Gebedskringen in de ban

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door Luther »

blijmoedig schreef:
Luther schreef:Ik heb gisteren een mooie preek van ds. Moerkerken gelezen over het gebed van Daniël (Daniël 9) en daarin viel het me weer op, hoe Daniël bad. Ik denk dat daarin lessen liggen voor ons gebedsleven en ook redenen waarom er toch grote voorzichtigheid rond gebedskringen moet zijn:
- Daniël merkte in de boeken... (vs. 2) Zijn gebed komt op uit Bijbelstudie. En het bidden leidt weer naar het Woord. (Bidden en Bijbel lezen zijn dus nauw aan elkaar verbonden.)
- Daniël bad alleen, stelde zich voor de Heere om Hem te zoeken, met gebed en smekingen, met vasten en zak en as. (vs. 3) Wat een houding! Dan sta ik schuldig. Wat een ootmoed en zelfvernedering.
- Hij doet belijdenis van zijn schuld (vs. 5), hoewel wij misschien zouden zeggen: Nou Daniël, daar heb je toch part noch deel aan gehad, aan wat het volk allemaal verkeerd heeft gedaan. Nee, hij eigende de schuld: Wij hebben gezondigd, en hebben onrecht gedaan en goddelooselijk gehandeld en gerebelleerd, met af te wijken van Uw geboden en van Uw rechten. En wij hebben niet gehoord naar uw dienstknechten, de profeten,,, (Vs. 5,6)
Deze posting is wat mij betreft weer het bewijs dat we de Bijbel niet eenzijdig moeten lezen, maar elk onderwerp in zijn totaliteit moeten bekijken.

In het boek Handelingen lees ik in het eerste hoofdstuk namelijk de volgende passage:

"(...)Daarop keerden de apostelen van de Olijfberg terug naar Jeruzalem. Deze berg ligt vlak bij de stad, op een sabbatsreis afstand. Toen ze in de stad waren aangekomen, gingen ze naar het bovenvertrek waar ze verblijf hielden: Petrus en Johannes, Jakobus en Andreas, Filippus en Tomas, Bartholomeus, en Mattheus, Jakobus, de zoon van Alfeus, en Simon de IJveraar en Judas, de zoon van Jakobus. Vurig en eensgezind wijdden ze zich aan het gebed, samen met de vrouwen en met Maria, de moeder van Jezus, en met zijn broers(...)".

Terwijl de Heere Jezus Zelf weer opzoek ging naar stille plaatsen om met Zijn Vader in de hemel te praten.

Zo zijn er dus verschillende soorten gebeden, die we niet tegen elkaar moeten uitspelen. Daarmee doen we de Bijbel namelijk geen recht.
Toch lees ik (als het gaat om een directe aanwijzing van de Heere Jezus over het gebed) in Matthëus 6:
5 En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben.
6 Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.
7 En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden.
8 Wordt dan hun niet gelijk; want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.

Alle genoemde valkuilen liggen bij een gebedskring extra op de loer.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door blijmoedig »

Luther schreef:
blijmoedig schreef:
Luther schreef:Ik heb gisteren een mooie preek van ds. Moerkerken gelezen over het gebed van Daniël (Daniël 9) en daarin viel het me weer op, hoe Daniël bad. Ik denk dat daarin lessen liggen voor ons gebedsleven en ook redenen waarom er toch grote voorzichtigheid rond gebedskringen moet zijn:
- Daniël merkte in de boeken... (vs. 2) Zijn gebed komt op uit Bijbelstudie. En het bidden leidt weer naar het Woord. (Bidden en Bijbel lezen zijn dus nauw aan elkaar verbonden.)
- Daniël bad alleen, stelde zich voor de Heere om Hem te zoeken, met gebed en smekingen, met vasten en zak en as. (vs. 3) Wat een houding! Dan sta ik schuldig. Wat een ootmoed en zelfvernedering.
- Hij doet belijdenis van zijn schuld (vs. 5), hoewel wij misschien zouden zeggen: Nou Daniël, daar heb je toch part noch deel aan gehad, aan wat het volk allemaal verkeerd heeft gedaan. Nee, hij eigende de schuld: Wij hebben gezondigd, en hebben onrecht gedaan en goddelooselijk gehandeld en gerebelleerd, met af te wijken van Uw geboden en van Uw rechten. En wij hebben niet gehoord naar uw dienstknechten, de profeten,,, (Vs. 5,6)
Deze posting is wat mij betreft weer het bewijs dat we de Bijbel niet eenzijdig moeten lezen, maar elk onderwerp in zijn totaliteit moeten bekijken.

