Bekering en Avondmaal

pierre27

Re: Bekering en Avondmaal

Bericht door pierre27 »

refo schreef:Wat ik blijkbaar nog steeds niet duidelijk kan maken is dit: de driëenige God organiseert de kerkdienst. De opdracht die de Zender gaf en geeft: predik het evangelie aan alle creaturen. Maar wacht even op de uitstorting van MIJN Geest, want die zal u alles leren. 10 minuten voor de Hemelvaart snapten ze er nog niets van. 1 minuut na de uitstorting van die Geest alles.
Die Geest is blijkbaar nodig om goed het evangelie te kunnen preken.

Dan gaan de discipelen niet 'de Geest' preken. Maar (zie o.a. de preek van Petrus) wie Jezus is en wie daartegenover de mens is. Dat de Geest daarin aan het werk is, is duidelijk. Maar ga niet leren: die preken van de discipelen op die dag waren 'maar' het woord. Daar moest nog Geest bij. Die Geest was deze (ene) keer zelfs zichtbaar en hoorbaar. En in de Evangelieprediking is de Geest dus de Werkende. Maar Hij is zo bescheiden: spreek niet over Hem als 'noodzakelijk'. Want Hij doet niet anders dan het Woord verheerlijken en niet Zichzelf.
Daar hebben mensen mee te maken: het Woord, want dát is vlees geworden. Het Woord is niet Geest geworden, maar vlees, mens.

Het subtiele van de dwaling van de GG is dat het natuurlijk in de huishouding van de zaliging van zondaren wel zo is dat de Geest werkzaam is. Maar zoals Jezus Zelf zegt: Die is als de wind. De uitwerking is merkbaar en uiteraard niet te ontkennen, maar ga niet uitpluizen hie Hij werkt. Van de wind weet je ook niet waaar hij vandaan komt en waar hij heengaat.
Ga je dus preken dat de Geest eerst van Zich moet laten merken voordat het Woord (Christus) wat met je kan beginnen, is dat technisch gesproken nog wel waar ook, maar niet volgens de opdracht van Jezus: preek aan alle creaturen.

Preken als van ds Verhoef schieten dan totaal hun doel voorbij: het evangelie aan dode zondaren brengen. Je preekt eerst een paar zondaren levend (liefst niet te veel, want vrijwel iedereen bedriegt zich) op grond van een ervaring waar Christus niet voor nodig is (de Geest voorop, nietwaar, dus nog geen Christus) en vervolgens preek je wat heen en weer over die mens.
En dan aan het eind zijn we nog wel zo gereformeerd dat Jezus er ook nog bij moet. Want we weten ergens nog wel dat Hij alles verdiend heeft. Maar het zou (geestelijk als alles is) eigenlijk best wel zonder dat lijden en sterven en opstaan en ten hemel varen gekund hebben.
Hij is nog slechts een weldaad Die je eventueel in een bijzonder geval ook krijgt. Strikt noodzakelijk is dat evenwel niet.
Het is toch geweldig cynisch om aan een groep mensen die wegzinken in het moeras te gaan staan vertellen (op de kant) hoe in het verleden mensen uit dat moeras gekomen zijn. Hoe waar zo'n verhaal ook is? je gaat je als redder toch niet afvragen: realiseren die mensen zich wel dat ze überhaupt in een moeras zitten? Want als dat niet zo is sta ik hier voor Jan met de korte achternaam.

Wat op de preekstoel gebeurt is dit: Woord en Geest komen samen. Beide zijn werkzaam. De hoorder heeft op dat moment de keus: geloof het of niet. Er komt geen 'naprediking'. Het is hier en nu. Dat toon te Bijbel duidelijk aan. De vrome wens van de dominee dat dit jaar nog eens het jaar mocht worden, klinkt inderdaad vroom, maar is niet volgens zijn zending: heden zo gij Zijn stem hoort.

Maar wat krijgen we te horen: je kunt niet geloven. Als de Geest niet eerst, dan... Maar wie zegt dat de Geest er niet altijd bij is, drijft (onbedoeld wellicht) een vrijblijvendheid bij de hoorder, die er niet mag zijn. Dan draait de Geest Zich om, verlaat de kerk en op z'n best spelen we nog kerkje.

