kerktelefoon jonge gezinnen.

Orchidee

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door Orchidee »

Josephus schreef:
Mara schreef:2e kerstdag smiddags dan wel zondagsschoolkerstviering, en als je "pech" had kon je dus 6 x, als kerst op maandag en dinsdag viel ;(
En dan vergeet je zelfs de kerstnachtdienst nog... ;)
Dat is van Roomse "komaf" :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Het gaat erom dat als er gezellige feestdagen zijn, dat niet steeds verstoord moet worden door kerkdiensten.
Dat had ik wel door.
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Mara schreef:... en als je "pech" had kon je dus 6 x, als kerst op maandag en dinsdag viel ;(
Dat is me pecht, 6x naar de kerk mogen. :bobo
Ik had het over mijn kindertijd !! Vroeger !
Nu is het bij ons zo niet meer, haast nergens volgens mij.
1e kerstdag 2 x en 2e kerstdagmorgen zondagsschoolviering.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Josephus

Bericht door Josephus »

Orchidee schreef:
Josephus schreef:
Mara schreef:2e kerstdag smiddags dan wel zondagsschoolkerstviering, en als je "pech" had kon je dus 6 x, als kerst op maandag en dinsdag viel ;(
En wat dan nog? :hum
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Mara

Bericht door Mara »

Josephus schreef:
Daar gingen we niet heen hoor, was alleen bij hervormden en r.k.
Dan zitten alle kerken juist vol met niet-kerkelijken, zo gezellig en romantisch :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Mara schreef:
Josephus schreef:
Daar gingen we niet heen hoor, was alleen bij hervormden en r.k.
Dan zitten alle kerken juist vol met niet-kerkelijken, zo gezellig en romantisch :)
Is daar onderzoek naar gedaan? In mijn beleving zit de st Jan in Gouda vol met Gergemmers. Maar misschien vinden jullie die ook niet-kerkelijk ;)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ander schreef:
Orchidee schreef:
Mara schreef:Had het vorige week nog met iemand erover dat het gebruikelijk was om met kerst ook 4 x te gaan !
2e kerstdag smiddags dan wel zondagsschoolkerstviering, en als je "pech" had kon je dus 6 x, als kerst op maandag en dinsdag viel ;(
Nu zie je al dat 2e paas/pinksterdag wat informeler wordt, anders komt er bijna geen mens meer.
PKN heeft op dankdag alleen savonds dienst (de herv) de ger helemaal niet, die doen het op zondag er even bij.
Bij ons is het niet zo strak hoor ;)
Als het zo valt dat je 3 dagen achter elkaar kerk kunt hebben, valt er bij ons altijd wel 1 dag af.
Bijv. als 2e kerstdag op zaterdag valt hebben wij zaterdags, dan geen kerk, hooguit kerstfeest voor de kinderen, maar dat word bij ons ook wel op een vrijdagavond ervoor gedaan.
Het is volstrekt bizar dat er hier plaats is voor het uitwisselen van hoe we zoveel mogelijk er voor kunnen zorgen zo weinig mogelijk naar de kerk te hoeven. (twee keer lezen deze zin)

Vooral deze postings zijn redelijk vreemd. 't Past wel in onze tijd. Iets wat moet is vies, toch?
Je hebt er volgens mij weinig van begrepen. Iedereen hier heeft met klem benadrukt dat het niet gaat om zo weinig mogelijk naar de kerk gaan.

Je beweringen dat mensen zo weinig mogelijk naar de kerk willen en ze dat als moeten en dus vies zien is volkomen misplaatst.

Vergelijk het met eten, een beeld dat de Bijbel ook wel gebruikt. Eten moet en tegelijkertijd hebben weinig mensen er problemen mee, zien ze het totaal niet als een moeten maar als een mogen. Desalniettemin is dat nog geen reden om maar zoveel mogelijk te eten. Ga je 6x in 2 dagen warm eten, dan wordt het allicht een beetje teveel van het goede. Zo is het ook met kerkdiensten, het is goed, het mag (en het is ook noodzakelijk) maar daarmee is het nog niet "hoe meer, hoe beter".
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ander

Bericht door Ander »

Marnix schreef:
Ander schreef:
Orchidee schreef:
Mara schreef:Had het vorige week nog met iemand erover dat het gebruikelijk was om met kerst ook 4 x te gaan !
2e kerstdag smiddags dan wel zondagsschoolkerstviering, en als je "pech" had kon je dus 6 x, als kerst op maandag en dinsdag viel ;(
Nu zie je al dat 2e paas/pinksterdag wat informeler wordt, anders komt er bijna geen mens meer.
PKN heeft op dankdag alleen savonds dienst (de herv) de ger helemaal niet, die doen het op zondag er even bij.
Bij ons is het niet zo strak hoor ;)
Als het zo valt dat je 3 dagen achter elkaar kerk kunt hebben, valt er bij ons altijd wel 1 dag af.
Bijv. als 2e kerstdag op zaterdag valt hebben wij zaterdags, dan geen kerk, hooguit kerstfeest voor de kinderen, maar dat word bij ons ook wel op een vrijdagavond ervoor gedaan.
Het is volstrekt bizar dat er hier plaats is voor het uitwisselen van hoe we zoveel mogelijk er voor kunnen zorgen zo weinig mogelijk naar de kerk te hoeven. (twee keer lezen deze zin)

Vooral deze postings zijn redelijk vreemd. 't Past wel in onze tijd. Iets wat moet is vies, toch?
Je hebt er volgens mij weinig van begrepen. Iedereen hier heeft met klem benadrukt dat het niet gaat om zo weinig mogelijk naar de kerk gaan.

Je beweringen dat mensen zo weinig mogelijk naar de kerk willen en ze dat als moeten en dus vies zien is volkomen misplaatst.

Vergelijk het met eten, een beeld dat de Bijbel ook wel gebruikt. Eten moet en tegelijkertijd hebben weinig mensen er problemen mee, zien ze het totaal niet als een moeten maar als een mogen. Desalniettemin is dat nog geen reden om maar zoveel mogelijk te eten. Ga je 6x in 2 dagen warm eten, dan wordt het allicht een beetje teveel van het goede. Zo is het ook met kerkdiensten, het is goed, het mag (en het is ook noodzakelijk) maar daarmee is het nog niet "hoe meer, hoe beter".
Ik pleit er ook helemaal niet voor om zoveel mogelijk naar de kerk te moeten ofzo, zeker niet. Maar de gedachtenwissel tussen Mara en Orchidee deed me mijn woorden bovenborrelen. Vrij vertaald:
Mara: Joh, ik hoorde pas dat je met kerst ergens 4x naar de kerk moet, en met een beetje pech 6x!
Orchidee: Nou, bij ons is het zo erg niet hoor. Als je 3 dagen achter elkaar zou moeten, valt er wel een dagje af.
Enne, wanneer het de gewoonte is om op 1e kerstdag 2 diensten te beleggen en op 2e kerstdag 1 dienst dan kan het voorkomen dat je drie dagen achtereen naar de kerk mag. Is dat erg? En je vergelijking met al dat warme eten gaat wel mank.
Marnix

Bericht door Marnix »

Wat is precies je probleem? Als het niet "hoe vaker naar de kerk, hoe beter" is, is het toch ook begrijpelijk als de kerkenraad op 2e kerstdag 1 dienst doen, of geen dienst? Als er 4 tot 6 diensten in 2 dagen zijn (en ook nog dagen waarop doorgaans ook wel eens familieaangelegenheden op de planning staan, kan ik me voorstellen dat mensen dat wat teveel van het goede vinden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Wat is precies je probleem? Als het niet "hoe vaker naar de kerk, hoe beter" is, is het toch ook begrijpelijk als de kerkenraad op 2e kerstdag 1 dienst doen, of geen dienst? Als er 4 tot 6 diensten in 2 dagen zijn (en ook nog dagen waarop doorgaans ook wel eens familieaangelegenheden op de planning staan, kan ik me voorstellen dat mensen dat wat teveel van het goede vinden.
Klopt, inderdaad. Men vindt het tegenwoordig al gauw teveel. Zeker als het eten, drinken en feesten mogelijk in het gedrang gaan komen.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Josephus schreef:
Orchidee schreef:
Josephus schreef:En dan vergeet je zelfs de kerstnachtdienst nog... ;)
En wat dan nog? :hum
Wat denk je zelf :)? Paapse missen, dwalingen etc. Ach, ik vind een kerstnachtdienst ook mooi hoor.
The Groom's still waiting at the altar
Democritus

Bericht door Democritus »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Wat is precies je probleem? Als het niet "hoe vaker naar de kerk, hoe beter" is, is het toch ook begrijpelijk als de kerkenraad op 2e kerstdag 1 dienst doen, of geen dienst? Als er 4 tot 6 diensten in 2 dagen zijn (en ook nog dagen waarop doorgaans ook wel eens familieaangelegenheden op de planning staan, kan ik me voorstellen dat mensen dat wat teveel van het goede vinden.
Klopt, inderdaad. Men vindt het tegenwoordig al gauw teveel. Zeker als het eten, drinken en feesten mogelijk in het gedrang gaan komen.
Dus jij stelt:

Uitgangspunt zijn de kerkdiensten en als het dan past dan is er ook nog eventueel ruimte voor familieaangelegenheden.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Democritus schreef:
Tiberius schreef:
Dus jij stelt:

Uitgangspunt zijn de kerkdiensten en als het dan past dan is er ook nog eventueel ruimte voor familieaangelegenheden.
Precies.
Waarbij ik niet alleen kerkdiensten, maar ook de kerstviering van de zondagsschool meereken.
ZWP

Bericht door ZWP »

Tiberius schreef:
Democritus schreef: Dus jij stelt:

Precies.
Waarbij ik niet alleen kerkdiensten, maar ook de kerstviering van de zondagsschool meereken.
Eens, waarbij ik aanteken dat er bij het plannen van die kerkdiensten wel rekening wordt gehouden met het feit dat er wel familieaangelegenheden plaatsvinden (dus dan geen 4 à 6 kerkdiensten in 2 à 3 dagen).
helma

Bericht door helma »

nou vind ik het voor mezelf helemaal niet erg al die keren naar de kerk
maar door al die kerstvieringen e.d. wordt het wel errug veel; zeker voor kinderen.
En ik denk idd ook wel voor predikanten zelf...
Plaats reactie