In het boek Handelingen lees ik in het eerste hoofdstuk namelijk de volgende passage:

"(...)Daarop keerden de apostelen van de Olijfberg terug naar Jeruzalem. Deze berg ligt vlak bij de stad, op een sabbatsreis afstand. Toen ze in de stad waren aangekomen, gingen ze naar het bovenvertrek waar ze verblijf hielden: Petrus en Johannes, Jakobus en Andreas, Filippus en Tomas, Bartholomeus, en Mattheus, Jakobus, de zoon van Alfeus, en Simon de IJveraar en Judas, de zoon van Jakobus. Vurig en eensgezind wijdden ze zich aan het gebed, samen met de vrouwen en met Maria, de moeder van Jezus, en met zijn broers(...)".

Terwijl de Heere Jezus Zelf weer opzoek ging naar stille plaatsen om met Zijn Vader in de hemel te praten.

Zo zijn er dus verschillende soorten gebeden, die we niet tegen elkaar moeten uitspelen. Daarmee doen we de Bijbel namelijk geen recht.
Toch lees ik (als het gaat om een directe aanwijzing van de Heere Jezus over het gebed) in Matthëus 6:
5 En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben.
6 Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.
7 En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden.
8 Wordt dan hun niet gelijk; want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.

Alle genoemde valkuilen liggen bij een gebedskring extra op de loer.
Je gaat hierbij niet in op de door mij aangehaalde Bijbelpassage waarin de discipelen vurig en eensgezind met elkaar baden (Waarbij ik overigens niet lees dat zij alvorens te bidden eerst uitvoerig de Schriften bestudeerden of dat slechts een van hen namens de groep voorging in gebed). Het feit dat we dit soort passages zo expliciet in de Bijbel tegenkomen, wijst er toch op dat ook wij op een dergelijke manier de Heere God mogen zoeken in gebed?

Ook een andere passage in het boek Handelingen (13: 2 e.v.) duidt hier op:

"(...)Op een dag, toen ze aan het vasten waren en een gebedsdienst hielden (kringgebed?) voor de Heer, zei de Heilige Geest tegen hen: 'Stel mij Barnabas en Saulus ter beschikking voor de taak die Ik hun heb toebedeeld.' Nadat ze gevast en gebeden hadden (kringgebed?), legden ze hun de handen op en lieten hen vertrekken (...)"

De door jouw aangehaalde passage uit de Bergrede vind ik overigens geen enkel bewijs voor de stelling dat kringgebeden 'extra gevaarlijk' zouden zijn. De Heere Jezus zegt dat het goed is om de Heere God in alle stilte te zoeken, zoals Hij Zelf ook altijd deed. Hij verbiedt hier echter niet dat wij Hem eenparig in gebed zouden zoeken. Zoals ook de hiervoor door mij aangehaalde passages lijken uit te wijzen. In het door jou aangehaalde Bijbelgedeelte waarschuwt de Heere Jezus tegen hypocrisie en de verkeerde hartsgesteldheid bij het bidden. Dat is een waarschuwing die geldt voor zowel persoonlijk gebed, als kringgebeden.
Laatst gewijzigd door blijmoedig op 05 jul 2010, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door Luther »

blijmoedig schreef:Je gaat hierbij niet in op de door mij aangehaalde Bijbelpassage waarin de discipelen vurig en eensgezind met elkaar baden (Waarbij ik overigens niet lees dat zij alvorens te bidden eerst uitvoerig de Schriften bestudeerden of dat slechts een van hen namens hen voorging in gebed). Het feit dat we dit soort passages zo expliciet in de Bijbel tegenkomen, wijst er toch op dat ook wij op een dergelijke manier de Heere God mogen zoeken in gebed?

Ook een andere passage in het boek Handelingen (13: 2 e.v.) duidt hier op:

"(...)Op een dag, toen ze aan het vasten waren en een gebedsdienst hielden (kringgebed?) voor de Heer, zei de Heilige Geest tegen hen: 'Stel mij Barnabas en Saulus ter beschikking voor de taak die Ik hun heb toebedeeld.' Nadat ze gevast en gebeden hadden (kringgebed?), legden ze hun de handen op en lieten hen vertrekken (...)"

De door jouw aangehaalde passage uit de Bergrede vind ik overigens geen enkel bewijs voor de stelling dat kringgebeden 'extra gevaarlijk' zouden zijn. De Heere Jezus zegt dat het goed is om de Heere God in alle stilte te zoeken, zoals Hij Zelf ook altijd deed. Hij verbiedt hier echter niet dat wij Hem eenparig in gebed zouden zoeken. Zoals ook de hiervoor door mij aangehaalde passages lijken uit te wijzen. In het door jou aangehaalde Bijbelgedeelte waarschuwt de Heere Jezus tegen hypocrisie en de verkeerde hartsgesteldheid bij het bidden. Dat is een waarschuwing die geldt voor zowel persoonlijk gebed, als kringgebeden.
Klopt allemaal.
Mijn huiver geldt niet zozeer het kringgebed als vorm, maar als bron van allerlei afwijkingen van de Bijbelse leer.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door blijmoedig »

Luther schreef:Klopt allemaal. Mijn huiver geldt niet zozeer het kringgebed als vorm, maar als bron van allerlei afwijkingen van de Bijbelse leer.
Een overtuigende onderbouwing van de vrees dat met name bij kringgebeden allerlei afwijkingen van de Bijbelse leer op de loer zouden liggen heb ik nog niet gelezen. Overigens ben ik ook wel benieuwd naar wat jij in dit verband uberhaupt onder 'allerlei afwijkingen van de Bijbelse leer' verstaat. Dat is zo algemeen gesteld, dat je daar alle kanten mee op kan.

Daarnaast denk ik dat als wij de Heilige Geest bidden om Zijn leiding in de dingen die we doen, ook als het gaat om het bidden, we voor heel veel dingen niet zo huiverig hoeven te zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24694
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door refo »

Gebed als bron van afwijking.
Spannend. Wat te denken van het 'grote gebed' tijdens de 'eredienst'?

In de bergrede gaat het over het loon op het gebed. De farizeeën baden op de hoek van de straat. Om gezien te worden. Ze werden gezien en dat was dus het loon of verhoring die ze wilden.

Ds Clements preekt eens in het Engels, toen we Canadezen op bezoek hadden. Zijn Engels preken zijn veel interessanter dan zijn Nederlandse.
Hij preekte over ps 147:9. Hij hoort de jonge raven, als zij roepen. Als Hij het gekras van die dieren begrijpt zal Hij zeker een krom geformuleerd gebed begrijpen. En waarom zeker het gebed van ons (mensen)? Omdat wij - in tegenstelling tot de raven - als mensen Gods beeld vertonen.

Als ergens iets of iemand gebed probeert te belemmeren, kan dat echt maar één oorzaak hebben. Of de reden nu vroom of goddeloos geformuleerd is.
Verontwaardiging als het ambtsgebed wordt weggestemd. Vroom instemmend geknik als een kringgebed wordt verboden. Door dezelfde lieden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door Luther »

blijmoedig schreef:
Luther schreef:Klopt allemaal. Mijn huiver geldt niet zozeer het kringgebed als vorm, maar als bron van allerlei afwijkingen van de Bijbelse leer.
Een overtuigende onderbouwing van de vrees dat met name bij kringgebeden allerlei afwijkingen van de Bijbelse leer op de loer zouden liggen heb ik nog niet gelezen. Overigens ben ik ook wel benieuwd naar wat jij in dit verband uberhaupt onder 'allerlei afwijkingen van de Bijbelse leer' verstaat. Dat is zo algemeen gesteld, dat je daar alle kanten mee op kan.

Daarnaast denk ik dat als wij de Heilige Geest bidden om Zijn leiding in de dingen die we doen, ook als het gaat om het bidden, we voor heel veel dingen niet zo huiverig hoeven te zijn.
Omdat dit topic nu alle kanten opzwiert, even weer terug naar de focus: een artikel in het ND over het verbod op kringgebeden op de Driestar.
Inmiddels heeft het ND (1 juli) een nieuw bericht gepubliceerd, met leerlingreacties. Lees even mee:
Nederlands Dagblad 01-07-2010 schreef:‘Gebed voor school willen ze niet eens’Het bericht dat het Driestar College geen kringgebed toestaat leidt tot veel reacties op deze website. Petra en Reinier, twee leerlingen van de reformatorische school, snappen niets van het besluit, buitenstaanders zijn verdeeld.

