Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Afgewezen

Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Memento, waarom wil je mij in het hokje dat ik Calvijn niet naspreek? Ik zeg de doop is een pleitgrond. Ik zeg ook: ten diepste zijn er voor de onbekeerden geen beloften, behalve als ze zich bekeren. Ik ben vuurbang voor een zondaar die omhangen met beloftes tot Christus komt.
Ik wil je niet in het hokje hebben wat Calvijn niet naspreekt, ik wens van harte dat je Calvijn zou navolgen!

Maar je zegt dat je bang bent dat een zondaar omhangen met beloften tot Christus komt. Well, dát is nu precies waartoe Calvijn aanspoort. Komen tot Christus, en geloven, kan bij Calvijn niet los gezien worden van de beloften. Neem de Institutie en lees betreffende hoofdstukken eens (boek 4, hoofstuk 15 en verder). En kijk eens hoe vaak hij het heeft over de beloften van het evangelie...

Kortom, beste Erasmiaan, ik vrees dat jouw denken in dezen lijnrecht tegenover Calvijns denken staat.
Volgens mij praten jullie een beetje langs elkaar heen. Wat de beloften betreft, de Schotten maken onderscheid tussen een recht van toegang en een recht van bezit. Memento legt de nadruk op het recht van toegang, Erasmiaan op het recht van bezit.
Ten diepste hebben wij pas oog voor de belofte als de Heilige Geest het geloof in onze harten ontsteekt. Als wij voordien 'pleiten op de belofte', is dat toch eigenlijk iets wat je doet in den blinde, je begrijpt feitelijk niet waar het over gaat, omdat je ogen nog niet geopend zijn voor de geestelijke werkelijkheden.
Geka

Bericht door Geka »

Afgewezen schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:Memento, waarom wil je mij in het hokje dat ik Calvijn niet naspreek? Ik zeg de doop is een pleitgrond. Ik zeg ook: ten diepste zijn er voor de onbekeerden geen beloften, behalve als ze zich bekeren. Ik ben vuurbang voor een zondaar die omhangen met beloftes tot Christus komt.
Ik wil je niet in het hokje hebben wat Calvijn niet naspreekt, ik wens van harte dat je Calvijn zou navolgen!

Maar je zegt dat je bang bent dat een zondaar omhangen met beloften tot Christus komt. Well, dát is nu precies waartoe Calvijn aanspoort. Komen tot Christus, en geloven, kan bij Calvijn niet los gezien worden van de beloften. Neem de Institutie en lees betreffende hoofdstukken eens (boek 4, hoofstuk 15 en verder). En kijk eens hoe vaak hij het heeft over de beloften van het evangelie...

Kortom, beste Erasmiaan, ik vrees dat jouw denken in dezen lijnrecht tegenover Calvijns denken staat.
Volgens mij praten jullie een beetje langs elkaar heen. Wat de beloften betreft, de Schotten maken onderscheid tussen een recht van toegang en een recht van bezit. Memento legt de nadruk op het recht van toegang, Erasmiaan op het recht van bezit.
Ten diepste hebben wij pas oog voor de belofte als de Heilige Geest het geloof in onze harten ontsteekt. Als wij voordien 'pleiten op de belofte', is dat toch eigenlijk iets wat je doet in den blinde, je begrijpt feitelijk niet waar het over gaat, omdat je ogen nog niet geopend zijn voor de geestelijke werkelijkheden.
Terechte opmerking. Ik denk dat het onderscheid toegang/bezit in feite ook al bij Calvijn te vinden is, zonder de termen te noemen. Calvijn zegt (vrije weergave) in zijn Inst.: wij weten dat de beloften pas voor ons werkdadig zijn wanneer wij ze door het geloof hebben aangenomen.

Dat aspect is dus zeker van groot belang. Een aangeboden belofte is nog geen belofte in bezit. Met dit onderscheid staat of valt de zaligheid.

