Stichting Heartcry

Panny

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Panny »

Ik denk dat Heartcry ook juist zoveel trekkingskracht heeft op jongeren omdat het interkerkelijk is. Daar is onder jongeren enorm veel behoefte aan.

De afgelopen jaren zijn de kerkmuren zo enorm geworden. Er heerst een enorme angstcultuur.
Verschillen worden op kleine millimeters uitgevochten.
Op alle flanken worden standpunten steeds extremer en blijft er steeds minder ruimte over. En iedereen is bijzonder met zichzelf ingenomen. Oordelen en veroordelen. De mildheid is vaak ver te zoeken.
Vooral bij jongeren roept dit enorme weerstand op.

Naast heartcry zijn er meer interkerkelijke initiatieven voor of door jongeren die veel aantrekkingskracht hebben juist omdat ze interkerkelijk zijn. Denk aan Jij Daar en allerlei regionale jongerenavonden.

Ik begrijp daarom heel goed die behoefte bij jongeren aan zulke interkerkelijke initiatieven.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Panny schreef:Ik begrijp daarom heel goed die behoefte bij jongeren aan zulke interkerkelijke initiatieven.
Zeker, dat begrijp ik ook. Daarom ben ik er ook een voorstander van dat plaatselijke kerkenraden van gereformeerd belijden ook regelmatig gezamenlijk een jongerenavond beleggen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
parel

Bericht door parel »

Panny schreef:Ik denk dat Heartcry ook juist zoveel trekkingskracht heeft op jongeren omdat het interkerkelijk is. Daar is onder jongeren enorm veel behoefte aan.

De afgelopen jaren zijn de kerkmuren zo enorm geworden. Er heerst een enorme angstcultuur.
Verschillen worden op kleine millimeters uitgevochten.
Op alle flanken worden standpunten steeds extremer en blijft er steeds minder ruimte over. En iedereen is bijzonder met zichzelf ingenomen. Oordelen en veroordelen. De mildheid is vaak ver te zoeken.
Vooral bij jongeren roept dit enorme weerstand op.

Naast heartcry zijn er meer interkerkelijke initiatieven voor of door jongeren die veel aantrekkingskracht hebben juist omdat ze interkerkelijk zijn. Denk aan Jij Daar en allerlei regionale jongerenavonden.

Ik begrijp daarom heel goed die behoefte bij jongeren aan zulke interkerkelijke initiatieven.
Ik kom er nu net vandaan. Het was heerlijk!

Hoe belangrijk is het voor jongeren en ouderen (!) om er regelmatig aan herinnert te worden dat het niet gaat om kerkmuren. We leven in een onchristelijke maatschappij en hebben elkaar daar verschrikkelijk in nodig.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

parel schreef:Ik kom er nu net vandaan. Het was heerlijk!
Je kerkelijke gemeente heeft je gemist! De predikant had zich voorbereid en heeft met de hulp van de Heere de boodschap van Gods Woord gebracht, ook voor jou, maar je was er niet....
parel schreef:Hoe belangrijk is het voor jongeren en ouderen (!) om er regelmatig aan herinnert te worden dat het niet gaat om kerkmuren. We leven in een onchristelijke maatschappij en hebben elkaar daar verschrikkelijk in nodig.
Daar gaat het inderdaad niet om. Ik hoop dat je dat in je eigen kerkelijk gemeente ook hoort.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
parel

Bericht door parel »

Luther schreef:
parel schreef:Ik kom er nu net vandaan. Het was heerlijk!
Je kerkelijke gemeente heeft je gemist! De predikant had zich voorbereid en heeft met de hulp van de Heere de boodschap van Gods Woord gebracht, ook voor jou, maar je was er niet....
parel schreef:Hoe belangrijk is het voor jongeren en ouderen (!) om er regelmatig aan herinnert te worden dat het niet gaat om kerkmuren. We leven in een onchristelijke maatschappij en hebben elkaar daar verschrikkelijk in nodig.
Daar gaat het inderdaad niet om. Ik hoop dat je dat in je eigen kerkelijk gemeente ook hoort.
Ik hoor het inderdaad regelmatig in mijn gemeente. Helaas getuigen de daden daar niet altijd van. Op het moment dat ander- kerkelijke sprekers geweerd worden...

Ik denk dat ik niet alleen hoor mij de kerk waar ik ingeschreven staat. Natuurlijk hoor ik (meestal) daar te zijn. Maar ik hoor bij de kerk van Jezus Christus. En ook op andere plekken kan ik de gemeenschap met medechristenen en belangrijker met God vinden.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Isala

Bericht door Isala »

Luther schreef:Je kerkelijke gemeente heeft je gemist! De predikant had zich voorbereid en heeft met de hulp van de Heere de boodschap van Gods Woord gebracht, ook voor jou, maar je was er niet....
Dus vanaf nu niemand meer op vakantie, want dan ben je niet in je eigen gemeente!

Excuus Luther, ik vind dit een beetje een emo-argument.
Dat je het met heartcry niet eens bent oke, maar je argument wat betreft dat je je plaats open laat in de gemeente vind ik echt onzin.
Als je op vakantie bent kan je ook overal ter wereld samen komen als kerk.
Sterker nog, dan vind men dat ook nog vaak erg mooi.
Hora est!
DDD

Bericht door DDD »

Eens. Het de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten moet niet uitmonden in een soort wetticisme, alsof je niet eens bij vrienden of familie naar de kerk zou mogen gaan, als dat zo uitkomt.