Petra: ,,Ik ben leerling van het Driestar College en was betrokken bij de gebedsgroepjes. God heeft ons geholpen bij de vorming van de gebedsgroepen, maar we hebben veel tegenslag gehad. Het begon vorig jaar met een klein groepje jongens die voor de school gingen bidden. Er kwamen heel veel jongeren naar toe, zo'n 55 per keer. En toen werd het stopgezet.
Er werd geen reden gegeven, geen alternatief. De directeur zei dat ze het heel mooi vonden, maar het niet konden toestaan 'vanwege de achterban'.
Dat vonden wij wel een beetje raar, want er was ook een deel van de achterban die het bidden in kringgebed juist aanmoedigde.

Er werd ons beloofd dat we in dit schooljaar in de pauze gelegenheid zouden krijgen om te bidden. Wel na de Bijbelstudie want de Bijbel en gebed konden niet van elkaar gescheiden zijn. Oké, daar ben ik het mee eens, maar bij een Bijbelstudiegroepje heb je geen extra tijd om te bidden. Ik vind het niet terecht dat school ingrijpt. We bidden voor de school en de school wil dat niet eens.

Samen bidden is heel fijn, want voor je eigen gebedsleven leer je er heel veel van. Er zijn zoveel verschillende manieren van aanbidding. Door met verschillende mensen te bidden leer je breder te zijn in je geloof en dat is een geweldige groei.''

Kracht
Reinier: ,,Ik zit zelf op de Driestar en ga altijd naar het bidden toe.
Het is heel jammer dat de Driestar onze manier van bidden belemmert. Ik geloof dat er kracht uitgaat van het gebed, des te meer wanneer je samen bidt. Ik ben gewend met meerdere personen te bidden, en ik geloof er helemaal niks van dat God ons dan oneerbiedig zou vinden. Waarom is de Driestar niet blij dat er op hun christelijke school nog mensen uit eigen initiatief komen bidden? Een groot deel van de leerlingen en leraren heeft geen persoonlijke relatie met de Vader, en dat vinden we heel jammer. We bidden elke keer voor een opwekking onder de leraren en de leerlingen van onze school, maar het lijkt wel alsof de Driestar helemaal geen opwekking wil.

Zonder dat er een reden bij wordt gegeven moet er altijd een leraar bij zijn, waardoor we ons minder vrij voelen in ons gebed. De leraren vinden ons nogal eens oneerbiedig, terwijl we juist onze diepste gevoelens uitspreken naar Jezus. Als ik tijdens mijn bidden zomaar op mijn knieën ga of bij het zingen mijn handen opsteek, vindt een deel van de achterban van de Driestar dat oneerbiedig. Voor mij is dat juist een teken van nederigheid. Je helemaal overgeven aan God, en je diepste gevoelens naar Hem uitspreken.

Het is zeer te betreuren dat dus juist het deel van de Driestar dat nog naar het gebed komt en over sommige zaken dan misschien wat anders denkt, zich precies zo moet gedragen als de Driestar dat wil. Het is erg jammer dat de directie ons beperkt in ons gebed. Toch zullen we hen in ons gebed niet vergeten.
Dit bericht bevestigd mijn huiver, namelijk het eenzijdig activisme in de richting van de evangelische beweging. Wat een successen, wat een groei, maar het is een "anders geloven", dat weinig te maken heeft met de ootmoed en de schuld waarmee de Bijbelse gebeden gepaard gaan, niet alleen het gebed van Daniël, Nehemia, etc., maar ook de gezamenlijke gebeden uit het boek Handelingen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11782
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door Mister »

Jammer dat alleen deze leerlingen aan het woord komen. Iets met hoor en wederhoor. Verder vind ik het een nederig-hoogmoedig toontje hebben.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door Marnix »

Inderdaad. En sinds wanneer mag je niet streven naar groei in je geloofsleven? Als je samen bidt en God gebruikt het om je geloof te laten groeien, kan ik me voorstellen als medechristenen het tegenwerken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door blijmoedig »

Luther schreef:
blijmoedig schreef:
Luther schreef:Klopt allemaal. Mijn huiver geldt niet zozeer het kringgebed als vorm, maar als bron van allerlei afwijkingen van de Bijbelse leer.
Een overtuigende onderbouwing van de vrees dat met name bij kringgebeden allerlei afwijkingen van de Bijbelse leer op de loer zouden liggen heb ik nog niet gelezen. Overigens ben ik ook wel benieuwd naar wat jij in dit verband uberhaupt onder 'allerlei afwijkingen van de Bijbelse leer' verstaat. Dat is zo algemeen gesteld, dat je daar alle kanten mee op kan.

