Apocalyps

criticus

Re: Apocalyps

Bericht door criticus »

Openbaring 20:11-15
Hier vervolgt de ziener zijn verslag met een beschrijving van het oordeel over de doden voor de grote, witte troon, wat vaak ten onrechte vereenzelvigd wordt met het oordeel over de levenden in Matheus 25: 31- 46 (zie voor dit oordeel Joël 3). Zijn broeders zijn hier primair het volk Israël. Een belijdenis is uiteraard slechts een korte samenvatting van hetgeen in prediking en catechese nader uitgelegd behoord te worden, maar het “vanwaar Hij (weder) komen zal om te oordelen” steekt hier wel erg mager bij af. Paulus vat het ook heel kort samen in 2 Timotheus 4:1, maar wat hij daar leert zegt mij toch heel wat meer: Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk: Ook valt hier nog op te merken dat er geen sprake kan zijn van een vergaan van de aarde bij de wederkomst van Christus, omdat de doden die in haar zijn nog geoordeeld moeten worden. Op de vraag of het hier uitsluitend om het oordeel over de ongelovigen gaat durf ik geen beslist antwoord te geven. Vers 15 laat minstens ruimte voor de gedachte dat er onder hen zijn die wél in het boek des levens staan.

Openbaring 21:1-8
Na het achtste “ik zag”, volgt een summiere beschrijving van de achtste dag, de eeuwige toestand op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, waarvan Jesaja 65 vanaf vers 17 een voorvervulling is. Johannes is hier evenals Paulus in 2 Korinthe 12:1-4 slechts kort en sober, omdat dit niet in woorden uit te drukken is. Hier schiet ons driedimensionale denken hopeloos tekort en doet zelfs de rijkste symboliek geen recht aan de werkelijkheid. Na het oordeel voor de grote witte troon heeft de Zoon het Koninkrijk aan de Vader overgegeven en is God alles in allen (1 Kor.15:28). Hier is ook geen sprake meer van onderscheid tussen Israël en de volken, want “de tabernakel Gods is bij de mensen” (vs. 3; Ef.1:10: Om in de bedeling van de volheid der tijden, wederom alles tot een te vergaderen in Christus, beide dat in den hemel is, en dat op de aarde is;
Hier regeert Christus niet meer van de zee tot aan de zee, want “de zee was niet meer” (vs.1). Hier houdt het Koninkrijk niet op, want Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij (Dan.7:14), maar gaat over in zijn laatste en definitieve gestalte. De tijdelijke (1000 jaar) wordt een eeuwige Theocratie. Hier is de taak van de Heere Jezus als Middelaar volbracht en treedt Hij, als ik het tenminste zo mag zeggen, terug in de Heilige Drie-eenheid. Maar of Hij ook Zijn menselijke natuur, die Hij nodig had om Middelaar te kunnen zijn, aflegt durf ik niet te zeggen.
Mocht er een geoefend kind Gods onder mijn lezers zijn, hetzij ambtsdragers of een particulier persoon, die zakelijk in deze dingen is ingeleid en ook achteraf uit Gods woord bevestigd, dan houd ik mij graag aanbevolen voor nader onderwijs. Maar ik bedoel hier wel iemand die zondaar gebleven is, “bekeerde” mensen heb ik al genoeg ontmoet, en lang niet altijd tot mijn vreugde. Bevinding is verdieping van het geestelijk leven naar de Schrift en niet wat daar dikwijls voor door moet gaan.

Johannes is in zijn beschrijving van het vrederijk slechts kort omdat de details hierover ons al uit het Oude Testament bekend zijn. De positie en de heerlijkheid van de gemeente wordt echter in het Oude Testament niet behandeld, omdat zij toen nog een verborgenheid was (Ef. 3:4-11). Daarom vinden wij in Openbaring 21:9 t/m 22:5 wel een gedetailleerde beschrijving van het hemelse Jeruzalem, de heilige stad, de vrouw des Lams. Hier zien wij het hemelse Jeruzalem als de tegenhanger van Babylon, dat ook als een vrouw en een stad beschreven wordt. En ook hier is het, evenals in Openbaring 17, een van de zeven engelen die de zeven schalen had die de Johannes deze dingen toont.criticus
criticus

Bericht door criticus »

Om onnodige irritaties te voorkomen eerst maar weer een nadere verklaring van mijn laatste posting:
Het zal sommigen van u wel verbaasd hebben dat ik Jer. 8:20 citeerde. Op het eerste gezicht staat deze text in een heel andere context. Maar, zoals ik al eerder gezegd heb, de profetie is gelaagd en kent vaak meerdere toepassingen. En zij heeft ook altijd een Messiaanse spits, daarom kan er geen uiteindelijke en volledige vervulling van de nog onvervulde profetie zijn voor de komst van de Messias in heerlijkheid En, zoals ook al eerder gezegd, de profetie ligt in heel de Schrift verspreid als de steentjes van een mozaiek. Daarom vind je op veel plaatsen een messiaanse profetie waar je die helemaal niet zou verwachten criticus
criticus

Bericht door criticus »

Hier zien wij de vervulling van Efeze 3: 10. Hier straalt de gemeente de heerlijkheid Gods uit, de steen jaspis vinden wij ook in Openbaring 4:3. Het gaat hier over de gemeente als de hemelse stad die fundamenten heeft (Hebr.11:10), die tijdens het Vrederijk in nauwe verbinding met de aarde staat (Openb.21:24). Dit is het hemelse regeringscentrum van Christus, terwijl Zijn Gouverneur (Ezech.45:7, 46:2; 1Kron. 29:23) 45:7: En den vorst zult gij ook ene plaats geven aan beide zijden, nevens het geheiligde land en nevens de plaats der stad; en de plaats zal tegen het Westen en tegen het Oosten zover reiken als de delen van de stammen.46: 2 En de vorst zal van buiten onder het voorhuis der poort treden en buiten bij de posten der poort blijven staan; en de priesters zullen zijn brandoffer en zijn dankoffer offeren en hij zal aanbidden op den drempel der poort en daarna weder uitgaan; doch de poort zal open blijven tot den avond. 1 Kron.29: 23: Alzo zat Salomo op den troon des HEEREN, als koning in zijns vaders Davids plaats, en hij was voorspoedig; en gans Israël hoorde naar hem.) op de troon van David in Jeruzalem zit Jer.3:17: ‘In dien tijd zal men Jeruzalem noemen den troon des Heren, en alle volken zullen zich derwaarts vergaderen te Jeruzalem, om des Heren naams wil, en zullen niet meer wandelen naar de gedachten van hun boos hart’. Wij zien dus hier dat de Cristusregering op aarde menselijk bemiddeld wordt en dat Hij geen volledig aards bestaan aan zal nemen zoals voor Zijn opstanding. Wij hebben hier eerder te denken aan de wijze waarop hij na Zijn opstanding telkens aan Zijn discipelen verscheen en weer verdween.

Vandaar de nadruk op de poorten (vs.12,13), want in veel steden werden de poorten genoemd naar de steden waar ze naar toe leiden. Ook spreekt het van de regering, de poort was de plaats waar recht gesproken werd Ruth 4:1: En Boaz ging op in de poort, en zette zich aldaar en ziet, de losser, van welken Boaz gesproken had, ging voorbij; zo zeide hij: Wijk herwaarts, zet u hier, gij, zulk een! En hij week derwaarts, en zette zich.
Amos 5:10: Haat het boze, en hebt lief het goede, en bestelt het recht in de poort, misschien zal de HEERE, de God der heirscharen, aan Jozefs overblijfsel genadig zijn.
Zo zullen de zegeningen van deze hemelse stad in de eerste plaats uitgaan naar Israël .Hos.2:,21,22:
En het zal te dien dage geschieden, dat Ik verhoren zal, spreekt de HEERE; Ik zal den hemel verhoren, en die zal de aarde verhoren.
22 : En de aarde zal het koren verhoren, mitsgaders den most en de olie; en die zullen Jizreel verhoren.

vandaar de namen van de 12 stammen op de poorten. En de poorten waren 12 parels (vs.21).
Hier zien wij hoe kostelijk de gemeente in de ogen van Christus is. Matheus 13:46 wordt dan ook meestal verkeerd uitgelegd, zoals trouwens al de gelijkenissen. Want Christus is hier niet de parel maar de koopman die alles verlaten heeft om deze parel te gewinnen. Veel jonge predikanten wordt aangeraden om maar met de gelijkenissen te beginnen, omdat deze zo eenvoudig zijn. Nu, als ze zich ergens in vergissen dan is het hierin! Ik hoorde ooit van een kandidaat die maandenlang het hele land afreisde met een preek over de onrechtvaardige rentmeester. Toen zijn vader, die hem reed, het voor de tiende keer gehoord had zei hij: “Jongen, nu heb je er al meer aan verdiend dan die onrechtvaardige rentmeester.”
criticus
hamlap

Bericht door hamlap »

1. Ik vindt het uitermate interresant. En volgens mij zijn er toch ook wel oudvaders geweest - die ook onder ons nog gezag hebben - die - mischien niet exact gelijk als criticus - toch hier ook wel bepaalde gedachten over hadden, die niet direct door het gereformeerde belijden zijn overgenomen. Het verwijt van huisman dat het niet past in het "gereformeerde belijden" vindt ik dus - voorlopig - voorbarig en te kort door de bocht.
Het is niet 'ik vindt', maar 'ik vind'.
2. Verder zou ik huisman, refo- en een ieder - adviseren alle brillen af te zetten behalve de bijbelse en de "gebedsbril". De "kerkelijke reformatorische bril" noch welke kerkelijke bril dan ook kunnen aan die 2 niet tippen.
Je valt hiermee waarschijnlijk in een valkuil dat je je eigen lezing van de Schrift voor de ware lezing houdt. Jezelf scherpen en slijpen aan 'reuzen' (theologen uit de kerkgeschiedenis, zoals Irenaeus, Augustinus, Thomas, Calvijn, Luther, Bonhoeffer), die bijzonder veel inzicht in de Schriften hadden, is er niet meer bij. Een college 'inleidend college filosofie' zou je trouwens gelijk duidelijk maken dat er niet zoiets bestaat als 'je eigen bril afzetten'. De reformatorische bril wil niet anders zijn dan een Bijbelse bril.
Joannah

Bericht door Joannah »

criticus schreef:Hier zien wij de vervulling van Efeze 3: 10. Hier straalt de gemeente de heerlijkheid Gods uit, de steen jaspis vinden wij ook in Openbaring 4:3. Het gaat hier over de gemeente als de hemelse stad die fundamenten heeft (Hebr.11:10), die tijdens het Vrederijk in nauwe verbinding met de aarde staat (Openb.21:24). Dit is het hemelse regeringscentrum van Christus, terwijl Zijn Gouverneur (Ezech.45:7, 46:2; 1Kron. 29:23) 45:7: En den vorst zult gij ook ene plaats geven aan beide zijden, nevens het geheiligde land en nevens de plaats der stad; en de plaats zal tegen het Westen en tegen het Oosten zover reiken als de delen van de stammen.46: 2 En de vorst zal van buiten onder het voorhuis der poort treden en buiten bij de posten der poort blijven staan; en de priesters zullen zijn brandoffer en zijn dankoffer offeren en hij zal aanbidden op den drempel der poort en daarna weder uitgaan; doch de poort zal open blijven tot den avond. 1 Kron.29: 23: Alzo zat Salomo op den troon des HEEREN, als koning in zijns vaders Davids plaats, en hij was voorspoedig; en gans Israël hoorde naar hem.) op de troon van David in Jeruzalem zit Jer.3:17: ‘In dien tijd zal men Jeruzalem noemen den troon des Heren, en alle volken zullen zich derwaarts vergaderen te Jeruzalem, om des Heren naams wil, en zullen niet meer wandelen naar de gedachten van hun boos hart’. Wij zien dus hier dat de Cristusregering op aarde menselijk bemiddeld wordt en dat Hij geen volledig aards bestaan aan zal nemen zoals voor Zijn opstanding. Wij hebben hier eerder te denken aan de wijze waarop hij na Zijn opstanding telkens aan Zijn discipelen verscheen en weer verdween.