Ik stoor me ernorm aan de zin alsdat er in de GG een subtiele dwaling zou zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
Grace schreef:
Afgewezen schreef:
Grace schreef:Dat boekje laat mij een andere 'weg der bekering' zien dan dat jij voorstaat.
Dat bevreemdt mij.
Het bevreemdde mij evenzeer dat jij dit boekje aanprees. Ik ben er wel blij mee overigens, maar ik meen toch te moeten constateren dat als jij deze taal/dit evangelie van 'een willekeurig iemand' vandaag aan de dag zou horen je als snel zou zeggen:

'wat het is, weet ik niet; er wordt hetzelfde gezegd, maar het is toch anders'

Ik hoop dat ik het mis heb.

Bij Bonar worden er geen voorwaarden gesteld om te komen tot Christus en worden we vandaag opgeroepen om te geloven in het volbrachte werk van Chritsus en te vluchten tot deze Borg. Dat geldt vandaag voor iedereen.
Dat geldt zeker, alleen... dat kun je niet vanuit jezelf. Ik citeer Bonar (uit een ander boekje):
De Rechter is voldaan met het werk, dat op Golgotha geschied is, en vraagt niets meer. En wanneer de zondaar door de Heilige Geest ertoe gebracht wordt, om tevreden te zijn met hetgeen waarin de Rechter bevredigd is, worden de ketenen, waarmee de last op zijn schouders vastgebonden is, losgemaakt. Dan valt de last van hem af, om voor eeuwig te verdwijnen. Begraven in het graf van de Plaatsbekleder, waaruit deze nooit meer kan oprijzen.
Dit kan een mens nooit en te nimmer vanuit zichzelf zien, dat moet hem geopenbaard worden.
Maar ik ben het met je eens, dat er geen voorwaarden van onze kant worden gevraagd, zelfs niet de voorwaarde van... zondekennis. Wie het vatten kan, vatte het.
Afgewezen, je hebt nog iets tegoed van me, namelijk een toelichting op mijn bewering dat je tegenstellingen creëert die er niet zijn. In deze posting maak je dat zelf eigenlijk al duidelijk. Eerder in deze topic werd gesteld dat geloven is het rusten op wat God geopenbaard heeft in het evangelie. Je zou de kern daarvan kunnen samenvatten met: God is tevreden met het werk van Christus. Wie dat gelooft, is behouden. Dan kom jij vervolgens met dit citaat van Bonar, om daarmee duidelijk te maken dat het persoonlijk geopenbaard moet worden. Ik vraag me oprecht af waarom dit zou strijden met de openbaring van het 'Gods weg van vrede' in het evangelie. Volgens mij vraag jij dat zelf ook af, gezien de cryptische afsluiting van je posting. Die boodschap van het evangelie kun je niet uit je zelf zien, zeg jij. Uiteraard, en wie zal dat ontkennen? Niemand toch? Juist daarom zendt God zijn dienstknechten uit, om door middel van hun prediking mensenogen te openen. Dit zul je zeker niet ontkennen. Misschien dat je daarom begrijpt dat ik aangegeven heb er verder niet op in te gaan. Als jij over de nieuwe vorm van geloven niet meer kwijt kan dan dat het een ander klimaat ademt, ook al worden dezelfde bewoordingen gebruikt, dan ga ik niet in 1000 bochten wringen om daarop te reageren.
Marnix

Bericht door Marnix »

pierre27 schreef:
Waarom?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ik ben blij dat ik onder een prediking zit waarbij gesproken wordt over "als de Geest er niet in meekomt dan is het nog voor eeuwig tekort".Mijns inziens is dit geen GG-leer maar leren wordt het in de rechterflank van onze gezindte zo geleerd, en volgens mij staat Refoforum in deze traditie...
pierre27

Bericht door pierre27 »

Marnix schreef:
pierre27 schreef:
Waarom?
Omdat we hier met respect over kerkverbanden spreken en daar passen woorden als subtiele dwaling niet bij.
refo

Bericht door refo »

De Bijbel leert dat de Geest wederstaan kan worden (zie Stephanus preek) en dat de Geest onwederstandelijk werkt. Dat is niet te begrijpen en dat wil ik ook helemaal niet begrijpen. Het is evenwel wel een gegeven.

Door nu de Geest uit de preek weg te laten en Hem een andere functie te geven (werkend naast en zelfs zonder de preek: Naprediker) , verdwijnt het leven er uit en wordt het bij wijze van spreken een verzamelobject. Men beluistert dan een dominee en niet meer Gods spreken.

Zonde is voor de gemeente geen zonde meer. In de preek van ds Verhoef merkte je dat ook. De schuldbrief wordt thuisbezorgd, jaja, zo in algemene termen is dat wel te verteren. maar wat staat er in?! Het gemeentelid dat zich op wat voor gronden ook als schuldbriefbezitter acht komt er wel. De rest is óf hypocriet en wordt afgeschreven óf is (nog) niet ontdekt en die gaat het ook niet echt aan.
Heiliging is niet echt een issue, evenmin als rechtvaardiging. Er wordt altijd maar rondom die zogenaamde ontdekking heengepreekt.
En de gemeente zit als de zieken te bethesda te loeren naar de vijver. Als het rimpelt moet ik de eerste zijn! Rimpelt het eigenlijk wel eens? En zal het vaak genoeg rimpelen zodat ik aan de beurt kom? En als de Heelmeester Zelf eens langskomt en vraagt: wilt gij gezond worden? Is het antwoord niet eens meer: Ja, niets liever. Nee, dan is het: ik heb geen mens. De mogelijkheid van gezond worden is niet eens meer iets wat ons bezig houdt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
pierre27

Bericht door pierre27 »

refo schreef:De Bijbel leert dat de Geest wederstaan kan worden (zie Stephanus preek) en dat de Geest onwederstandelijk werkt. Dat is niet te begrijpen en dat wil ik ook helemaal niet begrijpen. Het is evenwel wel een gegeven.

Door nu de Geest uit de preek weg te laten en Hem een andere functie te geven (werkend naast en zelfs zonder de preek: Naprediker) , verdwijnt het leven er uit en wordt het bij wijze van spreken een verzamelobject. Men beluistert dan een dominee en niet meer Gods spreken.

Zonde is voor de gemeente geen zonde meer. In de preek van ds Verhoef merkte je dat ook. De schuldbrief wordt thuisbezorgd, jaja, zo in algemene termen is dat wel te verteren. maar wat staat er in?! Het gemeentelid dat zich op wat voor gronden ook als schuldbriefbezitter acht komt er wel. De rest is óf hypocriet en wordt afgeschreven óf is (nog) niet ontdekt en die gaat het ook niet echt aan.
Heiliging is niet echt een issue, evenmin als rechtvaardiging. Er wordt altijd maar rondom die zogenaamde ontdekking heengepreekt.
En de gemeente zit als de zieken te bethesda te loeren naar de vijver. Als het rimpelt moet ik de eerste zijn! Rimpelt het eigenlijk wel eens? En zal het vaak genoeg rimpelen zodat ik aan de beurt kom? En als de Heelmeester Zelf eens langskomt en vraagt: wilt gij gezond worden? Is het antwoord niet eens meer: Ja, niets liever. Nee, dan is het: ik heb geen mens. De mogelijkheid van gezond worden is niet eens meer iets wat ons bezig houdt.
Nu nog even vertellen waar jij kerkt dan weet ik gelijk kerk en prediking aan elkaar te verbinden, tenminste ik neem aan dat je spreekt over de prediking waar jij onder zit..??
Marnix

Bericht door Marnix »

pierre27 schreef:Ik ben blij dat ik onder een prediking zit waarbij gesproken wordt over "als de Geest er niet in meekomt dan is het nog voor eeuwig tekort".Mijns inziens is dit geen GG-leer maar leren wordt het in de rechterflank van onze gezindte zo geleerd, en volgens mij staat Refoforum in deze traditie...
Dat mag gepreekt worden, maar tegelijkertijd moet er ook gepreekt worden dat er va dat "als" geen sprake is in de kerk waar Gods Woord, het Evangelie, klinkt. De Geest werkt namelijk door het Woord. Daarom kan er nooit gezegd worden: Dit is het Woord, nu maar hopen dat de Geest er ook in meekomt en er door wil werken.

Wat die subtiele dwaling betreft, dat wordt hier vaak genoeg over andere kerkverbanden gezegd. Een dwaling benoemen is niet respectloos of liefdeloos. Maar blijkbaar zijn er helemaal geen dwalingen en als die er al zijn moeten we die maar met de mantel van respect en der liefde bedekken?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
pierre27

Bericht door pierre27 »

Marnix schreef:
pierre27 schreef:Ik ben blij dat ik onder een prediking zit waarbij gesproken wordt over "als de Geest er niet in meekomt dan is het nog voor eeuwig tekort".Mijns inziens is dit geen GG-leer maar leren wordt het in de rechterflank van onze gezindte zo geleerd, en volgens mij staat Refoforum in deze traditie...
Dat mag gepreekt worden, maar tegelijkertijd moet er ook gepreekt worden dat er va dat "als" geen sprake is in de kerk waar Gods Woord, het Evangelie, klinkt. De Geest werkt namelijk door het Woord. Daarom kan er nooit gezegd worden: Dit is het Woord, nu maar hopen dat de Geest er ook in meekomt en er door wil werken.

Wat die subtiele dwaling betreft, dat wordt hier vaak genoeg over andere kerkverbanden gezegd. Een dwaling benoemen is niet respectloos of liefdeloos. Maar blijkbaar zijn er helemaal geen dwalingen en als die er al zijn moeten we die maar met de mantel van respect en der liefde bedekken?

Welneej bedekking is niet nodig, maar om als een medicijnmeester te stellen dat de GG dwalingen verteld gaat mij te ver( en dan doel ik te ver als ik dit op RF moet lezen)
Nog meer als in veronderstel( wens dat dit juist is) dat dit gezegt wordt door figuren die niet eens tot de achterban van RF behoren.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja, ik word ook wel eens voor dwalingen gewaarschuwd, ik weet hoe het is. Ik zou zeggen, toets het aan de Bijbel, klopt het, doe er dan wat mee, klopt het niet, leg het dan naast je neer. Als je in discussies geen onjuistheden mag benoemen hou je ook zo weinig discussie over he ;) Als iemand een dwaling constateert en onderbouwt moet dat kunnen, heeft hij geen gelijk, daarom discussieren we hier toch? Toon dan gewoon zijn ongelijk aan in plaats van te zeggen: Hoe durf je te stellen dat er dwalingen in mijn kerk zijn?
refo

Bericht door refo »

pierre27 schreef:
Marnix schreef:

Welneej bedekking is niet nodig, maar om als een medicijnmeester te stellen dat de GG dwalingen verteld gaat mij te ver( en dan doel ik te ver als ik dit op RF moet lezen)
Nog meer als in veronderstel( wens dat dit juist is) dat dit gezegt wordt door figuren die niet eens tot de achterban van RF behoren.
De Schriftgeleerden ten tijde van Jezus waren precies als jij. Wij dwaalleraars? Het idee!
Wij zijn kinderen van Abraham, beste Man!

Waarmee ik alleen wil aangeven dat wat je zegt als argument niet volstaat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Marnix schreef:Tja, ik word ook wel eens voor dwalingen gewaarschuwd, ik weet hoe het is. Ik zou zeggen, toets het aan de Bijbel, klopt het, doe er dan wat mee, klopt het niet, leg het dan naast je neer. Als je in discussies geen onjuistheden mag benoemen hou je ook zo weinig discussie over he ;) Als iemand een dwaling constateert en onderbouwt moet dat kunnen, heeft hij geen gelijk, daarom discussieren we hier toch? Toon dan gewoon zijn ongelijk aan in plaats van te zeggen: Hoe durf je te stellen dat er dwalingen in mijn kerk zijn?
Nou dat is een andere toon van discussieren, maar als je voornamelijk prikkelende en weinig respecterende woorden gebruikt om andere leden op het forum te attenderen op het gegeven dat je praktisch geen respect hebt voor zijn/haar kerk, dan wil ik daar graag de vinger bij leggen.
Ik stel toch ook niet zomaar dat de GVK of de HHK of de GGinNed subtiele dwalingen leert?
Het is de snerende toon die in ieder geval bij mij ergenis opwekt.
pierre27

Bericht door pierre27 »

refo schreef:
pierre27 schreef:
Marnix schreef:

De Schriftgeleerden ten tijde van Jezus waren precies als jij. Wij dwaalleraars? Het idee!
Wij zijn kinderen van Abraham, beste Man!

Waarmee ik alleen wil aangeven dat wat je zegt als argument niet volstaat.
Kinderen van Abraham? tja die heb ik van de zomer in Israel ook gesproken, lange baarden en zwarte kleren en hetzelfde taalgebruik...
Marnix

Bericht door Marnix »

pierre27 schreef:
Marnix schreef:Tja, ik word ook wel eens voor dwalingen gewaarschuwd, ik weet hoe het is. Ik zou zeggen, toets het aan de Bijbel, klopt het, doe er dan wat mee, klopt het niet, leg het dan naast je neer. Als je in discussies geen onjuistheden mag benoemen hou je ook zo weinig discussie over he ;) Als iemand een dwaling constateert en onderbouwt moet dat kunnen, heeft hij geen gelijk, daarom discussieren we hier toch? Toon dan gewoon zijn ongelijk aan in plaats van te zeggen: Hoe durf je te stellen dat er dwalingen in mijn kerk zijn?
Nou dat is een andere toon van discussieren, maar als je voornamelijk prikkelende en weinig respecterende woorden gebruikt om andere leden op het forum te attenderen op het gegeven dat je praktisch geen respect hebt voor zijn/haar kerk, dan wil ik daar graag de vinger bij leggen.
Ik stel toch ook niet zomaar dat de GVK of de HHK of de GGinNed subtiele dwalingen leert?
Ik hoor dat vaak genoeg anders. ;) Ik vind dat niet zo erg, kritiek is vaak goed bedoeld en kan opbouwend zijn. Onderzoek het gewoon in plaats van bij voorbaat al uit te sluiten dat er dwaling in je kerk zou kunnen zijn. Ik denk dat die er in alle kerken wel zijn, in de jouwe, in de mijne. Als mensen die benoemen kan je daar je voordeel mee doen, hebben ze geen gelijk, dan kan je het gewoon weerleggen. Ik snap niet waarom je dat zo respectloos vindt, zo is het helemaal niet bedoeld. Jezus was bijvoorbeeld ook heel scherp, soms veroordelend, legde de vinger bij de zere plek. Maar was Hij daarom respectloos? Zo zie je dan kritiek en scherpe bewoording, kritisch zeggen waar het op staat helemaal niet gelijk hoeft te staan aan respectloosheid. Ik denk ook niet dat dat bij Refo's drijfveer was.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Marnix schreef:
pierre27 schreef:
Ik hoor dat vaak genoeg anders. ;) Ik vind dat niet zo erg, kritiek is vaak goed bedoeld en kan opbouwend zijn. Onderzoek het gewoon in plaats van bij voorbaat al uit te sluiten dat er dwaling in je kerk zou kunnen zijn. Ik denk dat die er in alle kerken wel zijn, in de jouwe, in de mijne. Als mensen die benoemen kan je daar je voordeel mee doen, hebben ze geen gelijk, dan kan je het gewoon weerleggen. Ik snap niet waarom je dat zo respectloos vindt, zo is het helemaal niet bedoeld. Jezus was bijvoorbeeld ook heel scherp, soms veroordelend, legde de vinger bij de zere plek. Maar was Hij daarom respectloos? Zo zie je dan kritiek en scherpe bewoording, kritisch zeggen waar het op staat helemaal niet gelijk hoeft te staan aan respectloosheid. Ik denk ook niet dat dat bij Refo's drijfveer was.

Dank voor je reactie Marnix.

1.Ik veronderstel dat dit respectloos is bedoeld richting de GG, k kan er niks anders van maken.
2.Om Jezus als voorbeeld te nemen en hiermee zelf uitspraken te kunnen doen voor het gelijk vind ik erg tricky.
3.Natuurlijk kunnen er zaken in de kerk zijn die niet juist zijn, maar om deze te omschrijven als subtiele dwaling slaat nergens op.
4.Zie ik het verkeerd dan hoor ik dat graag.
Plaats reactie