Ik ken enkele geloofsdopers, maar geloof heeft als het goed is een adres en omdat zij in Christus geloven als hun Redder en Zaligmaker, laten zij zich dopen. Daar is vaak een getuigenis bij, maar dat is/was niet altijd.Lilian1975 schreef: ↑02 jun 2025, 20:18Voor het geloof is Christus de grond. Alleen de geloofsdoop. Is toch echt het geloof de grond of je wel of niet mag worden gedoopt. Pas met de doop ben je in het verbond. ( zeggen de meeste geloofsdopers)Terri schreef: ↑02 jun 2025, 13:43 De grond ligt bij een geloofsdoper niet in zijn geloof, @ Lillian, maar in Christus. Volgens mij doe je ze tekort met deze stelling.
Zie enkele teksten hieronder.
Romeinen 6
Of weet u niet dat wij allen die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn?
Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen.
1 Korinthe 12
Want zoals het lichaam één is en veel leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, hoewel het er veel zijn, één lichaam zijn, zo is het ook met Christus.
Ook wij allen immers zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt, hetzij dat wij Joden zijn, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen; en wij allen zijn van één Geest doordrenkt.
Galaten 3
Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed.
In al die teksten gaat het niet over de fysieke waterdoop. Maar om de geestelijke werkelijkheid wat daarin wordt afgebeeld. Want de doop zelf reinigt niet. Is geen vergeving van zonden zelf. ( 1 petr 3 vers 21)
Nu lijkt het of je schrijft; dat het geloof de grond is, maar dat herken ik niet. Het geloof in Christus is de grond.
Of hebben we nu een spraakverwarring?