Daarnaast denk ik dat als wij de Heilige Geest bidden om Zijn leiding in de dingen die we doen, ook als het gaat om het bidden, we voor heel veel dingen niet zo huiverig hoeven te zijn.
Omdat dit topic nu alle kanten opzwiert, even weer terug naar de focus: een artikel in het ND over het verbod op kringgebeden op de Driestar.
Inmiddels heeft het ND (1 juli) een nieuw bericht gepubliceerd, met leerlingreacties. Lees even mee:
Nederlands Dagblad 01-07-2010 schreef:‘Gebed voor school willen ze niet eens’Het bericht dat het Driestar College geen kringgebed toestaat leidt tot veel reacties op deze website. Petra en Reinier, twee leerlingen van de reformatorische school, snappen niets van het besluit, buitenstaanders zijn verdeeld.

Petra: ,,Ik ben leerling van het Driestar College en was betrokken bij de gebedsgroepjes. God heeft ons geholpen bij de vorming van de gebedsgroepen, maar we hebben veel tegenslag gehad. Het begon vorig jaar met een klein groepje jongens die voor de school gingen bidden. Er kwamen heel veel jongeren naar toe, zo'n 55 per keer. En toen werd het stopgezet.
Er werd geen reden gegeven, geen alternatief. De directeur zei dat ze het heel mooi vonden, maar het niet konden toestaan 'vanwege de achterban'.
Dat vonden wij wel een beetje raar, want er was ook een deel van de achterban die het bidden in kringgebed juist aanmoedigde.

Er werd ons beloofd dat we in dit schooljaar in de pauze gelegenheid zouden krijgen om te bidden. Wel na de Bijbelstudie want de Bijbel en gebed konden niet van elkaar gescheiden zijn. Oké, daar ben ik het mee eens, maar bij een Bijbelstudiegroepje heb je geen extra tijd om te bidden. Ik vind het niet terecht dat school ingrijpt. We bidden voor de school en de school wil dat niet eens.

Samen bidden is heel fijn, want voor je eigen gebedsleven leer je er heel veel van. Er zijn zoveel verschillende manieren van aanbidding. Door met verschillende mensen te bidden leer je breder te zijn in je geloof en dat is een geweldige groei.''

Kracht
Reinier: ,,Ik zit zelf op de Driestar en ga altijd naar het bidden toe.
Het is heel jammer dat de Driestar onze manier van bidden belemmert. Ik geloof dat er kracht uitgaat van het gebed, des te meer wanneer je samen bidt. Ik ben gewend met meerdere personen te bidden, en ik geloof er helemaal niks van dat God ons dan oneerbiedig zou vinden. Waarom is de Driestar niet blij dat er op hun christelijke school nog mensen uit eigen initiatief komen bidden? Een groot deel van de leerlingen en leraren heeft geen persoonlijke relatie met de Vader, en dat vinden we heel jammer. We bidden elke keer voor een opwekking onder de leraren en de leerlingen van onze school, maar het lijkt wel alsof de Driestar helemaal geen opwekking wil.

Zonder dat er een reden bij wordt gegeven moet er altijd een leraar bij zijn, waardoor we ons minder vrij voelen in ons gebed. De leraren vinden ons nogal eens oneerbiedig, terwijl we juist onze diepste gevoelens uitspreken naar Jezus. Als ik tijdens mijn bidden zomaar op mijn knieën ga of bij het zingen mijn handen opsteek, vindt een deel van de achterban van de Driestar dat oneerbiedig. Voor mij is dat juist een teken van nederigheid. Je helemaal overgeven aan God, en je diepste gevoelens naar Hem uitspreken.

