Wat is bevinding?

-DIA-

Re: Wat is bevinding?

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Ik zeg het niet zo gauw, maar beluister dan eens de laatste 10 minuten van de preek, zo ongeveer vanaf 108.00 minuten. Dat is al een preekje opzich.

Ik ben inderdaad voornemens om de hele preek te gaan beluisteren. Zulke preken zijn toch een minderheid geworden in de gemeenten. Heel teer ook zoals de dominee zijn dankgebed begint: "Lieve Koning...". Dat hoor je nu nog zelden.
Ik geloof je op je woord, maar de wijze van voordragen vind ik niet toegankelijk.
Zo preekten vroeger heel veel dominees in onze gemeenten, met klem, ernst en bewogenheid. Ik herinner me zo ook ds. J. Koster, of onze eigen predikant ds. A. Bregman. Het niet meer toegankelijk zijn ligt meer aan het mensenhart dan aan het mensenverstand, taalkundig bezien. Het hart van de mens van nature is afkerig van een ontdekkende en eerlijke ontgrondende prediking. De mens wil niet afgebroken worden in zichzelf, maar opgebouwd worden. Maar zeg me, wat is er toch op te bouwen als niet eerst alles van de mens tot de grond toe wordt afgebroken?
En inderdaad, wat opgemerkt wordt, als je dat zo beluisterd, aan het eind van de preek, dan is het merkbaar dat er bediening van de Heilige Geest is. Dat geeft een zeer teer leven, een rechte kinderverhouding, waar de mens klein wordt en God groot.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Zo preekten vroeger heel veel dominees in onze gemeenten, met klem, ernst en bewogenheid. Ik herinner me zo ook ds. J. Koster, of onze eigen predikant ds. A. Bregman. Het niet meer toegankelijk zijn ligt meer aan het mensenhart dan aan het mensenverstand, taalkundig bezien. Het hart van de mens van nature is afkerig van een ontdekkende en eerlijke ontgrondende prediking. De mens wil niet afgebroken worden in zichzelf, maar opgebouwd worden. Maar zeg me, wat is er toch op te bouwen als niet eerst alles van de mens tot de grond toe wordt afgebroken?
En inderdaad, wat opgemerkt wordt, als je dat zo beluisterd, aan het eind van de preek, dan is het merkbaar dat er bediening van de Heilige Geest is. Dat geeft een zeer teer leven, een rechte kinderverhouding, waar de mens klein wordt en God groot.
Jij komt met een inhoudelijke analyse. Ik hen geen enkele reactie gegeven op de inhoud van de boodschap. De wijze an spreken werkt bij mij belemmerend.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Zo preekten vroeger heel veel dominees in onze gemeenten, met klem, ernst en bewogenheid. Ik herinner me zo ook ds. J. Koster, of onze eigen predikant ds. A. Bregman. Het niet meer toegankelijk zijn ligt meer aan het mensenhart dan aan het mensenverstand, taalkundig bezien. Het hart van de mens van nature is afkerig van een ontdekkende en eerlijke ontgrondende prediking. De mens wil niet afgebroken worden in zichzelf, maar opgebouwd worden. Maar zeg me, wat is er toch op te bouwen als niet eerst alles van de mens tot de grond toe wordt afgebroken?
Jij komt met een inhoudelijke analyse. Ik hen geen enkele reactie gegeven op de inhoud van de boodschap. De wijze an spreken werkt bij mij belemmerend.
Dan zwijg ik. Ik weet een beetje wat u denkt.
Verder wat zeggen zou geen nut meer hebben en mag zou ik dat ook niet meer doen.
Het staat in het topic over bevinding, en hier had ik een voorbeeld.
DDD

Bericht door DDD »

@DIA:
Ik vind het niet eerlijk dat je totaal om het punt heen praat en anderen ook nog eens van van alles beschuldigt. De spreekvorm is voor Ambtenaar een hindernis om te luisteren. Het geeft geen pas om daar allerlei andere dingen aan te verbinden. Ik kreeg er ook de kriebels van. Het klinkt in mijn oren ook nogal zemelig.

Los daarvan komt het op mij heel oneerbiedig over om het werk van de heilige Geest in de lijdende vorm aan te duiden ("bediend werd"). Het gaat namelijk niet om de bediening als zodanig, zoals bij de regen. Al zou je er bij regen al over kunnen twisten of het nu zo gelukkig is daarover in de lijdende vorm te praten.

Maar als je spreekt over de bediening van de heilige Geest, dan past het om de naam van de heilige Geest daar wel als eerste bij te vermelden, en niet als schijnbaar volkomen onbelangrijk weg te laten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mods, hier kan ik niet verder, dat zal wel begrepen worden, denk ik toch.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Mods, hier kan ik niet verder, dat zal wel begrepen worden, denk ik toch.
Dat begrijp ik heel goed. Ik zou hier niet op door gaan.
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Zijn er mensen die misschien deze preek beluisterd hebben? Hier worden de lijnen recht getrokken.
De prediking sluit in of sluit buiten. Dit is zoals ik het bedoel, een voluit bevi ndelijke prediking, waar
goed te verstaan is, dat de prediker over zaken spreekt waarvan hij niet vreemd is. Dat is bevinding.
Spreken over de wegen Gods, en niet als een vreemde, maar in alle ernst, wetende de schrik des Heeren,
de mensen te bewegen tot het geloof.
Ik heb 5 minuten geluisterd. De wijze van spreken vormt voor mij echter een belemmering.
Ik zeg het niet zo gauw, maar beluister dan eens de laatste 10 minuten van de preek, zo ongeveer vanaf 108.00 minuten. Dat is al een preekje opzich.

Ik ben inderdaad voornemens om de hele preek te gaan beluisteren. Zulke preken zijn toch een minderheid geworden in de gemeenten. Heel teer ook zoals de dominee zijn dankgebed begint: "Lieve Koning...". Dat hoor je nu nog zelden.

Overigens, @DIA, er staat bij het onderschrift dat het ds. A.H. Verhoef betreft (uit Saint Catherines, Canada). Maar het moet dan toch zijn vader wijlen ds. A.W. Verhoef zijn? Is dat niet een fout?
Ik heb het beluisterd.

Het zal ongetwijfeld een lieve man geweest zijn. Het is een hartelijke preek en je merkt een hartelijke verbondenheid en God en zijn dienst.

De toon is voor mij wel heel vermoeiend. De taalfouten hinderlijk. Erg jammer dat de nazang niet is opgenomen. Dan heb je niet veel begrepen van wat de dominee zei: "da's dankdag".

En verder moet ik zeggen: het is wel ernstig, maar ook heel lijdelijk. Ik zou zo geen preek van de Heere Jezus of van Paulus weten met een soortgelijke strekking.

Los daarvan: het bevindelijke zit hem níet in de toon, niet in een spreektrant. Het zit hem in het geloof dat de heilige Geest in het hart werkt. Deze preek is in niets anders dan een preek in de rechterflank van de GG nu. Ik geloof echt niet dat iemand er goed aan doet om de indruk te wekken dat dit nu iets anders is dan wat er nu te horen is.
samanthi

Bericht door samanthi »

Ik heb hem ook geluisterd, de manier van spreken kan ik wel omheen luisteren, toch ik heb toch nog wel wat vragen.
Maar ik laat het hierbij.
Laatst gewijzigd door samanthi op 14 dec 2019, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Zijn er mensen die misschien deze preek beluisterd hebben? Hier worden de lijnen recht getrokken.
De prediking sluit in of sluit buiten. Dit is zoals ik het bedoel, een voluit bevindelijke prediking, waar
goed te verstaan is, dat de prediker over zaken spreekt waarvan hij niet vreemd is. Dat is bevinding.
Spreken over de wegen Gods, en niet als een vreemde, maar in alle ernst, wetende de schrik des Heeren,
Ik heb 5 minuten geluisterd. De wijze van spreken vormt voor mij echter een belemmering.
Ik zeg het niet zo gauw, maar beluister dan eens de laatste 10 minuten van de preek, zo ongeveer vanaf 108.00 minuten. Dat is al een preekje opzich.
Ik heb nu ook de laatste 10 minuten beluisterd. Jammer dat men direct de wijze van spreken als belemmering oproept. De inhoud is zeer de moeite waard.
Als ik rond 113 minuten deze dominee vooruit hoor blikken naar de toekomst die Gods kinderen wacht, verlost van alle zonden en ellenden en opgewacht door de Heere Jezus zelf, dan valt voor mij ieder dingetje van taal of stijl volledig weg. Wat een toekomst wordt ons zondaren bereid alleen door het Bloed van Hem.
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef:
Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
De prediking sluit in of sluit buiten. Dit is zoals ik het bedoel, een voluit bevi ndelijke prediking, waar

Overigens, @DIA, er staat bij het onderschrift dat het ds. A.H. Verhoef betreft (uit Saint Catherines, Canada). Maar het moet dan toch zijn vader wijlen ds. A.W. Verhoef zijn? Is dat niet een fout?
Ik heb het beluisterd.

Het zal ongetwijfeld een lieve man geweest zijn. Het is een hartelijke preek en je merkt een hartelijke verbondenheid en God en zijn dienst.

De toon is voor mij wel heel vermoeiend. De taalfouten hinderlijk. Erg jammer dat de nazang niet is opgenomen. Dan heb je niet veel begrepen van wat de dominee zei: "da's dankdag".

En verder moet ik zeggen: het is wel ernstig, maar ook heel lijdelijk. Ik zou zo geen preek van de Heere Jezus of van Paulus weten met een soortgelijke strekking.

Los daarvan: het bevindelijke zit hem níet in de toon, niet in een spreektrant. Het zit hem in het geloof dat de heilige Geest in het hart werkt. Deze preek is in niets anders dan een preek in de rechterflank van de GG nu. Ik geloof echt niet dat iemand er goed aan doet om de indruk te wekken dat dit nu iets anders is dan wat er nu te horen is.
Ik begrijp niet waarom je 'het bevindelijke zit hem níet in de toon, niet in een spreektrant' weer ten tonele voert. Er is niemand, ook Dia niet, die dat bedoelt met het bevindelijke in deze preek.
DDD

Bericht door DDD »

Dat betwist ik dus. Natuurlijk zegt DIA dat niet. Maar hij doet dat wel.

Hij zegt regelmatig wel dat dit geluid op dit moment heel zeldzaam te beluisteren is in de GG . En dat ben ik niet met hem eens. Wellicht is er tegenwoordig een relatief hoger percentage predikanten is met weinig empathie. Dat wil ik nog wel aannemen, gezien het aantal conflicten en de soms heel rigide conservatieve opstelling.

Maar het geeft geen pas om daar dan conclusies aan te verbinden over het bevindelijk gehalte van de prediking in zijn algemeenheid.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat betwist ik dus. Natuurlijk zegt DIA dat niet. Maar hij doet dat wel.

Hij zegt regelmatig wel dat dit geluid op dit moment heel zeldzaam te beluisteren is in de GG . En dat ben ik niet met hem eens. Wellicht is er tegenwoordig een relatief hoger percentage predikanten is met weinig empathie. Dat wil ik nog wel aannemen, gezien het aantal conflicten en de soms heel rigide conservatieve opstelling.

Maar het geeft geen pas om daar dan conclusies aan te verbinden over het bevindelijk gehalte van de prediking in zijn algemeenheid.
Duidelijk:
Ik doel daar totaal niet op. Met 'geluid', bedoel ik zaken die verklaard worden, of algemeen zeg je wel, dat is een ander geluid. Voorbeeld: De VVD laat een ander GELUID horen dan de SP.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 14 dec 2019, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Hoe je geluid bedoelt, was mij wel duidelijk.

Maar je vindt dus niet dat je deze prediking tegenwoordig minder hoort dan vroeger?

Dat zou geweldig nieuws zijn, en dan trek ik gelijk mijn eerdere bijdragen in.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dus je vindt niet dat je deze prediking tegenwoordig minder hoort dan vroeger?

Dat zou geweldig nieuws zijn, en dan trek ik gelijk mijn eerdere bijdragen in.
Het bevindelijk geluid. Dat wordt veel gemist. Meer voorwerpelijke prediking dan onderwerpelijke. Daarmee kan in een voorwerpelijke preek vanzelf wel de waarheid gezegd worden.
DDD

Bericht door DDD »

Precies wat ik zeg.

De zaken in deze preek zijn mijns inziens niet anders dan in de huidige prediking aan de rechterflank van de GG, afgezien van wat moderne ontwikkelingen in de specificatie van de heilsorde, die hier nog ontbreken, en een klein verschil in toon voor wat betreft de minder empathische (of zo ze wellicht zelf zeggen: nuchtere) predikanten.
Plaats reactie