Wat een vreselijke vraag.CvdW schreef:Initiatiefnemer is ds. G. Hoogerland. Wat let deze ds. om aan te sluiten bij VGG?
Daarvoor zou hij immers eerst de kerk moeten scheuren? Hoe kun je zulke rare vragen stellen.
Wat een vreselijke vraag.CvdW schreef:Initiatiefnemer is ds. G. Hoogerland. Wat let deze ds. om aan te sluiten bij VGG?
Juist.Herman schreef:Eenheid ligt vast in het belijden: ik geloof de algemene christelijke kerk en ik geloof de gemeenschap der heiligen.
Dat gaat wat verder dan iets voelen.
Zo'n rare vraag is dat niet. Om bij elkaar te komen moet de één zijn kerkverband verlaten om bij de ander aan te sluiten. Of iedereen verlaat zijn kerkverband en als nieuw naam NK. (Nederlandse Kerk)DDD schreef:Wat een vreselijke vraag.CvdW schreef:Initiatiefnemer is ds. G. Hoogerland. Wat let deze ds. om aan te sluiten bij VGG?
Daarvoor zou hij immers eerst de kerk moeten scheuren? Hoe kun je zulke rare vragen stellen.
Dat zou inderdaad één van zijn beweegredenen kunnen zijn.Bruna schreef:Ik heb het artikel nog niet gelezen. Vandaar zijn oproep volgens jou?GerefGemeente-lid schreef:Maar het is wel mogelijk dat hij dit ook weet.Bruna schreef:Begreep onlangs dat een verzoek van de GGiN om een gezamenlijke bidstond te beleggen met GG, OGGiN en HHK alleen door de HHK positief werd beantwoord. Daarom is deze niet doorgegaan.
Wellicht zit ds. Hoogerland niet in de commissie contact met kerken van de GG.
Dat heet nu zelfverloochening.TSD schreef:Watte? Dus je vraagt je echt serieus af wat Ds. Hoogerland let om zich af te scheuren van zijn huidige kerkverband en aan de sluiten met de VGG?CvdW schreef:Initiatiefnemer is ds. G. Hoogerland. Wat let deze ds. om aan te sluiten bij VGG?
1. Ik wijs niet op het vóelen van eenheid, maar op het voorbeeld van de eenheid van Vader en de Zoon. Hier zit eerder een opdracht in. Als we wachten tot we collectief eenheid voelen komt er niks van terecht.Piet Puk schreef:Je kunt volgens mij enkel eenheid hebben met diegenen waar je jezelf ook een mee voelt. Vanuit de GGiN gezien kun je geen eenheid voelen met een kerkverband waarin flanken zijn. Er kan wel eenheid zijn met de flank waar je deze eenheid wel mee voelt. Daar moet je dan mijns inziens dan ook de eenheid mee zoeken.Ararat schreef:Mooi dat je deze tekst noemt, want nu komen we misschien tot de kern. Zou het niet in de eerste plaats gaan om eenheid tussen gelovigen en God en vervolgens om eenheid tussen gelovigen onderling?
De eenheid van alle gelovigen wordt vergeleken met de eenheid van de Heere Jezus en Zijn Vader. Hún eenheid staat model voor de eenheid van de gelovigen onderling. Hieraan moeten wij ons spiegelen.
Als de gelovigen één met de Vader en de Zoon zijn, zullen ze zeker ook één met elkaar zijn! Zo gezien is gebrek aan eenheid onder christenen een teken van gemis aan gemeenschap met God.
Laten wij zelf eenheid zoeken op persoonlijk vlak. Daar hebben we tenminste zelf invloed op.
Persoonlijk: wij moeten elkaar dus niet laten zien dat we allereerst GG-lid of wat voor lid dan ook zijn, maar dat we als gelovige, één met God zijn. Vanuit die gedeelde liefde tot onze Vader kunnen, nee zúllen wij als gelovigen één zijn.
