Goede Vrijdag en de stille week

eilander
Moderator

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door eilander »

Als er een paar kaarsen worden aangestoken misschien wel.
Terri

Bericht door Terri »

Wim Anker schreef:Hoe zit dat nu met die kaarsjes? Zijn die er nu wel of niet?
:mdr
Maatje

Bericht door Maatje »

Het beleven van de stille week zal per persoon en kerk(verband) verschillen. De link die Dia deelde vond ik een heel mooi voorbeeld om het als kerken te organiseren. In onze kerk wordt zoiets niet gedaan.

Zelf vind ik de mooiste voorbereiding nog steeds het bezoeken/beluisteren van de Johannes- of Matthäus Passion. Naast het beluisteren van het Bijbelgedeelte wordt er voortdurend een prachtige toepassing gemaakt. Die Bach wist wel over wat en Wie hij het had.

Op Goede Vrijdagavond wordt via de EO een uitvoering van de Matthäus door het koor van Patrick van der Linden uitgezonden. Misschien een tip voor na de kerkdienst? 't Zal ook wel via internet te volgen zijn.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

De artikelen in de WS over de Matteus Passion zijn lezenswaardig in deze. Het beperkt de naiviteit.
refo

Bericht door refo »

De WS kent Bach niet. Dat is toch jammer.
Auto

Bericht door Auto »

refo schreef:De WS kent Bach niet. Dat is toch jammer.
En dat kan jij beoordelen?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

refo schreef:De WS kent Bach niet. Dat is toch jammer.
Vereenzelvig niet Bach (de componist), (die er blijk van heeft gegeven de Heere te vrezen) met de hedendaagse uitvoeringen van de Matheus Passion.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Wim Anker schreef:Vereenzelvig niet Bach (de componist), (die er blijk van heeft gegeven de Heere te vrezen) met de hedendaagse uitvoeringen van de Matheus Passion.
Goede opmerking. Mee eens!
Ik lees de WS niet; Kun je een de kernzin van het artikel weergeven?
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Wim Anker schreef:De artikelen in de WS over de Matteus Passion zijn lezenswaardig in deze. Het beperkt de naiviteit.
En als het wordt uitgevoerd door christelijke muzikanten?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

FlyingEagle schreef:
Wim Anker schreef:De artikelen in de WS over de Matteus Passion zijn lezenswaardig in deze. Het beperkt de naiviteit.
Die doen het niet. Om de lijdenstof zo theatraal te bezingen lijkt me niet gepast.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
helma

Bericht door helma »

Volgens mij stond er een stukje in het RD nav de WS
Maatje

Bericht door Maatje »

Volgens mij is Masaaki Suzuki (uit Japan) een christen. Maar ik weet niet precies of hij door de reformatorische beugel kan. Dat moet nog onderzocht worden. De WS zal dit vast op zich willen nemen.

Jammer dat die artikelen uit de WS nergens te vinden zijn. Begrijp ik het goed dat op de persoon van Bach geen kritiek is, maar dat de lezers worden gewaarschuwd zijn werk onderscheidenlijk te beluisteren? Dat doet me aan iets en iemand denken. :hum
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
FlyingEagle schreef:
Die doen het niet. Om de lijdenstof zo theatraal te bezingen lijkt me niet gepast.
Zeker wel. Neem Bach zelf bijvoorbeeld. Met muziek kan juist heel veel verteld worden. Neem de tempelmuziek uit het OT.
Er zijn naar mijn weten heel veel christelijke musici die iets met de Passion doen hoor.
Het hoeft geen circus te zijn, maar een goede uitvoering in een mooie kerk zonder poespas lijkt mij niets mis mee. Prachtig!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
FlyingEagle schreef:
En als het DIA niet gepast lijkt, doen christelijke muzikanten dat dus niet.

Tja, kennelijk is het nog niet tot iedereen doorgedrongen dat de Matthäus Passion een liturgische compositie is. In Bachs tijd maakte de passiemuziek gewoon deel uit van de kerkdienst op Goede Vrijdag. En die dienst kon wel een paar uur duren, want tussen de beide delen van de Matthäus Passion kwam de preek, en voor en na de passiemuziek was er ook nog het een en ander.
Mensen die de passiemuziek als theater afdoen, zouden zich eens moeten verdiepen in de achtergronden van zo'n stuk, voordat ze nog meer onzin gaan roepen.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
FlyingEagle schreef:
En als het DIA niet gepast lijkt, doen christelijke muzikanten dat dus niet.

Tja, kennelijk is het nog niet tot iedereen doorgedrongen dat de Matthäus Passion een liturgische compositie is. In Bachs tijd maakte de passiemuziek gewoon deel uit van de kerkdienst op Goede Vrijdag. En die dienst kon wel een paar uur duren, want tussen de beide delen van de Matthäus Passion kwam de preek, en voor en na de passiemuziek was er ook nog het een en ander.
Mensen die de passiemuziek als theater afdoen, zouden zich eens moeten verdiepen in de achtergronden van zo'n stuk, voordat ze nog meer onzin gaan roepen.
Dat is te veralgemeniserend! Gij weet best, o dierbare vriend, dat ik hierin echt niet de enige ben, maar dat dit vanouds algemeen het gevoelen is (of was?) in behoudende orthodoxe protestantse kerken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie