Pleiten op je doop

Posthoorn

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Posthoorn »

Lilian1975 schreef: 04 jun 2025, 13:17 Zat nog te denken... n.a.v. dat artikel
2 zaken die innerlijk tegengesteld zijn aan elkaar naast elkaar laten staan. Past super goed bij het post moderne denken!
Vind ik.
Leuke framepoging, maar blijf wel eerlijk.
ZWP

Bericht door ZWP »

Posthoorn schreef: 04 jun 2025, 13:52
2 zaken die innerlijk tegengesteld zijn aan elkaar naast elkaar laten staan. Past super goed bij het post moderne denken!
Vind ik.
Zijn ze innerlijk tegenstrijdig?
Feit is dat er Bijbelgetrouwe christenen voor de geloofsdoop zijn én Bijbelgetrouwe christenen voor de kinderdoop. Dat mag ons iets bescheidener maken in deze discussie.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Dat bedoel ik.
Terri

Bericht door Terri »

Hoe je het ook went of keert, in de Bijbel lees ik diverse verhalen over geloofsdoop. Ik kom niet expliciet kinderdoop tegen. Daarom inderdaad bescheidenheid.
KDD

Bericht door KDD »

Er is meer dan één discussiepunt met dit onderwerp. Ten eerste: wie het sacrament moet ontvangen, en ten tweede: hoe het sacrament moet worden besloten. Ik vind de laatste zin van wat ds. Jansen schrijft tekenend - de mens krijgt alle aandacht.
Laatst gewijzigd door KDD op 04 jun 2025, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

ZWP schreef: 04 jun 2025, 13:54
Posthoorn schreef: 04 jun 2025, 13:52
Vind ik.
Zijn ze innerlijk tegenstrijdig?
Feit is dat er Bijbelgetrouwe christenen voor de geloofsdoop zijn én Bijbelgetrouwe christenen voor de kinderdoop. Dat mag ons iets bescheidener maken in deze discussie.
Zeker geen frame poging; een constatering . En niets met onbescheidenheid te maken.

.Postmodern denken wil twee waarheden naast elkaar laten staan ipv een universele waarheid. Bij post modern denken past ook de verschuiving van dogma naar dialoog. Dus verschuiving naar dialoog en begrip. Zo past ook bij geloofsdoop het belang van persoonlijke betekenis geving. Ook een kenmerk van post modernisme.

Het is niet niet voor niets dat de schrijver van dat artikel de kerkgeschiedenis 500 jaar geleden laat beginnen. Hij weet net zo goed als jij en ik, dat de eerste eeuwen de kinderdoop geen issue was.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Je mag vinden wat je wilt, maar het is wat flauw om eerst mensen individualisme en vervolgens weer postmodernisme in de schoenen te schuiven. Dat noem ik framing.
Overigens vind ik dat inderdaad een van de goede dingen van het postmodernisme, dat niet alles zo ontzettend 'vast' hoeft te liggen. Want dat heeft de kerkgeschiedenis al 2000 jaar bewezen: Christen heeft Zijn Kerk vergaderd uit mensen uit allerlei stromingen, en we hoeven elkaar niet om ieder afwijkend - van jouw mening of de mainstream-mening - te verketteren.
Lilian1975

Posthoorn schreef: 04 jun 2025, 15:07 Je mag vinden wat je wilt, maar het is wat flauw om eerst mensen individualisme en vervolgens weer postmodernisme in de schoenen te schuiven. Dat noem ik framing.
Overigens vind ik dat inderdaad een van de goede dingen van het postmodernisme, dat niet alles zo ontzettend 'vast' hoeft te liggen. Want dat heeft de kerkgeschiedenis al 2000 jaar bewezen: Christen heeft Zijn Kerk vergaderd uit mensen uit allerlei stromingen, en we hoeven elkaar niet om ieder afwijkend - van jouw mening of de mainstream-mening - te verketteren.
Het heeft ook niets met verketteren te maken. Zeker niet als er wel degelijk een gesprek wordt aangegaan. Maar dat vanuit ( en dat is gewoon de praktijk) voorstanders geloofsdoop wordt afgebroken of vermeden. En dat is logisch. Emwant iets dat innerlijk tegengesteld is, kan ook gewoon niet naast elkaar bestaan. Alsof het niets uitmaakt.

Maar goed. De kerkgeschiedenis juist de eerste eeuwen laat overduidelijk zien dat kinderdoop geen issue was. Niet omdat er iets nieuws werd bedacht. Niet omdat het geen praktijk was. Pas later en nu ook in deze post moderne tijd zie je het opkomen of bloeien. Laat je de kerkgeschiedenis na de Reformatie beginnen, ben je dat lastige aspect al kwijt. En kunnen we de dingen vrolijk naast elkaar laten staan.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Oké, je blijft framen. Het ga je goed.
Lilian1975

Ik vind het gewoon een interessante gelijktijdige ontwikkeling 🙂.

Het individualistisch denken kwam op vanaf de Renaissance. En ontwikkelde zich verder in de Verlichting en 19e eeuw. Post modern denken vanaf de jaren 60 vorige eeuw.

Ik zie inderdaad overeenkomsten met de groei en positieve houding richting geloofsdoop. Tot het gewoon naast elkaar laten staan toe.
Met daarbij de vraag. Zou die parallel ook te trekken zijn naar andere theologische onderwerpen? We maken tenslotte allemaal deel uit van de tijd en het daarbij behorende denken waarin we leven. Het gewone gemeentelid, ambtsdragers en theologen... .
DDD

Bericht door DDD »

Lilian1975 schreef: 04 jun 2025, 15:41 Ik vind het gewoon een interessante gelijktijdige ontwikkeling 🙂.

Het individualistisch denken kwam op vanaf de Renaissance. En ontwikkelde zich verder in de Verlichting en 19e eeuw. Post modern denken vanaf de jaren 60 vorige eeuw.

Ik zie inderdaad overeenkomsten met de groei en positieve houding richting geloofsdoop. Tot het gewoon naast elkaar laten staan toe.
Met daarbij de vraag. Zou die parallel ook te trekken zijn naar andere theologische onderwerpen? We maken tenslotte allemaal deel uit van de tijd en het daarbij behorende denken waarin we leven. Het gewone gemeentelid, ambtsdragers en theologen... .
Ik denk dat je hierin best gelijk hebt. De individualisering is niet een punt van de Reformatie en Nadere Reformatie alleen. Die ontwikkelingen zijn, net als de opkomst van de bevindelijke conventikels en evangelische bewegingen in de Romantiek, gelieerd aan bredere maatschappelijke ontwikkelingen.
Valcke

Bericht door Valcke »

Terri schreef: 04 jun 2025, 14:15 Hoe je het ook went of keert, in de Bijbel lees ik diverse verhalen over geloofsdoop. Ik kom niet expliciet kinderdoop tegen. Daarom inderdaad bescheidenheid.
Ik vraag mij serieus af of je hier je redeneerfout niet ziet?

De geloofsdoop in de Bijbel waarover jij spreekt, gaat ALTIJD over mensen die niet opgevoed waren in het christelijk geloof en van wie de ouders geen christen waren. En dat raakt dus de hele kwestie niet, want hierover denken baptisten en gereformeerden hetzelfde: Zulke personen kunnen inderdaad pas gedoopt worden als zij tot geloof gekomen zijn.

Andersom kun je echter wel zeggen dat in de Bijbel er GEEN ENKEL voorbeeld is van iemand die in het christelijk geloof is opgevoed en van wie de ouders christen waren, die pas op latere leeftijd gedoopt is. Daartegenover staan wel zo'n vijf plaatsen (meen ik) die spreken over het dopen van een geheel huis. Die plaatsen kunnen niet zo maar onder het tapijt geveegd worden zoals de baptisten doen.
Valcke

Bericht door Valcke »

Lilian1975 schreef: 04 jun 2025, 15:14De kerkgeschiedenis juist de eerste eeuwen laat overduidelijk zien dat kinderdoop geen issue was. Niet omdat er iets nieuws werd bedacht. Niet omdat het geen praktijk was. Pas later en nu ook in deze post moderne tijd zie je het opkomen of bloeien. Laat je de kerkgeschiedenis na de Reformatie beginnen, ben je dat lastige aspect al kwijt. En kunnen we de dingen vrolijk naast elkaar laten staan.
Dit klopt helemaal. Wie dit framen noemt, moet met argumenten komen. Maar historisch is dit volstrekt juist. De afwijzing van de doop van kinderen van christenouders (mogelijk enkele eerdere ketterse stromingen uitgezonderd) begon in de 16e eeuw.

Overigens funderen we e.e.a. niet op de kerkgeschiedenis, maar allereerst op de Schrift. De kerkgeschiedenis levert echter aanvullend bewijs.
Terri

Bericht door Terri »

Valcke schreef: 04 jun 2025, 19:30
Terri schreef: 04 jun 2025, 14:15 Hoe je het ook went of keert, in de Bijbel lees ik diverse verhalen over geloofsdoop. Ik kom niet expliciet kinderdoop tegen. Daarom inderdaad bescheidenheid.

De geloofsdoop in de Bijbel waarover jij spreekt, gaat ALTIJD over mensen die niet opgevoed waren in het christelijk geloof en van wie de ouders geen christen waren. En dat raakt dus de hele kwestie niet, want hierover denken baptisten en gereformeerden hetzelfde: Zulke personen kunnen inderdaad pas gedoopt worden als zij tot geloof gekomen zijn.

Andersom kun je echter wel zeggen dat in de Bijbel er GEEN ENKEL voorbeeld is van iemand die in het christelijk geloof is opgevoed en van wie de ouders christen waren, die pas op latere leeftijd gedoopt is. Daartegenover staan wel zo'n vijf plaatsen (meen ik) die spreken over het dopen van een geheel huis. Die plaatsen kunnen niet zo maar onder het tapijt geveegd worden zoals de baptisten doen.
Even voor de duidelijkheid; ik ben zoekende v.w.b. de juiste Bijbelse doop. Mijn opmerking was enkel bedoeld om aan te geven dat ik geen duidelijke geschiedenis vindt waarin baby's /kleine kinderen gedoopt worden. Dat gehele huizen gedoopt werden kan zeker uitgelegd worden als betreffende ook de kleine kinderen ( als ze er waren).
Kinderdoop is gegrond op Bijbelse gronden, dat denk ik zeker. Maar geloofsdoop ook. Of je nadat je als kind gedoopt bent en later tot geloof komt je moet/mag laten dopen, vind ik lastig.
Ik ben daar niet uit. Persoonlijk heb ik het niet gedaan i.i.g. Daar is denk ik de geloofsbelijdenis voor met daaraan gekoppeld het avondmaal.
Maar ik aarzel v.w.b. de betekenis van de kinderdoop, wellicht omdat ik niet (genoeg) verbondsmatig denk. Ook totaal niet bij opgevoed. Heb er al veel over gelezen, maar het landt niet....
CvdW

Bericht door CvdW »

Valcke schreef: 04 jun 2025, 19:30

Op welke leeftijd werd Jezus gedoopt?
Plaats reactie