Een terneerdrukkend zondebesef

SecorDabar

Re: Een terneerdrukkend zondebesef

Bericht door SecorDabar »

We hopen maar dat Marco het niet bewust doet, maar die vraag kan hij beter beantwoorden.
Ik vermoed dat er in de Marco's Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt, wel dat gezang geduld wordt:
Beveel GERUST uw wegen, al wat u 't harte deert....
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Marco

Bericht door Marco »

-DIA- schreef: Dat is inderdaad gal spuwen over het werk van God.
Het is heel erg als je dat bewust doet.
Nee, het is geen gal spuwen. Het is een waarschuwing, niet te gemakkelijk iets als werk van God te bezien.

Ga maar na: Tante is het niet eens met muziek, gaat naar huis en slaapt diep terwijl een onweersbui losbarst.
Nu kun je God niet loszien van wat er ook gebeurt, maar hier wordt m.i. wel erg gemakkelijk de conclusie getrokken dat God hierin oordelend bezig is geweest. Dat kan je uit een diepe slaap niet zomaar afleiden, en dat probeerde ik aan te geven.

Daarnaast vond ik het eigenlijk best wel bijzonder, dat - als het al zo zou zijn, dat muziek op een bruiloft niet geoorloofd zou zijn* - tante die nacht diep geslapen heeft. Ik zou verwacht hebben, dat zij geen oog dicht gedaan had, vanwege haar zoon en schoondochter die zo uit de band aan het springen waren.

Alles bij elkaar, en daarom ook even een regeltje rood gemaakt, moet je je altijd afvragen waaruit je intenties komen. Je kunt namelijk niet uit het verhaal afleiden wat in haar hart was.

* Dat hangt natuurlijk ook af van de muziek die gespeeld werd.
Marco

Bericht door Marco »

SecorDabar schreef:We hopen maar dat Marco het niet bewust doet, maar die vraag kan hij beter beantwoorden.
Ik vermoed dat er in de Marco's Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt, wel dat gezang geduld wordt:
Dat kun je eenvoudig nagaan:
http://www.gkv.nl/styleit/422/

Ik ben alleen wel blij dat het niet zo vaak gezongen wordt, omdat het zo ouderwets is.
SecorDabar

Marco schreef:
-DIA- schreef: Dat is inderdaad gal spuwen over het werk van God.
Het is heel erg als je dat bewust doet.
Nee, het is geen gal spuwen. Het is een waarschuwing, niet te gemakkelijk iets als werk van God te bezien.

Ga maar na: Tante is het niet eens met muziek, gaat naar huis en slaapt diep terwijl een onweersbui losbarst.
Nu kun je God niet loszien van wat er ook gebeurt, maar hier wordt m.i. wel erg gemakkelijk de conclusie getrokken dat God hierin oordelend bezig is geweest. Dat kan je uit een diepe slaap niet zomaar afleiden, en dat probeerde ik aan te geven.

Daarnaast vond ik het eigenlijk best wel bijzonder, dat - als het al zo zou zijn, dat muziek op een bruiloft niet geoorloofd zou zijn* - tante die nacht diep geslapen heeft. Ik zou verwacht hebben, dat zij geen oog dicht gedaan had, vanwege haar zoon en schoondochter die zo uit de band aan het springen waren.

Alles bij elkaar, en daarom ook even een regeltje rood gemaakt, moet je je altijd afvragen waaruit je intenties komen. Je kunt namelijk niet uit het verhaal afleiden wat in haar hart was.

* Dat hangt natuurlijk ook af van de muziek die gespeeld werd.
Op de Filistijnse bruiloft van Simson in Thimnath staat ook niet vermeld over de gevoelens van zijn ouders tijdens het bruilofstfeest.
Iemand kan ook van moedeloosheid en treurigheid in slaap vallen....

(Ds. Ebenezer Erskine)
joy

Bericht door joy »

Wat een groot werk van God, twee geliefden die elkaar vinden, en die dat mogen vieren met een mooie bruiloft.
Dan een onweersbui, en bescherming van God dat de bliksem niet is ingeslagen.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Mara

Bericht door Mara »

Marco schreef:
SecorDabar schreef:We hopen maar dat Marco het niet bewust doet, maar die vraag kan hij beter beantwoorden.

Ik ben alleen wel blij dat het niet zo vaak gezongen wordt, omdat het zo ouderwets is.
Ouderwets :oO ?
Zingen ze bij jullie uit zo'n nieuwe liedbundel?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
SecorDabar

Mara schreef:
Marco schreef:

Ouderwets :oO ?
Zingen ze bij jullie uit zo'n nieuwe liedbundel?
Tja, Mara....we hebben op dit forum "bewaar-het panders" en: "vernieuw-het panders" :)
Er is trouwens niets op tegen om "ouderwets" te zijn, dat zal Marco denk ik ook wel vinden.

(Ds. Ebenezer Erskine)
SecorDabar

joy schreef:Wat een groot werk van God, twee geliefden die elkaar vinden, en die dat mogen vieren met een mooie bruiloft.
Dat er nog huwelijken gesloten worden is algemene genade van de Heere.
Maar een werelds gevierde bruiloft wordt wel onder Gods toelating, maar niet in Zijn gunst gevierd.
Als wij de zegen des Heeren over ons huwelijk afsmeken, dan zal ook hetgeen verder volgt op de trouwdag
daarmee in overeenstemming zijn, zeg maar Bijbels verantwoord: geen gekkerijen, e.d.
Efeze 5:4 Noch oneerbaarheid, noch zot geklap, of gekkernij, welke niet betamen; maar veelmeer dankzegging.

Maar we raken geloof ik een beetje off-topic :huhu

(Ds. Ebenezer Erskine)
joy

Bericht door joy »

SecorDabar schreef:
joy schreef:Wat een groot werk van God, twee geliefden die elkaar vinden, en die dat mogen vieren met een mooie bruiloft.
Maar een werelds gevierde bruiloft wordt wel onder Gods toelating, maar niet in Zijn gunst gevierd.
Als wij de zegen des Heeren over ons huwelijk afsmeken, dan zal ook hetgeen verder volgt op de trouwdag
daarmee in overeenstemming zijn, zeg maar Bijbels verantwoord: geen gekkerijen, e.d.
Efeze 5:4 Noch oneerbaarheid, noch zot geklap, of gekkernij, welke niet betamen; maar veelmeer dankzegging.

Ik vind dat Ef.5:4 nu behoorlijk uit de context wordt gerukt.
Als je God kan en mag dankzeggen met muziek, dan kan dat uit ook dankbaarheid en bij het vieren van een bruiloft.
En inderdaad Marco zei het al, het gaat er wel om,.... wat voor muziek.

Maar het is of-topic en ik ben me er van bewust dat mijn mening er totaal niet toe doet.
Toch heb ik een mening :) Want ik weet dat er heel wat huwelijken worden gesloten mét muziek en mét dankbaarheid, en zeker uit gereformeerde kringen.
Maar of die zich durven melden....[knip] Ongepaste opmerking.
ejvl

Bericht door ejvl »

@Joy, het gaat vast niet over goede muziek tot eer van God maar over rampestampe wereldse popmuziek hoogst waarschijnlijk.
Niemand zal er wat op tegen hebben als je het urker mannenkoor of het boys choir mooie liederen en psalmen laat zingen op je bruilofd mits het in de juiste sfeer is.
joy

Bericht door joy »

ejvl schreef:@Joy, het gaat vast niet over goede muziek tot eer van God maar over rampestampe wereldse popmuziek hoogst waarschijnlijk.
Niemand zal er wat op tegen hebben als je het urker mannenkoor of het boys choir mooie liederen en psalmen laat zingen op je bruilofd mits het in de juiste sfeer is.
Daar ben ik niet vanuit gegaan dat er rampestampe wereldse popmuziek werd bedoelt, ik begreep dat er helemáál geen muziek gespeeld hoort te worden op een bruiloft, ik dacht dat DIA dat bedoelde.

Maar misschien dat er op de bruiloft oudhollandse liedjes gespeeld kunnen worden, door een paar violen, ik heb begrepen dat DIA daar erg van houdt,..... op de muziek-topic las ik dat.

