Stichting Heartcry

RefoCalvinist

Re: Stichting Heartcry

Bericht door RefoCalvinist »

Opwekking? :oO

RefoCalvinist mompelt iets binnensmonds over "af-ver-glijden-hoe-?"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

RefoCalvinist schreef:

-DIA- moet het -helaas- hardop zeggen.
Zouden (om maar iemand te noemen), mensen als ds. G.H. Kersten of ds. P. Zandt bij het zien van zit
zich bij wijze van spreken niet in hun graf omdraaien?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

RefoCalvinist schreef:Opwekking? :oO
Opwekking is niet per definitie fout hoor, zitten hele mooie liederen tussen.
Helaas ook veel rommel, echter die hier op het programma staan zijn zeker geen rommel.
Kijk en oordeel zelf.
http://www.songteksten.nl/songteksten/9 ... 689---.htm
-DIA- schreef:-DIA- moet het -helaas- hardop zeggen.
Zouden (om maar iemand te noemen), mensen als ds. G.H. Kersten of ds. P. Zandt bij het zien van zit
Niet bij het zien van een programma in ieder geval.
parsifal

Bericht door parsifal »

RefoCalvinist schreef:

Werkelijk? Is dat het probleem? Niet eens de liederen zelf, maar de bundel waarin ze ook opgenomen zijn en voor velen het makkelijkst te vinden zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
RefoCalvinist schreef:

-DIA- moet het -helaas- hardop zeggen.
Of Kersten en Zandt zich in hun graf zouden omdraaien is totaal niet interessant. De vraag is of de inhoud bijbels is. Wanneer je alleen valt over het gegeven dat er liederen gezongen werden die ook in Opwekking staan, is er iets goed mis. Er zou ook kunnen staan Johannes de Heer 149 en 92. Dan houdt je er nog 1 over uit Opwekking en daarvan zou je dan eerst de tekst moeten beoordelen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Door het noemen en gebruiken van de bundel Opwekking maak je de gehele bundel 'salonfähig'. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit zelfs van HeartCry niet had verwacht. Mijn zorgen nemen alleen maar toe, wetende dat er veel jongeren uit de gereformeerde gezindte zich aangetrokken weten tot de theologie van HeartCry.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Isala schreef:
Luther schreef:Maar wat mij bezwaart m.b.t. HeartCry is dat het een niet-ambtelijke, particuliere stichting is, die mensen weghaalt uit de plaatselijke gemeente. (Jammer dat dat punt gemist wordt door DDD en Isala die met vakanties en vrienden aankomen.)
Van de vet gedrukte stukjes zie ik graag een goede onderbouwing.
HeartCry is een stichting, geen kerk.
Er is geen ambtelijke bediening, en dus ook geen bediening van de sleutelen des hemelrijks.
Als men op zondag bijeenkomsten houdt, dan betekent dat per definitie dat men mensen weghaalt uit de plaatselijke gemeente.
Ik zou bijna de verzuchting van @huisman gaan herhalen: Dat je dit op RF moet gaan verdedigen en uitleggen..... :bobo
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
parsifal

Bericht door parsifal »

Luther schreef:Door het noemen en gebruiken van de bundel Opwekking maak je de gehele bundel 'salonfähig'. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit zelfs van HeartCry niet had verwacht. Mijn zorgen nemen alleen maar toe, wetende dat er veel jongeren uit de gereformeerde gezindte zich aangetrokken weten tot de theologie van HeartCry.
Ja, en verklaarde door de verwijzing naar het boek van Henoch het hele boek canoniek. Door het citeren van Bunyan en Spurgeon neem je hun hele werk over.
Opwekking heeft veel goede liederen en sommige daarvan zijn enkel in opwekking te vinden. Je kunt er ook aardig wat mindere theologie in tegen komen.

Dit soort kritiek leidt af van waar het werkelijk om gaat!
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ejvl

Bericht door ejvl »

Luther schreef: Door het noemen en gebruiken van de bundel Opwekking maak je de gehele bundel 'salonfähig'. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit zelfs van HeartCry niet had verwacht.
Dat is echt een kolder argument maar door Parsifal al weersproken.
Mijn zorgen nemen alleen maar toe, wetende dat er veel jongeren uit de gereformeerde gezindte zich aangetrokken weten tot de theologie van HeartCry.
Als het goed is heeft HC geen andere theologie dan de kerken, je kunt hooguit zeggen, aangetrokken weten tot het gedachtengoed. Theologie vind ik hier verkeerd gekozen aangezien deze, tenminste naar eigen zeggen, geen andere theologie heeft.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

:oO Unbelievabable maar dan andersom!
Selectief luisteren naar opwekking is beslist niet verkeerd maar alles over 1 kam scheren? :nonnon
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Isala

Bericht door Isala »

Luther schreef:Ik zou bijna de verzuchting van @huisman gaan herhalen: Dat je dit op RF moet gaan verdedigen en uitleggen.....
Het staat je vrij om dat te doen. Je laat daarmee echter wel iets van je innerlijke houding zien.
Bovendien vind ik je onderbouwing heel matig.
Arjan Baan is kandidaad, en hij mag dus wel degelijk het Woord bedienen.
Hora est!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Alleen al het feit dat de mensen van HeartCry kunnen weten dat hierdoor de vervreemding van het reformatorische volksdeel groter wordt, vind ik al genoeg om het gebruik van opwekkingsliederen af te keuren. Afgezien van de inhoud, want die ken ik van deze liederen onvoldoende. Kort gezegd: ik vind het gewoon dom.

Daarnaast: er is wel degelijk een andere theologie in het geding, nl. die van het heiligingsdenken. Door in Christus' kracht te strijden tegen de zonde, komen we de zonde te boven. De Bijbelheiligen leren ons volgens mij anders.
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Orchidee schreef::oO Unbelievabable maar dan andersom!
Selectief luisteren naar opwekking is beslist niet verkeerd maar alles over 1 kam scheren? :nonnon
Het gaat mij er niet om het over één kam te scheren. Maar de theologie in geestelijke liederen is vaak eenzijdig, heeft een verkeerds Godsbeeld en daardoor ook een verkeerd mensbeeld. En trek dan een strikte lijn. Het merendeel van opwekking is on-Bijbels, dus dan verbaasd mij het dat een gemeente behorend bij de Hersteld Hervormden dit laat zingen. Vandaar ook :oO ! Ik had veel verwacht van de Laankerk, maar dat ik daar al zoveel kan verwachten had ik niet gedacht. Jammer! Jammer dat een gemeente in een 8 jaar tijd zo kan verschuiven.
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Alleen al het feit dat de mensen van HeartCry kunnen weten dat hierdoor de vervreemding van het reformatorische volksdeel groter wordt, vind ik al genoeg om het gebruik van opwekkingsliederen af te keuren. Afgezien van de inhoud, want die ken ik van deze liederen onvoldoende. Kort gezegd: ik vind het gewoon dom.
Ik weet het niet eilander, maar ik ben reformatorisch (OGG) opgevoed, inclusief opwekkingsliederen en bijvoorbeeld Joh. de Heer, niet in de kerk maar in het gezin, school en club. Op de club zongen we wel bijvoorbeeld "machtig God, sterke rots" en "abba Vader" en meer van deze liederen. Het is voor mij totaal geen vervreemding.
Ik leer het m'n eigen kinderen ook overigens.
parsifal

Bericht door parsifal »

eilander schreef: Daarnaast: er is wel degelijk een andere theologie in het geding, nl. die van het heiligingsdenken. Door in Christus' kracht te strijden tegen de zonde, komen we de zonde te boven. De Bijbelheiligen leren ons volgens mij anders.
Dit brengt de discussie in ieder geval tot iets wat er toe doet. (Ik denk ook dat het organiseren van de conferentie op zondag een discussiepunt hoort te zijn).
Is Door in Christus' kracht te strijden tegen de zonde, komen we de zonde te boven.
trouwens een citaat vanuit HeartCry?
Plaats reactie