Dat is van Roomse "komaf"Josephus schreef:En dan vergeet je zelfs de kerstnachtdienst nog...Mara schreef:2e kerstdag smiddags dan wel zondagsschoolkerstviering, en als je "pech" had kon je dus 6 x, als kerst op maandag en dinsdag viel![]()

Dat is van Roomse "komaf"Josephus schreef:En dan vergeet je zelfs de kerstnachtdienst nog...Mara schreef:2e kerstdag smiddags dan wel zondagsschoolkerstviering, en als je "pech" had kon je dus 6 x, als kerst op maandag en dinsdag viel![]()
Dat had ik wel door.refo schreef:Het gaat erom dat als er gezellige feestdagen zijn, dat niet steeds verstoord moet worden door kerkdiensten.
Ik had het over mijn kindertijd !! Vroeger !Tiberius schreef:Dat is me pecht, 6x naar de kerk mogen.Mara schreef:... en als je "pech" had kon je dus 6 x, als kerst op maandag en dinsdag viel![]()
En wat dan nog?Orchidee schreef:Dat is van Roomse "komaf"Josephus schreef:En dan vergeet je zelfs de kerstnachtdienst nog...Mara schreef:2e kerstdag smiddags dan wel zondagsschoolkerstviering, en als je "pech" had kon je dus 6 x, als kerst op maandag en dinsdag viel![]()
Daar gingen we niet heen hoor, was alleen bij hervormden en r.k.Josephus schreef:En dan vergeet je zelfs de kerstnachtdienst nog...Mara schreef:2e kerstdag smiddags dan wel zondagsschoolkerstviering, en als je "pech" had kon je dus 6 x, als kerst op maandag en dinsdag viel![]()
Is daar onderzoek naar gedaan? In mijn beleving zit de st Jan in Gouda vol met Gergemmers. Maar misschien vinden jullie die ook niet-kerkelijkMara schreef:Daar gingen we niet heen hoor, was alleen bij hervormden en r.k.Josephus schreef:En dan vergeet je zelfs de kerstnachtdienst nog...Mara schreef:2e kerstdag smiddags dan wel zondagsschoolkerstviering, en als je "pech" had kon je dus 6 x, als kerst op maandag en dinsdag viel![]()
Dan zitten alle kerken juist vol met niet-kerkelijken, zo gezellig en romantisch
Je hebt er volgens mij weinig van begrepen. Iedereen hier heeft met klem benadrukt dat het niet gaat om zo weinig mogelijk naar de kerk gaan.Ander schreef:Het is volstrekt bizar dat er hier plaats is voor het uitwisselen van hoe we zoveel mogelijk er voor kunnen zorgen zo weinig mogelijk naar de kerk te hoeven. (twee keer lezen deze zin)Orchidee schreef:Bij ons is het niet zo strak hoorMara schreef:Had het vorige week nog met iemand erover dat het gebruikelijk was om met kerst ook 4 x te gaan !
2e kerstdag smiddags dan wel zondagsschoolkerstviering, en als je "pech" had kon je dus 6 x, als kerst op maandag en dinsdag viel![]()
Nu zie je al dat 2e paas/pinksterdag wat informeler wordt, anders komt er bijna geen mens meer.
PKN heeft op dankdag alleen savonds dienst (de herv) de ger helemaal niet, die doen het op zondag er even bij.![]()
Als het zo valt dat je 3 dagen achter elkaar kerk kunt hebben, valt er bij ons altijd wel 1 dag af.
Bijv. als 2e kerstdag op zaterdag valt hebben wij zaterdags, dan geen kerk, hooguit kerstfeest voor de kinderen, maar dat word bij ons ook wel op een vrijdagavond ervoor gedaan.
Vooral deze postings zijn redelijk vreemd. 't Past wel in onze tijd. Iets wat moet is vies, toch?
Ik pleit er ook helemaal niet voor om zoveel mogelijk naar de kerk te moeten ofzo, zeker niet. Maar de gedachtenwissel tussen Mara en Orchidee deed me mijn woorden bovenborrelen. Vrij vertaald:Marnix schreef:Je hebt er volgens mij weinig van begrepen. Iedereen hier heeft met klem benadrukt dat het niet gaat om zo weinig mogelijk naar de kerk gaan.Ander schreef:Het is volstrekt bizar dat er hier plaats is voor het uitwisselen van hoe we zoveel mogelijk er voor kunnen zorgen zo weinig mogelijk naar de kerk te hoeven. (twee keer lezen deze zin)Orchidee schreef:Bij ons is het niet zo strak hoorMara schreef:Had het vorige week nog met iemand erover dat het gebruikelijk was om met kerst ook 4 x te gaan !
