Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

aggieoudje

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst vervolgde onze eigen predikant Ds A.J. Mensink zijn prekenserie over Micha met als tekst Micha 4:1 Het zal echter in het laatste der dagen geschieden dat de berg van het huis van de HEERE vast zal staan als de hoogste van de bergen, en dat hij verheven zal worden boven de heuvels, en dat de volken ernaartoe zullen stromen.

In de avonddienst preekte Ds. C.J. v/d Plas em. Predikant uit Zwijndrecht over Genesis 50:24-26 En Jozef zei tegen zijn broers: Ik ga sterven, maar God zal zeker naar jullie omzien en jullie uit dit land laten trekken naar het land dat Hij gezworen heeft aan Abraham, Izak en Jakob. En Jozef liet de zonen van Israël zweren: God zal zeker naar jullie omzien en dan moeten jullie mijn beenderen van hier meenemen.
En Jozef stierf toen hij honderdtien jaar oud was; ze balsemden hem en men legde hem in een kist, in Egypte.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

De avonddienst was een leerdienst over de aanhef en het slot van het Onze Vader.
De betreffende predikant begon met uit te leggen dat er twee versies zijn van het Onze Vader: de lange uit Mattheus en de kortere uit Lukas. Het verschil was makkelijk te verklaren: in oude handschriften kwam de laatste regel niet voor, dus dat was er bij bedacht door de overschrijvers. De tekst (van U is het koninkrijk, de kracht, de heerlijkheid) was afgeleid uit Kronieken.
Tja. Ik vind het nogal wat om de gemeente met een tekstkritische oplossing naar huis te sturen, zonder nadere toelichting. De gemeente is gemiddeld genomen niet enorm bestudeerd, dus ik kan me voorstellen dat er nogal wat mensen waren die voor het eerst in aanraking kwamen met tekstkritiek. Dan geef je hen volgens mij (als ze even nadenken) geen oplossing, maar veel meer vragen.
Of ben ik nou enorm lastig aan het doen?
DDD

Bericht door DDD »

---knip--- Off-topic
Klavart

Bericht door Klavart »

---knip--- Off-topic
Jongere

Bericht door Jongere »

Een ingewikkelde vraag, Zita. Een deel van de kerkgangers valt dit verschil zelf op en verwacht in de prediking dat het besproken wordt. Het lijkt me in ieder geval niet juist om het te laten liggen. Deze oplossing lijkt me evenmin bevredigend. Ik ken de 'kleur' van je gemeente niet precies, maar denk inderdaad dat zoiets meer vragen oproept dan beantwoordt. Overigens is me wel opgevallen hoe verschillend tekstkritiek functioneert in verschillende gemeenten. Ik heb diensten bijgewoond in de PKN waarbij de tekstkritiek (in dit geval ook Schriftkritiek) een groot deel van de preek innam. Bijv. om aan te tonen dat Goliath nooit bestaan heeft en dat we de Bijbel niet letterlijk moeten lezen in dit verhaal, maar dat er wel de volgende les inligt, etc. In de lijn van ds. Ter Linden die afgelopen weekend in het RD stond.
Dat gaat natuurlijk wel een stap verder dan deze predikant, maar het viel me op dat in die gemeente de tekstkritiek eigenlijk een vanzelfsprekende plek had in de prediking. Overigens waren het vrijwel uitsluitend hoger opgeleiden, waarvan ook een aanzienlijk deel afstand had genomen van een meer behoudende achtergrond.
Ik neem aan dat het niet jullie eigen predikant was. Als de verschillen tussen gemeenten binnen hetzelfde kerkverband in omgang met tekstkritiek zo groot zijn, lijkt het me verstandig als kerkenraden hierover in gesprek zijn met predikanten. Het is dan aan de kerkenraad die de gemeente kent en ook weet welke koers zij zelf wil varen rond dit soort vragen om hierin leiding te geven. Wat mij betreft kan tekstkritiek een plaats hebben in prediking, maar nooit op die manier dat het vragen oproept. Doe dat maar op een gemeenteavond. In de prediking klinkt het "zo spreekt de Heere".
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik vind het moeilijk. Een dominee moet een eerlijk verhaal houden.

