Dat denk ik niet, de belijdenisgeschriften zijn gegrond op de op de Bijbel, dus als je de verwijsteksten erbij lees, kom je tot verassingen te staan, ik tenminste wel.-DIA- schreef:Maar begrijpt u (verstandelijk!) met het oog op de gereformeerde leer wat ik bedoel? Gaan we de Bijbel nu niet anders lezen dan onze belijdenisgeschriften ons leren?samanthi schreef:Beste DIA-DIA- schreef:Sommige dingen bergrijp ik niet echt, zelfs niet met een helder verstand. Vooral niet als we dit lezen als een reactie die ik boven opmerkte. Dan vind ik dat iemand zich er op zo'n manier wel heel gemakkelijk van af maakt.DDD schreef: @DIA:
Een geloofsleer sluit begrijpen van wat God in zijn Woord zegt niet perse uit. En daarom vind ik dit geen goede vergelijking. Het ontbreken van persoonlijke bevinding kan een groot probleem zijn, maar dat wordt niet opgelost door een Bijbelvertaling die onbegrijpelijk is voor de meerderheid van de kerkgangers. Want zonder enig begrip is van geloof meestal ook geen sprake.
Ik begrijp wat je bedoeld, maar ikzelf pleit steeds voor mijn nageslacht en voor mensen die de Bijbel nog nooit gelezen hebben, mensen met dyslectie en mensen met een klein woordenschat, verder ben ik het met je eens dat je niet alles zal begrijpen, maar wel voldoende begrijpt, dat er een weg is tot zaligheid en dat de Heere geen lust heeft in je ondergang, maar daarin dat je je bekeerd en leef!
Je leest duidelijk in de Bijbel dat de mens tot het bot toe verrot is (vergeef me de uitdrukking) dat lees je ook in de belijdenisgeschriften, maar je lees daartegenover dat het een Weg tot zaligheid is uitgedacht door de drie-enige God, dat lees je ook in de belijdenisgeschriften,
Twee woorden zonden en genade, schuld en vergeving, 100% Gods werk en 100% eigen schuld/verantwoordelijkheid. Dat lees in in de Bijbel en in de belijdenisgeschriften en dat is de gereformeerde leer, al zeg me dat iets minder, de Bijbel staan bij mij boven aan en als hulpmiddel de geschriften.