Stichting Heartcry

DDD

Re: Stichting Heartcry

Bericht door DDD »

Het is mijns inziens flauwekul.
parsifal

Bericht door parsifal »

Luther schreef:
parsifal schreef:
Luther schreef:Door het noemen en gebruiken van de bundel Opwekking maak je de gehele bundel 'salonfähig'. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit zelfs van HeartCry niet had verwacht. Mijn zorgen nemen alleen maar toe, wetende dat er veel jongeren uit de gereformeerde gezindte zich aangetrokken weten tot de theologie van HeartCry.
Ja, en verklaarde door de verwijzing naar het boek van Henoch het hele boek canoniek. Door het citeren van Bunyan en Spurgeon neem je hun hele werk over.
Opwekking heeft veel goede liederen en sommige daarvan zijn enkel in opwekking te vinden. Je kunt er ook aardig wat mindere theologie in tegen komen.

Dit soort kritiek leidt af van waar het werkelijk om gaat!
Nee, ik bedoelde het serieus. Door de mogelijk goede liederen uit Opwekking te gebruiken, maak je de hele bundel (m.n. voor jongeren) salonfähig. Voor nogal wat mensen zal dat betekenen: "We zongen een lied uit Opwekking, dus die bundel is gewoon goed."
Het leidt niet af waar het werkelijk om gaat. Waar het namelijk om gaat is de 'andere' theologie achter vele liederen in Opwekking. Laten we ons daar verre van houden. Door toch sommige liederen uit deze bundel te gebruiken, maak je de drempel tot andere liederen gewoonweg lager.
De vergelijking met Henoch slaat m.i. de plank mis. Door Spurgeon en Bunyan met instemming te citeren geef je inderdaad aan dat je al hun werken rustig kunt lezen.
Dus nee, @ejvl, dit is geen kolderargument.
Nu doe je alsof er een stel jongeren die vooral niet zelf een klein beetje onderscheid kunnen maken naar Heartcry gaan. Ik geloof dat er jongeren zijn die daarheen gaan omdat het zaken aan de kaak stelt die ze graag aan de kaak gesteld zien en daarmee alles van Heartcry als goud zien. Misschien zelfs doorslaan in kritiek, maar dat ze kritiekloos een hele bundel aanvaarden zie ik zeker bij Heartcry publiek niet gebeuren. verder is het gebruiken van liederen zonder de bronnen te vermelden niet netjes.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

parsifal schreef:
Luther schreef:
DDD schreef:Wat een drukte om een paar opwekkingsliederen.
De kerkgeschiedenis bewijst de afgelopen 2000 jaar dat de meeste dwalingen zingend de kerk zijn binnen gekomen.
Wow, kun je dit oom nog enigszins onderbouwen?
Ja, dat kan ik onderbouwen, maar dan moet ik weer even mijn kerkgeschiedenisboeken induiken. Eén voorbeeld kan ik alvast noemen: In de liturgie van de Vroege Kerk werd een wijziging voorgsteld die door velen klakkeloos werd overgenomen. Het leidde echter wel tot de Ariaanse ketterij om de Zoon niet als God te beschouwen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

parsifal schreef:Nu doe je alsof er een stel jongeren die vooral niet zelf een klein beetje onderscheid kunnen maken naar Heartcry gaan. Ik geloof dat er jongeren zijn die daarheen gaan omdat het zaken aan de kaak stelt die ze graag aan de kaak gesteld zien en daarmee alles van Heartcry als goud zien. Misschien zelfs doorslaan in kritiek, maar dat ze kritiekloos een hele bundel aanvaarden zie ik zeker bij Heartcry publiek niet gebeuren. Verder is het gebruiken van liederen zonder de bronnen te vermelden niet netjes.
Er is maar één bron, en dat is de dichter.
Ik zie dat bij HeartCry-publiek in mijn nabije omgeving juist wel gebeuren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
parsifal

Bericht door parsifal »

Luther schreef:
parsifal schreef:
Luther schreef:
De kerkgeschiedenis bewijst de afgelopen 2000 jaar dat de meeste dwalingen zingend de kerk zijn binnen gekomen.
Ja, dat kan ik onderbouwen, maar dan moet ik weer even mijn kerkgeschiedenisboeken induiken. Eén voorbeeld kan ik alvast noemen: In de liturgie van de Vroege Kerk werd een wijziging voorgsteld die door velen klakkeloos werd overgenomen. Het leidde echter wel tot de Ariaanse ketterij om de Zoon niet als God te beschouwen.
Ik ben benieuwd.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

Luther schreef:
parsifal schreef:
Luther schreef:
Ik ben benieuwd.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Luther schreef:
Isala schreef:
Luther schreef:Ik zou bijna de verzuchting van @huisman gaan herhalen: Dat je dit op RF moet gaan verdedigen en uitleggen.....
Het staat je vrij om dat te doen. Je laat daarmee echter wel iets van je innerlijke houding zien.
Bovendien vind ik je onderbouwing heel matig.
Arjan Baan is kandidaat, en hij mag dus wel degelijk het Woord bedienen.
Ja, dat mag hij: binnen de Protestantse Kerk in Nederland, onder verantwoordelijkheid van een kerkenraad, binnen de christelijke gemeente.
Mooi gezegd. Gewoon stoppen met GBS-preken, GBS-toogdagen, SGP-tijdredes enz. Laat iedere predikant binnen de gemeenten of kerkenpreken waar hij bevoegd is en verder mondje dicht. Tenminste, dat is zo ongeveer wat je nu poneert.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ditbenik schreef:
Luther schreef:
Isala schreef:
Luther schreef:Ik zou bijna de verzuchting van @huisman gaan herhalen: Dat je dit op RF moet gaan verdedigen en uitleggen.....
Het staat je vrij om dat te doen. Je laat daarmee echter wel iets van je innerlijke houding zien.
Bovendien vind ik je onderbouwing heel matig.
Arjan Baan is kandidaat, en hij mag dus wel degelijk het Woord bedienen.
Ja, dat mag hij: binnen de Protestantse Kerk in Nederland, onder verantwoordelijkheid van een kerkenraad, binnen de christelijke gemeente.
Mooi gezegd. Gewoon stoppen met GBS-preken, GBS-toogdagen, SGP-tijdredes enz. Laat iedere predikant binnen de gemeenten of kerkenpreken waar hij bevoegd is en verder mondje dicht. Tenminste, dat is zo ongeveer wat je nu poneert.
Scherp!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ditbenik schreef:
Luther schreef:Arjan Baan is kandidaat, en hij mag dus wel degelijk het Woord bedienen.
Mooi gezegd. Gewoon stoppen met GBS-preken, GBS-toogdagen, SGP-tijdredes enz. Laat iedere predikant binnen de gemeenten of kerkenpreken waar hij bevoegd is en verder mondje dicht. Tenminste, dat is zo ongeveer wat je nu poneert.[/quote]
Ik zou daar inderdaad een voorstander van zijn. De meeste van die diensten nemen echter niet de plaats in van de 's zondagse eredienst.
Overigens vinden de meeste GBS- en SGP-diensten gewoon plaats als eredienst onder verantwoordelijkheid van een kerkenraad.
Het zinnetje "verder mondje dicht" impliceert een reden die in mijn stelling niet zit. Wat mij betreft mag iedereen overal spreken, maar niet met verzaking en verlating van de christelijke gemeente.
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Als HeartCry jongeren uit de reformatorische gemeentes trekt, dan moet je als reformatorische gemeente eens goed naar jezelf kijken! Wat is er mis met ons? Waarom hebben jongeren zo'n behoefte aan de avonden en conferenties van HeartCry?
HeartCry waarschuwt voor het half preken van de Bijbel, wat zeker in bepaalde gemeentes en door vele dominees in de rechterflank wordt gedaan. Er wordt gepreekt over een toeleidende weg, die nergens in de Bijbel beschreven wordt. Er wordt daar aan inlegkunde gedaan. Zo wordt bijv van Zacheüs gezegd dat ie een toeleidende weg heeft gehad, omdat ie in de boom klom. Hoezo een toeleidende weg? Wat heeft ie in die weg geleerd dan? En in welke bijbelgedeeltes staat dat dan? Het staat NERGENS! Maar toch wordt de toeleidende weg als voorwaarde gepreekt, mijn inziens een verkapt remonstrantisme. Want je moet eerst dit en dat kennen! Je hoeft niks te kennen om tot Christus te mogen komen. Nergens staat er in de Bijbel dat er voorwaarden zijn die je moet kennen of moet hebben.
Het leren afzien van jezelf is een voorwaarde geworden voor het komen tot Christus en dat moet gewerkt worden door de Heilige Geest. En daar zijn dan ook nog gradaties voor gegeven. 'Diep door het stof gaan!' Maar ja... hoe moet je dat in vredesnaam uitleggen?? Hoe diep, en ben ik wel diep genoeg gegaan? Zo worden mensen bij Jezus weg gehouden, of komen niet tot zekerheid en dus niet tot een dankbaar leven omdat ze zichzelf continue lopen te toetsen aan dit soort uitspraken.
Als je praat met zulke dominees dan is het continue 'mits dit.., maar dat..' Er wordt 80% verdorven mens gepreekt en nog een klein beetje Christus met veel mitsen en maren, een onmogelijk zaak. Ik zie het woord van Paulus er niet in die zegt: "U bidt u van Christus wege: Laat u met God verzoenen!" Als er een God gepreekt wordt die verlangt naar jou, een God die niet wil de er één verloren gaat, dan kan de Heilige geest een verlangen gaan werken naar zo'n God. Nee, inderdaad de Heilige Geest is zeker niet afhankelijk van een dominee, maar als dominee kun je Hem wel in de weg lopen door Hem verkeerd af te schilderen. 'Och mocht er nog eens één uit de hele stad!' ook zo'n uitspraak... alsof het bijna niet mogelijk is! HET IS MOGELIJK VOOR EEN IEDER DIE HET BIJ HEM ZOEKT. En ja.. de Heere werkt nooit zonder dat wij er actief bij betrokken zijn. Wie niet bidt, zal nooit ontvangen en wie niet zoekt, zal het nooit vinden.

HeartCry is daartegen in verzet gekomen en terecht! Want Jezus zelf heeft er niets over gezegd. Hij nodigt alleen steeds en zegt steeds: "Bekeert u!" Niet: "Vraag om bekering!" Hij laat verkondigen hoeveel liefde Hij heeft voor de mens, voor Zijn schepping en dat een IEDER die bij Hem komt, niet afgewezen wordt. Hoeveel mensen in de rechtse flank bidden alle dagen om bekering, maar geloven niet dat dit ooit zal gebeuren? Ze worden passief omdat God het moet doen! En ja... God moet het ook doen! Hij heeft het gedaan! Christus is gestorven en wij MOETEN gehoor geven aan Zijn roepstem. Als Hij zegt: 'Bekeert u.' Doe er dan alles aan wat in uw vermogen ligt om uzelf te bekeren. Je kunt keuzes maken!! Niet dat die zaligmakend zijn, maar als u zalig wilt worden zult u de middelen moeten gebruiken! Wie nat wil worden, moet in de regen gaan staan! Daar zijn we van overtuigd toch? Bent u ervan overtuigd dat Jezus u wil zaligen als u tot Hem komt in gebed? Of is dat een misschientje? Daar ligt de sleutel. Wij vertrouwen Hem niet! En dat terwijl we een Bijbel vol liefde hebben en vol beloftes! Verschrikkelijk!
Panny

Bericht door Panny »

Dat er geen toeleidende weg tot Christus is, is niet helemaal waar.
Het werk van de Heilige Geest gaat eraan vooraf. Hij opent de ogen van de mens voor de zondeschuld en de noodzaak van verzoening.
De Heilige Geest stort ook de liefde en verlangen naar God in het hart uit.

Ik denk dat het belangrijk is dat je altijd eerst begint met onze grote zondeschuld, onbekwaam tot enig goed, de rechtvaardige straf van God over onze zonden, etc.
Dan komt er plaats voor de Zaligmaker.

Ik ben het met je eens dat de toeleidende weg weleens als een voorwaarde gebracht kan word.
Je moet eerst bepaalde ervaringen hebben meegemaakt voor je welkom bent bij Christus.
Christus is dan niet de enige Weg tot God en de volkomen Zaligmaker van zondaren.
Christus wordt dan meer een soort eindstation van een lange zware weg die weinigen maar zullen bereiken.
DDD

Bericht door DDD »

Ik word persoonlijk erg moe van het 'gezeur' van HeartCry. In de veelheid van de nodigingen is niet de heerlijkheid van de Koning gelegen, wat mij betreft. Ik heb een aantal lezingen beluisterd, maar het was veel van hetzelfde en niets nieuws.

Maar Panny heeft gelijk. Door onrechtzinnige prediking krijgen sekten en dergelijke groeperingen een kans. En als hierdoor jongeren tot bekering komen, is dat een grote genade.

De mensen die er zo tegen tekeer gaan zijn zelf meestal ook geen voorbeelden van rechtzinnigheid, helaas. Heel jammer, want het zou niet nodig moeten zijn dat zulke stichtingen en bewegingen bestaan. Al komen de Gereformeerde Gemeenten ook uit buitenkerkelijke groeperingen voort.
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

@DDD,

Blijkbaar weet jij al wie ik ben??? Geen toonbeeld van rechtzinnigheid... :bobo Knap hoor!
En dat je door onrechtzinnige prediking groeperingen krijgt en sektes dat ben ik overigens helemaal met je eens. En inderdaad zou het niet nodig moeten zijn dat er mensen in de bres springen... daarom: laat men in de rechtse flank maar eens goed kijken naar wie er de meeste aandacht in de prediking krijgt, dat is vaak de verdorven men. Over hoe met tot de Heere kan gaan en hoe gewillig Hij is om te vergeven daar wordt vaak maar weinig aandacht aan gegeven, terwijl dat dat toch het belangrijkste is.

@ Panny
Jij zegt dat er wel een toeleidende weg is en daaarna zeg je dat het geen voorwaarde mag zijn. Daarin spreek je jezelf tegen. Waarin de Bijbel staan teksten over een toeleidende weg waarin een zondaar zondekennis leert door de Heilige Geest. In heel de Bijbel staat geen verhaal over iemand die een toeleidende weg kreeg. Ik ben het met je eens dat er wel een duidelijke toeleidende weg kan zijn! Hoor het getuigenis maar van de man die afgelopen conferentie van HeartCry getuigde van het werk van de Heere in zijn leven. Deze man kwam overigens uit de GerGem. Deze man had een toeleidende weg dmv zondekennis. Dus dat komt ook op deze avonden voor hoor! Maar de Heere kan ook Zijn liefde uitstorten in een mensenhart, dan is er alleen maar blijdschap en liefde voor Hem, zonder dat daar zondekennis aan vooraf is gegaan. Op dat moment is er geen plaats voor zondekennis, dan is er alleen maar grote blijdschap. Ik ken kinderen van God die deze mooie bijzondere tijd mochten meemaken. Dan wordt een onkruidplantje nog prachtig. En ik geloof zeker dat ieder mens, waarin Gods Geest werkt, zondekennis leert kennen. Maar ik ben er ook van overtuigd dat de Heilige Geest eerst de liefde in het hart werkt voor de Zaligmaker, want zonder liefde voor de Heere is er geen onrechte zondekennis. Toen Paulus bekeert werd op de weg naar Damaskus, werd hij ineens omgezet. Geen toeleidende weg, niks. Pas daarna kwam bij hem besef wat ie gedaan had met zijn vervolgingen. Moet je verlangen naar een verdoemende God? Mensen die zeggen dat God toornt op de zondaar en dat ze dat gevoelden, moeten daar geen vaststaand feit voor iedere gelovige van maken. Want er zijn velen die zelf de toorn van God nooit hebben gevoeld. En dat hoeft ook niet, die toorn heeft Hij al op Christus getoornd.

Dominees die vooral de toorn van God op de zonde preken, preken vooral over paar minuten tussen de zondeval en de moederbelofte! Want daarna is er vooral liefde te zien! We hoeven niet bij de Heere weg te blijven omdat Hij misschien niet wil vergeven, maar toornt op onze zonde. Tijdens zijn rondwandeling liet Hij zich vooral gaan tegen mensen die hun zonde niet wilden erkennen, zichzelf schoon wilden poetsen. Zijn liefde niet wilden. Maar zelfs voor mensen die het koninkrijk bijna ingingen (rijke jongeling) had Hij een hart vol ontferming. Wat zou het een vertrappen van Zijn werk zijn als we denken dat God boos is en ons niet wil! Waarom kwam Hij dan in vredesnaam naar de aarde? Om te laten zien hoe boos God is?? Of vooral te laten zien hoe graag Hij zondaren wil aannemen in genade?

Als we straks wel verloren gaan, gaan we niet verloren omdat we een zondig hart hebben, maar omdat we de Verlosser niet wilden. We liggen verloren, dat klopt, maar dat hoeft bij niemand zo te blijven. We kunnen allemaal ontvangen, want alle woorden in de Bijbel zijn voor zondaren geschreven, dus ook voor alle mensen die dit lezen. 'Mijn zoon (dochter) geef mij je hart!'
DDD

Bericht door DDD »

Bloempje28 schreef:@DDD,

Blijkbaar weet jij al wie ik ben??? Geen toonbeeld van rechtzinnigheid... :bobo Knap hoor!
Ik heb nog geen woord aan jou gewijd. Hoe kom je hierbij?
Curatorium

Bericht door Curatorium »

M.i. is dit het grote probleem van HeartCry: hoewel HeartCry inmiddels een vast publiek begint te krijgen en er niet zoveel nieuwe reformatorische jongvolwassen bijkomen als in het begin, is de laatstgenoemde groep nog steeds de doelgroep van HeartCry. Vervolgens komt de (gereformeerde) leer van de doelgroep totaal niet naar voren tijdens de avonden/conferenties. Het is een mix van (new) Calvinism en evangelische trekjes. Op die manier voelt de doelgroep zich aangesproken, terwijl de inhoud ten diepste niet hetzelfde is.
Dat is het grote probleem. Het trekt mensen weg want het voelt vertrouwd.

Dit is een verschil met bijvoorbeeld JijDaar, die wel reformatorisch zijn te noemen en waarbij de sprekers (wel uit een bepaalde hoek) voluit reformatorisch zijn.
Plaats reactie