In dit verband vind ik 'een eerlijk verhaal houden' niet het meest significante criterium. In een leerdienst gaat het vooral om juistheid, volledigheid gepaard aan een goede inschatting maken van het niveau van de hoorders. Dat laatste is denk ik overvraagt. En gezien het gelovig toepassen van de belijdenis is de uitleg ook overbodig omdat de tekst van het onze Vader gewoon woordelijk is vastgelegd in de HC.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Klavart schreef:
DDD schreef:Ik vind het moeilijk. Een dominee moet een eerlijk verhaal houden.

Ik weet trouwens helemaal niet of hij gelijk heeft, want ik ken deze discussie niet. Maar zoiets moet mijns inziens zorgvuldig worden toegelicht, want voor je het weet horen mensen het als Schriftkritiek, mede door sommige uitspraken uit kringen van de GBS.
Natuurlijk moet de GBS er weer bijgehaald worden. Als dat niet gebeurt, gaat het feest ook niet door.
Die dwarsliggers moet je er niet bij hebben. Die zijn overal op tegen. Van die mag er niks, en als je in die kringen komt dan heb je geen leven... Zo was het toch ongeveer? Althans, dat zeiden ze vroeger van de 'fijnen', of op z'n Riessens de "fienen".
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Graag on-topic verder.
KB_

Bericht door KB_ »

Ben een preek aan het luisteren van een pas bevestigde GG kandidaat. heb nog niks geen Christusprediking gehoord. wel een lange theoretische beschrijving hoe de Heere werkt en dat we als mensen niet voor God kunnen bestaan (waarbij ik niet wil zeggen dat dit niet genoemd zou moeten worden!!). aanbod van genade zou toch de hele preek moeten doortrekken en niet alleen iets subtiels in de aller allerlaatste zin van de preek?:(
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
-DIA-

Bericht door -DIA- »

KB_ schreef:Ben een preek aan het luisteren van een pas bevestigde GG kandidaat. heb nog niks geen Christusprediking gehoord. wel een lange theoretische beschrijving hoe de Heere werkt en dat we als mensen niet voor God kunnen bestaan (waarbij ik niet wil zeggen dat dit niet genoemd zou moeten worden!!). aanbod van genade zou toch de hele preek moeten doortrekken en niet alleen iets subtiels in de aller allerlaatste zin van de preek?:(
Misschien moet je wel dominee worden... Dan waren misschien wel goed af.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
KB_ schreef:Ben een preek aan het luisteren van een pas bevestigde GG kandidaat. heb nog niks geen Christusprediking gehoord. wel een lange theoretische beschrijving hoe de Heere werkt en dat we als mensen niet voor God kunnen bestaan (waarbij ik niet wil zeggen dat dit niet genoemd zou moeten worden!!). aanbod van genade zou toch de hele preek moeten doortrekken en niet alleen iets subtiels in de aller allerlaatste zin van de preek?:(
Misschien moet je wel dominee worden... Dan waren misschien wel goed af.
Dat is een flauwe. Er wordt een vraag gesteld, en die mag beantwoord. Een dominee is geroepen om Christus te verkondigen. Wanneer dat niet gebeurd is de vraag zeer terecht.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Het ligt aan de prediker of aan de luisteraar. Ga altijd uit van het laatste...
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Die jonge dominees en kandidaten ook altijd.

Moest aan een zinnetje uit dit verhaal denken hoe daar mee om te gaan.
windorgel

Bericht door windorgel »

En eerst de preek helemaal luisteren. Tijdens het luisteren al een reactie hier plaatsen is wat snel.
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef:Die jonge dominees en kandidaten ook altijd.

Moest aan een zinnetje uit dit verhaal denken hoe daar mee om te gaan.
Een ontroerend verhaal. Maar laten we daar toch niet op gokken. Want ons hart is arglistig. Wij zouden van het ongeloof nog een deugd maken.
Gesloten