Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

helma

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Wij hadden twee preken over Gods leiding in het veelbewogen leven van Jozef. Zijn weg ging langs diepe, onbegrepen wegen, maar was alles Gods raadsplan.
http://cgkrenswoude.nl/preken-archief/
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Staat de kerk op een industrieterrein?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
helma

Bericht door helma »

Min of meer wel ja. We hebben geen eigen gebouw, we kerken in een muziekschool
-DIA-

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Min of meer wel ja. We hebben geen eigen gebouw, we kerken in een muziekschool
Die dominee preekt nog wel heilsgeschiedenis vanuit het Oude Testament. Jammer dat de toepassing niet echt uit de verf kwam. Verder zat er wel wat goeds in de preek.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
helma

Bericht door helma »

De tweede preek hoort erbij he, het was een tweeluik zoals hij zelf al aangaf.
In de middagpreek was er ook de lijn van Jozef als type van Christus, de Behouder des Levens.
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
helma schreef:Min of meer wel ja. We hebben geen eigen gebouw, we kerken in een muziekschool
Die dominee preekt nog wel heilsgeschiedenis vanuit het Oude Testament. Jammer dat de toepassing niet echt uit de verf kwam. Verder zat er wel wat goeds in de preek.
Veel predikanten in de CGK preken niet meer puntsgewijs, tussenzang en toepassing.
De jongere generatie predikanten heeft een thema, tussenzang is er niet meer en de toepassing zit als het ware door de preek heengeweven.
En "wat goeds in de preek" vind ik wel een wat te magere beoordeling DIA, voor deze predikant.
Ik zou graag wekelijks onder deze prediking willen zitten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Het ontbreken van die tussenzang vind ik zelf wel storend. Soms een preek van wel drie kwartier achter elkaar en dan zonder tussenzang. Ik geef de voorkeur aan drie keer een (ruim) kwartier plus twee tussenzangen. Dat is voor mij verreweg de prettigste manier om de aandacht erbij te houden. En dan kan ik mij nog bovengemiddeld concentreren.
ejvl

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Het ontbreken van die tussenzang vind ik zelf wel storend. Soms een preek van wel drie kwartier achter elkaar en dan zonder tussenzang. Ik geef de voorkeur aan drie keer een (ruim) kwartier plus twee tussenzangen. Dat is voor mij verreweg de prettigste manier om de aandacht erbij te houden. En dan kan ik mij nog bovengemiddeld concentreren.
Mits het zingen niet gebruikt wordt als "een versje tussendoor", mee eens.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Het ontbreken van die tussenzang vind ik zelf wel storend. Soms een preek van wel drie kwartier achter elkaar en dan zonder tussenzang. Ik geef de voorkeur aan drie keer een (ruim) kwartier plus twee tussenzangen. Dat is voor mij verreweg de prettigste manier om de aandacht erbij te houden. En dan kan ik mij nog bovengemiddeld concentreren.
Preken duren echt geen 3 kwartier meer bij ons, zelfs niet bij de oudere behoudende predikanten.
Het ligt aan de preek of ik mijn aandacht er bij kan houden. ;)
Vroeger had je wel eens predikanten die de punt niet konden vinden, maar er steeds een komma van maakten.
Nog eens herhalen en nog eens. Dat vond ik wel vermoeiend en kon ik me idd niet meer concentreren.
Want dan ga je denken: he, dat heeft hij toch net ook gezegd, en ja, nu weet ik het wel.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
Mits het zingen niet gebruikt wordt als "een versje tussendoor", mee eens.
Ha ha, 'dan zingen wij nu ter verpozing...."
Zijn predikanten die twee tussenzangen doen?

Bij ons duurt de preek ca. 45/50 minuten aan één stuk, ik zou ook liever wel een tussenzang hebben. Maar ach, het went. En saai vind ik het eigenlijk nooit.
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef: Ha ha, 'dan zingen wij nu ter verpozing...."
Ds. Vreugdenhil deed of doet dit. Ik weet alleen niet of dit gewoonte in Vlissingen was en of hij dit nog steeds doet?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
Ha ha, 'dan zingen wij nu ter verpozing...."

Bij ons duurt de preek ca. 45/50 minuten aan één stuk, ik zou ook liever wel een tussenzang hebben. Maar ach, het went. En saai vind ik het eigenlijk nooit.
Er zijn predikanten die tussen elk punt een tussenzang doen. Volgens mij doet ds. v.d. Net dat. Bij ds. Tuinier heb ik het ook eens meegemaakt.
Ik hoor ook weer van mensen die moeite hebben om na de tussenzang de concentratie weer op te pakken.
Wij hebben om de week in de tussenzang een extra collecte. Dat is nog eens wat. De collectezang 3 collecten en in de tussenzang nog eentje. Beetje rommelig. Zou van mij niet hoeven.
DDD

Bericht door DDD »

@Mara:
Ik was pas in cgk Ede maar ook daar duurde de preek best lang hoor. Ik weet het niet meer precies, maar toch zeker 35 minuten, als het niet meer is.

Hij doet dat nog steeds, maar er zijn zeker meer predikanten die dat doen. Ik weet er in ieder geval zo al zes. Ik weet het niet zo goed, want sommigen doen het niet altijd. En sommige ouderlingen doen dat bij ons ook.

@Ad Anker:
Een collecte dwars tussen de evangelieverkondiging vind ik persoonlijk een liturgisch wangedrocht. Hoe krijgt men het verzonnen. Het is al raar om vooruitlopend op de evangelieverkondiging te collecteren, maar ondertussen is mijns inziens nog vreemder.

@Eilander:
Ter verpozing: wie heeft dat verzonnen? Dat zou toch wel al te gek zijn, hoewel het misschien deels wel klopt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Ha ha, 'dan zingen wij nu ter verpozing...."
"Ter verpozing van de gewijde aandacht", zeiden sommige oude predikanten dan.

Eens met DDD, de dienst der offeranden behoort liturgisch tot de dienst der dankbaarheid, en die komt ná de dienst van het Woord. En een collecte ter onderbreking van de preek is dan inderdaad een liturgisch wangedrocht.
~~Soli Deo Gloria~~
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Ad Anker schreef: Er zijn predikanten die tussen elk punt een tussenzang doen. Volgens mij doet ds. v.d. Net dat. Bij ds. Tuinier heb ik het ook eens meegemaakt.
Ik hoor ook weer van mensen die moeite hebben om na de tussenzang de concentratie weer op te pakken.
Als ik op vakantie o.i.d. eens in een HHK of PKN ben, dan mis ik toch echt de tussenzang, ook qua concentratie. Maar dat zal verschillen per persoon.
Ad Anker schreef:Wij hebben om de week in de tussenzang een extra collecte. Dat is nog eens wat. De collectezang 3 collecten en in de tussenzang nog eentje. Beetje rommelig. Zou van mij niet hoeven.
Hier doen we gelukkig geen tussenzang collecte meer i.v.m. het karakter van de prediking van het Woord, de diakenen staan bij de uitgang en drukken een collectezak onder je neus wanneer er in totaal drie collecten zijn. Ook geen geweldig systeem. Ik snap nog steeds niet waarom we niet gewoon drie collecten (zijn er namelijk maximaal twee) hebben tijdens de collectezang. In de CGK/PKN/HHK werkt dat prima.
Gesloten