Het is zeer te betreuren dat dus juist het deel van de Driestar dat nog naar het gebed komt en over sommige zaken dan misschien wat anders denkt, zich precies zo moet gedragen als de Driestar dat wil. Het is erg jammer dat de directie ons beperkt in ons gebed. Toch zullen we hen in ons gebed niet vergeten.
Dit bericht bevestigd mijn huiver, namelijk het eenzijdig activisme in de richting van de evangelische beweging. Wat een successen, wat een groei, maar het is een "anders geloven", dat weinig te maken heeft met de ootmoed en de schuld waarmee de Bijbelse gebeden gepaard gaan, niet alleen het gebed van Daniël, Nehemia, etc., maar ook de gezamenlijke gebeden uit het boek Handelingen.
Waarom toch altijd dat uithalen naar de evangelische beweging? Mijn inschatting is overigens dat er weinig christenen uit de evangelische beweging op de Driestar zullen zitten, en dat we het hier dus hebben over reformatorische jongeren.

Ik snap overigens ook niet dat jij alles zo makkelijk weet te duiden. In het boek Handelingen lees ik alleen dat de discipelen vurig een eensgezind baden. Over ootmoed en schuld lees ik in die passages niets. Ik zou je dan ook willen oproepen om de Bijbel niet naar je eigen inzichten te modelleren.

Feit is kort en goed gezegd dat er een nieuwe generatie jongeren naar kerkverlating wordt toe 'gedreven'. Eeuwig zonde.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door Fjodor »

Luther schreef:
Nederlands Dagblad schreef:]Waarom is de Driestar niet blij dat er op hun christelijke school nog mensen uit eigen initiatief komen bidden? Een groot deel van de leerlingen en leraren heeft geen persoonlijke relatie met de Vader, en dat vinden we heel jammer. We bidden elke keer voor een opwekking onder de leraren en de leerlingen van onze school, maar het lijkt wel alsof de Driestar helemaal geen opwekking wil.

Zonder dat er een reden bij wordt gegeven moet er altijd een leraar bij zijn, waardoor we ons minder vrij voelen in ons gebed. De leraren vinden ons nogal eens oneerbiedig, terwijl we juist onze diepste gevoelens uitspreken naar Jezus. Als ik tijdens mijn bidden zomaar op mijn knieën ga of bij het zingen mijn handen opsteek, vindt een deel van de achterban van de Driestar dat oneerbiedig. Voor mij is dat juist een teken van nederigheid. Je helemaal overgeven aan God, en je diepste gevoelens naar Hem uitspreken.
Dit bericht bevestigd mijn huiver, namelijk het eenzijdig activisme in de richting van de evangelische beweging. Wat een successen, wat een groei, maar het is een "anders geloven", dat weinig te maken heeft met de ootmoed en de schuld waarmee de Bijbelse gebeden gepaard gaan, niet alleen het gebed van Daniël, Nehemia, etc., maar ook de gezamenlijke gebeden uit het boek Handelingen.
Dit alles zegt nog steeds dat de volgende uitspraak van jou geldt:
Luther schreef:Mijn huiver geldt niet zozeer het kringgebed als vorm, maar als bron van allerlei afwijkingen van de Bijbelse leer.
Ik zit continu naar de bewijsvoering achter deze uitspraak te vragen, en jij negeert deze vraag stelselmatig door het over andere zaken te gaan hebben. Wat is nu de onderbouwing? Je ontkent trouwens in het eerste deel van deze zin wat je in het tweede deel beaamt. Dus volgens mij zit je te draaien.
Daarbij zegt het artikel ook niet of er ootmoed aanwezig is bij die gebeden of niet. En als dát het probleem van de Driestar zou zijn dan zouden ze dat maar wat duidelijker naar voren kunnen brengen, maar dat lijken ze niet te doen. Misschien wel vanwege dat wat een leerling zegt: "Een groot deel van de leerlingen en leraren heeft geen persoonlijke relatie met de Vader,". Het gaat enkel maar om de vormpjes.
Daarbij onderstreep je de zin over de opwekking, maar als die leerlingen hun geschiedenis kennen dan weten ze ook dat opwekkingen gepaard gaan met veel schuldbesef. Dus dáár zou ik als Driestar op inspringen. Het is tekenend voor jouw vooringenomenheid dat je het praten over opwekking meteen interpreteert als vlakke evangelische praat.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door Luther »