Het bijbelvers heeft het overigens over mensen die er een gewoonte van maken om de onderlinge bijeenkomsten na te laten, maar het valt me op dat dat onderdeel van de bijbeltekst als dat zo uitkomt buiten beschouwing wordt gelaten. Terwijl dat toch wel een belangrijke bijzin is in het geheel van de bijbeltekst.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Isala schreef:
Luther schreef:Je kerkelijke gemeente heeft je gemist! De predikant had zich voorbereid en heeft met de hulp van de Heere de boodschap van Gods Woord gebracht, ook voor jou, maar je was er niet....
Dus vanaf nu niemand meer op vakantie, want dan ben je niet in je eigen gemeente!

Dat je het met heartcry niet eens bent oke, maar je argument wat betreft dat je je plaats open laat in de gemeente vind ik echt onzin.
Ik kan Luther wel volgen. Alleen heeft hij als het gaat met overstappen naar een andere gemeente opeens een ander standpunt. ;)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
Isala schreef:

Ik kan Luther wel volgen. Alleen heeft hij als het gaat met overstappen naar een andere gemeente opeens een ander standpunt. ;)
Dat klopt. Ik zou ook in de richting van @parel willen zeggen: als er inderdaad geen gesprek meer mogelijk blijkt, zoek dan een weg naar een andere gemeente. Maar wat mij bezwaart m.b.t. HeartCry is dat het een niet-ambtelijke, particuliere stichting is, die mensen weghaalt uit de plaatselijke gemeente. (Jammer dat dat punt gemist wordt door DDD en Isala die met vakanties en vrienden aankomen.)
ejvl

Bericht door ejvl »

Luther schreef:Maar wat mij bezwaart m.b.t. HeartCry is dat het een niet-ambtelijke, particuliere stichting is, die mensen weghaalt uit de plaatselijke gemeente. (Jammer dat dat punt gemist wordt door DDD en Isala die met vakanties en vrienden aankomen.)
De sprekers zijn wel ambtelijk natuurlijk.
Maar over het punt dat deze stichting mensen weghaalt uit de plaatselijke gemeente, is dat echt zo? Wordt er bijvoorbeeld opgeroepen om weg te gaan uit een kerk?

Ik moet er bij zeggen dat ik nog nooit een conferentie beluisterd heb, of dit topic volledig heb doorgelezen, maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat Heartcry mensen weghaalt uit de eigen gemeente?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:
Isala schreef:

Dat klopt. Ik zou ook in de richting van @parel willen zeggen: als er inderdaad geen gesprek meer mogelijk blijkt, zoek dan een weg naar een andere gemeente. Maar wat mij bezwaart m.b.t. HeartCry is dat het een niet-ambtelijke, particuliere stichting is, die mensen weghaalt uit de plaatselijke gemeente. (Jammer dat dat punt gemist wordt door DDD en Isala die met vakanties en vrienden aankomen.)
"Geen gesprek mogelijk" Wanneer is dat? Als je dat zelf zo ervaart? Bedoel je dan de lijn Ledeboer, dat je er uit gezet wordt?
Ik wil niet vervelend zijn , maar je meet hier een beetje met twee maten.

In een ander posting zei je dit:
Luther schreef:De predikant had zich voorbereid en heeft met de hulp van de Heere de boodschap van Gods Woord gebracht, ook voor jou, maar je was er niet....
Dit kun je net zo goed laten slaan op het overstappen van kerkelijke gemeente.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
Luther schreef:Dat klopt. Ik zou ook in de richting van @parel willen zeggen: als er inderdaad geen gesprek meer mogelijk blijkt, zoek dan een weg naar een andere gemeente. Maar wat mij bezwaart m.b.t. HeartCry is dat het een niet-ambtelijke, particuliere stichting is, die mensen weghaalt uit de plaatselijke gemeente. (Jammer dat dat punt gemist wordt door DDD en Isala die met vakanties en vrienden aankomen.)
"Geen gesprek mogelijk" Wanneer is dat? Als je dat zelf zo ervaart? Bedoel je dan de lijn Ledeboer, dat je er uit gezet wordt? Ik wil niet vervelend zijn , maar je meet hier een beetje met twee maten.
Nee, ik denk het niet. Het gaat om het lidmaatschap van een kerkelijke, ambtelijk geordende gemeente, of dat nu gemeente A of B is. Maar ik geloof niet dat het de bedoeling is om een niet-ambtelijke, particuliere organisatie op te zoeken in plaats van de christelijke gemeente.
(En nee, dat gesprek wat niet mogelijk is, is niet als je dat zo ervaart. Dan is er wel wat meer nodig. Eruit gezet worden, zoals Ledeboer zal niet zo snel meer gebeuren, maar het kan wel zijn dat je op grond van Gods Woord en na vele gesprekken moet vaststellen dat er deels een dwaalleer gebracht wordt. En verder zijn er nog andere redenen waardoor een overstap legitiem is. Maar dit is een beetje off-topic.)
Wilhelm schreef:In een ander posting zei je dit:
Luther schreef:De predikant had zich voorbereid en heeft met de hulp van de Heere de boodschap van Gods Woord gebracht, ook voor jou, maar je was er niet....
Dit kun je net zo goed laten slaan op het overstappen van kerkelijke gemeente.
Als je geen lid van de gemeente (meer) bent, dan ben je lid van een andere gemeente. Dan hoor je daar.
DDD

Bericht door DDD »

Nee hoor. Er zijn een heleboel mensen lid in een gemeente waar zij niet horen.
Isala

Bericht door Isala »

Luther schreef:Maar wat mij bezwaart m.b.t. HeartCry is dat het een niet-ambtelijke, particuliere stichting is, die mensen weghaalt uit de plaatselijke gemeente. (Jammer dat dat punt gemist wordt door DDD en Isala die met vakanties en vrienden aankomen.)
Van de vet gedrukte stukjes zie ik graag een goede onderbouwing.
Hora est!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie