Nationale!? synode 2010

Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Nationale!? synode 2010

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
freek schreef:
Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:Ik denk wel dat het goed is om een dergelijk forum te starten, op bijbelgetrouwe gronden (of dat dan persé op basis van de 3FvE moet zijn weet ik niet), om de eenheid binnen bijbelgetrouw Nederland te bevorderen. Maar waarschijnlijk zijn we daarvoor nog te verknocht aan onze hokken (op dit forum wordt de GKV gedoogd, terwijl ook vele GKV leden, en gemeenten?, zich nadrukkelijk verbonden weten met de 3FvE...).
Onzin. Je kunt de eenheid niet bevorderen door eerste een handreiking naar de dwaling te doen. En die opmerking over 'hokken' slaat helemaal nergens op.
Nou nou, hij heeft natuurlijk wel een beetje gelijk. De GKV staan ook van harte achter de belijdenisgeschriften. Dat ze door hen verschillend geïnterpreteerd worden, maakt alleen maar duidelijk dat het 400 jaar na dato geen formulieren van enigheid meer zijn.
Ik doelde meer op het initiatief om met dwaalleraren om één tafel te gaan zitten. De apostel Johannes zegt heel duidelijk hoe we met deze mensen om moeten gaan: "Ontvang ze niet in huis en zeg tot hen niet: wees gegroet."
Beste Afgewezen, ik weet niet hoe ik in mijn posts een handreiking naar de dwaling doe. Ik snap niet wat je hier allemaal bedoelt te zeggen, maar als ik het goed lees dan vind jij de GKV geen dwaalleraars, je hebt het ook over prof Van Bruggen, maar toch zeg je dat ik een handreiking naar de dwaling doe. Waar dan?
De nationale synode heeft mijns inziens niets met bijbelgetrouwheid te maken en het bij elkaar brengen van verschillende hokken is er dan ook belangrijker dan een zucht naar bijbelse eenheid. Ik zit zelf in de PKN dus ik zie aan alle kanten de dwaalleer haar verderfelijke zaad strooien (http://www.pkn.nl/moslims/info.aspx?page=13646).
Verder zeg je dat we niet met dwaalleraren om moeten gaan. Daar heb je gelijk in. Maar Paulus ging wel naar de Areopagus. In die zin denk ik ook dat je naar de nationale synode kan gaan.
Ten slotte moet ons als gereformeerde gezindte net zo goed het schaamrood op de kaken slaan. We schelden, terecht, op de onbijbelse nationale synode, maar we hebben ons net zo goed te verootmoedigen vanwege zoveel onbijbelse scheidingen die er in ons land zijn. Daarom vind ik dat het ons aller doel moet zijn om nader tot elkaar te komen. Als dat de instelling alleen al wat meer zou zijn. Wat voor getuigenis hebben we nu naar buiten te maken? We zeggen dat die synode onbijbels is, en dan wordt er tegen ons gezegd dat de gereformeerden er een lekker potje van gemaakt hebben, waarna we uitgepraat zijn..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nationale!? synode 2010

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:Verder zeg je dat we niet met dwaalleraren om moeten gaan. Daar heb je gelijk in. Maar Paulus ging wel naar de Areopagus. In die zin denk ik ook dat je naar de nationale synode kan gaan.
Het feit dat je een nationale 'synode' in deze tijd met de Areopagus moet vergelijken, zegt al genoeg over het gehalte ervan.
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Nationale!? synode 2010

Bericht door Faramir »

