Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

ejvl

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Zou die man.. die naar de preek van Paulus luisterde erg hebben gehad dat het zo laat was geworden?
Hij strekte zijn rede uit tot middernacht... en ging na het 'ongeval' nog door.
Dat de man gevochten heeft tegen de slaap laat zich begrijpen. Maar de dienst ging door, en ik lees niet dat deze man het vervolg van de preek niet meer heeft beluisterd.
Zelf heb ik diensten meegemaakt in Enter die meer dan 2 uur duurden, maar dat merkte ik pas achteraf. Als het zo is, dan komt het einde van de preek toch onverwacht, en van concentratie problemen heeft niemand last als de Geest in de raderen is. Ik hoop dat het begrepen wordt?
Een lange preek kan zeker heel goed en vruchtbaar zijn.
Echter, net wat Hendrikus zegt, je kunt beter 20 minuten concreet zijn dan 50 minuten herhalingen en uitweidingen.
Soms is een predikant na 20 minuten uit gepreekt, nou laat hem dan stoppen. Soms is dat na 50 minuten, dan is het ook goed.
Mij maakt het niet zoveel uit als een kerkdienst nu 1 uur of 2 uur duurt. Voor sommigen lijkt het belangrijk te zijn dat het totaal minimaal 1.5 uur duurt, maar dat is niet belangrijk vind ik, het kan soms ook best wat eerder afgelopen zijn, of soms wat later.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

wat luisteren jullie allemaal goed. Ik mis wel eens een stuk van de preek, met of zonder tussenzang.
Een preek is geen college waar je later nog alles van moet weten. Een preek is bediening der verzoening. Soms is dan maar één zinnetje genoeg, als de Geest er in meekomt. Dat maakt een discussie over lengte/wel of geen tussenzang/spanningsbogen wat zinloos.

Ik vind zingen tussendoor wel lekker hoor. Snoepje erna, mmmm.

En DDD: dat jij niet begrijpt dat de tussenzang bij de preek past wil natuurlijk niet zeggen dat het betreffende psalmvers er echt niet bij past. Het zou zomaar kunnen zijn dat je niet goed geluisterd hebt, dan.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

"Een preek is bediening der verzoening."
Het is of ik ds. P. Blok dat hoor zeggen.
En inderdaad, een preek wordt nu vaak anders beluisterd als weleer meer 'normaal' was.
a. Mensen gaan meer uit gewoote dan met een zielenhonger
b. Men stoot zich eerder aan een bevindelijke preek dan eerder
c. Men hoort in brede lagen van het kerkvolk niet meer het onderscheid tussen een
voorwerpelijke en een onderwerpelijke preek.
e. Het sprekerstalent is soms belangrijker geworden dan de inhoud.
Deze punten gaan gelukkig niet allemaal op voor iedereen, maar in grote lijnen zie
je wel deze ontwikkeling.
Dan kunnen wij heel dicht bij huis blijven, hier in onze plaatselijke GG's
kijkt men je soms als of ze het in Keulen horen onweren, als je over een voorwerpelijke
of een onderwerpelijke prediking spreekt.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Martijn

Bericht door Martijn »

-DIA- schreef:Zou die man.. die naar de preek van Paulus luisterde erg hebben gehad dat het zo laat was geworden?
Dat de man gevochten heeft tegen de slaap laat zich begrijpen. Maar de dienst ging door, en ik lees niet dat deze man het vervolg van de preek niet meer heeft beluisterd.
Zelf heb ik diensten meegemaakt in Enter die meer dan 2 uur duurden, maar dat merkte ik pas achteraf. Als het zo is, dan komt het einde van de preek toch onverwacht, en van concentratie problemen heeft niemand last als de Geest in de raderen is. Ik hoop dat het begrepen wordt?
Die man heeft niet gevochten tegen de slaap, maar werd er door overmand. De vergelijking gaat dus niet echt op. Verder was de situatie toen natuurlijk niet te vergelijken met de situatie nu. Daar komt bij dat dat dit moest gebeuren om de gemeente te vertroosten, tenminste zo lees ik dat even verderop in het gedeelte.

En ja er zijn diensten dan wil je niet dat het stopt..
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef:
Die man heeft niet gevochten tegen de slaap, maar werd er door overmand. De vergelijking gaat dus niet echt op. Verder was de situatie toen natuurlijk niet te vergelijken met de situatie nu. Daar komt bij dat dat dit moest gebeuren om de gemeente te vertroosten, tenminste zo lees ik dat even verderop in het gedeelte.

En ja er zijn diensten dan wil je niet dat het stopt..
Ik weet niet of u het gevoel kent, ik ken het: Je vecht tegen de slaap, een plotseling merk je dat je een seconde of wat wegdommelde, terwijl je gewoon de preek bleef volgen. Dit kan nooit meer zijn dan enkele seconden.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Ik vind de reacties hier op zijn zachtst gezegd opmerkelijk en onbegrijpelijk. Waar is de honger naar het Woord gebleven? In Amerika begonnen mensen te huilen toen George Whitefield na 3 uur aanstalten maakten om te stoppen met preken, en riepen: ga door. In Schotland stond men uren achtereen stil te luisteren naar de prediking van James Renwick.. en zo zijn er voorbeelden te over. Sorry hoor. Waar zijn ze nog die het liefst altijd in de kerk willen zitten? Die het vervelend vinden als de ds amen zegt? Of zijn dat allemaal achterhaalde uitspraken?

17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor [41] door het Woord Gods.
[41] Namelijk dat gepredikt is; of: door het bevel Gods, Die hen tot het prediken heeft gezonden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef:Ik vind de reacties hier op zijn zachtst gezegd opmerkelijk en onbegrijpelijk. Waar is de honger naar het Woord gebleven? In Amerika begonnen mensen te huilen toen George Whitefield na 3 uur aanstalten maakten om te stoppen met preken, en riepen: ga door. In Schotland stond men uren achtereen stil te luisteren naar de prediking van James Renwick.. en zo zijn er voorbeelden te over. Sorry hoor. Waar zijn ze nog die het liefst altijd in de kerk willen zitten? Die het vervelend vinden als de ds amen zegt? Of zijn dat allemaal achterhaalde uitspraken?

[41] Namelijk dat gepredikt is; of: door het bevel Gods, Die hen tot het prediken heeft gezonden.
Gezonde woorden worden schaars. Dat wil niet zeggen dat ze geheel ontbreken.
Laten we uit alles wat tot ons komt overwegen of er enige nuttigheid in zit, en zo ja, laten dat ter harte nemen.
Het kind met het badwater weggooien hoeft niet, als we het goede weten te onderscheiden (wie dat kan is wijs gemaakt)
hebben het goede te behouden. De wereld om ons heen is een vijandige wereld. Het kan niet anders dat daar ergernissen
ontstaan. Maar dan zegt de Bijbel nog iets meer: Wee degene door wie deze veroorzaakt worden.
Mara

Bericht door Mara »

Jeremiah schreef:Ik vind de reacties hier op zijn zachtst gezegd opmerkelijk en onbegrijpelijk. Waar is de honger naar het Woord gebleven? In Amerika begonnen mensen te huilen toen George Whitefield na 3 uur aanstalten maakten om te stoppen met preken, en riepen: ga door. In Schotland stond men uren achtereen stil te luisteren naar de prediking van James Renwick.. en zo zijn er voorbeelden te over. Sorry hoor. Waar zijn ze nog die het liefst altijd in de kerk willen zitten? Die het vervelend vinden als de ds amen zegt? Of zijn dat allemaal achterhaalde uitspraken?

Vroeger zei de dominee er nog wel eens iets van - al dan niet met een kwinkslag - vanaf de kansel:
"Jongens op de achterste bank, willen jullie stil zijn, hier voorin zit een man te slapen".
Vroeger maakten de mensen soms lange dagen, zeker in de agrarische gebieden of in de fabriek, 6 daagse werkweek.
Als de dienst dan meer dan 2 uur duurt, werd er weleens geknikkebold.
Ik zie het nu zelden nog.
Bij ons in de kerk begon een oudere man kort na het begin van de preek te knikkebollen hij viel in slaap.
Dat had ik nog nooit gezien van hem. Er stond juist een "goede" dominee op de preekstoel.
Bij het zingen schrok hij wakker, maar sliep weer verder.
Die nacht is hij in zijn slaap overleden. Die extreme moeheid was een voorbode geweest.
Ik vond het zo aangrijpend! De laatste keer dat hij in de kerk was, heeft hij er niets van gehoord.
Maar de man leefde zo dichtbij de Heere, er lag altijd een opengeslagen Bijbel naast zijn stoel zei de predikant tijdens de rouwdienst.
Ik ben dit nooit vergeten, het zou zomaar de laatste keer kunnen zijn dat je in de kerk zit en dan laat je het Woord over je heen gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Wat bedoel je met aangrijpend? Ik vind het heel mooi.

Zou hij de laatste preek in de hemel missen? Nee toch. Ik moet dan juist denken aan het laatste vers van psalm 4 in de nieuwe berijming.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Wat bedoel je met aangrijpend? Ik vind het heel mooi.
Het greep mij aan ja. Ik zag hem als een eikenboom der gerechtigheid. En die middag zag ik hem slapen, begreep het niet. Ik zat altijd achter hem nl.
Toen ik maandag hoorde dat hij was heengegaan, voelde ik dat als een ernstige roepstem voor mezelf, begrijp je?
Hij had zijn wens verkregen, dat wist ik wel.
Er zijn van die kerkdiensten die nooit meer uit je gedachten gaan.
Zo zit er in mijn hoofd ook een preek over de Zegen. Jarenlang ging die als het ware als een gewoonte over me heen.
Tot die zondag!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Dank!
ejvl

Bericht door ejvl »

Het ligt natuurlijk ook aan het sprekerstalent van een predikant of men van nature een goed gehoor heeft, natuurlijk, als de Geest werkt telt dat allemaal niet mee, maar van nature is de concentratie vatbaar voor sprekerstalent en een boeiende preek.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ad Anker schreef:dat jij niet begrijpt dat de tussenzang bij de preek past wil natuurlijk niet zeggen dat het betreffende psalmvers er echt niet bij past. Het zou zomaar kunnen zijn dat je niet goed geluisterd hebt, dan.
De gedachte dat het versje bij de preek zou moeten passen, dateert uit de achttiende eeuw. Toen is men ook begonnen met het zingen van losse versjes.
Direct na de Reformatie zong men de psalmen gewoon op volgorde. Men zong ze helemaal en ze kwamen allemaal aan bod. Men had dus een aanzienlijk dikker psalmboek dan tegenwoordig, maar 't kon best gebeuren dat je rond de kerstdagen Psalm 22 mocht zingen - want die was gewoon aan de beurt.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Ad Anker schreef:dat jij niet begrijpt dat de tussenzang bij de preek past wil natuurlijk niet zeggen dat het betreffende psalmvers er echt niet bij past. Het zou zomaar kunnen zijn dat je niet goed geluisterd hebt, dan.
De gedachte dat het versje bij de preek zou moeten passen, dateert uit de achttiende eeuw. Toen is men ook begonnen met het zingen van losse versjes.
Direct na de Reformatie zong men de psalmen gewoon op volgorde. Men zong ze helemaal en ze kwamen allemaal aan bod. Men had dus een aanzienlijk dikker psalmboek dan tegenwoordig, maar 't kon best gebeuren dat je rond de kerstdagen Psalm 22 mocht zingen - want die was gewoon aan de beurt.
Goed geïnformeerd over alles was met psalmen gezangen en muziek te maken heeft. :super
Maar ja, eigenlijk gaat dit topic (als ik me niet vergis) over de gehoorde preek van de afgelopen zondag,
en niet zozeer de psalmen die werden gezongen.
Maar ja, zoals in de meeste topics gaat er wel eens wat off-topic.

Ik denk trouwens, als ik een beetje logisch probeer na te denken, dat een en ander nog wel eens te maken kon hebben met het vertrouwd maken van de psalmen onder het kerkvolk. Misschien kan dit iemand bevestigen?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 08 sep 2016, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
margrietha

Bericht door margrietha »

Gisteravond een indrukwekkende preek gehoord in de ger gem van ijsselmonde, daar was dominee Beens. Over Openbaringen 3 , de brief aan de gemeente van Laodicea. Daar lag beslag onder het gebed en de preek!
Gesloten