Een lange preek kan zeker heel goed en vruchtbaar zijn.-DIA- schreef:Zou die man.. die naar de preek van Paulus luisterde erg hebben gehad dat het zo laat was geworden?
Hij strekte zijn rede uit tot middernacht... en ging na het 'ongeval' nog door.
Dat de man gevochten heeft tegen de slaap laat zich begrijpen. Maar de dienst ging door, en ik lees niet dat deze man het vervolg van de preek niet meer heeft beluisterd.
Zelf heb ik diensten meegemaakt in Enter die meer dan 2 uur duurden, maar dat merkte ik pas achteraf. Als het zo is, dan komt het einde van de preek toch onverwacht, en van concentratie problemen heeft niemand last als de Geest in de raderen is. Ik hoop dat het begrepen wordt?
Echter, net wat Hendrikus zegt, je kunt beter 20 minuten concreet zijn dan 50 minuten herhalingen en uitweidingen.
Soms is een predikant na 20 minuten uit gepreekt, nou laat hem dan stoppen. Soms is dat na 50 minuten, dan is het ook goed.
Mij maakt het niet zoveel uit als een kerkdienst nu 1 uur of 2 uur duurt. Voor sommigen lijkt het belangrijk te zijn dat het totaal minimaal 1.5 uur duurt, maar dat is niet belangrijk vind ik, het kan soms ook best wat eerder afgelopen zijn, of soms wat later.