Tegelijk wekt de uitspraak vuurbang te zijn voor een zondaar die tot Christus komt als behangen met beloften, de indruk dat het mogelijk is om zonder pleitend geloof in de belofte tot Christus te komen. En dat is naar mijn overtuiging onbijbels. Het is beide waar: wie tot Christus komt, komt als een verloren en in zichzelf veroordeelde zondaar. Als de verloren zoon. Als de tollenaar. Maar tegelijkertijd is even waar: die komt ook pleitend op Gods belofte: Maar bij U is vergeving.

En de grond om zo tot God te mogen gaan, ligt alleen in de genadige belofte die ons wordt aangeboden in de prediking van het Evangelie. En het is de H. Geest die het geloof werkt om deze algemeen verkondigde belofte te omhelzen en in de belofte Christus Zelf, zodat een verloren zondaar tot Christus vlucht.

En Erasmiaan, misschien mag ik daarom deze vraag nog eens bij je neer leggen:
Maar wat is dan de daadwerkelijke pleitgrond in de doop? Wat betekent en verzegelt de doop dan, als het Gods belofte niet is?
caprice

Bericht door caprice »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
Afgewezen schreef:Ik heb geen moeite met de kinderdoop, al vind ik inderdaad geen waterdichte bewijzen hiervoor.
Maar de Bijbel zet wel een duidelijke lijn uit, namelijk dat de kinderen erbij horen. Dit is in het OT zo, en die lijn wordt door de Heere Jezus in het NT opgepakt.
Een dergelijke duidelijke lijn zie ik níét als het gaat over het behouden zijn van de jonggestorven verbondskinderen.
Ik kan het niet onder woorden brengen, maar het wonder dat ik door de kinderdoop begrepen ben in het verbond geeft mij een "basis" om van Hem Zijn Genade af te eisen.
Daarmee heb ik het niet, maar ik mag daarop pleiten.
Ik, als albederver.......!!

Wat betreft de jonggestorven verbondskinderen durf ik geen oordeel te vormen, maar wil ik graag in de voetstappen van onze "Dordtse vaderen" wandelen.
Iedereen die het Evangelie hoort, heeft een basis om, nee, niet om genade af te eisen, maar om erom te vragen. Daar hoef je niet gedoopt voor te zijn!
Toch is de Doop iets bijzonders. Het navolgende bericht had ik ook al in het topic over de binnen- en buitenbanden GGiN geplaatst:

Hier wilde ik toch een (ongewijzigd) citaat van ds. Hermannus Faukelius (opsteller kort begrip) niet onthouden uit zijn boekje 'Jesvat Jehova Ofte De Salicheyt des Heeren', waar hij in een preek over de besnijdenis van Jezus handelt over de Heilige Doop:

'Doch in't besondre gelijck hier de ouders Jesu den achtsten dagh niet en laten voor-by loopen/sonder haren sone te besnijden/ op dat sy niet en souden schijnen het verbondt Gods veracht te hebben/ soo vele haer aenginck : alsoo moeten wy vermaent zijn ende leeren / soo wanneer ons enighe kinderen geboren zijn/ dat wy niet en verswijmen/ nochte langhe uyt en stellen de selve door den Doop de Christelicke Ghemeente te laten in-lijven/ maer dat wy de selve met de eerste ghelegentheydt/ die daer voor valt/ den Heere daer stellen ende als opoffere. Want al ist dat nu tot den Doop den achtsten dagh niet precise gheordineert en is / gelijck tot de besnijdenisse/ soo is dat nochtans de wille Gods dat de bont-ghenooten met den eersten het teecken des verbondts in hare lichame ontfanghen ende draghen/ende datse alsoo vanden kinderen der ongheloovigen onderscheyden werden / op dat wy niet en schijnen te zijn verachters van dat verbondt der ghenaeden / daer van den Doop een zegel is/ ende daer in behoorden wy des te neerstiger te zijn/ de wijle wy nu onder de genade des nieuwen testaments soodanich een Sacrament hebben/ 't welcke sonder smerte ofte eenighe verquetsinghe der lichamelijcke ghesontheyt ofte ghevaer van dien oock voor den achtste dagh aen ons kan bedient werden. Soo zijn dan grootelijcx te bestraffen de Weder-doopers/welcke hare kinderen in hare jonckheydt ongedoopt laten/ ende als de selve groot geworden zijn/ even-wel oock niet en vermanen om haer te laten doopen: soo dat sy noch jonck noch oudt ghedoopt en werden/ ende sterven vele onghedoopt. Haere ghepretendeerde redenen teghen den kinder-doop en hebbe ick nu niet voor-ghenomen te weder-legghen/ men en kan het nochtans niet anders dan een verachtinghe des verbondts Gods noemen/ dat sy de vol-wassene onder haer daer toe niet vermanen / maer latense ongedoopt / tot dat sij 't van selfs voorderen / 't welcke dickwils van velen onder haer nimmermeer en geschiet. Maer latende die varen / soo zijn grootelijcks te bestraffen / die of uyt verachtinghe / ofte alleene uyt naelaticheyt den Doop haerer kinderen langhe uyt-stellen / ende dat somwijlen om dat sy eenighe Peters ofte Meters uyt verre landen verwachten / ofte dat sy eerst willen dat de moeder sterck ende uyt de craem zy / om dan een groote feeste over den doop haeres kindts te houden : en wat noch andere eenige nietige redenen zijn van sulck-een vertoeven / alsoo moet de ordinantie Godes / ende syn verbondt verachtert ende te rugghe ghestelt worden / om onser insettinghe ende plaisiers wille. Soo nu ondertusschen u kindt comt sieck te werden / jae te sterven onghedoopt / hebt ghy dan niet het verbondt Godts veracht / ende den Heere vertoorent door sulck-een uyt-stel ende verachtinghe? Sal u dan met u conscientie beschuldighen? Hoortmen u dan niet claghen / dat ghy wel wildet dat u kindt hadde mogen den Christelijcken Doop ontfange? Wien wilt ghy dan de schuldt ende wijt geven? Dat ghy soudt moghen segghen dat dat den kinderen niet en schadet nochte toe-gerekent werden / de wijle het hare schuldt niet en is. Ick bekenne dat geern / maer alsoo dit de schuldt ende sonde der Ouderen is / soo staet hun oock de straffe te verwachten die de Heere dreyght over de verachters sijnes verbondts. Ghewisselijck wy lesen Exod. 4 24. dat Godt Moysen heeft gesocht te dooden / om dat hy woonende inde lande Midian / sijn kinderen hadde onbesneden ghelaeten / ende de Heere en heeft van hem niet af-ghelaeten / voor dat sulcks is verricht gheweest. Als oock onder den Israelite inde woestijne die 40 jaren lanck de besnijdenisse was nae-ghelaten / en als eyndelijck die verachters alle ghestorven waren / en hare kinderen inden Lande Canaan gecommen / Josue en heeft niet nae-ghelaeten hun te bevelen / dat sy haer besnijden souden / ende als dat geschiedt was / seyde Godt: hede hebbe ic de schande Egypti van u gewendet / daer van hiet de plaetse Gilgal / tooghende dat dat hun noch een aenclevende schande ende versmaetheyt was / dat sy / als den onbesnedenen Heydenen ende Egyptenaren gelijck waren / by den welcken sy hadden gheleert het Sacrament des verbondts nae te late / ende oock alsoo met eene het verbondt Godts te verachten.'
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:

Ik onderken dat onderscheid ook wel, maar ik meende uit de manier van spreken van Erasmiaan (vuurbang etc) op te maken dat hij "het recht van toegang" ontkent...
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
Ik onderken dat onderscheid ook wel, maar ik meende uit de manier van spreken van Erasmiaan (vuurbang etc) op te maken dat hij "het recht van toegang" ontkent...
Ik denk dat Erasmiaan niet het recht van toegang ontkent, maar dat hij bang is dat men van de doop een grond maakt.
Zowel Ismaël als Izaäk zijn besneden, maar de beloften kwam Izaäk toe en Ismaël werd samen met zijn moeder weggestuurd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
refo

Bericht door refo »

albion schreef:
memento schreef:
Ik denk dat Erasmiaan niet het recht van toegang ontkent, maar dat hij bang is dat men van de doop een grond maakt.
Zowel Ismaël als Izaäk zijn besneden, maar de beloften kwam Izaäk toe en Ismaël werd samen met zijn moeder weggestuurd.
Het gaat ook helemaal niet om de doop of te besnijdenis. Van een sacrament kun je geen grond maken. Wel van de beloften.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
memento

Bericht door memento »

albion schreef:
memento schreef:
Het bang zijn voor misbruik, praat het te voorzichtig spreken over "het recht van toegang" nog niet goed...

Dit soort bangheid vervalt al snel in het teveel benadrukken van de andere kant (wat een dwaling is), of in ieder geval het verliezen van het evenwicht (wat erg gevaarlijk is).
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
albion schreef:
memento schreef:
Het bang zijn voor misbruik, praat het te voorzichtig spreken over "het recht van toegang" nog niet goed...

Dit soort bangheid vervalt al snel in het teveel benadrukken van de andere kant (wat een dwaling is), of in ieder geval het verliezen van het evenwicht (wat erg gevaarlijk is).
Het omgekeerde geldt ook. Er wordt (denk ik) te makkelijk over deze zaken gedacht. (Kuyperiaans)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Geka schreef:Wat betekent en verzegelt de doop dan, als het Gods belofte niet is?
Dat de er een verbond van God is met Zijn eniggeboren Zoon waardoor er weer een verse en levende toegang tot God is (dat was door het werkverbond niet meer mogelijk).
refo

Bericht door refo »

Nergens in de Bijbel wordt Christus Hoofd van dat verbond genoemd. Wél Middelaar.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Geka

Bericht door Geka »

Erasmiaan schreef:
Geka schreef:Wat betekent en verzegelt de doop dan, als het Gods belofte niet is?
Dat de er een verbond van God is met Zijn eniggeboren Zoon waardoor er weer een verse en levende toegang tot God is (dat was door het werkverbond niet meer mogelijk).
Dank dat je op mijn vraag in wilt gaan. Je antwoord is algemeen. De doop betekent en verzegelt dat er een genadeverbond is. Is daarmee alles gezegd?

Ik zou opnieuw een vraag willen stellen in reactie op jouw reactie: wat betekent het dan dat dit verbond in de Naam van de Drie-enige God betekend en verzegeld wordt in het sacrament van de kinderdoop, aan het hoofd van een kind.

Wat zegt dat over de relatie van dat kind t.o.v. het genadeverbond?
memento

Bericht door memento »

albion schreef:
memento schreef:
albion schreef:
memento schreef:

Het omgekeerde geldt ook. Er wordt (denk ik) te makkelijk over deze zaken gedacht. (Kuyperiaans)
Dat is ook niet goed.

Maar daarmee is het nog niet goedgepraat dat men "vuurbang" is voor iets waartoe Calvijn juist toe aanspoort. Want als we "vuurbang" zijn voor de manier van spreken van Calvijn, waarom noem je jezelf dan nog calvinist?

Kortom, ik pleit om ons niet te laten leiden door angst, of afzetten tegen de evangelische beweging of verstandsgeloof ofzo. Want dat soort angstigheid leidt vaak alleen maar tot eenzijdigheid, en op de duur tot een breuk met de traditie. Als ik woorden als "vuurbang" hoor, dan vraag ik me altijd af: Ben je alleen bang voor het misbruik, of ook voor de bedoelde zaak?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Geka schreef:
Erasmiaan schreef:
Dank dat je op mijn vraag in wilt gaan. Je antwoord is algemeen. De doop betekent en verzegelt dat er een genadeverbond is. Is daarmee alles gezegd?

Ik zou opnieuw een vraag willen stellen in reactie op jouw reactie: wat betekent het dan dat dit verbond in de Naam van de Drie-enige God betekend en verzegeld wordt in het sacrament van de kinderdoop, aan het hoofd van een kind.

Wat zegt dat over de relatie van dat kind t.o.v. het genadeverbond?
Tja Geka, je weet nu toch zo onderhand wel wat ik daar op zal gaan antwoorden (met alle oude gereformeerde theologen): dat ze uitwendig in het genadeverbond zijn. Net zoals Ismaël wel het teken van het verbond kreeg (de besnijdenis) maar God met Izaäk Zijn verbond oprichtte.
Maar daarmee is het nog niet goedgepraat dat men "vuurbang" is voor iets waartoe Calvijn juist toe aanspoort. Want als we "vuurbang" zijn voor de manier van spreken van Calvijn, waarom noem je jezelf dan nog calvinist?

Kortom, ik pleit om ons niet te laten leiden door angst, of afzetten tegen de evangelische beweging of verstandsgeloof ofzo. Want dat soort angstigheid leidt vaak alleen maar tot eenzijdigheid, en op de duur tot een breuk met de traditie. Als ik woorden als "vuurbang" hoor, dan vraag ik me altijd af: Ben je alleen bang voor het misbruik, of ook voor de bedoelde zaak?
Calvijn staat dit echt niet voor. Want nu heb je het hoofdstuk over de doop te pakken maar lees eens zijn verklaring over de verloren zoon. Want ik doelde op de dopeling die omhangen met beloftes tot God nadert. dat gaat dus niet zo zeer meer over de doop maar over de bekering/ de ingang in het verbond. Waarbij ik nog steeds vol blijf houden dat de doop een pleitgrond is (ik zal het nog maar eens herhalen).
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:

Calvijn staat dit echt niet voor. Want nu heb je het hoofdstuk over de doop te pakken maar lees eens zijn verklaring over de verloren zoon. Want ik doelde op de dopeling die omhangen met beloftes tot God nadert. dat gaat dus niet zo zeer meer over de doop maar over de bekering/ de ingang in het verbond. Waarbij ik nog steeds vol blijf houden dat de doop een pleitgrond is (ik zal het nog maar eens herhalen).
Lees eens rustig en onbevangen de hoofdstukken in de Institutie, waarin hij dit systematisch uitwerkt (boek 2, hoofdstuk II.7 en verder). Daarin zijn de beloften niet een pleitgrond, maar ook een grond voor zekerheid. Dat Gods beloften de grond van de zekerheid zijn, zowel in het komen tot Christus als in de het verdere geloofsleven, benadrukt hij heel duidelijk (tegenover de Dopers en de Roomsen). Zijn argumentatie is heel kort: Gods beloften zijn door God zelf gesproken, en daarom betrouwbaar. Hij perkt dit niet in tot de wedergeborenen ofzo...

Voor alle duidelijkheid: Calvijn gaat ook uitgebreid in op het werk van de Heilige Geest (wat vooraf gaat), en ook in op dingen als aanvechting, twijfel en zwak-geloof. Maar dat alles neemt niet weg dat hij de beloften écht noemt als rechtsgrond in het naderen tot God.

Vanuit pastoraal oogpunt vind ik dit erg belangrijk. Want wat kun je een twijfelend christen zeggen, als hij aangevochten wordt? Als je stelt dat de beloften alleen voor de uitverkorenen zijn, kan hij er dan niets mee, omdat dat vaak een aangevochten zaak is. Terwijl juist Gods woord, en de beloften erin vervat, het beste medicijn zijn (door de werking van Gods Geest, waarvan we mogen geloven dat Hij altijd het Woord zegent als dit in het geloof gebruikt wordt, ook al gevoelen wij dit niet (ook een stelling van Calvijn)).
freek

Bericht door freek »

Waarom hebben jullie het allemaal over het verbond? Doop wordt in de bijbel nauwelijks aan het verbond gekoppeld. Wel aan de dood en opstanding van Christus; het heeft te maken met 'Christus aandoen'. Dat lijkt me wel wat verder te gaan dan een kansje dat de dopeling heeft in de toekomst. Of als een pleitgrond om het wonder van wedergeboorte te ontvangen. Net alsof een ongedoopte minder recht heeft op Gods beloften. Het is zo bizar. Er wordt hier gediscussieer over wat Calvijn zegt; niet over wat God zelf zegt :oO
Plaats reactie