Dat is het!Adagio schreef:Altijd over alles lief en aardig, is dat het doel? Ik lees in Matth.: "Wee der wereld vanwege de ergernissen; want het is noodzakelijk dat de ergernissen komen; doch wee dien mens door welken de ergernis komt."
Johannes schrijft over het herkennen van de Herder door Zijn schapen:
- Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen, en het zal worden één kudde en één Herder. Daarom heeft Mij de Vader lief, overmits Ik Mijn leven afleg, opdat Ik hetzelve wederom neme. Niemand neemt hetzelve van Mij, maar Ik leg het van Mijzelven af; Ik heb macht hetzelve af te leggen en heb macht hetzelve wederom te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen. Er werd dan wederom tweedracht onder de Joden, om dezer woorden wil.
En Ezechiel schrijft over het gepruts van de onderherders:Twisten mogen niet. Paulus schrijft daarom onderzoekend aan Korinthe:
- Daarom zegt de Heere HEERE alzo tot hen: Zie, Ik, ja, Ik zal richten tussen het vette kleinvee en tussen het magere kleinvee. Omdat gij al de zwakken met de zijde en met den schouder verdringt, en met uw hoornen stoot, totdat gij dezelve naar buiten toe verstrooid hebt, daarom zal Ik Mijn schapen verlossen, dat zij niet meer tot een roof zullen zijn; en Ik zal richten tussen kleinvee en kleinvee. En Ik zal een enigen Herder over hen verwekken, en Hij zal hen weiden, namelijk Mijn Knecht David; Die zal hen weiden en Die zal hun tot een Herder zijn.
De Kanttek. leggen uit: "Ketterij is een twist, ontstaande over de leer, wanneer enigen hardnekkiglijk enige dwalingen drijven of aannemen, strijdende tegen de grondstukken der zaligmakende leer. Zodat ketterij erger en schadelijker is dan scheuring. En hiermede geeft de apostel reden waarom hij gelooft dat er onder hen scheuringen zijn, omdat er ook nog erger kwaad onder hen gevonden werd, namelijk ketterij, die hij daarna beschrijft en wederlegt, 1 Korinthe 15. Wanneer de gemeente in vrede is, zonder scheuring of ketterij, zo worden allen die de religie belijden, voor oprecht gehouden; maar als daar scheuring en ketterij ontstaat, zo wordt het openbaar en bekend, wie bij de enigheid der kerk en bij de gezondheid der leer standvastig blijven of niet; gelijk het kaf van het koren door den wan gescheiden wordt, Matth. 3:12."
- Want eerstelijk, als gij samenkomt in de gemeente, zo hoor ik dat er scheuringen zijn onder u, en ik geloof het ten dele. Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.
Wat gebeurt er veelal, in plaats van op de wacht te staan voor de leer naar de godzaligheid? - het zoeken van eigen eer, eigen haan moet koning kraaien, zelfs zo nodig ten koste van Gods kudde. Dan zegt Christus: "Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter dat een molensteen aan zijn hals gehangen en dat hij verzonken ware in de diepte der zee."
Ging Paulus vrijuit, daar er twist ontstond met Barnabas over het meenemen van Markus? Hoe het verder gegaan is, weten we niet, wel volgt uit Kolossenzen 4: 10 (met kanttek.) dat Markus, middels de verbinding aan het Hoofd, door Gods niet na te rekenen goedheid weer verbinding kreeg met Paulus.
En wat is dan de conclusie van deze op zichzelf ware woorden?-DIA- schreef:Dat is het!Adagio schreef:Altijd over alles lief en aardig, is dat het doel? Ik lees in Matth.: "Wee der wereld vanwege de ergernissen; want het is noodzakelijk dat de ergernissen komen; doch wee dien mens door welken de ergernis komt."
Johannes schrijft over het herkennen van de Herder door Zijn schapen:
- Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen, en het zal worden één kudde en één Herder. Daarom heeft Mij de Vader lief, overmits Ik Mijn leven afleg, opdat Ik hetzelve wederom neme. Niemand neemt hetzelve van Mij, maar Ik leg het van Mijzelven af; Ik heb macht hetzelve af te leggen en heb macht hetzelve wederom te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen. Er werd dan wederom tweedracht onder de Joden, om dezer woorden wil.
En Ezechiel schrijft over het gepruts van de onderherders:Twisten mogen niet. Paulus schrijft daarom onderzoekend aan Korinthe:
- Daarom zegt de Heere HEERE alzo tot hen: Zie, Ik, ja, Ik zal richten tussen het vette kleinvee en tussen het magere kleinvee. Omdat gij al de zwakken met de zijde en met den schouder verdringt, en met uw hoornen stoot, totdat gij dezelve naar buiten toe verstrooid hebt, daarom zal Ik Mijn schapen verlossen, dat zij niet meer tot een roof zullen zijn; en Ik zal richten tussen kleinvee en kleinvee. En Ik zal een enigen Herder over hen verwekken, en Hij zal hen weiden, namelijk Mijn Knecht David; Die zal hen weiden en Die zal hun tot een Herder zijn.
De Kanttek. leggen uit: "Ketterij is een twist, ontstaande over de leer, wanneer enigen hardnekkiglijk enige dwalingen drijven of aannemen, strijdende tegen de grondstukken der zaligmakende leer. Zodat ketterij erger en schadelijker is dan scheuring. En hiermede geeft de apostel reden waarom hij gelooft dat er onder hen scheuringen zijn, omdat er ook nog erger kwaad onder hen gevonden werd, namelijk ketterij, die hij daarna beschrijft en wederlegt, 1 Korinthe 15. Wanneer de gemeente in vrede is, zonder scheuring of ketterij, zo worden allen die de religie belijden, voor oprecht gehouden; maar als daar scheuring en ketterij ontstaat, zo wordt het openbaar en bekend, wie bij de enigheid der kerk en bij de gezondheid der leer standvastig blijven of niet; gelijk het kaf van het koren door den wan gescheiden wordt, Matth. 3:12."
- Want eerstelijk, als gij samenkomt in de gemeente, zo hoor ik dat er scheuringen zijn onder u, en ik geloof het ten dele. Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.
Wat gebeurt er veelal, in plaats van op de wacht te staan voor de leer naar de godzaligheid? - het zoeken van eigen eer, eigen haan moet koning kraaien, zelfs zo nodig ten koste van Gods kudde. Dan zegt Christus: "Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter dat een molensteen aan zijn hals gehangen en dat hij verzonken ware in de diepte der zee."
Ging Paulus vrijuit, daar er twist ontstond met Barnabas over het meenemen van Markus? Hoe het verder gegaan is, weten we niet, wel volgt uit Kolossenzen 4: 10 (met kanttek.) dat Markus, middels de verbinding aan het Hoofd, door Gods niet na te rekenen goedheid weer verbinding kreeg met Paulus.
Nee, we kunnen moeilijk de verdeeldheid toejuichen. Eenheid maken is een moeilijk iets, zo niet een onmogelijk iets.Maanenschijn schreef:En wat is dan de conclusie van deze op zichzelf ware woorden?-DIA- schreef:Dat is het!Adagio schreef:Altijd over alles lief en aardig, is dat het doel? Ik lees in Matth.: "Wee der wereld vanwege de ergernissen; want het is noodzakelijk dat de ergernissen komen; doch wee dien mens door welken de ergernis komt."
Johannes schrijft over het herkennen van de Herder door Zijn schapen:
- Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen, en het zal worden één kudde en één Herder. Daarom heeft Mij de Vader lief, overmits Ik Mijn leven afleg, opdat Ik hetzelve wederom neme. Niemand neemt hetzelve van Mij, maar Ik leg het van Mijzelven af; Ik heb macht hetzelve af te leggen en heb macht hetzelve wederom te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen. Er werd dan wederom tweedracht onder de Joden, om dezer woorden wil.
En Ezechiel schrijft over het gepruts van de onderherders:Twisten mogen niet. Paulus schrijft daarom onderzoekend aan Korinthe:
- Daarom zegt de Heere HEERE alzo tot hen: Zie, Ik, ja, Ik zal richten tussen het vette kleinvee en tussen het magere kleinvee. Omdat gij al de zwakken met de zijde en met den schouder verdringt, en met uw hoornen stoot, totdat gij dezelve naar buiten toe verstrooid hebt, daarom zal Ik Mijn schapen verlossen, dat zij niet meer tot een roof zullen zijn; en Ik zal richten tussen kleinvee en kleinvee. En Ik zal een enigen Herder over hen verwekken, en Hij zal hen weiden, namelijk Mijn Knecht David; Die zal hen weiden en Die zal hun tot een Herder zijn.
De Kanttek. leggen uit: "Ketterij is een twist, ontstaande over de leer, wanneer enigen hardnekkiglijk enige dwalingen drijven of aannemen, strijdende tegen de grondstukken der zaligmakende leer. Zodat ketterij erger en schadelijker is dan scheuring. En hiermede geeft de apostel reden waarom hij gelooft dat er onder hen scheuringen zijn, omdat er ook nog erger kwaad onder hen gevonden werd, namelijk ketterij, die hij daarna beschrijft en wederlegt, 1 Korinthe 15. Wanneer de gemeente in vrede is, zonder scheuring of ketterij, zo worden allen die de religie belijden, voor oprecht gehouden; maar als daar scheuring en ketterij ontstaat, zo wordt het openbaar en bekend, wie bij de enigheid der kerk en bij de gezondheid der leer standvastig blijven of niet; gelijk het kaf van het koren door den wan gescheiden wordt, Matth. 3:12."
- Want eerstelijk, als gij samenkomt in de gemeente, zo hoor ik dat er scheuringen zijn onder u, en ik geloof het ten dele. Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.
Wat gebeurt er veelal, in plaats van op de wacht te staan voor de leer naar de godzaligheid? - het zoeken van eigen eer, eigen haan moet koning kraaien, zelfs zo nodig ten koste van Gods kudde. Dan zegt Christus: "Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter dat een molensteen aan zijn hals gehangen en dat hij verzonken ware in de diepte der zee."
Ging Paulus vrijuit, daar er twist ontstond met Barnabas over het meenemen van Markus? Hoe het verder gegaan is, weten we niet, wel volgt uit Kolossenzen 4: 10 (met kanttek.) dat Markus, middels de verbinding aan het Hoofd, door Gods niet na te rekenen goedheid weer verbinding kreeg met Paulus.
1) we laten het zoals het is, we zijn er redelijk tevreden mee;
2) we wachten lijdelijk af totdat er iets (of niets) gebeurt;
3) we pogen actief de eenheid te bevorderen.
Vanzelfsprekend voelen we bij alle drie de opties de pijn van de verdeeldheid, zijn we het eens met ds. Hoogerland en benoemen we zonde van de verdeeldheid.
Dat klopt. Het is alleen de vraag of dat dan ook instituties an sich wegneemt. Ik denk het niet. Gelukkig is er wel veel eenheid soms op persoonlijk niveau.-DIA- schreef:Nee, we kunnen moeilijk de verdeeldheid toejuichen. Eenheid maken is een moeilijk iets, zo niet een onmogelijk iets.Maanenschijn schreef:En wat is dan de conclusie van deze op zichzelf ware woorden?-DIA- schreef:Dat is het!Adagio schreef:Altijd over alles lief en aardig, is dat het doel? Ik lees in Matth.: "Wee der wereld vanwege de ergernissen; want het is noodzakelijk dat de ergernissen komen; doch wee dien mens door welken de ergernis komt."