Luther schreef: Er wordt hier niemand in elkaar getimmerd, maar je kunt toch niet net doen alsof waarheid en leugen na lang praten elkaar wel zullen naderen?
Verbaal worden er flinke termen gebruikt die in ieder geval al voor een daadwerkelijke toenadering laten zien dat het eigenlijk van vele al niet hoeft. Dat mensen geen behoefte hebben om eenheid te zoeken, en dat men het liever houd zoals het is, of graag nog verder opbreekt. Dan denk ik aan de PKN en hoe zij wel geprobeerd heeft om tot eenheid te komen, hoe zij ermee strijd om uiteindelijk een gehele eenheid te kunnen zijn, een thuis voor velen. Vrijzinnig en orthodox kunnen prima naast elkaar in de banken zitten. Broeders en zusters krijg je, die heb je niet voor het uitkiezen. Het is net een familie.
Nee, we geloven niet in dezelfde God, en dat is uiteindelijk hét verschilpunt!
Remonstranten, vrijzinnigen hebben hun eigen God op basis van sommigen bijbelgedeeltes gecreeërd. (Een deel van de Gerformeerde gezindte is overigens in dezelfde valkuil gekieperd.)
Maar zo lang de apostolische geloofsbelijdenis kennelijk niet het fundament kan zijn, moeten we ons verre houden van dit initiatief.
Dus als je ook maar op een klein puntje afwijkt dan is het gelijk een andere god. Behalve die van jou, of jouw denominatie, dat is de enige echte ware God. Nee, dan zou ik als ik jou was, of vertegenwoordiger van jouw gemeente bij voorbat al geen enkele moeite doen om tot welke eenheid dan ook te komen. Het verspillen van energie is ook zonde, die tijd kun je beter gebruiken om de deuren beter te barricaderen.

Ik stel het een beetje extreem, en had op vele punten meer moeten nuanceren, maar dit is zo'n beetje het gevoel wat ik krijg als ik dit topic lees.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nationale!? synode 2010

Bericht door Luther »

Faramir schreef:
Luther schreef: Er wordt hier niemand in elkaar getimmerd, maar je kunt toch niet net doen alsof waarheid en leugen na lang praten elkaar wel zullen naderen?
Verbaal worden er flinke termen gebruikt die in ieder geval al voor een daadwerkelijke toenadering laten zien dat het eigenlijk van vele al niet hoeft. Dat mensen geen behoefte hebben om eenheid te zoeken, en dat men het liever houd zoals het is, of graag nog verder opbreekt. Dan denk ik aan de PKN en hoe zij wel geprobeerd heeft om tot eenheid te komen, hoe zij ermee strijd om uiteindelijk een gehele eenheid te kunnen zijn, een thuis voor velen. Vrijzinnig en orthodox kunnen prima naast elkaar in de banken zitten. Broeders en zusters krijg je, die heb je niet voor het uitkiezen. Het is net een familie.
Laat ik dan concreet worden: hét kardinale scharnierpunt van het christelijke geloof is de opstanding van Christus. Hoe kan ik nu met mensen die die opstanding loochenen om tafel gaan zitten om te kijken wat we nog wel gezamenlijk delen? Zij die de lichamelijk opstanding van Christus loochenen, hebben het Evangelie verdraaid naar hun eigen begeerlijkheden, en (ik kan het helaas niet anders zeggen) dat is duivels.
Faramir schreef:
Luther schreef: Nee, we geloven niet in dezelfde God, en dat is uiteindelijk hét verschilpunt!
Remonstranten, vrijzinnigen hebben hun eigen God op basis van sommigen bijbelgedeeltes gecreeërd. (Een deel van de Gerformeerde gezindte is overigens in dezelfde valkuil gekieperd.)
Maar zo lang de apostolische geloofsbelijdenis kennelijk niet het fundament kan zijn, moeten we ons verre houden van dit initiatief.
Dus als je ook maar op een klein puntje afwijkt dan is het gelijk een andere god. Behalve die van jou, of jouw denominatie, dat is de enige echte ware God. Nee, dan zou ik als ik jou was, of vertegenwoordiger van jouw gemeente bij voorbat al geen enkele moeite doen om tot welke eenheid dan ook te komen. Het verspillen van energie is ook zonde, die tijd kun je beter gebruiken om de deuren beter te barricaderen.
Pardon.... een klein puntje noem je dat?? Neem even het voorbeeld van hoerboven: als de theologie toelaat dat Christus niet is opgestaan, maar hooguit een groot Voorbeeld voor ons is (het etische christendom), dan is ontmoet ik daarin een God Die kennelijk barmhartigheid kan betonen, zonder Zijn recht tot gelding te brengen. Daarmee is God geen God meer.

Dat neemt overigens allemaal niet weg dat deze mensen door ons wel benaderd moeten worden, maar niet onder het kopje 'Nationale Synode', waarbij de suggestie wordt gewekt (door een gezamelijk statement) dat er eenheid is op hoofdlijnen. Nee, er is geen eenheid en die komt er ook niet, zolang ben de kernnoties van de Bijbelse boodschap niet voor 100% belijdt.

Dat neemt overigens ook niet weg dat er wel eenheid zou moeten zijn tussen die kerken die alleen op bijzaken verschillen. Gezien de historie is eenwording misschien een illusie, maar laten we dan op z'n minst de kansel openstellen voor elkaars predikanten. Lijkt me heerlijk om de ene week te luisteren naar ds. Moerkerken, de volgende week naar prof. De Reuver, dan naar ds. Egas, en vervolgens naar ds. J. Roos, etc. Maar de verschillen die daarmee overbrugd zouden worden, zijn geen verschillen tussen licht en duisternis.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nationale!? synode 2010

Bericht door Luther »

Uit onverdachte hoe, haal ik van http://www.nd.nl, door prof. dr. J. van Bruggen:
Credo Nationale Synode verduistert Apostolicum
De woorden van het Credo voor de Nationale Synode, eind 2010, zijn ,,warm en het apostolisch geloof wordt dan wel niet bestreden, maar het ziet er in feite uit als een afbraakbelijdenis''.

Van tijd tot tijd zijn er initiatieven om het verdeelde protestantisme tot meer eenheid te brengen. Zulke pogingen volg je in ons geseculariseerde Nederland met spanning. Zal het lukken om met één christelijk getuigenis de 21e eeuw tegemoet te treden?

Het meest recent is de poging om in 2010 een soort (protestantse) nationale synode bijeen te laten komen. Acht theologen uit verschillende protestantse kerken hebben daarvoor al een grondslag geschreven: Credo. Dat maakt nieuwsgierig. Een nieuwe formulering kan voordelen hebben, al was het alleen maar vanwege frisheid en originaliteit.

Met verwachting zocht ik daarom naar de tekst van dit Credo op de site van de nationale synode 2010, temeer omdat verschillenden in mijn omgeving er al heel lovend over hadden gesproken. Ik heb het nu gelezen. En bij de eerste, oppervlakkige lezing vond ik inderdaad veel mooie en warme woorden, waarmee meestal gemakkelijk valt in te stemmen. Maar dit stuk wil een 'consensusgrondslag' zijn voor kerken samen. Het doet denken aan het Apostolicum: net als deze belijdenis heeft het drie delen (God, Christus, de Geest). Het is dan ook al getypeerd als een 'trinitarisch geformuleerde belijdenis'. Zo'n belijdenis verdient zorgvuldige herlezing. En bij dat herlezen ben ik steeds verdrietiger geworden.

Wat er niet staat
Onder deze warme woorden wordt - als je wat beter kijkt - ons apostolisch geloof niet bestreden, maar wel verduisterd.

Natuurlijk kun je in het algemeen niet makkelijk discussiëren over iets wat niet in een tekst staat. Maar je kunt het wel schokkend vinden wanneer delen van het apostolisch geloof van twintig eeuwen niet in een stuk staan waarvan een opsteller verklaarde dat er ,,op bepaalde punten zelfs meer in wordt gezegd dan in de apostolische geloofsbelijdenis gebeurt''.

1. Over God wordt gesproken als ,,de Schepper en de oorsprong van alle leven''. Maar Hij wordt niet (meer) genoemd de ,,Schepper van hemel en aarde'' (Genesis 1). En juist in een eeuw van eenzaam evolutiegeloof is het belangrijk dat hier onomwonden wordt gesproken zoals het Apostolicum doet. En zo duidelijk als de uitbreiding ervan in de geloofsbelijdenis van Nicea het zegt: ,,Wij geloven in één God, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen''. De erkenning van de hemel en de onzichtbare dingen is wezenlijk voor een tijd die zich beperkt tot het waarneembare.

2. Over de aarde wordt gezegd dat ze aan de mensen is ,,toevertrouwd om die te beheren en behoeden''. Gelukkig is dat maar gedeeltelijk waar. Het behoeden blijft in Gods eigen hand. Alleen al de regenboog leert ons dat steeds weer zien. Natuurlijk heeft God aan ons mensen verantwoordelijkheden gegeven, maar Hij zelf blijft wel de Almachtige. Deze benaming uit het Apostolicum ontbreekt in het Credo. We vinden hier dan ook geen duidelijke uitwerking van Gods almachtige voorzienigheid. Het lijkt alsof God zich vandaag beperkt tot ,,trouw blijven aan wat Hij schiep'' en een ,,zorgende hand''. Maar hoe belangrijk is het belijden van Gods almacht in de 21e eeuw met zijn Kopenhagen-geloof.

3. Over Jezus Christus, onze Heer, wordt gezegd dat Hij is ,,geboren uit Israël''. Nu is het zeker waar dat Jezus naar het vlees uit het huis van David is. Maar Hij is ontvangen uit de Heilige Geest en geboren uit de maagd Maria. Waarom ontbreekt die belijdenis hier? Waarom ontbreekt de naam van de gezegende moeder Gods? En waarom ontbreekt de katholieke en orthodoxe belijdenis van het door velen fel bestreden mysterie van de maagdelijke ontvangenis? Hoe belangrijk is het dat onze platte en mechanische tijd weer mag horen over een mysterie.

4. Van Christus wordt beleden dat Hij ,,is opgestaan''. Op de een of andere manier stemmen velen daar wel mee in (ook sommige joden). Maar het Apostolicum belijdt dat Jezus is opgestaan ,,op de derde dag'' en de geloofsbelijdenis van Nicea volgt nog preciezer de oudste belijdenisformule (reeds te vinden bij Paulus in 1 Korinthiërs 15:4): ,,Op de derde dag is Hij opgestaan overeenkomstig de Schriften''. Dat maakt het voor mensen vanaf Athene en Korinthe in de eerste eeuw tot aan Nederland in de postmoderne tijd moeilijker om te geloven, maar het is voor sterfelijke zondaren een groot houvast, reeds eeuwen van tevoren voorzegd.

5. Opvallend is dat de belijdenis van Christus' hemelvaart en zijn zitten aan de rechterhand van de hemelse Vader geheel ontbreekt. Niet onbelangrijk voor de 21e eeuw, die zich redelijk autonoom gedraagt alsof er momenteel geen hemelse troon bestaat.

6. Veel staat er over het werk en de gaven van de Geest. En dat ,,de getuigenissen van profeten en apostelen doorademd zijn van de Geest''. Maar we lezen niet dat wij ,,in Hem geloven'' (Apostolicum) en Hem eren als ,,de Geest die Here is en levend maakt, die van de Vader en de Zoon uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten' (Nicea).

7. Dat God bij de terugkomst van Jezus Christus ,,alle kwaad zal tenietdoen'' is gelukkig waar. Het Apostolicum zegt dat Hij dit zal doen door zijn Zoon die komt ,,om te oordelen de levenden en de doden''. Hierin ligt een belangrijke oproep tot bekering besloten: God heeft vanaf Adam recht op de mens die zijn werken voortdurend miskent. Zijn lankmoedigheid geeft nog de tijd tot berouw en bekering. Totdat de dag van toorn komt. Dag van oordeel en bevrijding. In het Credo komt dit door het weglaten van deze apostolische belijdeniswoorden niet tot uitdrukking. Toch zal dit geloof de prediking van de kerk in de 21e eeuw moeten kleuren. Is Johannes de Doper niet de grootste onder de profeten van de Messias?

8. In het derde deel van het Credo ontbreekt het belijden van ,,de vergeving van de zonden''. Nicea: ,,Eén doop tot vergeving van zonden''. Dit valt op omdat het derde deel juist heel breed is, veel breder dan in het Apostolicum. In dit derde deel van het Credo gaat het echter vooral over de eenheid met medechristenen en de sociale bewogenheid. We lezen dat het leven door Gods genade ,,ons bij onze naaste brengt om helper te zijn waar geen helper is, te bidden waar mensen verstomd zijn en te spreken voor wie monddood zijn gemaakt''.

Veel goede zaken, maar het blijft opvallend dat juist hier nu ontbreekt de ontferming over de medezondaar en de boodschap van de vergeving van de zonden voor deze wereld. Is dat niet het hemelse brood dat de wereld vandaag nodig heeft? En behoort het tweede deel van het Credo (over het verzoenend werk van Christus) in het derde deel niet gevolgd te worden door de erkenning dat wij alleen door geloof en bekering deel krijgen aan dit werk van Gods Zoon?

Perspectiefverschuiving
Het doet pijn om deze verschillen tussen Credo en Apostolicum te signaleren. Zij leiden immers tot een perspectiefverschuiving: het Credo wil dicht bij onze tijd komen en het wil overeenstemming in verdeeldheid zoeken en dat is prachtig, maar daarbij moet je toch wel volmondig en ondubbelzinnig in de lijn blijven van het Apostolicum. Dat bewaart ons juist voor modernismen en eenzijdigheden.

Bij mij leeft dan ook een vraag aan het adres van de opstellers van het Credo: ,, Waarom, geachte acht, heeft u een Credo geschreven dat het Apostolicum verduistert? U noemt dit Credo een groeibelijdenis. Wat die term ook mag betekenen, maar in ieder geval zou je de geloofsbelijdenis van Nicea een groeibelijdenis kunnen noemen ten opzichte van het Apostolicum. U laat echter niet alleen dit later uitgegroeide (uit de vierde eeuw) weg maar ook veel van het oorspronkelijke apostolische. Zo ziet uw Credo (stellig onbedoeld) er in feite uit als een afbraakbelijdenis.

Gelukkig kan dit gemakkelijk verholpen worden. De eenvoudigste oplossing is dat u Anno Domini 2010 de tekst van Nicea als uitgangspunt neemt voor de Nationale Synode. Dat zal u verbinden met heel de katholieke en orthodoxe wereld en - wat belangrijker is - met de meest centrale belijdenis van de apostelen. Een Nationale Synode die het zelfs niet eens zou zijn over het Apostolicum zou zich toch wel erg ver buiten de eigen kerkelijke traditie plaatsen en daarmee de relevantie voor deze tijd verliezen."

Prof. dr. J. van Bruggen is emeritus hoogleraar Nieuwe Testament aan de Theologische Universiteit Kampen
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Nationale!? synode 2010

Bericht door memento »

Luther schreef:Uit onverdachte hoe, haal ik van http://www.nd.nl, door prof. dr. J. van Bruggen:
Hoezo, verwacht je zo'n geluid niet vanuit GKV-hoek? Dan ben je erg slecht op de hoogte. Het had me eerder verbaasd als prof. van Bruggen een ander geluid had laten horen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34656
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nationale!? synode 2010

Bericht door Tiberius »

Onverdacht, zegt hij, niet onverwacht.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24616
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nationale!? synode 2010

Bericht door refo »

Er zullen 1000 redenen zijn om niet te gaan.
Maar de zware dominees moeten toch maar gaan. Om uit te leggen wat ze er zelf van vinden en hoe het credo wél moet luiden. En dan horen we wel wat er van komt.
Kerkblaadjes en krantenkolommen volschrijven is zo'n kunst niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Nationale!? synode 2010

Bericht door memento »

refo schreef:Er zullen 1000 redenen zijn om niet te gaan.
Maar de zware dominees moeten toch maar gaan. Om uit te leggen wat ze er zelf van vinden en hoe het credo wél moet luiden. En dan horen we wel wat er van komt.
Kerkblaadjes en krantenkolommen volschrijven is zo'n kunst niet.
Precies. Met van de zijlijn roepen hoe slecht het is verander je niets. Door dáár te getuigen van hoe het wél moet (wat nog kan zonder je handen "vuil" te maken ook) probeer je in ieder geval wat te veranderen...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nationale!? synode 2010

Bericht door Luther »

memento schreef:
refo schreef:Er zullen 1000 redenen zijn om niet te gaan.
Maar de zware dominees moeten toch maar gaan. Om uit te leggen wat ze er zelf van vinden en hoe het credo wél moet luiden. En dan horen we wel wat er van komt.
Kerkblaadjes en krantenkolommen volschrijven is zo'n kunst niet.
Precies. Met van de zijlijn roepen hoe slecht het is verander je niets. Door dáár te getuigen van hoe het wél moet (wat nog kan zonder je handen "vuil" te maken) probeer je in ieder geval wat te veranderen...
Waar in de Bijbel lees je dat je met antichristelijke machten om tafel moet gaan?
Voordat je zegt: Ben je nou helemaal... dit heeft niets met antichristelijk te maken, lees dan even met me mee in 1 Johannes 2: 21-23
21 Ik heb u niet geschreven, omdat gij de waarheid niet weet, maar omdat gij die weet, en omdat geen leugen uit de waarheid is.
22 Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent.
23 Een iegelijk, die den Zoon loochent, heeft ook den Vader niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Nationale!? synode 2010

Bericht door memento »

Luther schreef:
memento schreef:
refo schreef:Er zullen 1000 redenen zijn om niet te gaan.
Maar de zware dominees moeten toch maar gaan. Om uit te leggen wat ze er zelf van vinden en hoe het credo wél moet luiden. En dan horen we wel wat er van komt.
Kerkblaadjes en krantenkolommen volschrijven is zo'n kunst niet.
Precies. Met van de zijlijn roepen hoe slecht het is verander je niets. Door dáár te getuigen van hoe het wél moet (wat nog kan zonder je handen "vuil" te maken) probeer je in ieder geval wat te veranderen...
Waar in de Bijbel lees je dat je met antichristelijke machten om tafel moet gaan?
Voordat je zegt: Ben je nou helemaal... dit heeft niets met antichristelijk te maken, lees dan even met me mee in 1 Johannes 2: 21-23
21 Ik heb u niet geschreven, omdat gij de waarheid niet weet, maar omdat gij die weet, en omdat geen leugen uit de waarheid is.
22 Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent.
23 Een iegelijk, die den Zoon loochent, heeft ook den Vader niet.
Ik lees wél in de Bijbel dat we overal moeten getuigen. Waarom niet juist dáár, waar één bekering ertoe leidt dat velen weer de waarheid horen? Want wie een predikant bekeerd, bereikt daarmee alle gemeenten waar hij voorgaat...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nationale!? synode 2010

Bericht door Luther »

memento schreef:
Luther schreef:
memento schreef:
refo schreef:Er zullen 1000 redenen zijn om niet te gaan.
Maar de zware dominees moeten toch maar gaan. Om uit te leggen wat ze er zelf van vinden en hoe het credo wél moet luiden. En dan horen we wel wat er van komt.
Kerkblaadjes en krantenkolommen volschrijven is zo'n kunst niet.
Precies. Met van de zijlijn roepen hoe slecht het is verander je niets. Door dáár te getuigen van hoe het wél moet (wat nog kan zonder je handen "vuil" te maken) probeer je in ieder geval wat te veranderen...
Waar in de Bijbel lees je dat je met antichristelijke machten om tafel moet gaan?
Voordat je zegt: Ben je nou helemaal... dit heeft niets met antichristelijk te maken, lees dan even met me mee in 1 Johannes 2: 21-23
21 Ik heb u niet geschreven, omdat gij de waarheid niet weet, maar omdat gij die weet, en omdat geen leugen uit de waarheid is.
22 Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent.
23 Een iegelijk, die den Zoon loochent, heeft ook den Vader niet.
Ik lees wél in de Bijbel dat we overal moeten getuigen. Waarom niet juist dáár, waar één bekering ertoe leidt dat velen weer de waarheid horen? Want wie een predikant bekeerd, bereikt daarmee alle gemeenten waar hij voorgaat...
Klopt, maar dat moet dan niet onder deze vlag, met dit credo, met het doel om één te worden.
Ga maar persoonlijk bij die predikanten langs.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Nationale!? synode 2010

Bericht door memento »

Luther schreef: Klopt, maar dat moet dan niet onder deze vlag, met dit credo, met het doel om één te worden.
Ga maar persoonlijk bij die predikanten langs.
Waarom? Dit is veel effectiever dan predikanten één voor één langsgaan. Het krijgt ook veel meer media-aandacht. En ergens gaan getuigen wil niet zeggen dat je de doelstelling onderschrijft, toch? Anders moeten we alle evangelisatie-acties bij disco's, op de wallen, etc maar stilleggen...

Nee, getuigen van de waarheid doe je juist opdat mensen, opdat doelstellingen, veranderen. Of, in dit geval, doelstelling wérkelijk werkelijkheid te laten worden. Eenheid, omdat alle kerken zich afkeren van hun "eigen waarheid" en zich bekeren tot de waarheid van Gods woord. Dát zou mooi zijn...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nationale!? synode 2010

Bericht door Luther »

memento schreef:
Luther schreef: Klopt, maar dat moet dan niet onder deze vlag, met dit credo, met het doel om één te worden.
Ga maar persoonlijk bij die predikanten langs.
Waarom? Dit is veel effectiever dan predikanten één voor één langsgaan. Het krijgt ook veel meer media-aandacht. En ergens gaan getuigen wil niet zeggen dat je de doelstelling onderschrijft, toch? Anders moeten we alle evangelisatie-acties bij disco's, op de wallen, etc maar stilleggen...

Nee, getuigen van de waarheid doe je juist opdat mensen, opdat doelstellingen, veranderen. Of, in dit geval, doelstelling wérkelijk werkelijkheid te laten worden. Eenheid, omdat alle kerken zich afkeren van hun "eigen waarheid" en zich bekeren tot de waarheid van Gods woord. Dát zou mooi zijn...
Maar volgens mij is dat juist het punt.
Als je daarheen gaat, veronderstelt dat het onderschrijven van het credo. Dat is namelijk de gespreksbasis en het uitgangspunt. Ik kan me dus prima voorstellen dat je bijvoorbeeld een open brief publiceert in Trouw of Volkskrant voorafgaande aan de NS2010, waarin je de bezwaren uiteen zet. Eventueel stuur je dat ook nog naar de NS2010 zelf toe.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Nationale!? synode 2010

Bericht door memento »

Luther schreef:
memento schreef:
Luther schreef: Klopt, maar dat moet dan niet onder deze vlag, met dit credo, met het doel om één te worden.
Ga maar persoonlijk bij die predikanten langs.
Waarom? Dit is veel effectiever dan predikanten één voor één langsgaan. Het krijgt ook veel meer media-aandacht. En ergens gaan getuigen wil niet zeggen dat je de doelstelling onderschrijft, toch? Anders moeten we alle evangelisatie-acties bij disco's, op de wallen, etc maar stilleggen...

Nee, getuigen van de waarheid doe je juist opdat mensen, opdat doelstellingen, veranderen. Of, in dit geval, doelstelling wérkelijk werkelijkheid te laten worden. Eenheid, omdat alle kerken zich afkeren van hun "eigen waarheid" en zich bekeren tot de waarheid van Gods woord. Dát zou mooi zijn...
Maar volgens mij is dat juist het punt.
Als je daarheen gaat, veronderstelt dat het onderschrijven van het credo. Dat is namelijk de gespreksbasis en het uitgangspunt. Ik kan me dus prima voorstellen dat je bijvoorbeeld een open brief publiceert in Trouw of Volkskrant voorafgaande aan de NS2010, waarin je de bezwaren uiteen zet. Eventueel stuur je dat ook nog naar de NS2010 zelf toe.
Als jij daar komt met de boodschap dat je het credo NIET onderschrijft, dan denk ik dat niemand de illusie heeft om er van uit te gaan dat je het credo wél onderschrijft. Dus dit soort formele bezwaren zijn onzin.
Plaats reactie