Vandaar de nadruk op de poorten (vs.12,13), want in veel steden werden de poorten genoemd naar de steden waar ze naar toe leiden. Ook spreekt het van de regering, de poort was de plaats waar recht gesproken werd Ruth 4:1: En Boaz ging op in de poort, en zette zich aldaar en ziet, de losser, van welken Boaz gesproken had, ging voorbij; zo zeide hij: Wijk herwaarts, zet u hier, gij, zulk een! En hij week derwaarts, en zette zich.
Amos 5:10: Haat het boze, en hebt lief het goede, en bestelt het recht in de poort, misschien zal de HEERE, de God der heirscharen, aan Jozefs overblijfsel genadig zijn.
Zo zullen de zegeningen van deze hemelse stad in de eerste plaats uitgaan naar Israël .Hos.2:,21,22:
En het zal te dien dage geschieden, dat Ik verhoren zal, spreekt de HEERE; Ik zal den hemel verhoren, en die zal de aarde verhoren.
22 : En de aarde zal het koren verhoren, mitsgaders den most en de olie; en die zullen Jizreel verhoren.

vandaar de namen van de 12 stammen op de poorten. En de poorten waren 12 parels (vs.21).
Hier zien wij hoe kostelijk de gemeente in de ogen van Christus is. Matheus 13:46 wordt dan ook meestal verkeerd uitgelegd, zoals trouwens al de gelijkenissen. Want Christus is hier niet de parel maar de koopman die alles verlaten heeft om deze parel te gewinnen. Veel jonge predikanten wordt aangeraden om maar met de gelijkenissen te beginnen, omdat deze zo eenvoudig zijn. Nu, als ze zich ergens in vergissen dan is het hierin! Ik hoorde ooit van een kandidaat die maandenlang het hele land afreisde met een preek over de onrechtvaardige rentmeester. Toen zijn vader, die hem reed, het voor de tiende keer gehoord had zei hij: “Jongen, nu heb je er al meer aan verdiend dan die onrechtvaardige rentmeester.”
criticus
De volgende uitleg van de gelijkenis vond ik erg mooi:
Deze éne parel is de Gemeente. “Hij heeft de Gemeente liefgehad en Zichzelf voor haar overgegeven”,
staat er geschreven en in de gelijkenis verklaart Hij Zelf deze waarheid: De parel wordt uit de
zee genomen. Op de duistere bodem van de oceaan is haar schuilplaats, in het huis van een schaaldier
en door zijn werk wordt de kostbare parel geproduceerd. Een korreltje zand, zo vertelt men,
raakt tussen de schelp en het dier, en veroorzaakt door zijn aanwezigheid een wondje in de zijde van
het dier. Op dit nietig korreltje zand deponeert het dier een dun laagje schitterend materiaal. Dat
wordt telkens en telkens herhaald, hoe dikwijls kan niemand zeggen, totdat tenslotte in de zijde van
het dier de schoonste parel gevonden wordt, een parel van grote waarde, waarin de kleuren van de
regenboog en de tinten van de hemel worden weerkaatst.
Opeens wordt het duidelijk, waarom de Heer de parel gebruikte als een type van de gemeente, die
Hij liefheeft en waarvoor Hij Zichzelf overgaf. Zoals Eva genomen werd uit de zijde van Adam, zo
werd Zijn zijde geopend en van daaruit is de Gemeente gebouwd. Evenals deze parel is de Gemeente
een éénheid, bestaande uit ontelbaar velen door Hem alleen gekend. Deze éne parel wordt
nog voortdurend uit Zijn zijde opgebouwd. De éne parel bevindt zich nog in de duistere wateren
van de zee. Hoe vele leden nog tot deze éne parel zullen worden toegevoegd weten wij niet. Hoe
lang het zal duren, voor de Heer haar tot Zichzelf in de lucht opneemt, om Zichzelf met deze kostbare
parel te kronen, kan niemand zeggen. De Gemeente behoort Hem en zal met Hem in de hemelen
zijn. Van hoe grote waarde moet deze éne parel voor Hem geweest zijn dat Hij alles voor haar
over had! Wat zal het bezit van die parel een heerlijkheid schenken aan de hemelse en eeuwige
Koopman.
Als Hij komt om bezit van Israël, de schat en de wereld te nemen, zal de Gemeente bij Hem zijn.
Laten wij ons verheugen in die liefde, die prijs gaf al wat zij bezat, om ons te verlossen uit ons verderf
en verlorenheid en ons maakte tot voorwerpen van Zijn onbegrensde genade.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Terri

Bericht door Terri »

Joannah schreef:
criticus schreef:Hier zien wij de vervulling van Efeze 3: 10. Hier straalt de gemeente de heerlijkheid Gods uit, de steen jaspis vinden wij ook in Openbaring 4:3. Het gaat hier over de gemeente als de hemelse stad die fundamenten heeft (Hebr.11:10), die tijdens het Vrederijk in nauwe verbinding met de aarde staat (Openb.21:24). Dit is het hemelse regeringscentrum van Christus, terwijl Zijn Gouverneur (Ezech.45:7, 46:2; 1Kron. 29:23) 45:7: En den vorst zult gij ook ene plaats geven aan beide zijden, nevens het geheiligde land en nevens de plaats der stad; en de plaats zal tegen het Westen en tegen het Oosten zover reiken als de delen van de stammen.46: 2 En de vorst zal van buiten onder het voorhuis der poort treden en buiten bij de posten der poort blijven staan; en de priesters zullen zijn brandoffer en zijn dankoffer offeren en hij zal aanbidden op den drempel der poort en daarna weder uitgaan; doch de poort zal open blijven tot den avond. 1 Kron.29: 23: Alzo zat Salomo op den troon des HEEREN, als koning in zijns vaders Davids plaats, en hij was voorspoedig; en gans Israël hoorde naar hem.) op de troon van David in Jeruzalem zit Jer.3:17: ‘In dien tijd zal men Jeruzalem noemen den troon des Heren, en alle volken zullen zich derwaarts vergaderen te Jeruzalem, om des Heren naams wil, en zullen niet meer wandelen naar de gedachten van hun boos hart’. Wij zien dus hier dat de Cristusregering op aarde menselijk bemiddeld wordt en dat Hij geen volledig aards bestaan aan zal nemen zoals voor Zijn opstanding. Wij hebben hier eerder te denken aan de wijze waarop hij na Zijn opstanding telkens aan Zijn discipelen verscheen en weer verdween.

