Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Maar wel komt de vraag hierin tot ons: zijn we op onze knieën gegaan voor die jonge dominee of kandidaat?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Gokken? Ongeloof? Welk verhaal heb jij gelezen?
-
- Berichten: 957
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
In de morgendienst preekte Ds. A.W. v/d Plas em. Predikant uit Waddinxveen over Numeri 21: 8 en 9 En de HEERE zei tegen Mozes: Maak u een gifslang en zet hem op een staak. Het zal gebeuren dat ieder die gebeten is, in leven zal blijven, als hij daarnaar kijkt. Toen maakte Mozes een koperen slang en zette hem op de staak. En het gebeurde als de slang iemand beet dat hij naar de koperen slang keek en in leven bleef.
STRANDEN IN HET ZICHT VAN DE HAVEN.
In de avonddienst preekte onze oud predikant Ds. A. Beens emeritus uit Barneveld over Psalm 42:2 Zoals een hert schreeuwt naar de waterstromen, zo schreeuwt mijn ziel tot U, o God!
Als thema schreef hij boven de preek: GODS VERLANGEN!
STRANDEN IN HET ZICHT VAN DE HAVEN.
In de avonddienst preekte onze oud predikant Ds. A. Beens emeritus uit Barneveld over Psalm 42:2 Zoals een hert schreeuwt naar de waterstromen, zo schreeuwt mijn ziel tot U, o God!
Als thema schreef hij boven de preek: GODS VERLANGEN!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-
- Berichten: 957
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
In de morgendienst preekte Ds. J.C. de Groot em. Predikant uit Dordrecht over Psalm 46: 2, 8 en 12 God is ons een toevlucht en vesting; Hij is in hoge mate een hulp gebleken in benauwdheden. De HEERE van de legermachten is met ons; de God van Jakob is voor ons een veilige vesting. Sela
(Overigens heb ik deze preek niet gehoord ivm crechedienst)
In de avonddienst vervolgde Ds. A. J. Mensink (na 2 maanden) de leerdiensten over de Heidelberger Catechismus, met deze keer Zondag 8.
Als kerntekst koos hij hierbij 2 Korinthe 13:13 De genade van de Heere Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen. Amen.
Een prachtige preek over de drie eenheid van God!
(Overigens heb ik deze preek niet gehoord ivm crechedienst)
In de avonddienst vervolgde Ds. A. J. Mensink (na 2 maanden) de leerdiensten over de Heidelberger Catechismus, met deze keer Zondag 8.
Als kerntekst koos hij hierbij 2 Korinthe 13:13 De genade van de Heere Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen. Amen.
Een prachtige preek over de drie eenheid van God!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Wij hadden drie maal leesdienst. Heel kort deze keer.
Woensdagavond nog een weekdienst gehoord met ds. G.J.N. Moens
over
OPENBARINGEN 6:2
DE RUITER OP HET WITTE PAARD
1. Zijn heerlijkheid
2. Zij kracht
3. Zijn overwinning
Morgendienst
Preek van ds. J. Koster
JOB 19:25-27
DE GELOOFSBELIJDENIS VAN JOB
1. Job getuigt van zijn levende Verlosser
2. Job getuigt van zijn zalige opstanding
3. Job getuigt van zijn innerlijk heimwee
Middagdienst
Preek van ds. A. Schot
1 SAMUEL 3:2
HET EINDE VAN JONATHAN
1. Het sterven van Jonathan
2. De vernedering van Jonathan
3. De begrafenis van Jonathan
Avonddienst
Preek van ds. A. Schot
GENESIS 25:21-26
DE GEESTELIJKE STRIJD ROND JAKOBS GEBOORTE
1. Door Rebekka gevoeld
2. Door de Heere verklaard
3. Door Jakob getoond
Woensdagavond nog een weekdienst gehoord met ds. G.J.N. Moens
over
OPENBARINGEN 6:2
DE RUITER OP HET WITTE PAARD
1. Zijn heerlijkheid
2. Zij kracht
3. Zijn overwinning
Morgendienst
Preek van ds. J. Koster
JOB 19:25-27
DE GELOOFSBELIJDENIS VAN JOB
1. Job getuigt van zijn levende Verlosser
2. Job getuigt van zijn zalige opstanding
3. Job getuigt van zijn innerlijk heimwee
Middagdienst
Preek van ds. A. Schot
1 SAMUEL 3:2
HET EINDE VAN JONATHAN
1. Het sterven van Jonathan
2. De vernedering van Jonathan
3. De begrafenis van Jonathan
Avonddienst
Preek van ds. A. Schot
GENESIS 25:21-26
DE GEESTELIJKE STRIJD ROND JAKOBS GEBOORTE
1. Door Rebekka gevoeld
2. Door de Heere verklaard
3. Door Jakob getoond
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Berichten: 957
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Niet waar de preken op zondag over gingen maar nu van vandaag de Dankdag:
Vanmiddag preekte onze oud predikant Ds. J. J. Verhaar em. te Krimpen a/d IJssel over Psalm 65. Dit naar aanleiding van het door de HGJB aangereikte thema: Danken bij Eén! Hij las hierbij ook Ruth 1.
