Gelezen, gedacht, gehoord...

Jongere

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

Herman schreef:
Jeremiah schreef: Er zijn mensen die bij bevinding leren niet te kunnen, en een Ander nodig hebben.
Hé, van Maarten Luther blijven we af. Is die ook al niet goed meer?
Het is tekenend voor deze tijd. Hier spreekt één van de theologen die het duidelijkst van allen de ontdekking van de 'vrolijke ruil' heeft gedaan èn verwoord - waarin al ons moeten wegvalt. Maar zelfs zijn woorden komen al niet meer door onze keuringen heen.
Charles

Bericht door Charles »

DDD schreef:
refo schreef:In Gouda hebben we de stropdassen-kwestie.
Jonge mannen dragen in de week vaak spijkerbroek en polo. Zondag wordt dat nette broek, overhemd en jasje.
Maar de kerkenraad houdt vast aan de strop. Avondmaalgangers worden vermaand en doopvaders wordt op het hart gedrukt dat ze met dienen te verschijnen.
Dus je mag niet dopen in spijkerbroek, net overhemd en jasje? Dat vind ik wel erg ver gaan.
Ik vind het ook wel ver gaan dat je laat dopen en je niet eens meer fatsoenlijk weet te kleden.
heusden-op
Verbannen

Bericht door heusden-op »

Inderdaad triest, als je geen gekleed kostuum meer wil dragen bij zo'n gelegenheid. Is er nog wel een besef van de diepe ernst van de doop? Wij met onze kinderen in Adam enz.
dam-leer
heusden-op
Verbannen

En ook wat de kleuren betreft: de kerk zit tegenwoordig vol met apen en papegaaien.
dam-leer
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Gelukkig is de schepping zwart-wit.
Desiree

Bericht door Desiree »

Mara heeft zo'n mooi stukje.. dat ik de mijne weghaal...
Laatst gewijzigd door Desiree op 26 mar 2018, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Mara

Bericht door Mara »

Meneer Pastoor,
Worsteling. Nee niet van meneer pastoor maar van uw evangelist.
Worsteling niet over de waarheid van Gods Woord, maar de vraag of God nog wel wil werken in de mensen die we ontmoeten. Maar ook de vraag of wij niet te vaak denken het beter te weten dan de ander. Een ander op een bepaalde manier ‘weg’ te zetten. Herkent u het? Dat kan ook een gevaar zijn in het schrijven van stukjes als deze. Zo is het zéker niet bedoeld.

Meneer pastoor is een zeer beminnelijke man. Ook onderwerpt hij zich niet blindelings aan de leer van de kerk. Hij gelooft niet in de verandering van brood en wijn. Erkent dat het offer van Jezus het enige en volkomen offer is. Toch gaat hij nog iedere zondag voor in een zondagse viering, waar de leer van de kerk praktijk is. Ik vroeg hem of dat niet vreemd is? Dan breng je de mensen toch een dwaalleer? De Bijbel zegt toch dat God het bloed van de mensen dan van uw hand zal eisen?

Hij keek me even aan en antwoordde dat Hij de leer van de kerk zélf niet gelooft. Ook de aanbidding van beelden was aan hem niet besteed. Iedere dag mediteert hij minimaal een uur over een gedeelte uit de Bijbel. Niet om daarmee iets te verdienen, maar om de diepte ervan door Gods Geest te leren kennen. Rooms en toch zo Bijbels.

Misschien hebt u al een conclusie getrokken over de ziel van deze man: ‘Dit kan geen kind van God zijn!’ Ik zou het niet graag nazeggen. Ik worstel daarmee. Ik leer hem steeds meer kennen als iemand die gebonden en verbonden is aan het Woord van God. Hij spreekt over de verwondering die er bij hem is over de genade van God in zijn leven. Over het offer van Gods Zoon. Zijn dat geen vruchten? Welke vruchten zijn er in uw/jouw leven? Zal een roomse pastoor ons straks nog voorgaan in het koninkrijk van God en u eeuwig buiten? Worstelt u mee?

Evangelist A. van Setten, Merksem
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

heusden-op schreef:En ook wat de kleuren betreft: de kerk zit tegenwoordig vol met apen en papegaaien.
Houden ze in Avifauna ook diensten?

Ps. zo noem je jouw medebezoekers van de kerk niet. Ongehoord.
(~)
Orchidee

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

heusden-op schreef:Inderdaad triest, als je geen gekleed kostuum meer wil dragen bij zo'n gelegenheid. Is er nog wel een besef van de diepe ernst van de doop? Wij met onze kinderen in Adam enz.
Weet jij wel wat zo'n gekleed kostuum kostAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Charles

Bericht door Charles »

Niet veel meer dan los jasje, broek, shirt. En blijft zeker verwonderlijk dat mensen die doordeweeks pak moeten dragen van de baas tijdens avondmaalsdiensten geen das dragen etc. Dat is nog wat anders voor iemand die altijd in plantsoenendienst werkt en voor wie een jasje al heel netjes voelt.
DDD

Bericht door DDD »

Charles schreef:Niet veel meer dan los jasje, broek, shirt. En blijft zeker verwonderlijk dat mensen die doordeweeks pak moeten dragen van de baas tijdens avondmaalsdiensten geen das dragen etc. Dat is nog wat anders voor iemand die altijd in plantsoenendienst werkt en voor wie een jasje al heel netjes voelt.
Maar wie draagt er dan een stropdas? Ik ken helemaal niemand van mijn leeftijd goed die ooit een stropdas draagt, denk ik. Dat gebeurt vrijwel alleen in de financiële sector, bij sommige advocatenkantoren en op reformatorische scholen.
Laatst gewijzigd door DDD op 26 mar 2018, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
heusden-op
Verbannen

de uitspraak van apen en papegaaien is van Smytegelt. :) Mooi! Oud goud!
dam-leer
DDD

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:
heusden-op schreef:Inderdaad triest, als je geen gekleed kostuum meer wil dragen bij zo'n gelegenheid. Is er nog wel een besef van de diepe ernst van de doop? Wij met onze kinderen in Adam enz.
Weet jij wel wat zo'n gekleed kostuum kostAfbeelding
Een spijkerbroek kan net zo duur zijn als een compleet pak. Het gaat hier om smaak, niet om kosten, denk ik.
Roos2017

Bericht door Roos2017 »

Mara schreef:Meneer Pastoor,
Worsteling. Nee niet van meneer pastoor maar van uw evangelist.
Worsteling niet over de waarheid van Gods Woord, maar de vraag of God nog wel wil werken in de mensen die we ontmoeten. Maar ook de vraag of wij niet te vaak denken het beter te weten dan de ander. Een ander op een bepaalde manier ‘weg’ te zetten. Herkent u het? Dat kan ook een gevaar zijn in het schrijven van stukjes als deze. Zo is het zéker niet bedoeld.

Meneer pastoor is een zeer beminnelijke man. Ook onderwerpt hij zich niet blindelings aan de leer van de kerk. Hij gelooft niet in de verandering van brood en wijn. Erkent dat het offer van Jezus het enige en volkomen offer is. Toch gaat hij nog iedere zondag voor in een zondagse viering, waar de leer van de kerk praktijk is. Ik vroeg hem of dat niet vreemd is? Dan breng je de mensen toch een dwaalleer? De Bijbel zegt toch dat God het bloed van de mensen dan van uw hand zal eisen?

Hij keek me even aan en antwoordde dat Hij de leer van de kerk zélf niet gelooft. Ook de aanbidding van beelden was aan hem niet besteed. Iedere dag mediteert hij minimaal een uur over een gedeelte uit de Bijbel. Niet om daarmee iets te verdienen, maar om de diepte ervan door Gods Geest te leren kennen. Rooms en toch zo Bijbels.

Misschien hebt u al een conclusie getrokken over de ziel van deze man: ‘Dit kan geen kind van God zijn!’ Ik zou het niet graag nazeggen. Ik worstel daarmee. Ik leer hem steeds meer kennen als iemand die gebonden en verbonden is aan het Woord van God. Hij spreekt over de verwondering die er bij hem is over de genade van God in zijn leven. Over het offer van Gods Zoon. Zijn dat geen vruchten? Welke vruchten zijn er in uw/jouw leven? Zal een roomse pastoor ons straks nog voorgaan in het koninkrijk van God en u eeuwig buiten? Worstelt u mee?

Evangelist A. van Setten, Merksem
Heel mooi stukje, Mara, bedankt voor het plaatsen. :super
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

heusden-op schreef:de uitspraak van apen en papegaaien is van Smytegelt. :) Mooi! Oud goud!
Oké, over papegaaien gesproken :yahoo
Plaats reactie