criticus
De volgende uitleg van de gelijkenis vond ik erg mooi:
Deze éne parel is de Gemeente. “Hij heeft de Gemeente liefgehad en Zichzelf voor haar overgegeven”,
staat er geschreven en in de gelijkenis verklaart Hij Zelf deze waarheid: De parel wordt uit de
zee genomen. Op de duistere bodem van de oceaan is haar schuilplaats, in het huis van een schaaldier
en door zijn werk wordt de kostbare parel geproduceerd. Een korreltje zand, zo vertelt men,
raakt tussen de schelp en het dier, en veroorzaakt door zijn aanwezigheid een wondje in de zijde van
het dier. Op dit nietig korreltje zand deponeert het dier een dun laagje schitterend materiaal. Dat
wordt telkens en telkens herhaald, hoe dikwijls kan niemand zeggen, totdat tenslotte in de zijde van
het dier de schoonste parel gevonden wordt, een parel van grote waarde, waarin de kleuren van de
regenboog en de tinten van de hemel worden weerkaatst.
Opeens wordt het duidelijk, waarom de Heer de parel gebruikte als een type van de gemeente, die
Hij liefheeft en waarvoor Hij Zichzelf overgaf. Zoals Eva genomen werd uit de zijde van Adam, zo
werd Zijn zijde geopend en van daaruit is de Gemeente gebouwd. Evenals deze parel is de Gemeente
een éénheid, bestaande uit ontelbaar velen door Hem alleen gekend. Deze éne parel wordt
nog voortdurend uit Zijn zijde opgebouwd. De éne parel bevindt zich nog in de duistere wateren
van de zee. Hoe vele leden nog tot deze éne parel zullen worden toegevoegd weten wij niet. Hoe
lang het zal duren, voor de Heer haar tot Zichzelf in de lucht opneemt, om Zichzelf met deze kostbare
parel te kronen, kan niemand zeggen. De Gemeente behoort Hem en zal met Hem in de hemelen
zijn. Van hoe grote waarde moet deze éne parel voor Hem geweest zijn dat Hij alles voor haar
over had! Wat zal het bezit van die parel een heerlijkheid schenken aan de hemelse en eeuwige
Koopman.
Als Hij komt om bezit van Israël, de schat en de wereld te nemen, zal de Gemeente bij Hem zijn.
Laten wij ons verheugen in die liefde, die prijs gaf al wat zij bezat, om ons te verlossen uit ons verderf
en verlorenheid en ons maakte tot voorwerpen van Zijn onbegrensde genade.
Wat een mooi beeld van die parel, ik kende deze uitleg niet.
Weet wel van dat korreltje zand, maar dat het zo treffend is.......bijzonder.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Terri schreef: Wat een mooi beeld van die parel, ik kende deze uitleg niet.
Ik vind het meer inlegkunde. ;) Laten we het maar gewoon bij de eenvoud van de Bijbel houden.
Terri

Bericht door Terri »

Afgewezen schreef:
Terri schreef: Wat een mooi beeld van die parel, ik kende deze uitleg niet.
Ik vind het meer inlegkunde. ;) Laten we het maar gewoon bij de eenvoud van de Bijbel houden.
Volgens een site is inderdaad het zandkorreltje een fabel, :super wel dringen b.v. parasieten de schelp binnen.
Er is dan een combinatie met verwonding van de schelp en aangroeien van een parel.
criticus

Bericht door criticus »

De traditionele uitleggers wijzen hier graag op vers 22 als ‘bewijs’ dat er nooit een tempel meer gebouwd zal worden. Het gaat hier echter over het hemelse Jeruzalem dat gedurende het duizendjarig rijk als een glanzende lichtstad boven de aarde hangt, zoals eens de wolk- en de vuurkolom boven de tabernakel (Num.9). Als wij de hemelse sfeer van het koninkrijk niet onderscheiden van het aardse (Math.6:10), weten wij natuurlijk ook geen raad met de volken (‘die zalig worden’ staat niet in de grondtekst), die in haar licht wandelen en de koningen der aarde die hun heerlijkheid en eer in dezelfde brengen (vs. 24) en evenmin met de bladeren des booms tot genezing der heidenen.
Ik weet dat hier nog vele vragen overblijven en dat ieder antwoord dat ik hierop zou geven weer zeven anderen op zou roepen. Vragen waar de traditionele uitleggers, die zich bij het thema van het koninkrijk niets anders kunnen voorstellen dan een strijdende kerk op aarde en een triomferende (n.b. voor de opstanding) in de hemel, zelfs nooit aan toegekomen zijn. Laat deze vragen dan het antwoord (een contradictio in terminis) zijn op de zure opmerking van hen die de bijbelgetrouwe uitleggers altijd verwijten dat zij pretenderen alles te weten en hun onkunde hanteren als een bewijs van rechtzinnigheid.