Punten van de preek:
1 Danken omdat Hij onze Schepper is
2. Danken omdat Hij onze Koning is
3. Danken omdat Hij onze Verlosser is
De kinderen konden zich de afgelopen dagen al voorbereiden op deze dienst doormiddel van het boekje wat ze zondagmorgen na de dienst hadden gekregen.
Vanavond preekte Ds. A.J. Mensink over Micha 6: 6-8
Waarmee zal ik de HEERE tegemoet gaan en mij buigen voor de hoge God?
Zal ik Hem tegemoet gaan met brandoffers, met eenjarige kalveren?
Zou de HEERE behagen scheppen in duizenden rammen, in tienduizenden oliebeken? Zal ik mijn eerstgeborene geven voor mijn overtreding, de vrucht van mijn moederschoot voor de zonde van mijn ziel? Hij heeft u, mens, bekendgemaakt wat goed is en wat de HEERE van u vraagt: niets anders dan recht te doen,
goedertierenheid lief te hebben en ootmoedig te wandelen met uw God.
Vanmiddag preekte onze oud predikant Ds. J. J. Verhaar em. te Krimpen a/d IJssel over Psalm 65. Dit naar aanleiding van het door de HGJB aangereikte thema: Danken bij Eén! Hij las hierbij ook Ruth 1.
Punten van de preek:
1 Danken omdat Hij onze Schepper is
2. Danken omdat Hij onze Koning is
3. Danken omdat Hij onze Verlosser is
De kinderen konden zich de afgelopen dagen al voorbereiden op deze dienst doormiddel van het boekje wat ze zondagmorgen na de dienst hadden gekregen.
Vanavond preekte Ds. A.J. Mensink over Micha 6: 6-8
Waarmee zal ik de HEERE tegemoet gaan en mij buigen voor de hoge God?
Zal ik Hem tegemoet gaan met brandoffers, met eenjarige kalveren?
Zou de HEERE behagen scheppen in duizenden rammen, in tienduizenden oliebeken? Zal ik mijn eerstgeborene geven voor mijn overtreding, de vrucht van mijn moederschoot voor de zonde van mijn ziel? Hij heeft u, mens, bekendgemaakt wat goed is en wat de HEERE van u vraagt: niets anders dan recht te doen,
goedertierenheid lief te hebben en ootmoedig te wandelen met uw God.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Of uw gehele gemeente is bekeerd -wat ik van harte hoop- of uw predikant separeert niet. En dat lijkt met niet juist. Hij is weliswaar de Schepper van iedereen, maar Hij is alleen de Koning van Zijn volk, de onbekeerden hebben een andere koning... Daarnaast is Hij alleen de verlosser van Zijn volk. Maar ik zie uiteraard alleen de punten, wellicht is trant van de preek anders.aggieoudje schreef:Niet waar de preken op zondag over gingen maar nu van vandaag de Dankdag:
Vanmiddag preekte onze oud predikant Ds. J. J. Verhaar em. te Krimpen a/d IJssel over Psalm 65. Dit naar aanleiding van het door de HGJB aangereikte thema: Danken bij Eén! Hij las hierbij ook Ruth 1.
Punten van de preek:
1 Danken omdat Hij onze Schepper is
2. Danken omdat Hij onze Koning is
3. Danken omdat Hij onze Verlosser is
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
- Aan punten kan je niet zien of er wel of niet gesepareerd wordt.
- De kerk van aggie kennende is de prediking voluit separerend en reformatorisch, het is een zegen dat dit nog in de PKN te vinden is.
- Een preek mag gewoon gericht worden aan de bekeerden, zolang er maar een woord bij is voor de onbekeerden en de grens door de gemeente getrokken wordt. Dat zien we ook in de NT-brieven. Daar wordt gesepareerd, maar vanuit de andere invalshoek. Wij zijn zo gewend om de prediking te adresseren aan de onbekeerden, met enkele woorden tot de bekeerden alsof dat de enige manier van separeren is. Toch is het niet onbijbels om de prediking te adresseren aan de bekeerden, met enkele woorden tot de bekeerden. Dat is nog steeds separatie vanuit de andere invalshoek. Daarbij wil ik opmerken dat dit wel een gevaarlijke invalshoek kan zijn wanneer dit iedere zondag zo gebracht zou worden. Prediking mét separatie maar accent op bekeerden vinden we bijna altijd in het NT dan ons reformatorische accent op onbekeerden. In de van de vrijgemaakte afgescheiden kerk(jes) zie je dat zulke prediking weer opleeft en er weer een grens door de gemeente gaat lopen, waar men voorheen in het oude kerkverband er wel 'allemaal wel bijhoorde'. Niet voor niets hebben predikanten van die kerkverbandjes plaatselijk vaak contacten met refopredikanten. Een prediking met separatie kan dus een prediking zijn met accent op de bekeerden. Bijbels? Ja. Reformatorisch? Jahoor. Gevaarlijk? Wanneer je dit iedere zondag zou horen: dan wel.
- De kerk van aggie kennende is de prediking voluit separerend en reformatorisch, het is een zegen dat dit nog in de PKN te vinden is.
- Een preek mag gewoon gericht worden aan de bekeerden, zolang er maar een woord bij is voor de onbekeerden en de grens door de gemeente getrokken wordt. Dat zien we ook in de NT-brieven. Daar wordt gesepareerd, maar vanuit de andere invalshoek. Wij zijn zo gewend om de prediking te adresseren aan de onbekeerden, met enkele woorden tot de bekeerden alsof dat de enige manier van separeren is. Toch is het niet onbijbels om de prediking te adresseren aan de bekeerden, met enkele woorden tot de bekeerden. Dat is nog steeds separatie vanuit de andere invalshoek. Daarbij wil ik opmerken dat dit wel een gevaarlijke invalshoek kan zijn wanneer dit iedere zondag zo gebracht zou worden. Prediking mét separatie maar accent op bekeerden vinden we bijna altijd in het NT dan ons reformatorische accent op onbekeerden. In de van de vrijgemaakte afgescheiden kerk(jes) zie je dat zulke prediking weer opleeft en er weer een grens door de gemeente gaat lopen, waar men voorheen in het oude kerkverband er wel 'allemaal wel bijhoorde'. Niet voor niets hebben predikanten van die kerkverbandjes plaatselijk vaak contacten met refopredikanten. Een prediking met separatie kan dus een prediking zijn met accent op de bekeerden. Bijbels? Ja. Reformatorisch? Jahoor. Gevaarlijk? Wanneer je dit iedere zondag zou horen: dan wel.
-
- Berichten: 957
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
In de Morgendienst preekte Ds. J.P. Ouwehand uit Houten(directeur GZB) over 1 Korinthe 9: 19&22b Want hoewel ik vrij ben van allen, heb ik mijzelf toch voor allen tot slaaf gemaakt om meer mensen te winnen. Voor allen ben ik alles geworden, om in ieder geval enigen te behouden.
Deze dienst stond in het teken van de zending.
In de avonddienst preekte Ds. G.H. Vlijm uit Nieuwer ter Aa over Handelingen 8: 1-8 en Openbaring 12: 19 En de draak werd boos op de vrouw, en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de geboden van God in acht nemen en het getuigenis van Jezus Christus hebben.
Thema: De boze draak 1. Vervolgd 2. Verliest
Deze dienst stond in het teken van de zending.
In de avonddienst preekte Ds. G.H. Vlijm uit Nieuwer ter Aa over Handelingen 8: 1-8 en Openbaring 12: 19 En de draak werd boos op de vrouw, en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de geboden van God in acht nemen en het getuigenis van Jezus Christus hebben.
Thema: De boze draak 1. Vervolgd 2. Verliest
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 08 nov 2016, 13:26
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Afgelopen woensdagavond, Dankdag, ging de verkondiging over Matteüs 6:26: Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien, noch maaien, noch verzamelen in de schuren; en uw hemelse Vader voedt nochtans dezelve; gaat gij dezelve niet zeer veel te boven?
De vogels vertellen dat onze Vader voor ons zorgt.
1. Hij heeft ons niet nodig
2. Hij zet ons aan het werk
Zondagochtend werd er gepreekt naar aanleiding van 2 Kor. 5: 20-21: Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen. Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Het feest van de verzoening
1. De verkondiging van die verzoening
2. De grond van die verzoening
3. De vrucht van die verzoening
Tot slot werd zondagmiddag de behandeling van de Catechismus voortgezet met Zondag 30 (in combinatie met Hebreeën 9: 11-28).
De maaltijd van de HERE.
1. De rijkdom
2. De toegang
3. De uitsluiting
Beide zondagse preken waren bijzonder indrukwekkend.
De vogels vertellen dat onze Vader voor ons zorgt.
1. Hij heeft ons niet nodig
2. Hij zet ons aan het werk
Zondagochtend werd er gepreekt naar aanleiding van 2 Kor. 5: 20-21: Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen. Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Het feest van de verzoening
1. De verkondiging van die verzoening
2. De grond van die verzoening
3. De vrucht van die verzoening
Tot slot werd zondagmiddag de behandeling van de Catechismus voortgezet met Zondag 30 (in combinatie met Hebreeën 9: 11-28).
De maaltijd van de HERE.
1. De rijkdom
2. De toegang
3. De uitsluiting
Beide zondagse preken waren bijzonder indrukwekkend.
De HEERE telt hen erbij, wanneer Hij de volken opschrijft, en zegt: Deze is daar geboren. - Ps. 87: 6
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Ik vind dit netjes en overzichtelijk. Eén ding: Ik hoop dat jij/u in het vervolg die grote Naam van God toch wilt spellen als een Eigennaam. En dat is met drie E's.Bourdon1902 schreef:Afgelopen woensdagavond, Dankdag, ging de verkondiging over Matteüs 6:26: Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien, noch maaien, noch verzamelen in de schuren; en uw hemelse Vader voedt nochtans dezelve; gaat gij dezelve niet zeer veel te boven?
De vogels vertellen dat onze Vader voor ons zorgt.
1. Hij heeft ons niet nodig
2. Hij zet ons aan het werk
Zondagochtend werd er gepreekt naar aanleiding van 2 Kor. 5: 20-21: Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen. Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Het feest van de verzoening
1. De verkondiging van die verzoening
2. De grond van die verzoening
3. De vrucht van die verzoening
Tot slot werd zondagmiddag de behandeling van de Catechismus voortgezet met Zondag 30 (in combinatie met Hebreeën 9: 11-28).
De maaltijd van de HERE.
1. De rijkdom
2. De toegang
3. De uitsluiting
Beide zondagse preken waren bijzonder indrukwekkend.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Ik begrijp dat op Refoforum de traditionele spelling de voorkeur heeft, maar mag ik vragen wat het begrip ´eigennaam' daarmee te maken heeft?
Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Omdat eigennamen niet aangepast worden aan (nieuwe) spellingsregels. En het gaat hier inderdaad om een eigennaam en niet om een titel oid.DDD schreef:Ik begrijp dat op Refoforum de traditionele spelling de voorkeur heeft, maar mag ik vragen wat het begrip ´eigennaam' daarmee te maken heeft?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Ik denk dat het een typefout is geweest, daar in de ondertekst Heere wel met 2 e's staat.
Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Het gaat hier niet om een eigennaam: het is de - vertaalde - weergave van een eigennaam. Vandaar dat deze mee kan veranderen als de spelling verandert.windorgel schreef:Omdat eigennamen niet aangepast worden aan (nieuwe) spellingsregels. En het gaat hier inderdaad om een eigennaam en niet om een titel oid.DDD schreef:Ik begrijp dat op Refoforum de traditionele spelling de voorkeur heeft, maar mag ik vragen wat het begrip ´eigennaam' daarmee te maken heeft?
Maar goed:
