Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Fjodor

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Fjodor »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
Ditbenik schreef:
jan34willem schreef:Betreffende de theologie van de HSV-Jongerenbijbel: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/207 ... renbijbel/
Ja, wie hier iets op durft te zeggen wordt waarschijnlijk beticht van haat tegen de Ger Gem. Dat risico neem ik dan maar. Ik vind het choquerend om te lezen dat een synode met grote woorden iets veroordeeld waar ze nog kennis van heeft kunnen nemen. Dan wordt het heel moeilijk nog enig respect op te brengen. Ik hoop dan ook dat men snel duidelijk zal maken hoe dit heeft kunnen gebeuren.
@Jongere: deze bijvoorbeeld.
En andere postings van deze mijnheer.
Maar hoe legitiem zijn een deel van de vragen van Jan34willem? Drs. Kole beschrijft vrij helder hoe de publicatie bekend gemaakt is. Schijnbaar heeft de synode zich gebaseerd op het boek Jona. Ik vraag me ook nog steeds af wat de synode bedoelde met de 'theologie van de jongerenbijbel'. Het is (mij) niet duidelijk.
Ik begrijp het probleem hier niet echt hoor.
Men vindt toch ook dat er al een verkeerde theologie spreekt uit de vertaling van de HSV zelf? Dan kan je dat uiteraard ook zeggen over dat wat de Jongerenbijbel zal gaan worden. En dan kan het lezen van Jona daar best toe bijdragen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
helma

Bericht door helma »

Wilhelm schreef:
Mister schreef:[Schijnbaar heeft de synode zich gebaseerd op het boek Jona. Ik vraag me ook nog steeds af wat de synode bedoelde met de 'theologie van de jongerenbijbel'. Het is (mij) niet duidelijk.

Mij ook niet.
En als ik het antwoord van dhr. Kole lees, dan schrik ik ook... als het waar is wat hij schrijft, is de veroordeling door de synode gegrond op niets.
als je om theologische redenen de HSV afwijst is het logisch dat je ook de jongereneditie afwijst. Zonder hem gelezen te hebben, want de Bijbel vertaling is hetzelfde. Dat lijkt me wel logisch toch?
WimA

Bericht door WimA »

Is die vertaling van Jona openbaar?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:Ik begrijp het probleem hier niet echt hoor.
Men vindt toch ook dat er al een verkeerde theologie spreekt uit de vertaling van de HSV zelf? Dan kan je dat uiteraard ook zeggen over dat wat de Jongerenbijbel zal gaan worden. En dan kan het lezen van Jona daar best toe bijdragen.
Zo is het gegaan ja.
En dat weet Kole drommels goed.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

helma schreef:
Wilhelm schreef:
Mister schreef:[Schijnbaar heeft de synode zich gebaseerd op het boek Jona. Ik vraag me ook nog steeds af wat de synode bedoelde met de 'theologie van de jongerenbijbel'. Het is (mij) niet duidelijk.

Mij ook niet.
En als ik het antwoord van dhr. Kole lees, dan schrik ik ook... als het waar is wat hij schrijft, is de veroordeling door de synode gegrond op niets.
als je om theologische redenen de HSV afwijst is het logisch dat je ook de jongereneditie afwijst. Zonder hem gelezen te hebben, want de Bijbel vertaling is hetzelfde. Dat lijkt me wel logisch toch?
Nee, volgens krantenartikel ging het echt om de 'theologie van de HSVjongerenbijbel'

De synode onderstreepte het belang van artikelen in De Saambinder en Daniël waarin gewaarschuwd wordt tegen de theologie van de HSV-Jongerenbijbel. Enkele afgevaardigden namen kennis van drukproeven van de uitgave

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_769921
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 25 sep 2013, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

helma schreef:
Wilhelm schreef:

Mij ook niet.
Dan had men niet nadrukkelijk hoeven te spreken over de 'theologie van de jongerenbijbel' maar had men het gewoon de theologie van de HSV kunnen noemen. Ik ging er vanuit dat men iets anders bedoelde.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:
Tiberius schreef: (overigens opmerkelijk, dat Refoweb geen reacties toestaat...).

Als de GBS er iets over zegt mag je ook niet reageren, ik denk dat ze gewoon geen ellenlange welles-nietes reacties willen
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/207 ... vertaling/
Zo lang zou die welles-nietes reactie niet worden, hoor.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
helma schreef:
Wilhelm schreef:

Mij ook niet.
Dan had men niet nadrukkelijk hoeven te spreken over de 'theologie van de jongerenbijbel' maar had men het gewoon de theologie van de HSV kunnen noemen. Ik ging er vanuit dat men iets anders bedoelde.
Ik om eerlijk te zijn niet: in eerste instantie vereenzelvigde ik ook de theologie achter de HSV met die achter de jongerenbijbel.
De drukproeven van het boek Jona gaven geen aanleiding overigens om daar anders over te denken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:

Mij ook niet.
Ik schrik daar ook van. Om wat hij durft te stellen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Laten we afwachten, ik heb zo'n vermoeden dat de jongerenbijbel wel ter recensie wordt aangeboden, en ook nog gerecenseerd gaat worden, gelet op deze (<50) woorden:

De synode onderstreepte het belang van artikelen in De Saambinder en Daniël waarin gewaarschuwd wordt tegen de theologie van de HSV-Jongerenbijbel. Enkele afgevaardigden namen kennis van drukproeven van de uitgave.

Link staat eerder in dit topic.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:

Mij ook niet.
Dat is toch logisch op wat hier staat: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 51#p636051 Of beweer jij dat wel de hele drukproef beschikbaar was en is doorgenomen?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef: Ik om eerlijk te zijn niet: in eerste instantie vereenzelvigde ik ook de theologie achter de HSV met die achter de jongerenbijbel.
De drukproeven van het boek Jona gaven geen aanleiding overigens om daar anders over te denken.
Aan de andere denk ik ook dat je Kole in dit opzicht geen kwaadwil hoeft toe te rekenen. Letterlijk gezien spreekt het krantenartikel over de theologie van de Jongerenbijbel. Dan zou de synode ook op een specifieke jongerenbijbel-theologie kunnen doelen. Als dat zo is heeft Kole gelijk met zijn kritiek.
Het kan volgens mij gewoon allebei.. (de synode zou kunnen spreken over de jongerenbijbel, maar ook over de standaard hsv).
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:
Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:

Mij ook niet.
Dat is toch logisch op wat hier staat: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 51#p636051 Of beweer jij dat wel de hele drukproef beschikbaar was en is doorgenomen?
Nee, dat beweer ik niet, want dat weet ik niet.
Maar op grond van de woorden van Kole acht ik dat niet uitgesloten.

Overigens zegt dat artikel niet, dat de drukproef de complete jongerenbijbel bevatte.
Zo is het (zover ik weet) ook op de synode niet gezegd of gesuggereerd.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Het had mij inderdaad verbaasd wanneer de synode positieve verwachtingen zou uitspreken van de HSV Jongerenbijbel, terwijl de 'gewone' HSV verketterd wordt.
Hier beneden is het niet.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:

Mij ook niet.
Inmiddels is wel duidelijk dat we het volgende kunnen concluderen:
- De jongerenbijbel is gisteren (24-09) gepresenteerd in z'n totaliteit.
- De synodeleden hadden daarmee dus niet de beschikking over de complete tekst.
- Wel was het boek Jona in een folder beschikbaar; en daarnaast is het mogelijk dat individuele synodeleden enkele meditatieve stukjes ter inzage gekregen hadden.
- Op basis van bovenstaande info is er in het RD het volgende genoteerd (ik hoop dat daarin ook een weergavefout staat): " De synode in Utrecht sprak donderdag bij de bespreking van het rapport van het deputtatschap Bijbelverspreiding haar zorg uit over de toenemende invloed van de HSV in de GG, zowel onder jongeren als in de gezinnen. De zorgen zijn "groot", temeer nu de HSV-jongerenbijbel verschijnt. De synode onderstreepte het belang van artikelen in De Saambinder en Dani"el, waarin gewaarschuwd wordt tegen de theologie van de HSV-jongerenbijbel."

Als je de HSV te ver vindt gaan in bepaalde hertalingen...
Als je vindt dat de hertaling eigenlijk een nieuwe vertaling is, omdat grondprincipes van de SV verlaten zijn...
Als je vindt dat de HSV "belangrijke termen uit het bevindelijk taalgebruik" heeft weghertaald...
....dan nog is het laakbaar wat hier in het RD staat.

Waarom?
1. De HSV is een betrouwbare vertaling in het Nederlands. Er valt zeker nog het e.e.a. te verbeteren, maar vasthouden aan de stelling dat hier een onbetrouwbare bijbel ligt, heeft weinig te maken met argumenten, maar meer met stokpaardjes.
2. De theologen en neerlandici die hebben meegewerkt aan de HSV en de medewerkers van de HSV-jongerenbijbel staan theologisch op hetzelfde fundament als de GG: Gods Woord, de drie formulieren van enigheid, de 5 points of Calvinism, etc. Nuanceverschillen zijn er zeker, maar die zijn er binnen de GG zelf ook.
3. Het project wordt aangestuurd door een lid van het bestuur van de JBGG, die keer op keer heeft aangegeven dat hij voluit in de GG wil staan. De inhoud van zijn stukjes in het RD kunnen ook in Dani"el verschijnen.
4. Op basis van de folder met de HSV-jongerenbijbel (boek Jona) zijn de stellige uitspraken over ' de theologie achter de HSV-jongerenbijbel' niet vol te houden. (Zie: http://www.hsvvoorjongeren.nl)
5. Het lezen van een bijbel in een net iets andere vertaling zou volgens de synode 'grote' zorgen geven. Het is een luxeprobleem als dit onze 'grote zorgen' zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie