Pleiten op je doop

Vrouwke

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Vrouwke »

Het is in ieder geval vanuit Jesaja 45 vers 22 meer dan duidelijk, dat heel de mensheid zich om genade tot de HEERE mag wenden. En dat allen die dat doen, behouden zullen worden.

Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer.

https://charlesspurgeon.nl/wendt-u-naar ... der-aarde/
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
MNB

Bericht door MNB »

Vrouwke schreef: Gisteren, 19:47 Het is in ieder geval vanuit Jesaja 45 vers 22 meer dan duidelijk, dat heel de mensheid zich om genade tot de HEERE mag wenden. En dat allen die dat doen, behouden zullen worden.

Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer.

https://charlesspurgeon.nl/wendt-u-naar ... der-aarde/
Hierover bestaat bij mijn weten geen verschil van inzicht. Het grote punt van verschil is volgens mij precies wat je hier verwoord (hoewel het enigszins vaag is geformuleerd door het gebruik van de woorden 'behoren' en 'tot hen komt'):
Vrouwke schreef: Gisteren, 19:47 De kinderen worden gedoopt omdat ze tot het verbond behoren / het verbond tot hen komt door geboorte.
We zijn in het genadeverbond of in het werkverbond. We hebben deel aan Gods genadebeloften en de volle zaligheid in Christus of we staan buiten Christus en liggen onder Gods toorn en vloek. Een derde weg is er niet.

Enkele maanden terug hebben we hierover al een uitgebreid gesprek gehad in ditzelfde topic. Waar de (Nadere) Reformatoren en Puriteinen op grond van Gods Woord steeds staande hebben gehouden dat de mens in het werkverbond is en daarmee onder de vloek en eis van het werkverbond ligt (zie de eerste alinea van het doopformulier) totdat hij/zij door genade en een waar geloof over gaat in het genadeverbond. Tegenwoordig wordt (naar ik vrees) door de meesten die zich Reformatorisch noemen jouw standpunt gehuldigd. Dit resulteert in zo’n groot verschil van visie op het genadeverbond dat alleen de naam nog identiek is met hoe dit altijd op grond van Gods Woord is geleerd en verder sommige zaken nog wel op elkaar lijken maar ook veelal tegenover elkaar komen te staan. Als ik me niet vergis is de uitholling van het genadeverbond en daarmee ook de betekenis van de Heilige Doop één van de oorzaken van de opkomst van het Refobaptisme. Dat zie je ook terug in de discussie van afgelopen zaterdag in de krant, waarbij ik de kanttekening wil maken het zelf hartgrondig oneens te zijn met Ds. Lohuis en hij de ene oppervlakkigheid mijns inziens inwisselt voor de andere.
Laatst gewijzigd door MNB op 19 mei 2025, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ik geloof dat er twee soorten kinderen binnen de bediening van het genadeverbond zijn. En die zullen inderdaad niet beide al de zegeningen van het verbond ontvangen.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
MNB

Bericht door MNB »

Vrouwke schreef: Gisteren, 20:56 Ik geloof dat er twee soorten kinderen binnen de bediening van het genadeverbond zijn. En die zullen inderdaad niet beide al de zegeningen van het verbond ontvangen.
Wat wordt er bedoelt met het woordt 'binnen'. Is dat hetzelfde als 'onder' de bediening. Dan is daarover opnieuw geen verschil. Het verschilt loopt erover of alle gedoopte kinderen in het genadeverbond zijn en daarmee de weldaden van het genadeverbond bezitten, of dat kinderen alleen door het ware geloof in Christus overgaan in het genadeverbond en daarmee alle weldaden van het genadeverbond bezitten.
Wordt het eerste geleerd, dan kan de noodzaak van Christus in de letter nog geleerd worden, maar ten diepste wordt de noodzaak van in Hem te geloven tot zaligheid ernstig afbreuk gedaan.
DDD

Bericht door DDD »

MNB schreef: Gisteren, 21:12
Vrouwke schreef: Gisteren, 20:56 Ik geloof dat er twee soorten kinderen binnen de bediening van het genadeverbond zijn. En die zullen inderdaad niet beide al de zegeningen van het verbond ontvangen.
Wat wordt er bedoelt met het woordt 'binnen'. Is dat hetzelfde als 'onder' de bediening. Dan is daarover opnieuw geen verschil. Het verschilt loopt erover of alle gedoopte kinderen in het genadeverbond zijn en daarmee de weldaden van het genadeverbond bezitten, of dat kinderen alleen door het ware geloof in Christus overgaan in het genadeverbond en daarmee alle weldaden van het genadeverbond bezitten.
Wordt het eerste geleerd, dan kan de noodzaak van Christus in de letter nog geleerd worden, maar ten diepste wordt de noodzaak van in Hem te geloven tot zaligheid ernstig afbreuk gedaan.
Onder of binnen betekent precies hetzelfde, maar ook volgens de leeruitspraken van de GG behoren alle gedoopten tot de openbaringsvorm van het genadeverbond. Dat kan ook niet anders, want ook de Catechismus zegt dat expliciet.
MNB

Bericht door MNB »

DDD schreef: Gisteren, 22:25
MNB schreef: Gisteren, 21:12
Onder of binnen betekent precies hetzelfde, maar ook volgens de leeruitspraken van de GG behoren alle gedoopten tot de openbaringsvorm van het genadeverbond. Dat kan ook niet anders, want ook de Catechismus zegt dat expliciet.
Mijn vraag was of Vrouwke bedoelt dat er twee soorten kinderen 'binnen het genadeverbond' of 'onder de bediening van het genadeverbond' zijn. Dat is een wezenlijk verschil, zeker met inachtneming dat er maar van één genadeverbond sprake is, en altijd is verworpen dat er een uitwendig en een inwendig verbond is.
Plaats reactie