Vergadering Curatorium

Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Orckie,

Kijk nu komen we tot de kern. Het moeten er meer worden. Mensen, met alle voorzichtigheid, maar ook beslistheid, dit is uiteindelijk niet anders dan niet onderbouwde kritiek op het toelatingsbeleid curatorium. Met zulke kritiek moeten we überhaupt ultra voorzichtig zijn, omdat we er zelf niet bijzitten.
Het moeten er zeker meer worden. Er is een nijpend tekort. Mocht de nood ons opgebonden worden.
Het is vreemd als er zovelen zijn die wel als ouderling mogen arbeiden, maar als zij zich van Godswege geroepen weten, toch niet als predikant toegelaten worden (zonder dat men hen er vanuit de Schrift op kan wijzen dat ze dwalen in leer of leven, roeping of bekering).
Het nieuwe testament maakt niet zo'n drastisch onderscheid tussen ouderling en predikant, als zou bij de eerste de middelijke roeping door de gemeente wel voldoende zijn, maar moet er in het tweede geval iets extra-ordinairs gebeuren.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Laten we nu eens gewoon eerlijk zijn en toegeven dat een curatorium nooit iemands bekering en roeping kan onderzoeken, tenminste op echtheid.

Het enigste wat een curatorium kan is iemands bekeringsverhaal en roeping aanhoren.

Concreet. Als ik iemand hoor vertellen over zijn geloof in Jezus Christus en we kunnen niets aanmerken op zijn dagelijks leven, dan moeten we dít overnemen.

Neem toch eens het voorbeeld van Judas. Welke discipel had de 'gave van het onderscheid'? Niet één!

Of geven we eerlijk toe dat het curatorium Judas had aangenomen?
Ben ik wel met je eens, maar wat wil je met dit gegeven in de praktijk?
Als dit in de praktijk gebracht wordt worden er jaarlijks 20 toegelaten...

Wel moet je bedenken dat de GG dan dezelfde breedte gaan krijgen als bijv. de Hersteld Herv Kerk.
Orckie

Bericht door Orckie »

Ontken jij hierbij dat de Heere Zijn knechten persoonlijk roept door middel van Zijn Woord?

[Aangepast op 26/5/04 door Adrianus]

Nee, natuurlijk niet, maar dat is dan ook niet extra-ordinair.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Als jij het eens bent dat 'Judas' aangenomen zou worden door het huidige curatorium dan moeten we toch eerlijk bekennen dat de criteria blijkbaar niet deugen en dat een curatorium nooit kan oordelen over het onbekeerd of bekeerd zijn van de persoon.
Nee, dat ben ik niet met je eens. Als iemand een Schriftuurljke bekering vertelt en een Schriftuurlijke roeping kan hij nog steeds een huichelaar zijn. Dat kunnen mensen niet ontdekken. Maar als iemand aangaande zijn bekering of roeping dingen vertelt die niet naar de Schrift zijn, moet zo iemand worden afgewezen. Snap je het verschil?
He beste man, er wordt jaarlijks een handvol ouderlingen afgewezen (info uit betrouwbare bron) en die vertellen daar echt geen onschriftuurlijke dingen hoor!
1. Aan dit soort vage bronnen hecht ik geen waarde.

2. Jij weet het dus beter dan het curatorium?
Nee beste man, daar gaat het niet om, maar de vraag mag gesteld worden of ds. Harinck niet een beetje gelijk heeft (hij is tenslotte heel wat beter ingevoerd dan jij en ik samen, laat dat duidelijk voor je zijn). En dat men dus op zoek is naar allerlei bijzondere geestelijke ervaringen of naar enkele specifieke teksten. Dat Ds. Harinck daar bevreesd voor is, komt echt niet uit de lucht vallen, maar daar heeft hij concrete aanwijzingen voor!
Overigens heeft de huidige voorzitter van het curatorium, ds. Van Eckeveld, dit zelf ook opgeworpen in zijn serie in de Saambinder over deze zaken. Hij vroeg zich daar letterlijk af of het curatorium niet te veel gericht is op bijzondere ervaringen!

Nu jij weer.
Orckie

Bericht door Orckie »

Als dit in de praktijk gebracht wordt worden er jaarlijks 20 toegelaten...

Wel moet je bedenken dat de GG dan dezelfde breedte gaan krijgen als bijv. de Hersteld Herv Kerk.
1. Pleit jij voor dat laatste?

2. Zo niet, wat is dan het verschil in effect tussen dit voorstel en jouw voorstel, waarbij (anders dan nu) er niet meer op het extra-ordinaire mag worden gelet?
Ik pleit voor het laatste, 20 toelaten, maar dan in combinatie met het voorstel van Egbert, dus een jaar 1 dag per week. Degenen die niet binnen de GG passen of onvoldoende capciteiten hebben danwel geestelijk inzicht, vallen na dat jaar af (curatoren en docenten hebben voldoende mogelijkheden gehad dit in te schatten). Hou je er een stuk of 10 over. Altijd nog een veelvoud van nu.
limosa

Bericht door limosa »

Nee, nee, nee, zeker geen koele benadering. Uiterst teer werk, waar het licht van de Heilige Geest zo bij nodig is. Je begrijpt wel dat het dan niet om een enkele tekst alleen gaat, maar met name ook om het totaalbeeld. Daar kun je rationeel zo weinig meer over zeggen.
Lastig lijkt mij dat het licht van de Heilige Geest zo moeilijk te kwalificeren en te kwantificeren is. Ik bedoel, is er niet een risico dat men "op het gevoel" gaat werken? En dat men, om ook hier de beeldspraak te gebruiken: dat men gaat zoeken naar de wortels terwijl het om de vruchten zou moeten gaan? Hoe kijk jij tegen het idee van Egbert aan?
Adryan

Bericht door Adryan »

Als jij het eens bent dat 'Judas' aangenomen zou worden door het huidige curatorium dan moeten we toch eerlijk bekennen dat de criteria blijkbaar niet deugen en dat een curatorium nooit kan oordelen over het onbekeerd of bekeerd zijn van de persoon.
Nee, dat ben ik niet met je eens. Als iemand een Schriftuurljke bekering vertelt en een Schriftuurlijke roeping kan hij nog steeds een huichelaar zijn. Dat kunnen mensen niet ontdekken. Maar als iemand aangaande zijn bekering of roeping dingen vertelt die niet naar de Schrift zijn, moet zo iemand worden afgewezen. Snap je het verschil?
He beste man, er wordt jaarlijks een handvol ouderlingen afgewezen (info uit betrouwbare bron) en die vertellen daar echt geen onschriftuurlijke dingen hoor!
Dus als een ouderling naar het curatorium komt moeten ze die maar aannemen zonder meer? Dat is volgens mij waar jij nu voor pleit. En dat is toch wel vreemd. Want de ambten zijn wel gelijkwaardig, maar niet gelijk. Er zit wel een verschil tussen die twee.
limosa

Bericht door limosa »

Het grote gevaar van het voorstel van Egbert - ondersteund door Orckie - is dat je niet langer een toetsing aan Gods Woord wat betreft bekering en roeping als uitgangspunt neemt.

Als die twee zaken in het leven niet gevonden worden, is er geen reden voor toelating tot de Theologische School en evenmin tot welk 'voorportaal' dan ook.
Dat gevaar bestaat helemaal niet. Die toets vind nog steeds plaats alleen veel zorgvuldiger door 'm aan het eind van het propedeutisch jaar te doen met de kennis die van de persoon in dat jaar is opgedaan. Niks mis mee. Alleen degenen die die toets doorkomen gaan verder met hun studie. Als het goed is, is er alleen in het eerste jaar een grotere groep. Degenen die doorstromen zijn dezelfden als die nu ook naar de opleiding gaan als het curatorium dezelfde meetlat hanteert. Ik zie niet wat daar het bezwaar tegen zou kunnen zijn.
Verder heb ik moeite met de kwaliteiten die Egbert verplicht lijkt te stellen. Zou de Heere Zich bij de roeping van Zijn knechten vergissen als Hij iemand met naar de wereld bescheiden talenten roept tot een ambt? Is een prediker in de eerste plaats geroepen om het debat aan te gaan met gemeenteleden?
Hij staat daar met een last van ZIjn Zender en heeft te prediken: Zo zegt de Heere.
Ik lees niet zo dat kwaliteiten verplicht zijn. Ik lees erin dat degenen die met een aantal basisvaardigheden moeite hebben de kasn krijgen die eerst wat bij te werken. Lijkt me heel goed. Ook voor die persoon zelf.
Plaats reactie