Afgewezen schreef:Het punt waar het om gaat, is wat er gebeurt als je consequent de redenering volgt die Wim gebruikt. Dan moet je, linksom of rechtsom, stellen dat predikanten zich in 1953 buiten het koninkrijk der hemelen hebben geplaatst, of GG, of GGiN.
Persoonlijk geloof ik dat niet.
Ik geloof dat wel, net als dat Petrus zich buiten het Koninkrijk der hemelen plaatste toen hij de Heere Jezus verloochende.
Zo geloof ik ook niet dat wanneer iemand van de ene gemeente naar de andere begeeft, zich buiten het koninkrijk der hemelen begeeft c.q. zonde tegen het vijfde gebod begaat.
wanneer men door middel van een eed (zo wordt het ja-woord bij belijdenis en andere kerkelijke aangelegenheden wel gezien) zich verbindt aan een gemeente (of een ambt bijvoorbeeld) mag die eed niet breken. En men doet dat wel wanneer men zich onttrekt aan de gemeente door ergens anders met een eed lid te worden.
Ik snap de licht gefrustreerde toon overigens wel. Het is prima dat je iets niet gelooft of het ergens mee oneens ben, maar het ontbreekt toch wat aan argumenten waarom Wim er naast zou zitten.