Voor ik verder ga met de epiloog van Openbaring 22:6-21, eerst nog een excursie mijnerzijds. De traditionele uitleggers die zelf in het Oude Testament en in de Openbaring de kerk “inlezen” worden bij Openbaring 20 plotseling bijbelvast, draaien de bewijslast om en verwijten de bijbelgetrouwe uitleggers dat zij Israël en het Messiaanse Vrederijk in Openbaring 20 “inlezen”. Nu is het inderdaad waar dat Israël en Jeruzalem hier met geen woord genoemd worden, maar dat geldt ook voor de kerk! Dat is ook helemaal niet nodig, want zoals gezegd, heel het boek is Joods en vervlochten met de profetie van het Oude Testament. Ook het Oude Testament verbindt het Vrederijk duidelijk met de (weder)komst van de Zoon des mensen (Dan.7:13,14).
In het bos hoef je niet naar bomen te zoeken, je weet dat ze er zijn. Johannes behoeft hier niet te herhalen wat alle profeten gesproken hebben, maar trekt de lijnen door van het tijdelijke - de zevende dag - naar het eeuwige, de achtste dag. Als ik zeg dat de kerk in het hele Oude Testament en de Openbaring niet voorkomt, dan bedoel ik hier niet mee dat deze boeken geen enkele betekenis hebben voor het geloofsleven van de kerk (2Tim.3:16,17: Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
17 Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.
Rom.15:4: 4 Want al wat te voren geschreven is, dat is tot onze lering te voren geschreven, opdat wij, door lijdzaamheid en vertroosting der Schriften, hoop hebben zouden. Of dat wij niet met Israël zouden mogen zingen van Gods goedertierenheid (Ps.89:2). Het gaat hier niet over de toepassing in het geloofsleven, maar over de grote heilshistorische kaders van de Schrift. Anders gezegd over de verschillende fasen en gestalten in de ontwikkeling van het koninkrijk van God. Wie deze twee zaken niet uit elkaar weet te houden ontzeg ik niet het geloof, maar hij is een kind in de Schriften en moet nog veel leren (Hebr.5:11-14). Het hierboven aangehaalde voorbeeld van die dominee bewijst dit overduidelijk. Het kan best zijn dat die dominee meer bevindelijke kennis heeft dan ik. Het beeld van het ene lichaam met de vele leden laat alle ruimte voor die gedachte. Maar het blijft wel nodig elkaar te bevragen op Gods woord in plaats van af te rekenen op menselijke geschriften. Ook de gereformeerde belijdenis is gelukkig zeer nauw betrokken op Gods Woord, maar die twee zijn niet identiek!
criticus
criticus

Bericht door criticus »

Over Openbaring 20 heb ik in hoofstuk 1 en ook in mijn vorige geschrift (blz. 18 en 19) al het een en ander gezegd, daarom zal ik de polemiek hierover kort houden. De traditionele uitleggers wijzen hier graag op het woord zielen en weder levend worden om te bewijzen dat het hier niet om een lichamelijke opstanding gaat. Het Griekse woord anastasis (opstanding) en anazaoo (weder levend worden) komt namelijk voor in Lukas 2:34 En Simeon zegende henlieden, en zeide tot Maria, Zijn moeder: Zie, Deze wordt gezet tot een val en opstanding veler in Israel, en tot een teken, dat wedersproken zal worden.
en 15:32, waar het een heel andere betekenis heeft. Men behoorde dan vrolijk en blijde te zijn; want deze uw broeder was dood, en is weder levend geworden; en hij was verloren, en is gevonden.

Maar ze kunnen en behoren te weten dat iedere taal, en dus ook het Grieks, woorden kent met verschillende betekenissen, waarvan de juiste alleen uit het verband afgeleid kunnen worden. Als Nederlands voorbeeld noem ik hier ‘licht’ tegenover ‘zwaar’ en tegenover ‘donker’. In Openbaring 20 staat het wederlevend worden tegenover de lichamelijke dood en vereist daarom een lichamelijke opstanding. Met het woord zielen worden mensen, personen bedoeld (Hand.2:41; Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen.
27:37; 37 Wij waren nu in het schip in alles tweehonderd zes en zeventig zielen.
Gen 46:27: 27 En de zonen van Jozef, die hem in Egypte geboren zijn, waren twee zielen. Al de zielen van het huis van Jakob, die in Egypte kwamen, waren zeventig.
Zielen kunnen trouwens niet gedood worden (Math.10:28). Of moet ik soms uit Openbaring 20:4 en Ezechiël 18:4 besluiten dat de mens geen onsterfelijke ziel heeft? Je moet werkelijk wel wanhopig en ten einde raad zijn voor je naar zulke argumenten grijpt om je gelijk te bewijzen!
Het is de duivel intussen wel gelukt om zijn uiteindelijke schandelijke nederlaag en de heerlijke overwinning van onze Heere Jezus Christus, Israëls Messias te verdonkermanen. En dat doet hij uiteraard niet in de wereld, want die kent en gelooft Gods Woord niet, maar in de kerk. Maar ik gun die leugenaar en vijand van mijn ziel en zaligheid deze triomf niet. En daarom: “Om Sions deel zal ik niet zwijgen en om Jeruzalems wil zal ik niet stil zijn, totdat haar gerechtigheid voortkome als een glans en haar heil als een fakkel die brand”. (Jes.62:1)
Keren wij nu terug naar Openbaring 22.
Openbaring 22: 6-21
Epiloog
Openbaring 22:6-21 is de epiloog van dit boek. Het bevat een ernstige aansporing voor de gemeente tot heiligmaking ter voorbereiding op Zijn spoedige komst. Zoals in heel de Schrift zien wij ook hier dat rechtvaardiging en heiliging onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Als alles wat vanaf hoofdstuk 4 t/m 22 eerst nog geschieden moest, zal het nooit een spoedige, onverwachte komst kunnen zijn, evenmin als u in de trein van Rotterdam naar Amsterdam, Haarlem zou kunnen verwachten voor u Den Haag en Leiden gepasseerd bent. Het gaat in Openbaring 4 t/m 22 echter om de dingen die na dezen geschieden moeten. Het gaat hier om op Zijn komst voor de gemeente als de blinkende Morgenster (2 Petr.1:19). Want de gemeente verwacht Hem door het geloof en het getuigenis van de inwonende Geest (vs 2; Rom.13:12) nu het nog nacht is. Want tegen het aanbreken van de morgen is de duisternis het diepst en schijnt de morgenster het helderst. Maar voor Israël en de volken der aarde zal Hij verschijnen als de Zon der gerechtigheid (Mal.4:2; Ulieden daarentegen, die Mijn Naam vreest, zal de Zon der gerechtigheid opgaan, en er zal genezing zijn onder Zijn vleugelen; en gij zult uitgaan, en toenemen, als mestkalveren.
Ten overvloede wijs ik er nog eens op dat het hier niet om twee komsten gaat, maar om de laatste fase van Zijn komst, zoals ook de opstanding verschillende fasen kent ( 1 Kor.15:23-25: 23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.
24 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.
25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.
Ook wijs ik hier nog op het grote verschil met Daniël 12:4. Daniël moest het boek verzegelen, maar Johannes juist niet, want de tijd is nu nabij. Hier zou nog veel meer over te zeggen zijn, maar ik moet nu eindigen. O, volk des Heeren, wordt wakker en bestudeer het testament van uw Vader. Want de tijd is nabij en geen oog heeft het gezien, geen oor gehoord en het is in geen mensenhart ooit opgeklommen wat God bereid heeft dien, die Hem liefhebben.
Juicht vromen om uw lot
Verblijdt u steeds in God
Roemt, roemt Zijn heiligheid
Zo wordt Zijn lof verbreid
Voor al dit heilgenot

“Zalig is hij die leest en zijn zij die horen de woorden dezer profetie en die bewaren, hetgeen in dezelve geschreven is, want de tijd is nabij” (Openb. 1:3).
“Amen, kom Heere Jezus, ja kom haastiglijk.”
criticus
n. b Ik zal nu in een volgend bericht nog enkele voor de hand liggende vragen aan de orde stellen en beannwoorden en dan wacht ik jullie commentaren af.
criticus

Bericht door criticus »

Vr:Als wij worden niet in Israël maar in Christus ingelijfd worden, hoe verhoudt zich dat dan tot Rom.11:19 en Ef.2:11en 12?

Antw;In Rom.11 gebruikt Paulus het beeld van de olijfboom en de takken. De afgebroken zijn de ongelovige Joden, de ingeënte de gelovigen uit de heidenen(vs17) Maar de olijfboom is Israël niet,maar de beloften van het evangelie die eeuwenlang door bedding in het verbond met Abraham stoomden. Door het geloof in Christus krijgen ook de heidenen deel aan de rechtvaardigheid Gods die uit het geloof is(Rom.4)en worden de wortels en de vettigheid van de olijfboom deelachtig. Dit was dus eertijds uitsluitend het voorrecht van de Joden. Dat bedoelt Paulus met het burgerschap Israëls (Ef.2:12) Maar dat bewijst natuurlijk niet dat de gelovigen uit de heidenen ook in de natie Israël zijn ingelijfd. Hoe zou dat ook kunnen,Israël is 1878 jaar geen natie geweest!Als er in de profeten en de psalmen over Israël gesproken wordt dan wordt daarmee altijd het nationale Israël bedoeld. Het komt bij de profeten zelfs niet op om land en volk van elkaar te scheiden. Daarom is de vervulling van de Oudtestamentische heilsprofetieën zelfs niet denkbaar zonder een nationaal hersteld Israël..Verder leert ons de brief aan de Efeziërs, dat de Gemeente met Christus opgewekt en in de hemel gezet is en dus niet tot het aan Israël en Davids huis verbonden koninkrijk Gods op aarde behoort. De troon van David staat niet in de hemel, want de hemel is Gods troon,Jes.66: 1 Alzo zegt de HEERE: De hemel is Mijn troon, en de aarde is de voetbank Mijner voeten; waar zou dat huis zijn, dat gijlieden Mij zoudt bouwen, en waar is de plaats Mijner rust?maar in Jeruzalem, Jer.3: 17 Te dier tijd zullen zij Jeruzalem noemen, des HEEREN troon; en al de heidenen zullen tot haar vergaderd worden, om des HEEREN Naams wil, te Jeruzalem; en zij zullen niet meer wandelen naar het goeddunken van hun boos hart.
1Kron.29: 23 Alzo zat Salomo op den troon des HEEREN, als koning in zijns vaders Davids plaats, en hij was voorspoedig; en gans Israel hoorde naar hem.
In Openb.3: 21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.
Hier onderscheidt Christus de troon Zijns Vaders duidelijk van Zijn eigen troon, zie ook Luk.1: 32 Deze zal groot zijn, en de Zoon des Allerhoogsten genaamd worden; en God, de Heere, zal Hem den troon van Zijn vader David geven..

Ook lezen wij in de Efezebrief dat Christus de middelmuur des afscheidsels tussen joden en heidenen (wet en besnijdenis) heeft afgebroken en die twee in één lichaam met God verzoend heeft.Dit lichaam noemt de apostel een nieuwe mens,Ef.2:15,een nieuwe schepping 2Kor.5:7.Deze gemeenschap der verborgenheid is dus in Christus en niet in Israël ingelijfd. Zij is daarom ook van een totaal andere identiteit dan het volk Israël
Het misverstand hierover verdwijnt vanzelf wanneer men de joden die nu individueel met de individuele heidenen de Gemeente vormen onderscheidt van het volk Israël en de niet-joodse volken, heidenen die straks met Israël de Heere zullen dienen in het Messiaanse vrederijk op aarde terwijl de Gemeente voor het transcendente, hemelse Godsrijk bestemd is Dit transcendente, hemelse rijk is hiërarchisch van een hogere orde dan het immanente aardse.Luk.22: 29 En Ik verordineer u het Koninkrijk, gelijkerwijs Mijn Vader dat Mij verordineerd heeft;
30 Opdat gij eet en drinkt aan Mijn tafel in Mijn Koninkrijk, en zit op tronen, oordelende de twaalf geslachten Israels.

ereunao
criticus

Bericht door criticus »

Het gaat dus niet om twee koninkrijken,maar om twee verschillende gestalten en fasen in het éne,universele Koninkrijk Gods. Het is Rooms om Christus koning van de kerk te noemen, . Het is juist het Vaticaan, dat met de Augustiniaanse gedachte van een theocratische Christusregering vóór de wederkomst haar schandelijke heerszucht en weelde motiveert en de verering van de heiligen,die nu immers reeds met Christus regeren, verdedigt Ook is door deze benaming de totaal andere relatie waarin Christus tot Zijn Gemeente staat als tot Israël totaal uit het geloofsbewustzijn van de christenen verdwenen.Adam was toch ook niet de koning van Eva?Ef 5: 32 Deze verborgenheid is groot; doch ik zeg dit, ziende op Christus en op de Gemeente.
Omdat ook de Reformatie in geest en hoofdzaak teruggegrepen heeft op Augustinus,vinden wij deze pseudo-theocratie ook terug in art.36 N.G.B..Daarom heeft dit artikel .nooit iets anders opgeleverd dan verlegenheid, frustraties en heilloze compromissen Ezechiël 21: 27 Ik zal die kroon omgekeerd, omgekeerd, omgekeerd stellen; ja, zij zal niet zijn, totdat hij kome, die daartoe recht heeft, en dien Ik geven zal.. De letterlijke verklaring komt niet uit bij een verkapte twee wegenleer;ik heb uitdrukkelijk gesteld dat er ook voor Israël geen heil is zonder zijn Messias(Jes.25: 9 En men zal te dien dage zeggen: Ziet, Deze is onze God; wij hebben Hem verwacht, en Hij zal ons zalig maken. Deze is de HEERE, wij hebben Hem verwacht, wij zullen ons verheugen en verblijden in Zijn zaligheid.

Het is dezelfde Zaligmaker,ook voor Israël geldt:Alleen uit genade en door het geloof. Maar de overeenkomsten nemen de verschillen niet weg.Een andere relatie brengt ook een andere vorm van aanbidding en eredienst met zich mee.Van daar die tempel en die offers.

Vraag:Maar als er dan toch geen bekering van Israël te verwachten is voor de wederkomst van Christus,heeft het dan nog wel zin om het evangelie aan Israël te verkondigen?

Antwoord:Dat geldt ook voor de andere volken,ook in Nederland is geen nationale bekering te verwachten voordat Christus wederkomt en als theocratisch Koning over de ganse aarde zal regeren(Ps 72: 8 En hij zal heersen van de zee tot aan de zee, en van de rivier tot aan de einden der aarde.
Zach.14: 9 En de HEERE zal tot Koning over de ganse aarde zijn; te dien dage zal de HEERE een zijn, en Zijn Naam een.
;heeft daarom de evangelieprediking geen zin? Iedere zondaar die zich nu bekeert is er één en stof tot blijdschap voor de engelen(Luk.15: 10 Alzo, zeg Ik ulieden, is er blijdschap voor de engelen Gods over een zondaar, die zich bekeert.
De kerk is verantwoordelijk voor haar opdracht,de vrucht laat zij aan de Heere over.

Bezwaar:De chiliasten maken van de Bijbel een puzzelboek en passen allerlei teksten op een willekeurige manier in elkaar.

Antwoord:Alsof dat vergeestelijken niet op een willekeurige gebeurt!Sinds wanneer is het ongeoorloofd Schrift met Schrift te vergelijken?De Statenvertaling staat in Openbaring toch ook vol tekstverwijzingen? Bij puzzelen worden allerlei actuele gebeurtenissen en politieke machts- verhoudingen in de profetie “ingelezen”en als vervulling aangewezen. Dat heb ik absoluut niet gedaan. Ik heb alleen het toekomstig herstel van het Romeinse rijk genoemd. Maar dat is bijbels volkomen verantwoord,omdat iedereen weet dat het 4e rijk van Daniël de opvolger was van het Grieks-Macedonische rijk van Alexander de Grote en het juist het 4e dier is dat door de Mensenzoon verdaan en gedood zal worden zie Daniël 7..

criticus
criticus

Bericht door criticus »

De apocalyptiek is een apart literair genre waar je een heel aparte sleutel voor nodig hebt, maar het zijn juist de theologen die met de Openbaring geen raad weten en die zo geniaal weten te vergeestelijken, omdat ze daar geen oog voor hebben. En dat is geen wonder,want wie zich bij het thema Koninkrijk Gods niets anders kan voorstellen dan een strijdende kerk op aarde en een triomferende in de hemel zonder oog te hebben voor de andere orden en klassen in dat Koninkrijk loopt in de Openbaring onherroepelijk vast. Want vanaf de forse Hebreeuwse stijl van het Grieks, de stijl van Israëls gerichtsprofeten tot de twee gerichtsprofeten en verder tot het opmeten van de tempel en de “eindoorlog in Harmageddon”zijn we hier op Joodse bodem..(Nooit heeft een evangeliedienaar zulke volmachten gehad als deze twee getuigen. Ik bedoel hiermee aan te geven dat de getuigen in Openbaring 11 in geen enkel opzicht christelijke" getuigen zijn, zomin als de Openbaring "christelijk"is. De getuigen treden op in de drie en een half jaar of twee en veertig maanden,de duizend twee honderd en zestig dagen die wij ook in Daniël terugvinden als de antichristelijke culminatieperiode van de grote verdrukking
( Math.24:15-22 )’Overigens behoeven de 2 getuigen niet persé Mozes en Elia in eigen persoon te zijn,het kan hier ook om een bediening als van Mozes en Elia gaan
Daarom verwijs ik hier naar Luk.9: 54,55: Als nu Zijn discipelen, Jakobus en Johannes, dat zagen, zeiden zij: ‘Heere, wilt Gij, dat wij zeggen, dat vuur van den hemel nederdale, en dezen verslinde, gelijk ook Elias gedaan heeft?’
Maar Zich omkerende, bestrafte Hij hen, en zeide: ‘Gij weet niet van hoedanigen geest gij zijt’.
waar de discipelen hetzelfde willen doen als Elia, maar door de Heere bestraft worden omdat dit niet bij de huidige bedeling der genade, maar tot de tijd van de gerichten behoort..
De kerk is hier dan ook niet meer op aarde,maar bij Christus in de hemel(Luk.21:36,1Thess.1:10 ) Want de grote verdrukking betreft Israël:”Dat dan die in Judea zijn dat zij vlieden op de bergen”Math.24:16 Het is de dag der benauwdheid voor Jacob(Jer.30:8)en niet voor de kerk(1Thess.5:9)Dit wil overigens niet zeggen dat er voor die tijd niet nog een zware vervolging voor de kerk kan komen. Het sleutelvers is Openbaring 1:19:”Schrijf hetgeen gij gezien hebt,dat is het gezicht van Christus temidden van de gouden kandelaren,hetgeen is de kerkgeschiedenis,profetisch voorgesteld door de brieven aan de 7 gemeenten,en hetgeen na dezen geschieden moet”, het eschaton van de eindtijd tot aan Zijn openbaring in heerlijkheid (Math.24:30; Zach.14:5;5;Openb.19:11-21).

*Bezwaar:De chiliasten zeggen wel dat zij de Schrift letterlijk nemen, maar wat is letterlijk?Christus is toch niet in Sodom gekruisigd?Of in Egypte? (Openb.11:8).

Antwoord::Onder letterlijk versta ik dat zolang en wanneer de Schrift een duidelijke,letterlijke *betekenis weergeeft, wij niet moeten vergeestelijken. Maar dat betekent natuurlijk niet dat elk figuurlijk begrip daarbij is uitgesloten. In Openb.11:8 zegt de Schrift zelf dat Jeruzalem geestelijk genaamd wordt Sodom en Egypte.

Vraag:Maar waarom wordt 1Thess.4 dan wel vergeestelijkt?
Antwoord::Ik heb 1Thess.4 niet vergeestelijkt,maar verklaard in analogie met de opstanding en Hemelvaart van Christus.

Vraag:Waar staat in de bijbel dat Christus twee keer wederkomt?

Antwoord::Nergens,het gaat hier niet over twee komsten,maar om twee fasen in de Parousia .Dezelfde onderscheiding maken wij ook bij Zijn komst in het vlees de eerste dertig jaar en de laatste 3 jaar. Het Griekse woord Parousia betekent ook aanwezig of tegenwoordigheid.
Als laatste verweer hoor ik meestal: nou ja,het heeft tenslotte niets met onze zaligheid te maken.

Antwoord:Het heeft er alles mee te maken want de toekomst van onze Heere Jezus Christus is de toekomst van Zijn kerk(Joh.17: 24 ¶ Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.
Col.3: 4 Wanneer nu Christus zal geopenbaard zijn, Die ons leven is, dan zult ook gij met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid.
1Joh.3: 2 Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.
Wie zo denkt, bewijst daarmee dat hij of zij het eigen ik het belangrijkste vindt Maar Christus leert ons bidden:Uw Naam worde geheiligd,Uw koninkrijk kome,Uw wil geschiede enz .Het gaat er dan ook niet om met hoe weinig een mens kan zalig worden(dan hadden wij aan een bijbelboek genoeg)maar hoeveel het God behaagd heeft ons tot Zijn eer en onze troost in Zijn woord te openbaren Hebr.5:12-6:3. Mvr.gr:criticus
criticus

Bericht door criticus »

Geachte forummers.
Hiermee ben ik aan het einde van mijn uitleg van de Apocalyps gekomen. Ik verbeeld mij heus niet dat ik het hele boek verklaard heb, ik heb slechts getracht jullie een sleutel aan te reiken voor verdere studie. Ik heb niet meer gedaan dan, de kantstukjes van de legpuzzel rondom in elkaar gepast, op een andere wijze past het naar mijn overtuiging niet. En er zal veel pas begrepen worden als het vervuld zal zijn. Maar het is cruciaal dat wij beseffen dat de Gemeente van Christus een eigen identiteit heeft onderscheiden van Israël omdat zij een andere relatie met de Messias van Israël heeft zoals een koning een andere relatie met zijn vrouw en kinderen heeft als met zijn onderdanen, hoewel het allemaal landgenoten zijn. Als dit niet gezien wordt blijven we bij de uitleg van de profetie in het algemeen en de Apocalyps in het bijzonder achter onze eigen conclusies aandraven en draaien in een cirkel rond als een hond die in zijn eigen staart tracht te bijten. Maar nu zijn jullie dus aan de beurt. Ik heb al mijn postings gedateerd opgeslagen, voor vragen of opmerkingen die ik reeds uitvoerig beantwoord heb verwijs ik naar deze postings. ereunao
refo

Bericht door refo »

criticus schreef:Geachte forummers.
[....] ereunao
;)

Ik las gisteravond in een overzicht van de historie van het christendom dat ten tijde van Constantijn een heleboel vroegchristelijke waarden opgegeven zijn.
- Het uitzien van de vestiging van het Koninkrijk op aarde werd losgelaten. Het was nu prettig genoeg op aarde. Het duizendjarig rijk werd vergeten en de wederkomst was ook geen echt item meer.
- Tegelijk werden de joden in een hoek gezet en waar nodig vervolgd en gedood. De beloften aan de joden werden overgezet op de christenen, de vervloekingen mochten ze houden.
- De kerk begon langzamerhand macht naar zich toe te halen en prettig samen te werken met de wereld

Helaas heeft de reformatie deze punten niet gereformeerd. Die zijn blijven hangen. Alleen het laatste punt werd iets anders ingevuld. Kerk en staat moesten gescheiden zijn, hoewel de staat desnoods met het zwaard de kerk moest bijstaan. Minder samen, maar wel macht.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie