Zondagsschool

Joannah

Re: Zondagsschool

Bericht door Joannah »

Mister schreef:
Joannah schreef:
Bert Mulder schreef:
Joannah schreef: mijn oma ging nooit naar de kerk, dominees kwamen naar haar toe. Zelfs theologen zochten haar op.
Dat was zeer zondig van haar, daar de Schrift ons leert, de onderlinge samenkomsten (ie. de kerkdiensten) niet te verzuimen. Denk dan dat die predikanten (en waarschijnlijk ouderlingen ook) bij haar kwamen om op haar plicht te wijzen.
NEE Bert, zij kwamen bij haar omdat zij antwoorden had op vragen die zij niet konden beantwoorden, zij kende letterlijk de hele Bijbel uit haar hoofd, als er iemand was die de Geest had, was zij het wel. Als kind vond ik het niet altijd fijn, als zij kwam, want ze sprak over niets anders dan de Bijbel, nu pas besef ik hoe bevoorrecht ik was om zo'n oma te hebben.
De reden dat zij niet kerkte was dat ze geen enkele kerk zuiver genoeg vond.
En nu ik al het gebakkelei zie en de scheuringen, snap ik haar volledig.
Waarmee wel blijft staan dat ze met al haar kennis toch het gebod van God om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten in de wind sloeg. Ik begrijp dat je dat liever niet wil horen, maar het is toch zo?
Zij was bekeerd en wedergeboren, daar was iedereen van overtuigd.Zij zelf zei dat pas op haar sterfbed.ik twijfel er niet aan dat zij ook maar iets zou doen wat niet met Gods geboden zou stroken.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Joannah schreef:Zij was bekeerd en wedergeboren, daar was iedereen van overtuigd.Zij zelf zei dat pas op haar sterfbed.ik twijfel er niet aan dat zij ook maar iets zou doen wat niet met Gods geboden zou stroken.
Sja, maar op dit punt toch wel, blijkbaar. Het is volgens mij geen geldig excuus om uit de kerk te blijven.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Joannah schreef: Zij was bekeerd en wedergeboren, daar was iedereen van overtuigd.Zij zelf zei dat pas op haar sterfbed.ik twijfel er niet aan dat zij ook maar iets zou doen wat niet met Gods geboden zou stroken.
en leefde openlijk in de zonde...

ingebeelde hemel?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Joannah

Bericht door Joannah »

Bert Mulder schreef:
Joannah schreef: Zij was bekeerd en wedergeboren, daar was iedereen van overtuigd.Zij zelf zei dat pas op haar sterfbed.ik twijfel er niet aan dat zij ook maar iets zou doen wat niet met Gods geboden zou stroken.
en leefde openlijk in de zonde...

ingebeelde hemel?
Je weet totaal niet om wie het gaat, en je oordeelt.
Ze vond de meeste kerken te licht , te oppervlakkig en te twistziek. Als zij niet wedergeboren was, was niemand het.
Ik ga verder niet meer in op je negatieve, oordelende , beschuldigende aantijgingen.Over zonde gesproken.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Marnix

Bericht door Marnix »

Laten we daar maar niet over oordelen of suggesties geven. Ik vind het ook vreemd, de Bijbel zo goed kennen en dan dat. Als we iets leren in de Bijbel is dat volmaakte gemeenten niet bestaan en het toch de kerk van God is. En tegelijkertijd leren we ook dat God door zondaren werkt (wat we allemaal zijn) en God zondaren ook wil redden. Met termen als "ingebeelde hemel" smijten is dan ook volkomen misplaatst. Zondigen jij en ik niet zo goed iedere keer weer? Is onze hemel dan alleen maar niet ingebeeld omdat wij naar de kerk gaan?
Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:
Zoals ik al heb gezegd, versmal jij "prediking" tot de preek in de kerk, wat niet klopt. Het gaat om de verkondiging van het evangelie, waarvan ik durf te stellen dat dat ook op een zondagsschool / kindernevendienst gebeurt, net als dat dat ook op school en thuis gebeurt. God wil ook dat gebruiken om te onderwijzen. En daarin hebben die onderwijzers ook een roeping, ook al is het geen ambt.
Ik meen dat Romeinen 10 duidelijk is. Paulus spreekt duidelijk: "Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij (in) Hem geloven, (van) welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden?

Het idee van deze tekst is dat Christus zelf tot de Zijnen spreekt, zoals ook elders in de Schrift: "mijn schapen horen Mijn stem". Zo ook hier. Hoe zullen zij geloven, wie zij niet gehoord hebben? De predikant is de officiele gezant van Christus zelf. Een gezant is geen gezant, als hij niet door de Koning zelf in die positie geplaatst is. En dat geldt in de kerk, die het lichaam van Christus zelf is, alleen voor de predikant.

Spreek ik niet tegen, dat God allerlei andere middelen wil en zal gebruiken. Maar de Schrift leert ons hier in Rom. 10 dat DE weg ter zaligheid door middel van de prediking is, en niet door het onderwijs op de (zondag)school.
Je blijft bij die predikant hangen... Maar prediken betekent gewoon: "de boodschap vertellen". Dat is breder dan het ambt van predikant, degene die het prediken als ambt, levenswerkt, heeft.

Daarnaast moet je deze tekst ook vanuit de zending bekijken (naast Joden ook heidenen, en zendelingen werden gezonden om hen de boodschap te verkondigen).

In de gemeente zijn echter verschillende gaven zoals in 1 kor 12 beschreven is. God heeft in de gemeenten gaven gegeven, apostelem, profeten en ook leraren, die mensen mogen onderwijzen. (we lezen verderop in dit boek bijvoorbeeld ook dat daar ruimte voor was in de samenkomst, als mensen bijvoorbeeld een woord hadden... het geven van onderwijs was dus niet exclusief aan de voorganger voorbehouden)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Marnix schreef:
Je blijft bij die predikant hangen... Maar prediken betekent gewoon: "de boodschap vertellen". Dat is breder dan het ambt van predikant, degene die het prediken als ambt, levenswerkt, heeft.
Omdat dat hetgeen is waar de tekst over spreekt. En dat is niet zomaar iedereen, maar de tekst leert dat het iemand moet zijn die gezonden is. En dat zenden kan alleen de Koning van de kerk.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Joannah schreef:Je weet totaal niet om wie het gaat, en je oordeelt.
Ze vond de meeste kerken te licht , te oppervlakkig en te twistziek. Als zij niet wedergeboren was, was niemand het.
Ik ga verder niet meer in op je negatieve, oordelende , beschuldigende aantijgingen.Over zonde gesproken.
Jij hebt haar op het voetstuk, in het zoeklicht gezet, ik niet....

Alsof de Heilige Schrift aan het gedrag van mensen afhankelijk is...

Omdat een bepaalde persoon niet naar de kerk zou gaan, kunnen we, volgens jou, Rom 10 en Heb 10 uit de Bijubel scheuren.

Als je niet tegen hitte kan, moet je maar uit de keuken gaan....
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 22 sep 2010, 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Joannah schreef:
Mister schreef:
Joannah schreef:
Bert Mulder schreef:
Dat was zeer zondig van haar, daar de Schrift ons leert, de onderlinge samenkomsten (ie. de kerkdiensten) niet te verzuimen. Denk dan dat die predikanten (en waarschijnlijk ouderlingen ook) bij haar kwamen om op haar plicht te wijzen.
NEE Bert, zij kwamen bij haar omdat zij antwoorden had op vragen die zij niet konden beantwoorden, zij kende letterlijk de hele Bijbel uit haar hoofd, als er iemand was die de Geest had, was zij het wel. Als kind vond ik het niet altijd fijn, als zij kwam, want ze sprak over niets anders dan de Bijbel, nu pas besef ik hoe bevoorrecht ik was om zo'n oma te hebben.
De reden dat zij niet kerkte was dat ze geen enkele kerk zuiver genoeg vond.
En nu ik al het gebakkelei zie en de scheuringen, snap ik haar volledig.
Waarmee wel blijft staan dat ze met al haar kennis toch het gebod van God om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten in de wind sloeg. Ik begrijp dat je dat liever niet wil horen, maar het is toch zo?
Zij was bekeerd en wedergeboren, daar was iedereen van overtuigd.Zij zelf zei dat pas op haar sterfbed.ik twijfel er niet aan dat zij ook maar iets zou doen wat niet met Gods geboden zou stroken.
Van zulke kinderen Gods waren er vroeger meer. Van o.a. ds. Blok is bekend dat hij naast zijn studie aan de Theologische School ook is gevormd dioor een eenvoudige vrouw die diep was ingeleid in de gangen en wegen des Heeren.
Ook ik heb een tante gehad die veel met dominees heeft gesproken, maar toch anders: deze dominees waren bang voor haar omdat zij op een eenvoudige schrfituurlijke wijze de verkeerde leringen van deze predikante bloot legde. Dan hadden de universitair geschoolde leraars in Israel geen weerwoord. Dat is iets wat we in deze tijd node missen moeten. Ze was hervormd, en is dat tot haar dood toe gebleven. Ze had een taak in die kerk, en dat is ook in de praktijk duidelijk gebleken. Wat haar woorden tot de predikanten hebben uitgewerkt zal de eeuwigheid openbaren.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Joannah

Bericht door Joannah »

Juist! Zo'n vrouw was mijn oma nu ook.
100 % eerlijk en gunnend dat iedereen het Heil moge verkrijgen..
dit soort mensen hecht niet zoveel waarde aan de naam van het kerkverband.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Joannah schreef:Juist! Zo'n vrouw was mijn oma nu ook.
Maar gaan wel gerust in tegen de Heilige Schrift.
Joannah

Bericht door Joannah »

Mister schreef:
oordeelt niet.
Bert Mulder
Contacteer:

En ook niet aan Gods Woord, blijkbaar.... :(

In droevig. Het woord van mensen wordt meer geacht dan de Heilige Schrift.
Bert Mulder
Contacteer:

Joannah schreef: oordeelt niet.
Wij oordelen niemands hart, maar brengen het Woord. En dat Woord getuigt.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Bonny schreef:Even samenvattend - ook voor mezelf. Dan is de vraag: vind de prediking enkel en alleen op de preekstoel plaats of ook elders?
Volgens mij is er ook controverse tussen Marnix en Bert om Romeinen 10:15
15 En hoe zal men prediken zonder gezonden te zijn? Gelijk geschreven staat: Hoe liefelijk zijn de voeten van hen, die een goede boodschap brengen.
. Slaat dit enkel op dominees, of ook op jeugdleiders, zondagsschoolleiders, lerende ouderlingen?
Maar even omhoog halen, omdat het voorgaande veelal :offtopic is. Met 1 tekst kun je kennelijk twee verschillende meningen verdedigen.
The Groom's still waiting at the altar
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:
Nee, bijzondere omstandigheden vragen om bijzondere maatregelen (denk maar aan David die de toonbroden at en zijn mannen met hem). Er kunnen redenen zijn waarom je niet naar de onderlinge bijeenkomst kunt gaan, nog afgezien van de vraag of zo'n kerkdienst dan nog de naam 'onderlinge bijeenkomst' waardig is.
Plaats reactie