WimA schreef:Gelet op de postings van vandaag is het hoogst noodzakelijk dat deze kwestie wordt behandeld. Want het benoemde misbruik - voortkomend uit de 3 verbonden leer - is besmettelijk.eilander schreef:Een paar opmerkingen van mij:
1. Ik vind het jammer dat in De Wachter Sions een dergelijke kwestie behandeld wordt. Waarom? Omdat we in deze tijd elkaar nodig hebben en het daarom niet nodig is om dingen extra op scherp te zetten. Niet de drieverbondenleer als zodanig is het gevaar, maar het misbruik ervan. Daarom onderschrijf ik ook het onderschrift van huisman.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de opvatting die ds. Kersten aanduidt als "de juiste toepassing" niet de opvatting is die hier wordt verdedigd.Eilander schreef:2. Onder het kopje "Anderen" schrijft ds. Kersten toch wel degelijk iets meer positief over de drie verbonden? Hij zette er geen conclusie bij, maar die lijkt toch te zijn dat een juiste toepassing van deze leer toch mogelijk is.
Ongepast zijn beweringen die niet met argumenten worden onderbouwd. a.d.h.v. de postings die in de afgelopen dagen hierover zijn geplaatst is het m.i. gerechtvaardigd te schrijven dat in de hier verwoordde opvatting over de 3-verbonden leer een remonstrantse wortel schuilgaat. Overigens zie ik graag e.e.a met argumenten weerlegd.Eilander schreef:4. Een heel kerkverband, en zeker een breed kerkverband als de CGK zijn, neerzetten als remonstrants is ongepast.
Jij wil niet luisteren naar argumenten....luister maar naar de Schrift en de daar op gegronde 3FvE. De drieverbondenleer is zeer eenvoudig hierop te gronden. Owen,Witsius,W á Brakel,Rutherford en vele anderen zagen het zo maar ik begrijp van jou dat dat allemaal remonstranten waren. Vind jij het eerlijk om eerst een forse ongegronde beschuldiging te uiten en dan aan de tegenpartij te vragen om de valse en lafhartige beschuldiging te ontkrachten ?