Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

windorgel

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door windorgel »

Maar wel komt de vraag hierin tot ons: zijn we op onze knieën gegaan voor die jonge dominee of kandidaat?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Gokken? Ongeloof? Welk verhaal heb jij gelezen?
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst preekte Ds. A.W. v/d Plas em. Predikant uit Waddinxveen over Numeri 21: 8 en 9 En de HEERE zei tegen Mozes: Maak u een gifslang en zet hem op een staak. Het zal gebeuren dat ieder die gebeten is, in leven zal blijven, als hij daarnaar kijkt. Toen maakte Mozes een koperen slang en zette hem op de staak. En het gebeurde als de slang iemand beet dat hij naar de koperen slang keek en in leven bleef.
STRANDEN IN HET ZICHT VAN DE HAVEN.

In de avonddienst preekte onze oud predikant Ds. A. Beens emeritus uit Barneveld over Psalm 42:2 Zoals een hert schreeuwt naar de waterstromen, zo schreeuwt mijn ziel tot U, o God!
Als thema schreef hij boven de preek: GODS VERLANGEN!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
aggieoudje

In de morgendienst preekte Ds. J.C. de Groot em. Predikant uit Dordrecht over Psalm 46: 2, 8 en 12 God is ons een toevlucht en vesting; Hij is in hoge mate een hulp gebleken in benauwdheden. De HEERE van de legermachten is met ons; de God van Jakob is voor ons een veilige vesting. Sela
(Overigens heb ik deze preek niet gehoord ivm crechedienst)

In de avonddienst vervolgde Ds. A. J. Mensink (na 2 maanden) de leerdiensten over de Heidelberger Catechismus, met deze keer Zondag 8.
Als kerntekst koos hij hierbij 2 Korinthe 13:13 De genade van de Heere Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen. Amen.
Een prachtige preek over de drie eenheid van God!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wij hadden drie maal leesdienst. Heel kort deze keer.
Woensdagavond nog een weekdienst gehoord met ds. G.J.N. Moens
over
OPENBARINGEN 6:2
DE RUITER OP HET WITTE PAARD
1. Zijn heerlijkheid
2. Zij kracht
3. Zijn overwinning

Morgendienst
Preek van ds. J. Koster
JOB 19:25-27
DE GELOOFSBELIJDENIS VAN JOB
1. Job getuigt van zijn levende Verlosser
2. Job getuigt van zijn zalige opstanding
3. Job getuigt van zijn innerlijk heimwee

Middagdienst
Preek van ds. A. Schot
1 SAMUEL 3:2
HET EINDE VAN JONATHAN
1. Het sterven van Jonathan
2. De vernedering van Jonathan
3. De begrafenis van Jonathan

Avonddienst
Preek van ds. A. Schot
GENESIS 25:21-26
DE GEESTELIJKE STRIJD ROND JAKOBS GEBOORTE
1. Door Rebekka gevoeld
2. Door de Heere verklaard
3. Door Jakob getoond
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
aggieoudje

Niet waar de preken op zondag over gingen maar nu van vandaag de Dankdag:

Vanmiddag preekte onze oud predikant Ds. J. J. Verhaar em. te Krimpen a/d IJssel over Psalm 65. Dit naar aanleiding van het door de HGJB aangereikte thema: Danken bij Eén! Hij las hierbij ook Ruth 1.
Punten van de preek:
1 Danken omdat Hij onze Schepper is
2. Danken omdat Hij onze Koning is
3. Danken omdat Hij onze Verlosser is
De kinderen konden zich de afgelopen dagen al voorbereiden op deze dienst doormiddel van het boekje wat ze zondagmorgen na de dienst hadden gekregen.

Vanavond preekte Ds. A.J. Mensink over Micha 6: 6-8
Waarmee zal ik de HEERE tegemoet gaan en mij buigen voor de hoge God?
Zal ik Hem tegemoet gaan met brandoffers, met eenjarige kalveren?
Zou de HEERE behagen scheppen in duizenden rammen, in tienduizenden oliebeken? Zal ik mijn eerstgeborene geven voor mijn overtreding, de vrucht van mijn moederschoot voor de zonde van mijn ziel? Hij heeft u, mens, bekendgemaakt wat goed is en wat de HEERE van u vraagt: niets anders dan recht te doen,
goedertierenheid lief te hebben en ootmoedig te wandelen met uw God.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

aggieoudje schreef:Niet waar de preken op zondag over gingen maar nu van vandaag de Dankdag:

Vanmiddag preekte onze oud predikant Ds. J. J. Verhaar em. te Krimpen a/d IJssel over Psalm 65. Dit naar aanleiding van het door de HGJB aangereikte thema: Danken bij Eén! Hij las hierbij ook Ruth 1.
Punten van de preek:
1 Danken omdat Hij onze Schepper is
2. Danken omdat Hij onze Koning is
3. Danken omdat Hij onze Verlosser is
Of uw gehele gemeente is bekeerd -wat ik van harte hoop- of uw predikant separeert niet. En dat lijkt met niet juist. Hij is weliswaar de Schepper van iedereen, maar Hij is alleen de Koning van Zijn volk, de onbekeerden hebben een andere koning... Daarnaast is Hij alleen de verlosser van Zijn volk. Maar ik zie uiteraard alleen de punten, wellicht is trant van de preek anders.
mcgk

Bericht door mcgk »

- Aan punten kan je niet zien of er wel of niet gesepareerd wordt.
- De kerk van aggie kennende is de prediking voluit separerend en reformatorisch, het is een zegen dat dit nog in de PKN te vinden is.
- Een preek mag gewoon gericht worden aan de bekeerden, zolang er maar een woord bij is voor de onbekeerden en de grens door de gemeente getrokken wordt. Dat zien we ook in de NT-brieven. Daar wordt gesepareerd, maar vanuit de andere invalshoek. Wij zijn zo gewend om de prediking te adresseren aan de onbekeerden, met enkele woorden tot de bekeerden alsof dat de enige manier van separeren is. Toch is het niet onbijbels om de prediking te adresseren aan de bekeerden, met enkele woorden tot de bekeerden. Dat is nog steeds separatie vanuit de andere invalshoek. Daarbij wil ik opmerken dat dit wel een gevaarlijke invalshoek kan zijn wanneer dit iedere zondag zo gebracht zou worden. Prediking mét separatie maar accent op bekeerden vinden we bijna altijd in het NT dan ons reformatorische accent op onbekeerden. In de van de vrijgemaakte afgescheiden kerk(jes) zie je dat zulke prediking weer opleeft en er weer een grens door de gemeente gaat lopen, waar men voorheen in het oude kerkverband er wel 'allemaal wel bijhoorde'. Niet voor niets hebben predikanten van die kerkverbandjes plaatselijk vaak contacten met refopredikanten. Een prediking met separatie kan dus een prediking zijn met accent op de bekeerden. Bijbels? Ja. Reformatorisch? Jahoor. Gevaarlijk? Wanneer je dit iedere zondag zou horen: dan wel.
aggieoudje

In de Morgendienst preekte Ds. J.P. Ouwehand uit Houten(directeur GZB) over 1 Korinthe 9: 19&22b Want hoewel ik vrij ben van allen, heb ik mijzelf toch voor allen tot slaaf gemaakt om meer mensen te winnen. Voor allen ben ik alles geworden, om in ieder geval enigen te behouden.
Deze dienst stond in het teken van de zending.

In de avonddienst preekte Ds. G.H. Vlijm uit Nieuwer ter Aa over Handelingen 8: 1-8 en Openbaring 12: 19 En de draak werd boos op de vrouw, en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de geboden van God in acht nemen en het getuigenis van Jezus Christus hebben.
Thema: De boze draak 1. Vervolgd 2. Verliest
Bourdon1902

Bericht door Bourdon1902 »

Afgelopen woensdagavond, Dankdag, ging de verkondiging over Matteüs 6:26: Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien, noch maaien, noch verzamelen in de schuren; en uw hemelse Vader voedt nochtans dezelve; gaat gij dezelve niet zeer veel te boven?

De vogels vertellen dat onze Vader voor ons zorgt.
1. Hij heeft ons niet nodig
2. Hij zet ons aan het werk

Zondagochtend werd er gepreekt naar aanleiding van 2 Kor. 5: 20-21: Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen. Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.

Het feest van de verzoening
1. De verkondiging van die verzoening
2. De grond van die verzoening
3. De vrucht van die verzoening

Tot slot werd zondagmiddag de behandeling van de Catechismus voortgezet met Zondag 30 (in combinatie met Hebreeën 9: 11-28).

De maaltijd van de HERE.
1. De rijkdom
2. De toegang
3. De uitsluiting

Beide zondagse preken waren bijzonder indrukwekkend.
De HEERE telt hen erbij, wanneer Hij de volken opschrijft, en zegt: Deze is daar geboren. - Ps. 87: 6
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bourdon1902 schreef:Afgelopen woensdagavond, Dankdag, ging de verkondiging over Matteüs 6:26: Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien, noch maaien, noch verzamelen in de schuren; en uw hemelse Vader voedt nochtans dezelve; gaat gij dezelve niet zeer veel te boven?

De vogels vertellen dat onze Vader voor ons zorgt.
1. Hij heeft ons niet nodig
2. Hij zet ons aan het werk

Zondagochtend werd er gepreekt naar aanleiding van 2 Kor. 5: 20-21: Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen. Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.

Het feest van de verzoening
1. De verkondiging van die verzoening
2. De grond van die verzoening
3. De vrucht van die verzoening

Tot slot werd zondagmiddag de behandeling van de Catechismus voortgezet met Zondag 30 (in combinatie met Hebreeën 9: 11-28).

De maaltijd van de HERE.
1. De rijkdom
2. De toegang
3. De uitsluiting

Beide zondagse preken waren bijzonder indrukwekkend.
Ik vind dit netjes en overzichtelijk. Eén ding: Ik hoop dat jij/u in het vervolg die grote Naam van God toch wilt spellen als een Eigennaam. En dat is met drie E's.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp dat op Refoforum de traditionele spelling de voorkeur heeft, maar mag ik vragen wat het begrip ´eigennaam' daarmee te maken heeft?
windorgel

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door windorgel »

DDD schreef:Ik begrijp dat op Refoforum de traditionele spelling de voorkeur heeft, maar mag ik vragen wat het begrip ´eigennaam' daarmee te maken heeft?
Omdat eigennamen niet aangepast worden aan (nieuwe) spellingsregels. En het gaat hier inderdaad om een eigennaam en niet om een titel oid.
CvdW

Bericht door CvdW »

Ik denk dat het een typefout is geweest, daar in de ondertekst Heere wel met 2 e's staat.
Posthoorn

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Posthoorn »

windorgel schreef:
DDD schreef:Ik begrijp dat op Refoforum de traditionele spelling de voorkeur heeft, maar mag ik vragen wat het begrip ´eigennaam' daarmee te maken heeft?
Omdat eigennamen niet aangepast worden aan (nieuwe) spellingsregels. En het gaat hier inderdaad om een eigennaam en niet om een titel oid.
Het gaat hier niet om een eigennaam: het is de - vertaalde - weergave van een eigennaam. Vandaar dat deze mee kan veranderen als de spelling verandert.
Maar goed: :offtopic
Gesloten