Fjodor schreef:http://www.refdag.nl/polopoly_fs/artikel_over_comrie_uit_theologia_reformata_1_650647!menu/standard/file/Artikel-Comrie-THREF.pdf schreef: De menselijke daad van geloven is geen materiële oorzaak, wel de instrumentele oorzaak van de rechtvaardiging. Wie dat niet begrijpt, kent zelfs de grondbeginselen van het christelijke geloof nog niet. [...] De vraag is niet of het woord 'geloof' in Rom 4:5 wel of geen daad is. Daarover is geen verschil van mening: het ís een daad, een werk (Joh 6:29). Geloven is namelijk een ondersoort (species) van werken. Het is dus zeker juist om te zeggen dat wij door het werk van geloven worden gerechtvaardigd. [...]
Jij bent het hier dus niet mee eens? Met deze quote?
Dus er gebeurt eerst een wonder, en dan kan de mens pas, als gevolg van dat wonder, Christus aannemen?
Geloof is een gave Gods. Laten we dat eerst stellen. Het wordt door de Heilige Geest in het hart gewerkt.
Maar om geloven gelijk werken te gaan noemen, dat gaat mij te ver. Of je moet daar een hele goede uitleg voor hebben, dus wat bedoel je dan met werk? Want ons gelovige "werken" daardoor worden wij dan gerechtvaardigd? Nee, door het volbrachte werk van Christus worden we gerechtvaardigd en door het geloof mogen wij daar deel aan hebben. Dus niet het geloof is rechtvaardigend of zaligmakend, maar het geloof is het middel waardoor wij Christus mogen omhelzen als Zaligmaker.
Op je tweede punt ingaande het wonder is dat een aan zichzelf ontdekte zondaar Christus mag omhelzen als Borg en Middelaar.
En zo heb ik dat ook verwoord:
Geloven is gelukkig wel iets heel anders dan werken. Geloven is ontvangen, dat jou iets geschonken wordt uit louter genade wat je niet verdiend hebt. En daar komt de oproep tot bekering kijken. Want een mens van nature heeft geen enkel idee dat hij gevallen is in Adam, die leeft maar door, ja voor het hier en nu. Die maakt zich echt niet druk hoor of God nu wel oproept tot bekering of niet. Dat maakt een mens, die in het paradijs voor de wereld, voor zichzelf en satan gekozen heeft echt niet uit. Daar moet een wonder gaan gebeuren!
De oproep tot bekering komt tot ons, maar zoals ik al zo vele malen aangegeven heb in dit topic, is dat niet om de mens te gaan activeren, maar om het de rechtvaardige eis van God te handhaven. God maakt Zichzelf namelijk in de eeuwigheid vrij. De oproep tot bekering moet ons dus niet in de benen krijgen, als je snapt wat ik bedoel, maar op de knieën. Knieën werk, smeken en zuchten aan Gods genadetroon.
Maar de mens heeft dan wel wat geleerd, want er moet plaats zijn voor Christus!! Dan weet de mens zich door Gods Genade een dode hond te zijn, waarna het wonder plaats mag hebben dat Christus aan de ziel geopenbaard wordt.
Hendrik de 3de schreef:Dan is de bekering geen werk van de mens (of een half werk van de mens en voor het laatste eindje hebben we God nog nodig), nee .. de bekering van de mens is Gods werk ten volle! Dat is door de werking van Gods Geest de afsterving van de oude mens .. we moeten niet meer op onszelf bouwen, maar te beseffen en te doorleven: ik moet komen, maar ik heb geen benen en voeten om te gaan! ik moet aannemen, maar ik heb geen armen en handen om het te pakken. Want het is soeverein, naar het welbehagen van de Heere dat Hij een zondaar opricht uit het slijk. Het is de Heere alleen die het schenkt. Geloof, het is een gave Gods.
Fjodor schreef:Dat hoeven we helemaal niet te doorleven. Dat we geen benen hebben is een werkelijkheid die door het geloof gekend wordt. Dat moeten we niet voorafgaand aan het geloof persé te kennen. Tenminste, niet zo doorleefd en misschien wel zaligmakend als jij het beschrijft.
Hendrik de 3de schreef:Moet dat niet gekend worden? Moeten we niet leren en doorleven dat wij vloekwaardig voor God zijn? Dat we geen enkel recht meer hebben op enige gunst van Hem? Moeten we niet leren dat wij Hem in al Zijn deugden gekwetst hebben? Moeten we geen kennis hebben aan hoe groot mijn zonde en ellenden zijn? En moeten we niet doorleven dat wij moeten en niet kunnen?
Dat is niet zaligmakend hoor Fjodor, maar "arm-makend"! Dat brengt, als het door Gods Geest gewerkt is, in die diepte van ellenden (waar Psalm 130 ons van getuigd).
Fjodor schreef:Het is in jouw schema (een niet lelijk bedoeld woord) wel zaligmakend. Omdat deze overtuiging noodzakelijk uitkomt bij de verlossing. Zo is het instrumenteel zaligmakend.
Ik zeg dat we dat niet zo doorleefd hoeven te kennen als jij het beschrijft. Want dan is het een vrucht van de wedergeboorte. En dan gaat het vooraf aan het aannemen van Christus. En dan moet dat dus gekend worden voordat Christus aangenomen kan worden. Dan moeten we een wonder beleefd hebben voordat we mógen geloven. Dan zet je barrières voor het evangelie.
Nee, het is niet zaligmakend. Bij jou is het geloof zaligmakend, maar zoals de Schrift ons leert is Christus alleen zaligmakend.
Maar een mens moet toch een Zaligmaker
nodig krijgen? Er moet toch werk voor Hem zijn?
Want dat is het evangelie! God verzoent in Christus Jezus goddelozen, tollenaren, hoeren en zondaren. Geen mensen die nog op eigen benen staan en ook geen mensen die Christus nog nooit nodig geacht hebben, maar toch gekomen zijn. Sorry voor het woord, dat waren de Schriftgeleerden en Farizëers. Die dachten, net als de kerkmens tegenwoordig, dat de Heere nette vrome en zoekende mensen aanneemt.
Maar de Heere heeft het tegenovergestelde uitverkoren. Niet de mensen die de vlag van eigengerechtigheid en hoogmoed nog in de top hebben hangen, maar die in het stof zijn gekomen en als een Mefiboseth hebben leren smeken: een dode hond als ik ben!
Aan de komst van Christus ging een wetsprediker vooraf, Johannes de Doper. Voordat het evangelie van vrije genade gepredikt kon worden, moest eerst de schuld aangezegd worden. Ze zeggen toch niet voor niets: Adam niet geleerd, is Christus niet begeerd. Pas hoorde ik hem zo: Mozes niet geleerd (de wetgever), is Christus niet begeerd (de Wetsvervuller). Dan kunnen we Christus wel voorstellen, maar dan zegt een mens van nature toch: geen gedaante noch heerlijkheid aan Hem, dat ik Hem begeerd zal hebben?
Hendrik de 3de schreef:
Is Jezus dan zomaar te "krijgen"? Begrijp deze vraag goed! Genade om niets, koop zonder prijs, wijn en melk! Dat blijft staan, maar er moet toch plaats zijn?
Fjodor schreef:Dat blijft bij jou dus niet staan! De prijs is een wonder. Eerst een wonder ontvangen hebben. Dán pas kopen. Zo werkt het bij jou...
Zoals ik al eerder aangaf is het wonder dat een zondaar gerechtvaardigd wordt door het Bloed van Christus.
Maar genade om niets, betekent niet dat we nooit iets geleerd hoeven te hebben van onszelf. Van wie God is en van wie we in onszelf van nature zijn. Nee, genade om niets betekens: Door U, door U alleen om het eeuwig welbehagen.