2e kerstdag smiddags dan wel zondagsschoolkerstviering, en als je "pech" had kon je dus 6 x, als kerst op maandag en dinsdag viel![]()
Nu zie je al dat 2e paas/pinksterdag wat informeler wordt, anders komt er bijna geen mens meer.
PKN heeft op dankdag alleen savonds dienst (de herv) de ger helemaal niet, die doen het op zondag er even bij.![]()
Als het zo valt dat je 3 dagen achter elkaar kerk kunt hebben, valt er bij ons altijd wel 1 dag af.
Bijv. als 2e kerstdag op zaterdag valt hebben wij zaterdags, dan geen kerk, hooguit kerstfeest voor de kinderen, maar dat word bij ons ook wel op een vrijdagavond ervoor gedaan.
Vooral deze postings zijn redelijk vreemd. 't Past wel in onze tijd. Iets wat moet is vies, toch?
Je beweringen dat mensen zo weinig mogelijk naar de kerk willen en ze dat als moeten en dus vies zien is volkomen misplaatst.
Vergelijk het met eten, een beeld dat de Bijbel ook wel gebruikt. Eten moet en tegelijkertijd hebben weinig mensen er problemen mee, zien ze het totaal niet als een moeten maar als een mogen. Desalniettemin is dat nog geen reden om maar zoveel mogelijk te eten. Ga je 6x in 2 dagen warm eten, dan wordt het allicht een beetje teveel van het goede. Zo is het ook met kerkdiensten, het is goed, het mag (en het is ook noodzakelijk) maar daarmee is het nog niet "hoe meer, hoe beter".
Klopt, inderdaad. Men vindt het tegenwoordig al gauw teveel. Zeker als het eten, drinken en feesten mogelijk in het gedrang gaan komen.Marnix schreef:Wat is precies je probleem? Als het niet "hoe vaker naar de kerk, hoe beter" is, is het toch ook begrijpelijk als de kerkenraad op 2e kerstdag 1 dienst doen, of geen dienst? Als er 4 tot 6 diensten in 2 dagen zijn (en ook nog dagen waarop doorgaans ook wel eens familieaangelegenheden op de planning staan, kan ik me voorstellen dat mensen dat wat teveel van het goede vinden.
Wat denk je zelfJosephus schreef:En wat dan nog?Orchidee schreef:Dat is van Roomse "komaf"Josephus schreef:En dan vergeet je zelfs de kerstnachtdienst nog...
Dus jij stelt:Tiberius schreef:Klopt, inderdaad. Men vindt het tegenwoordig al gauw teveel. Zeker als het eten, drinken en feesten mogelijk in het gedrang gaan komen.Marnix schreef:Wat is precies je probleem? Als het niet "hoe vaker naar de kerk, hoe beter" is, is het toch ook begrijpelijk als de kerkenraad op 2e kerstdag 1 dienst doen, of geen dienst? Als er 4 tot 6 diensten in 2 dagen zijn (en ook nog dagen waarop doorgaans ook wel eens familieaangelegenheden op de planning staan, kan ik me voorstellen dat mensen dat wat teveel van het goede vinden.
Precies.Democritus schreef:Dus jij stelt:Tiberius schreef:Klopt, inderdaad. Men vindt het tegenwoordig al gauw teveel. Zeker als het eten, drinken en feesten mogelijk in het gedrang gaan komen.Marnix schreef:Wat is precies je probleem? Als het niet "hoe vaker naar de kerk, hoe beter" is, is het toch ook begrijpelijk als de kerkenraad op 2e kerstdag 1 dienst doen, of geen dienst? Als er 4 tot 6 diensten in 2 dagen zijn (en ook nog dagen waarop doorgaans ook wel eens familieaangelegenheden op de planning staan, kan ik me voorstellen dat mensen dat wat teveel van het goede vinden.
Uitgangspunt zijn de kerkdiensten en als het dan past dan is er ook nog eventueel ruimte voor familieaangelegenheden.
Eens, waarbij ik aanteken dat er bij het plannen van die kerkdiensten wel rekening wordt gehouden met het feit dat er wel familieaangelegenheden plaatsvinden (dus dan geen 4 à 6 kerkdiensten in 2 à 3 dagen).Tiberius schreef:Precies.Democritus schreef: Dus jij stelt:
Uitgangspunt zijn de kerkdiensten en als het dan past dan is er ook nog eventueel ruimte voor familieaangelegenheden.
Waarbij ik niet alleen kerkdiensten, maar ook de kerstviering van de zondagsschool meereken.