blijmoedig schreef:Waarom toch altijd dat uithalen naar de evangelische beweging? Mijn inschatting is overigens dat er weinig christenen uit de evangelische beweging op de Driestar zullen zitten, en dat we het hier dus hebben over reformatorische jongeren.
Ik haal niet uit naar de evangelische beweging; ik hoef hier niet alle studies over de evangelische beweging te gaan citeren, maar lees bijvoorbeeld het boek van ds. J.M.D. de Heer en de serie over de evangelische beweging in de Waarheidsvriend aan begin van dit jaar. Het probleem is, dat juist dit evangelische element is voor mij de reden om tegen gebedskringen te zijn. Uiteindelijk draait het om de theologie van de eigen reactie op het heil door God bereid. En het leggen van vermogens in mensen.
blijmoedig schreef:Ik snap overigens ook niet dat jij alles zo makkelijk weet te duiden. In het boek Handelingen lees ik alleen dat de discipelen vurig een eensgezind baden. Over ootmoed en schuld lees ik in die passages niets. Ik zou je dan ook willen oproepen om de Bijbel niet naar je eigen inzichten te modelleren.
In Handelingen 2: 42 lees ik het volgende: "En zij waren volhardende in de leer der apostelen, en in de gemeenschap, en in de breking des broods en in de gebeden."
Ik lees hier dat het gemeenschappelijke gebed omringd van een aantal elementen die van levensbelang zijn:
- Zij waren volhardende in de leer der apostelen...
In het stukje uit het ND mis ik dat al. De leer der apostelen, dat is de leer die door Christus Zelf aan zijn discipelen is geleerd. Wie heeft er meer over zelfbedrog en de hel gesproken dan Jezus Zelf? Juist Hij heeft het volstrekte genadekarakter van het heil benadrukt. Als er geen overeenstemming over de leer der apostelen is, dan is er geen ruimte voor gezamenlijk gebed.
- Zij waren volhardende in de gemeenschap...
Van hart tot hart kon men spreken, men voelde elkaar aan, er was een gemeenschappelijk belijden.
- Zij waren volhardende in de breking des broods...
Er was gemeenschappelijk vieren van het teken van Christus' dood. En pas daarna staat dat ze gemeenschappelijk baden. Er staat overigens niet bij hoe dat qua vorm werd gedaan.
blijmoedig schreef:Feit is kort en goed gezegd dat er een nieuwe generatie jongeren naar kerkverlating wordt toe 'gedreven'. Eeuwig zonde.
Dit is een beschuldiging, die je hard moet maken, anders is zij een losse flodder.
Wel wil ik dit gezegd hebben, dat als de reden van kerkverlating ligt in het niet willen buigen onder heel de Schrift en de gereformeerde belijdenis (HC, NGB en DL) dat er dan altijd een kloof zal blijven bestaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door Erasmiaan »

Ik kan je uit betrouwbare bronnen vertellen dat er meer evangelischen op de Driestar rondlopen dan jij vermoed. En dan heb ik het niet alleen over mensen die naar evangelische kerken gaan maar ook mensen die naar traditionele kerken gaan maar het evangelische denken (en leer?!) aanhangen.

Voor de rest denk ik dat je het persoonlijke gebed niet uit moet spelen tegen het gemeenschappelijke gebed en vice versa. Het persoonlijke gebed mag nooit ontbreken, geen dag, en het gemeenschappelijke gebed mag op de onderlinge bijeenkomsten ook niet ontbreken. Wel valt het me op dat men zich op de Bijbel beroept voor het kringgebed maar dat het helemaal niet duidelijk is dat het om kringgebeden gaat, waar in de Bijbel over gemeenschappelijke gebeden gesproken wordt.

Ik heb ernstige problemen met het kringgebed zoals ik dat ben tegengekomen en ik vermoed dat eenzelfde soort kringgebed zich ook voordoet op de Driestar. Maar een kringgebed an sich, daar hoef je geen problemen mee te hebben, mits er goede regels zijn, namelijk dat op scholen er een leraar bij is, bijvoorbeeld. En dat die leraar het gebed doet, bijvoorbeeld.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef:Ik kan je uit betrouwbare bronnen vertellen dat er meer evangelischen op de Driestar rondlopen dan jij vermoed. En dan heb ik het niet alleen over mensen die naar evangelische kerken gaan maar ook mensen die naar traditionele kerken gaan maar het evangelische denken (en leer?!) aanhangen.
Dat denk ik ook. En de schuld ligt bij de reformatorische kerk zelf. Hier zegt de leerling het: Een groot deel van de leerlingen en leraren heeft geen persoonlijke relatie met de Vader, . Bij evangelische kerken kan je dat hebben buiten berouw om, lekker gemakkelijk, en als men in de reformatorische kerk niet/weinig leert een (bijbelse) relatie met de Vader te hebben, dan zoeken ze het elders.
Erasmiaan schreef:Ik heb ernstige problemen met het kringgebed zoals ik dat ben tegengekomen en ik vermoed dat eenzelfde soort kringgebed zich ook voordoet op de Driestar. Maar een kringgebed an sich, daar hoef je geen problemen mee te hebben, mits er goede regels zijn, namelijk dat op scholen er een leraar bij is, bijvoorbeeld. En dat die leraar het gebed doet, bijvoorbeeld.
Dan is het toch geen kringgebed meer?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5890
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door pierre27 »

Luther schreef:
blijmoedig schreef:Waarom toch altijd dat uithalen naar de evangelische beweging? Mijn inschatting is overigens dat er weinig christenen uit de evangelische beweging op de Driestar zullen zitten, en dat we het hier dus hebben over reformatorische jongeren.
Ik haal niet uit naar de evangelische beweging; ik hoef hier niet alle studies over de evangelische beweging te gaan citeren, maar lees bijvoorbeeld het boek van ds. J.M.D. de Heer en de serie over de evangelische beweging in de Waarheidsvriend aan begin van dit jaar. Het probleem is, dat juist dit evangelische element is voor mij de reden om tegen gebedskringen te zijn. Uiteindelijk draait het om de theologie van de eigen reactie op het heil door God bereid. En het leggen van vermogens in mensen.
blijmoedig schreef:Ik snap overigens ook niet dat jij alles zo makkelijk weet te duiden. In het boek Handelingen lees ik alleen dat de discipelen vurig een eensgezind baden. Over ootmoed en schuld lees ik in die passages niets. Ik zou je dan ook willen oproepen om de Bijbel niet naar je eigen inzichten te modelleren.
In Handelingen 2: 42 lees ik het volgende: "En zij waren volhardende in de leer der apostelen, en in de gemeenschap, en in de breking des broods en in de gebeden."
Ik lees hier dat het gemeenschappelijke gebed omringd van een aantal elementen die van levensbelang zijn:
- Zij waren volhardende in de leer der apostelen...
In het stukje uit het ND mis ik dat al. De leer der apostelen, dat is de leer die door Christus Zelf aan zijn discipelen is geleerd. Wie heeft er meer over zelfbedrog en de hel gesproken dan Jezus Zelf? Juist Hij heeft het volstrekte genadekarakter van het heil benadrukt. Als er geen overeenstemming over de leer der apostelen is, dan is er geen ruimte voor gezamenlijk gebed.
- Zij waren volhardende in de gemeenschap...
Van hart tot hart kon men spreken, men voelde elkaar aan, er was een gemeenschappelijk belijden.
- Zij waren volhardende in de breking des broods...
Er was gemeenschappelijk vieren van het teken van Christus' dood. En pas daarna staat dat ze gemeenschappelijk baden. Er staat overigens niet bij hoe dat qua vorm werd gedaan.
blijmoedig schreef:Feit is kort en goed gezegd dat er een nieuwe generatie jongeren naar kerkverlating wordt toe 'gedreven'. Eeuwig zonde.
Dit is een beschuldiging, die je hard moet maken, anders is zij een losse flodder.
Wel wil ik dit gezegd hebben, dat als de reden van kerkverlating ligt in het niet willen buigen onder heel de Schrift en de gereformeerde belijdenis (HC, NGB en DL) dat er dan altijd een kloof zal blijven bestaan.

Luther, mooie woorden, kan het niet beter zeggen...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5890
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door pierre27 »

Mister schreef:Jammer dat alleen deze leerlingen aan het woord komen. Iets met hoor en wederhoor. Verder vind ik het een nederig-hoogmoedig toontje hebben.

Inderdaad erg eenzijdig...ben benieuwd of ze nog wel wat ophebben met psalmen maar dat is weer een ander topic waard..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie