Tja, en als een predikant 12 jaar in een gemeente staat? 12 accenten is wel veel van het goede.dennis schreef:Dit is heel persoonlijk. Ik juich een groot aanbod juist toe. En wat de cath. verklaringen betreft. In vacante gemeenten werd in het verleden vaak steeds weer dezelfde gelezen. Is dat goed? Ik vind het fijn dat er de laatste tijd meer zijn verschenen.Afgewezen schreef:Zit veel in.Erasmiaan schreef:Inderdaad. Een eenvoudige, Godvrezende man die ik ken, heeft een relatief kleine boekenkast. Hij koopt al jaren geen boeken meer. Hij zegt: als ik ze uitgelezen heb is het al zo lang geleden dat ik het eerste boek gelezen heb, dat ik weer opnieuw begin.
De markt is tegenwoordig óververzadigd. Daar hebben de heren Bouman en Bel van Den Hertog Uitgeverij gelijk in (artikel Terdege), alleen werken ze er vrolijk aan mee. Trouwens, ook aan het uitgeven van boeken over controversiële onderwerpen, al beweert Bel dat ze daar niet aan doen bij Den Hertog.
Of iets als dit: Nieuw prekenboek van Kohlbrugge. "De meeste zijn nooit eerder vertaald!"
Fijn. Hebben de aspirant-kopers die 'al eerder vertaalde' preken dan al allemaal gelezen?
Verwachte boeken theologie
Re: Verwachte boeken theologie
Bedankt voor je toelichting.Afgewezen schreef:Nee, spreekt voor zich.eilander schreef:Kun je deze reactie wat toelichten?Afgewezen schreef: Het moet toch niet gekker worden.
Misschien zijn er inderdaad wel mensen die baat hebben bij een rijtje vragen. Niet iedereen heeft onderwijskundige gaven. (zonder dat je dan gelijk dom hoeft te zijnAnker schreef:
Plus er wordt wellicht uitgegaan van de domheid van het volk: ze zijn zelf niet in staat om thuis bij de koffie de preek na te bespreken. Dat moet met voorgekauwde vragen. Maar goed, 't is iets nieuws en daar moet ik doorgaans wat aan wennen.

Wel wat de dogmatiek betreft liggen ze op één lijn, maar ik vind er toch wel duidelijk verschil in zitten hoor. Maar goed, je moet maar eens gewoon die drie boeken pakken en dan drie preken van dezelfde zondag lezen. Dan zie je de verschillen wel.Anker schreef:Ds. Kersten, ds. Van Reenen en ds. Van Haaren liggen behoorlijk op één lijn, is mijn ervaring. Ik heb alle verklaringen wel eens gehoord in de leesdiensten. De verklaring van ds. Vreugdenhil ken ik niet. Ik kan me voorstellen dat daarin wat andere accenten worden gelegd. Over de gehouden preken: dat zal wellicht waar zijn. Zal dat met de nieuwe verklaring van ds. van Aalst ook zo zijn?Marieke schreef:Jij ziet dus geen accentverschillen tussen de preken van Kersten, Van Reenen, van Haaren, Vreugdenhil en Moerkerken bijvoorbeeld?Anker schreef:Helemaal gelijk. Andere accenten, dat is zeker. Tussen de oudvaders en de GG-predikanten van de afgelopen 100 jaar zit inderdaad wel wat verschil. Dus voor een ander accent zou de aanschaf van een nieuwe verklaring zinvol zijn?
Ik heb hier in de kast een rijtje staan, worden ook nog regelmatig gelezen: Ds. Mallan, ds. Moerkerken, ds. Venema, ds. Smytegelt, dr. Steenblok (niet compleet), ds. Van der Kemp, dr. Kohlbrugge (niet compleet), ds. van Reenen, Ursinus. Ik heb daar toch echt zat aan en zie in zo'n nieuwe uitgave niet veel meerwaarde. En het punt dat een dienstdoend predikant wellicht ook wel wat anders te doen heeft dan verklaringen schrijven. Ik vind toch dat er veel boekjes uitkomen van dienstdoende predikanten. Tijd zat, waarschijnlijk.
Ik kan me zo voorstellen dat de preken gewoon gehouden zijn in de gemeentes waarin de predikanten gestaan hebben. Dat er dus alleen maar "correctiewerk" door deze predikanten gedaan hoeft te worden.
De gehouden preken/catechismusverklaring: misschien kun je ds. van Aalst even bellen, dan weet je het.
Een dominee belicht als het goed is iedere keer weer een andere zijde van de catechismusdiamant, ook al sta je 12 jaar in de gemeente. Vandaar dat het ook zo fijn is dat er verschillende verklaringen uitkomen, iedere dominee belicht het weer anders. Mooi toch?Anker schreef:Tja, en als een predikant 12 jaar in een gemeente staat? 12 accenten is wel veel van het goede.dennis schreef:Dit is heel persoonlijk. Ik juich een groot aanbod juist toe. En wat de cath. verklaringen betreft. In vacante gemeenten werd in het verleden vaak steeds weer dezelfde gelezen. Is dat goed? Ik vind het fijn dat er de laatste tijd meer zijn verschenen.Afgewezen schreef:Zit veel in.Erasmiaan schreef:Inderdaad. Een eenvoudige, Godvrezende man die ik ken, heeft een relatief kleine boekenkast. Hij koopt al jaren geen boeken meer. Hij zegt: als ik ze uitgelezen heb is het al zo lang geleden dat ik het eerste boek gelezen heb, dat ik weer opnieuw begin.
De markt is tegenwoordig óververzadigd. Daar hebben de heren Bouman en Bel van Den Hertog Uitgeverij gelijk in (artikel Terdege), alleen werken ze er vrolijk aan mee. Trouwens, ook aan het uitgeven van boeken over controversiële onderwerpen, al beweert Bel dat ze daar niet aan doen bij Den Hertog.
Of iets als dit: Nieuw prekenboek van Kohlbrugge. "De meeste zijn nooit eerder vertaald!"
Fijn. Hebben de aspirant-kopers die 'al eerder vertaalde' preken dan al allemaal gelezen?
Nee hoor, daar gaat het me helemaal niet om. Jij stelt dat het waarschijnlijk is dat de preken al een keer gehouden zijn en er alleen maar correctiewerk hoeft te worden gedaan. Nog een heel werk denk ik. Maar het gaat me niet om de persoon van ds. van Aalst, dat is nl. niet zo fraai op een forum.Marieke schreef:Wel wat de dogmatiek betreft liggen ze op één lijn, maar ik vind er toch wel duidelijk verschil in zitten hoor. Maar goed, je moet maar eens gewoon die drie boeken pakken en dan drie preken van dezelfde zondag lezen. Dan zie je de verschillen wel.Anker schreef:Ds. Kersten, ds. Van Reenen en ds. Van Haaren liggen behoorlijk op één lijn, is mijn ervaring. Ik heb alle verklaringen wel eens gehoord in de leesdiensten. De verklaring van ds. Vreugdenhil ken ik niet. Ik kan me voorstellen dat daarin wat andere accenten worden gelegd. Over de gehouden preken: dat zal wellicht waar zijn. Zal dat met de nieuwe verklaring van ds. van Aalst ook zo zijn?Marieke schreef:Jij ziet dus geen accentverschillen tussen de preken van Kersten, Van Reenen, van Haaren, Vreugdenhil en Moerkerken bijvoorbeeld?Anker schreef:Helemaal gelijk. Andere accenten, dat is zeker. Tussen de oudvaders en de GG-predikanten van de afgelopen 100 jaar zit inderdaad wel wat verschil. Dus voor een ander accent zou de aanschaf van een nieuwe verklaring zinvol zijn?
Ik heb hier in de kast een rijtje staan, worden ook nog regelmatig gelezen: Ds. Mallan, ds. Moerkerken, ds. Venema, ds. Smytegelt, dr. Steenblok (niet compleet), ds. Van der Kemp, dr. Kohlbrugge (niet compleet), ds. van Reenen, Ursinus. Ik heb daar toch echt zat aan en zie in zo'n nieuwe uitgave niet veel meerwaarde. En het punt dat een dienstdoend predikant wellicht ook wel wat anders te doen heeft dan verklaringen schrijven. Ik vind toch dat er veel boekjes uitkomen van dienstdoende predikanten. Tijd zat, waarschijnlijk.
Ik kan me zo voorstellen dat de preken gewoon gehouden zijn in de gemeentes waarin de predikanten gestaan hebben. Dat er dus alleen maar "correctiewerk" door deze predikanten gedaan hoeft te worden.
De gehouden preken/catechismusverklaring: misschien kun je ds. van Aalst even bellen, dan weet je het.
Dat zal zeker ook nog een heel werk zijn. Ik weet ook niet of het zo gegaan is, het was zomaar een gedachte die bij me omkwam. Daarom gaf ik aan dat als je het echt wilt weten, je hem even moet bellen, dan weet je het.Nee hoor, daar gaat het me helemaal niet om. Jij stelt dat het waarschijnlijk is dat de preken al een keer gehouden zijn en er alleen maar correctiewerk hoeft te worden gedaan. Nog een heel werk denk ik. Maar het gaat me niet om de persoon van ds. van Aalst, dat is nl. niet zo fraai op een forum.
Nee, ik stel ook niet dat je negatief over ds. van Aalst o.i.d. bent, jij vindt het alleen geen toegevoegde waarde hebben dat er weer een verklaring uitkomt. Dat mag natuurlijk. Wie het wel toegevoegde waarde vindt hebben, die schaffe hem aan... Dat is meestal zo met boeken.
En zo is het maar net.Marieke schreef:Dat zal zeker ook nog een heel werk zijn. Ik weet ook niet of het zo gegaan is, het was zomaar een gedachte die bij me omkwam. Daarom gaf ik aan dat als je het echt wilt weten, je hem even moet bellen, dan weet je het.Nee hoor, daar gaat het me helemaal niet om. Jij stelt dat het waarschijnlijk is dat de preken al een keer gehouden zijn en er alleen maar correctiewerk hoeft te worden gedaan. Nog een heel werk denk ik. Maar het gaat me niet om de persoon van ds. van Aalst, dat is nl. niet zo fraai op een forum.
Nee, ik stel ook niet dat je negatief over ds. van Aalst o.i.d. bent, jij vindt het alleen geen toegevoegde waarde hebben dat er weer een verklaring uitkomt. Dat mag natuurlijk. Wie het wel toegevoegde waarde vindt hebben, die schaffe hem aan... Dat is meestal zo met boeken.
Al vind ik het wel jammer van die hedendaagse boeken dat de oude boeken minder gelezen worden. En ja, dan blijf ik er toch bij dat die oude boeken toch wel wat meer inhoud hebben...
De prediker zegt: "12 En wat boven dezelve is, mijn zoon! wees gewaarschuwd; van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezens is vermoeiing des vleses". Lees ook maar de kanttekeningen en de diverse verklaarders hierover.
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekkken dat het met "boeken theologie" ook net zo is als met veel andere wereldse dingen, ze verzadigen niet, willen meer en meer..... Nog afgezien dat het mij moeilijk valt het onderscheidt te zien tussen iemand die er prat op gaat alle uitslagen van de CL te weten - incl. spelers - of iemand die bijhoudt welke dominee wanneer waar staat of iemand die poogt alle boeken die verschijnen te hebben en goed????? te lezen incl. "accent" beoordelingen.
Accenten zijn - in mijn optiek - hoogstens een "grappig" gegeven zolang ze maar niet zo storend zijn dat ze de boodschap verstoren en moeilijk verstaanbaar maken. Maar hier zijn ze - net zoals bij taalkundigen - voorwerp van studie blijkbaar.
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekkken dat het met "boeken theologie" ook net zo is als met veel andere wereldse dingen, ze verzadigen niet, willen meer en meer..... Nog afgezien dat het mij moeilijk valt het onderscheidt te zien tussen iemand die er prat op gaat alle uitslagen van de CL te weten - incl. spelers - of iemand die bijhoudt welke dominee wanneer waar staat of iemand die poogt alle boeken die verschijnen te hebben en goed????? te lezen incl. "accent" beoordelingen.
Accenten zijn - in mijn optiek - hoogstens een "grappig" gegeven zolang ze maar niet zo storend zijn dat ze de boodschap verstoren en moeilijk verstaanbaar maken. Maar hier zijn ze - net zoals bij taalkundigen - voorwerp van studie blijkbaar.
Toch denk ik dat we de nood onderschatten in de vacante gemeenten om tot een keuze van een goed leesbare, actuele HC verklaring te komen.
Dan is het fijn dat er hedendaagse verklaringen geschreven worden. Ik ben wel benieuwd naar de verklaring van ds van Aalst. Alleen ben ik bang dat net als in de verklaring van ds Moerkerken het weer grotendeels Comriaans gekleurd zal zijn.
Wat dat aangaat hoop ik op andere verklaringen binnen de GG. Ik meen dat ook ds Hakvoort en ds C Harinck bezig zijn met een HC verklaring.
De bijgevoegde vragen vind ik juist een heel goed initiatief!
Dan is het fijn dat er hedendaagse verklaringen geschreven worden. Ik ben wel benieuwd naar de verklaring van ds van Aalst. Alleen ben ik bang dat net als in de verklaring van ds Moerkerken het weer grotendeels Comriaans gekleurd zal zijn.
Wat dat aangaat hoop ik op andere verklaringen binnen de GG. Ik meen dat ook ds Hakvoort en ds C Harinck bezig zijn met een HC verklaring.
De bijgevoegde vragen vind ik juist een heel goed initiatief!
Van ds. Harinck weet ik niet, maar die van ds. Hakvoort is inderdaad één van die voorbeelden die slechts in kleine oplage worden uitgegeven.Wilhelm schreef:Ik meen dat ook ds Hakvoort en ds C Harinck bezig zijn met een HC verklaring.
Sommige zelfs als Wordbestand. Handig: dan kan je hem vanaf je iPad voorlezen; ben je gelijk van dat gesjouw met die boeken af.

Ik ook wel, ja. Ik heb de vragen nog niet gezien, maar ds. Van Aalst kennende, zullen het wel didactisch goede vragen zijn.Wilhelm schreef:De bijgevoegde vragen vind ik juist een heel goed initiatief!
Wel vind ik dat de advertentie van deze nieuwe verklaring wat soberder had gemogen: ik vind het niet echt passend om een foto van de auteur erbij te plaatsen. Maar goed, dat is mijn mening.
Tja, die 'overdreven' commercialiteit, of dat nou 'in schijn' is of 'in wezen' hoeft van mij ook niet. Maar aan de andere kant is het wel te begrijpen. Om de kosten er uit te halen én het boek 'betaalbaar' te houden moet je nu eenmaal een bepaald aantal exemplaren verkopen. In een markt waar al ontzettend veel HC verklaringen te verkrijgen zijn in veel soorten en smaken moet je nu eenmaal wat meer doen om in de picture te komen.
Nee, dat valt wel mee.TSD schreef:In een markt waar al ontzettend veel HC verklaringen te verkrijgen zijn in veel soorten en smaken moet je nu eenmaal wat meer doen om in de picture te komen.
Binnen de GG zijn er vele vacante gemeenten, die (ongeveer) elk jaar weer op zoek moeten naar een nieuwe HC-verklaring. Dan is het fijn als er steeds eigentijdse verschijnen.
Ik heb overigens niet de illusie, dat deze nieuwe verklaringen over 100 jaar nog een plaats zullen hebben, zoals nu bijvoorbeeld de verklaringen van ds. Smytegeld, Justus Vermeer, ds. Johannes Beukelelman, etc.
Tiberius,Tiberius schreef:Nee, dat valt wel mee.TSD schreef:In een markt waar al ontzettend veel HC verklaringen te verkrijgen zijn in veel soorten en smaken moet je nu eenmaal wat meer doen om in de picture te komen.
Binnen de GG zijn er vele vacante gemeenten, die (ongeveer) elk jaar weer op zoek moeten naar een nieuwe HC-verklaring. Dan is het fijn als er steeds eigentijdse verschijnen.
Ik heb overigens niet de illusie, dat deze nieuwe verklaringen over 100 jaar nog een plaats zullen hebben, zoals nu bijvoorbeeld de verklaringen van ds. Smytegeld, Justus Vermeer, ds. Johannes Beukelelman, etc.
Wat betreft de vacante gemeenten heb je wellicht een punt. Maar je hebt het dan over een zeer (!) beperkte oplage. Om ene HC verklaring te lezen heb je er immers maar 1 per gemeente nodig. Je doelt wellicht vooral op de kleinere gemeenten die veelal jaren vacant zijn. En ook dan is er 'concurrentie', alleen al de achterliggende jaren zijn er toch best wat uitgekomen. Ik kan me nu i.e.g. Ds. Honkoop en Ds. Hage herinneren.
Laten we zeggen dat dit voor 25-50 exemplaren zorgt. Ik denk dat zowel Ds. van Aalst als de drukkerij toch mikken op een iets grotere oplage...
Ik denk dat je wel gelijk hebt, ja. Toch blijf ik wat moeite houden bij die wijze van adverteren. Maar nogmaals, dat is mijn mening/gevoel.