bij het Avondmaal. Daarom is het teken alleen voor de de gelovige zelf.