Maar ik vraag me wel af of oud-Hollandse liedjes wel of niet werelds zijn. :huhu
Mara

Bericht door Mara »

SecorDabar schreef:

Veel bruiloften die met allerlei toeters en bellen gevierd worden, nemen vaak een voortijdig einde. Het kan soms niet op, tot en met een huwelijksvoltrekking op een ver exotisch strand aan toe.
Is er nog ruimte voor God op de trouwdag, of alleen tijdens de huwelijksvoltrekking in de kerk?
Bij ons was er geen muziek, alleen aan het einde van de avond hebben we met de naaste familie en intieme vrienden een gedeelte uit de Bijbel gelezen, een Psalm gezongen en mijn vader heeft met een kort dankgebed geëindigd. Ik vond dat meer dan genoeg "muziek".

Het is misschien inderdaad off topic, maar het heeft er zijdelings toch wel mee te maken. De Heere vergunt ons vaak nog een zorgzame man, een lieve vrouw, het is geen vanzelfsprekendheid, omdat toch alles verbeurd is door de zonde?
En ook in het huwelijk kan sprake zijn van terneerdrukkend zondebesef, plaatsvervangend wel te verstaan.
Marco

Bericht door Marco »

SecorDabar schreef:Er is trouwens niets op tegen om "ouderwets" te zijn, dat zal Marco denk ik ook wel vinden.
Tsja.. Het belangrijkst is de inhoud, en dan is ouderwets helemaal geen ramp. Ik heb het alleen niet zo op ouderwetsigheid die een vertaling nodig heeft voor je bij de inhoud komt.
Marco

Bericht door Marco »

Mara schreef:Veel bruiloften die met allerlei toeters en bellen gevierd worden, nemen vaak een voortijdig einde. Het kan soms niet op, tot en met een huwelijksvoltrekking op een ver exotisch strand aan toe.
Is er nog ruimte voor God op de trouwdag, of alleen tijdens de huwelijksvoltrekking in de kerk?
Bij ons was er geen muziek, alleen aan het einde van de avond hebben we met de naaste familie en intieme vrienden een gedeelte uit de Bijbel gelezen, een Psalm gezongen en mijn vader heeft met een kort dankgebed geëindigd. Ik vond dat meer dan genoeg "muziek".

Het is misschien inderdaad off topic, maar het heeft er zijdelings toch wel mee te maken. De Heere vergunt ons vaak nog een zorgzame man, een lieve vrouw, het is geen vanzelfsprekendheid, omdat toch alles verbeurd is door de zonde?
En ook in het huwelijk kan sprake zijn van terneerdrukkend zondebesef, plaatsvervangend wel te verstaan.
Het gaat er altijd om, wat er centraal staat. Als God 'beperkt' blijft tot de kerkdienst, dan is het bezwaar niet de muziek alleen. Dan klopt het hele verhaal niet. En dat los je met het stoppen van de muziek niet op.
Mara

Bericht door Mara »

Marco schreef:
Mara schreef:Veel bruiloften die met allerlei toeters en bellen gevierd worden, nemen vaak een voortijdig einde. Het kan soms niet op, tot en met een huwelijksvoltrekking op een ver exotisch strand aan toe.

Het gaat er altijd om, wat er centraal staat. Als God 'beperkt' blijft tot de kerkdienst, dan is het bezwaar niet de muziek alleen. Dan klopt het hele verhaal niet. En dat los je met het stoppen van de muziek niet op.
Als je net uit de kerk komt, heb je dan behoefte aan een orkestje met dansmuziek, "liftmuziek" of evergreens, of hoe het allemaal heten mag?
Wij zijn er een keer voor weggegaan, het was vreselijk. We konden elkaar niet meer verstaan en de dansvloer werd leeggemaakt. Dan blijf je daar als vrijwel enige zitten.
Was ook na een kerkelijke overtrouw! Ik kan dat niet begrijpen, het spijt me. :nonnon
Wij zijn al wat langer getrouwd en het huwelijk is geen eeuwigdurende roze wolk.
Plaats reactie