Johannes schrijft over het herkennen van de Herder door Zijn schapen:
- Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen, en het zal worden één kudde en één Herder. Daarom heeft Mij de Vader lief, overmits Ik Mijn leven afleg, opdat Ik hetzelve wederom neme. Niemand neemt hetzelve van Mij, maar Ik leg het van Mijzelven af; Ik heb macht hetzelve af te leggen en heb macht hetzelve wederom te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen. Er werd dan wederom tweedracht onder de Joden, om dezer woorden wil.
En Ezechiel schrijft over het gepruts van de onderherders:Twisten mogen niet. Paulus schrijft daarom onderzoekend aan Korinthe:
- Daarom zegt de Heere HEERE alzo tot hen: Zie, Ik, ja, Ik zal richten tussen het vette kleinvee en tussen het magere kleinvee. Omdat gij al de zwakken met de zijde en met den schouder verdringt, en met uw hoornen stoot, totdat gij dezelve naar buiten toe verstrooid hebt, daarom zal Ik Mijn schapen verlossen, dat zij niet meer tot een roof zullen zijn; en Ik zal richten tussen kleinvee en kleinvee. En Ik zal een enigen Herder over hen verwekken, en Hij zal hen weiden, namelijk Mijn Knecht David; Die zal hen weiden en Die zal hun tot een Herder zijn.
De Kanttek. leggen uit: "Ketterij is een twist, ontstaande over de leer, wanneer enigen hardnekkiglijk enige dwalingen drijven of aannemen, strijdende tegen de grondstukken der zaligmakende leer. Zodat ketterij erger en schadelijker is dan scheuring. En hiermede geeft de apostel reden waarom hij gelooft dat er onder hen scheuringen zijn, omdat er ook nog erger kwaad onder hen gevonden werd, namelijk ketterij, die hij daarna beschrijft en wederlegt, 1 Korinthe 15. Wanneer de gemeente in vrede is, zonder scheuring of ketterij, zo worden allen die de religie belijden, voor oprecht gehouden; maar als daar scheuring en ketterij ontstaat, zo wordt het openbaar en bekend, wie bij de enigheid der kerk en bij de gezondheid der leer standvastig blijven of niet; gelijk het kaf van het koren door den wan gescheiden wordt, Matth. 3:12."
- Want eerstelijk, als gij samenkomt in de gemeente, zo hoor ik dat er scheuringen zijn onder u, en ik geloof het ten dele. Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.
Wat gebeurt er veelal, in plaats van op de wacht te staan voor de leer naar de godzaligheid? - het zoeken van eigen eer, eigen haan moet koning kraaien, zelfs zo nodig ten koste van Gods kudde. Dan zegt Christus: "Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter dat een molensteen aan zijn hals gehangen en dat hij verzonken ware in de diepte der zee."
Ging Paulus vrijuit, daar er twist ontstond met Barnabas over het meenemen van Markus? Hoe het verder gegaan is, weten we niet, wel volgt uit Kolossenzen 4: 10 (met kanttek.) dat Markus, middels de verbinding aan het Hoofd, door Gods niet na te rekenen goedheid weer verbinding kreeg met Paulus.
1) we laten het zoals het is, we zijn er redelijk tevreden mee;
2) we wachten lijdelijk af totdat er iets (of niets) gebeurt;
3) we pogen actief de eenheid te bevorderen.
Vanzelfsprekend voelen we bij alle drie de opties de pijn van de verdeeldheid, zijn we het eens met ds. Hoogerland en benoemen we zonde van de verdeeldheid.
Toch is het niet goed dat de verdeeldheid is, het kan immers in feite niet?
Eenheid komt waar God werkt, als wij werken zal het zeker niet lukken.
Eenheid is er, over de kerkmuren heen, maar het mag niet zo zijn dat de een naar een andere kerk gaat, bv. 100 meter verderop, en waar in beide kerken Gods volk zit, en waar men belijdt: Ik geloof één heilige, algemene, Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen....