Ambtskleding
Re: Ambtskleding
Ik denk dat onze kleding weleens drempelverhogend zou kunnen werken.
De buitenkerkelijke naaste zal het wel uit zn hoofd laten om in spijkerbroek en slobbertrui naar binnen te gaan waar iedereen zich toch wel een soort elitair kleed. Vooral als in de gemeente de merkengekte ook heeft toegeslagen.
De buitenkerkelijke naaste zal het wel uit zn hoofd laten om in spijkerbroek en slobbertrui naar binnen te gaan waar iedereen zich toch wel een soort elitair kleed. Vooral als in de gemeente de merkengekte ook heeft toegeslagen.
Maar de meeste mensen hebben toch wel eens een bruiloft of een feestje waarvoor ze zich netjes aankleden? Ik zie dat probleem niet zo, tenzij iedereen in het zwart of donkerblauw loopt, maar dat zal toch niet vaak voorkomen.
DDD schreef:Maar de meeste mensen hebben toch wel eens een bruiloft of een feestje waarvoor ze zich netjes aankleden? Ik zie dat probleem niet zo, tenzij iedereen in het zwart of donkerblauw loopt, maar dat zal toch niet vaak voorkomen.
Echt niet normaal,ik ben het vandaag al twee keer eens met DDD...'t zal wel van de vogelgriepvirus komen .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik wist helemaal niet dat jij daarvoor ook gevoelig bent. Dat zou me haast verleiden een spreekwoord te citeren, maar dat is nu juist deze dag niet aan de orde...
Trouwerijen en feestjes zijn meestal alleen op uitnodiging bij te wonen. Bij diensten bij mij in de kerk willen we juist dat Jan & alleman zonder uitnodiging komt binnenlopen. (Daarom houden we af en toe een dienst buiten op het grasveldje voor de kerk of in een park in de buurt. En als we binnen zitten en het is niet te koud, zetten we de deuren open en zingen we zo mooi mogelijk, zodat de mensen het buiten kunnen horen. Maar nu raak ik een beetje off-topisch.)
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Het ging nu over de vraag of kleding een belemmering is.
Het dragen dan een ambt is iets anders dan een beroep. In die beroepen dragen ze ook zogenaamd ambtsgewaad maar een uniform. Waar het mij om gaat is dat er menselijke regels zijn ontstaan die niet bijbels zijn, maar die wel aan andere worden opgelegd. Als ik zondag in een donker blauw pak binnen stap, staat de hele gemeente op z'n kop en word ik als vrijzinnig geschreven. Dan is het zwarte pak dus een kenmerk van het ware geworden terwijl het een onbijbels voorschrift is. Dat is de reden waarom ik me daartegen verzet.Mara schreef:ZoudenOrchidee schreef:Ik ken genoeg mannen, ook ambtsdragers, die een stropdas dragen sowieso vreselijk vinden.![]()
Ik als vrouw kan me dat goed voorstellen!
politieagenten
pastoors
brandweerlieden
ambulancebroeders
dragers
chirurgen
piloten
politici
e.v.a.
ook zo miepen over hun beroepskleding?
Mijn man en oudste zoon dragen dagelijks een stropdas, vanwege hun werk en vrijwillig doen ze dat op zondag en andere gelegenheden.
Ik heb hen en mijn vader, broers en zwagers er nog nooit over horen klagen.
Te krappe schoenen of het hebben van eksterogen, lijkt mij persoonlijk heel wat hinderlijker.
Ze worden niet opgelegd, vrijwel de meeste mensen doen dit geheel uit vrije wil. Diegene die dat niet doen, om welke reden dan ook, hebben dus kennelijk geen eigen mening.Ditbenik schreef:
Het dragen dan een ambt is iets anders dan een beroep. In die beroepen dragen ze ook zogenaamd ambtsgewaad maar een uniform. Waar het mij om gaat is dat er menselijke regels zijn ontstaan die niet bijbels zijn, maar die wel aan andere worden opgelegd.
Sommige mensen doen hier net alsof het een strakzittend corset is

Ik noemde deze beroepen, omdat ook van hen niet alle "beroepskleding" even comfortabel zit.
Een huispak (het woord zegt het al) draag je thuis.
We hebben nu eenmaal ooit met zn allen de etiquetteregels ingesteld.
Hier geloof ik dus niets van.Ditbenik schreef: Als ik zondag in een donker blauw pak binnen stap, staat de hele gemeente op z'n kop en word ik als vrijzinnig geschreven. Dan is het zwarte pak dus een kenmerk van het ware geworden terwijl het een onbijbels voorschrift is. Dat is de reden waarom ik me daartegen verzet.
Het is allang achterhaald, of misschien nog ergens in een afgescheiden-buitenverband-verontrust groepje, dat er alleen maar zwart wordt geaccepteerd.
In elke gemeente waar ik kom, zie ik antraciet, grijs, blauw en bruin en relatief weinig zwart. (als je echter op straat om je heen kijkt, zie je heel veel zwarte winterjassen!)
En bekleed jij een ambt Ditbenik? Zo niet, hoef je dus helemaal niet in een zwart pak en je dus ook niet te verzetten.
Ik zou me er meer om bekommeren of ik door de Heere als vrijzinnig zou worden gekenmerkt, dan door medekerkgangers, trouwens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD schreef:Maar de meeste mensen hebben toch wel eens een bruiloft of een feestje waarvoor ze zich netjes aankleden?

Zoals ik zondag gekleed ga, ga ik ook 's maandags en andersom.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Prima, maar als je boer of bouwvakker zou zijn, zou dat niet kunnen.
Ja, ongeloof is het grootste probleem in de kerk dus die opmerking verbaasd me nietMara schreef:Ze worden niet opgelegd, vrijwel de meeste mensen doen dit geheel uit vrije wil. Diegene die dat niet doen, om welke reden dan ook, hebben dus kennelijk geen eigen mening.Ditbenik schreef:
Het dragen dan een ambt is iets anders dan een beroep. In die beroepen dragen ze ook zogenaamd ambtsgewaad maar een uniform. Waar het mij om gaat is dat er menselijke regels zijn ontstaan die niet bijbels zijn, maar die wel aan andere worden opgelegd.
Sommige mensen doen hier net alsof het een strakzittend corset is, terwijl het een accessoire is, dat het net af maakt.
Ik noemde deze beroepen, omdat ook van hen niet alle "beroepskleding" even comfortabel zit.
Een huispak (het woord zegt het al) draag je thuis.
We hebben nu eenmaal ooit met zn allen de etiquetteregels ingesteld.Hier geloof ik dus niets van.Ditbenik schreef: Als ik zondag in een donker blauw pak binnen stap, staat de hele gemeente op z'n kop en word ik als vrijzinnig geschreven. Dan is het zwarte pak dus een kenmerk van het ware geworden terwijl het een onbijbels voorschrift is. Dat is de reden waarom ik me daartegen verzet.
Het is allang achterhaald, of misschien nog ergens in een afgescheiden-buitenverband-verontrust groepje, dat er alleen maar zwart wordt geaccepteerd.
In elke gemeente waar ik kom, zie ik antraciet, grijs, blauw en bruin en relatief weinig zwart. (als je echter op straat om je heen kijkt, zie je heel veel zwarte winterjassen!)
En bekleed jij een ambt Ditbenik? Zo niet, hoef je dus helemaal niet in een zwart pak en je dus ook niet te verzetten.
Ik zou me er meer om bekommeren of ik door de Heere als vrijzinnig zou worden gekenmerkt, dan door medekerkgangers, trouwens.

Maar loop eens een willekeurig (Oud)Ger.gem.(in Ned of HHG binnen en zult zien dat alle ambtsdragers zwart dragen.
Ik niet, want doordeweeks draag ik weleens een lange broek (in mijn werk) en dat zal ik op zondag nooit doen.Orchidee schreef: Zoals ik zondag gekleed ga, ga ik ook 's maandags en andersom.
Ik heb zelf ruim 3 jaar in een OGG gekerkt en 10 jaar in een zgn. vrije gemeente.Ditbenik schreef:Maar loop eens een willekeurig (Oud)Ger.gem.(in Ned of HHG binnen en zult zien dat alle ambtsdragers zwart dragen.
Kostuum is voor mannen inderdaad "gewenst", maar hoeft echt niet in het zwart.
En de jongere generatie wordt er heel wat losser in, zag ik onlangs.
Het gaat over de kleding van ambtsdragers!Mara schreef:Ik niet, want doordeweeks draag ik weleens een lange broek (in mijn werk) en dat zal ik op zondag nooit doen.Orchidee schreef: Zoals ik zondag gekleed ga, ga ik ook 's maandags en andersom.Ik heb zelf ruim 3 jaar in een OGG gekerkt en 10 jaar in een zgn. vrije gemeente.Ditbenik schreef:Maar loop eens een willekeurig (Oud)Ger.gem.(in Ned of HHG binnen en zult zien dat alle ambtsdragers zwart dragen.
Je hebt gelijk, excuses.Posthoorn schreef:Het gaat over de kleding van ambtsdragers!Mara schreef:Ik niet, want doordeweeks draag ik weleens een lange broek (in mijn werk) en dat zal ik op zondag nooit doen.Orchidee schreef: Zoals ik zondag gekleed ga, ga ik ook 's maandags en andersom.Ik heb zelf ruim 3 jaar in een OGG gekerkt en 10 jaar in een zgn. vrije gemeente.Ditbenik schreef:Maar loop eens een willekeurig (Oud)Ger.gem.(in Ned of HHG binnen en zult zien dat alle ambtsdragers zwart dragen.
I.i.g. is het in de CGK steeds gebruikelijker om een andere kleur kostuum te dragen, tot en met een ruitje aan toe. Zowel bij predikanten als broeders kerkenraad.
Maar is het bijbels?Mara schreef:]
I.i.g. is het in de CGK steeds gebruikelijker om een andere kleur kostuum te dragen, tot en met een ruitje aan toe. Zowel bij predikanten als broeders kerkenraad.