Avondmaal - Familie

Kaw
Contacteer:

Re: Avondmaal - Familie

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:Het Doopformulier vertolkt het hart van de leer en is helemaal niet in strijd met artikel 17 van de DL hoofdstuk 1.
Waar zeg ik dat?
Tiberius schreef:In dat topic van de gezonde kinderdoop heb ik al vaker als leestip genoemd het boekje "Van kind tot kind" van ds. Van Aalst. Heb je dat al eens gelezen?
Nee, dat heb ik nog niet gelezen, maar wel zat andere boekjes en artikelen uit de SB. Ik heb wel wat beters te doen dan elk verschenen boekje uit de Ger. Gem. hoek aanschaffen en lezen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:Verder: de Doop heeft alleen slechts waarde als teken van een betekenende zaak (=het Verbond). Daar is het een teken en zegel van.
Het is teken van het teken en zegel van het verbond?
Dat is niet wat de cathechismus en het doopformulier ons leert... De doop is het teken maar ook het zegel van Gods verbond met de gedoopte.

Vraag 74 Moeten ook de kleine kinderen gedoopt worden?
Antwoord Ja, want de kinderen horen evengoed als de volwassenen bij Gods verbond en bij zijn gemeente.
Ook worden aan hen evenals aan de volwassenen, door het bloed van Christus, de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, die het geloof werkt, beloofd.
Daarom moeten zij door de doop, als teken van het verbond, bij de christelijke kerk ingelijfd en van de kinderen van de ongelovigen onderscheiden worden. In het oude verbond gebeurde dat door de besnijdenis; in het nieuwe verbond is in plaats daarvan de doop ingesteld.

En wat is die belofte wat ook de kinderen beloofd wordt?:

Catechismus 26
Vraag 69 Hoe wordt u in de heilige doop onderwezen en ervan verzekerd, dat het enige offer van Christus aan het kruis u ten goede komt?
Antwoord Christus heeft het waterbad van de doop ingesteld1 en daarbij beloofd, dat ik met zijn bloed en Geest van de onreinheid van mijn ziel, dat is van al mijn zonden, gewassen ben2. Dit is even zeker als ik gewassen ben met het water, dat de onreinheid van het lichaam wegneemt.
1 [Matteüs 28: 19]. 2 [Matteüs 3: 11] [Marcus 1: 4] [Marcus 16: 16] [Lucas 3: 3] [Johannes 1: 33] [Handelingen 2: 38] [Romeinen 6: 3-4] [1 Petrus 3: 21].

Vraag 70 Wat betekent dat: met het bloed en de Geest van Christus gewassen te zijn?
Antwoord Dat wij van God vergeving van de zonden hebben uit genade, om het bloed van Christus, dat Hij in zijn offer aan het kruis voor ons vergoten heeft1.
Verder ook, dat wij door de Heilige Geest vernieuwd en tot leden van Christus geheiligd zijn, zodat wij hoe langer hoe meer van de zonde afsterven en godvrezend en onberispelijk leven2.
1 [Ezechiël 36: 25] [Zacharia 13: 1] [Hebreeërs 12: 24] [1 Petrus 1: 2] [Openbaring 1: 5] [Openbaring 7: 14]. 2 [Ezechiël 36: 26-27] [Johannes 1: 33] [Johannes 3: 5] [Romeinen 6: 4] [1 Korintiërs 6: 11] [1 Korintiërs 12: 13] [Kolossenzen 2: 11-12].

Vraag 71 Waar heeft Christus ons beloofd dat Hij ons even zeker met zijn bloed en Geest wassen wil, als wij met het doopwater gewassen worden?
Antwoord In de instelling van de doop, die zo luidt: Gaat dan heen, maakt alle volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, [Matteüs 28: 19].
En: Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden, [Marcus 16: 16].
Deze belofte wordt herhaald waar de Schrift de doop het bad van de wedergeboorte en de afwassing van de zonden noemt, [Titus 3: 5] [Handelingen 22: 16].

Is dat iets wat afhangt van de uitverkiezing en niet geld voor elke gedoopte?:
Catechismus 27
Vraag 73 Waarom noemt de Heilige Geest de doop dan het bad van de wedergeboorte en de afwassing van de zonden?
Antwoord God zegt dat niet zonder dringende reden.
Want Hij wil ons daarmee leren, dat onze zonden door het bloed en de Geest van Jezus Christus weggenomen worden, evenals de onreinheid van het lichaam door het water1.
Maar vooral wil Hij ons door dit goddelijk pand en teken ervan verzekeren, dat wij even werkelijk van onze zonden geestelijk gewassen zijn, als ons lichaam met het water gewassen wordt2.

Nog iets over de praktijk van de doop:
Daar is veel meer van te zeggen dan de uiterlijke lidmaatschap van de gemeente. Een tipje van de sluier wordt opgelicht door het doopsformulier in de vragen aan de ouders:
Ten eerste: Belijdt u dat onze kinderen, hoewel ze in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom aan allerlei ellende, zelfs aan de verdoemenis onderworpen zijn, toch in Christus geheiligd zijn en daarom als leden van Zijn gemeente behoren gedoopt te zijn?
[..]
Ten derde: Belooft u en neemt u voor uw rekening deze kinderen van wie u vader en moeder (of getuige) bent, bij het opgroeien in deze leer naar uw vermogen te onderwijzen en te laten onderwijzen?

In deze leer te onderwijzen. Dat betekent dat je ze leert wie God is, dat het kind door God is opgeëist als Zijn kind, wat Hij met het kind wil, hoe het kind moet leven als kind van Hem en hoe Hij dit mogelijk maakt.
Concreet kun je daarvan zeggen dat het doopsformulier daar een mooi voorbeeld van geeft:
In de derde plaats, omdat elk verbond twee in zich heeft, worden wij door God door middel van de doop opgeroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. Dit betekend dat wij innig verbonden met deze enige God -Vader, Zoon en Heilige Geest-, Hem vertrouwen en liefhebben met heel ons hart, met heel onze ziel, in heel ons denken en met al onze krachten [Matthéüs 22:37]. Verder,dat wij ons van de wereld afkeren, onze oude natuur doden en in een nieuw godvrezend leven wandelen [Titus 2:12]. En wanneer wij soms uit zwakheid in zonden vallen, moeten wij aan Gods genade niet twijfelen, en ook niet in de zonde blijven liggen. De doop is immers een zegel en ontwijfelbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.

Heerlijk toch om je kinderen daarin te onderwijzen en ze zo op weg te helpen naar een levend geloof en contact met onze Vader?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:
Tiberius schreef:Het Doopformulier vertolkt het hart van de leer en is helemaal niet in strijd met artikel 17 van de DL hoofdstuk 1.
Waar zeg ik dat?
Tiberius schreef:In dat topic van de gezonde kinderdoop heb ik al vaker als leestip genoemd het boekje "Van kind tot kind" van ds. Van Aalst. Heb je dat al eens gelezen?
Nee, dat heb ik nog niet gelezen, maar wel zat andere boekjes en artikelen uit de SB. Ik heb wel wat beters te doen dan elk verschenen boekje uit de Ger. Gem. hoek aanschaffen en lezen.
Tja, dan is het logisch dat je de plank op zo'n belangrijk punt mis slaat. Juist dat boekje legt heel helder voor jonge mensen uit waar de GG voor staan. Jammer dat je je daar niet in wilt verdiepen, maar zomaar wat rond roept.
Als je kennis wilt vergaderen, moet je wel studeren of in ieder geval lezen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Je bent overigens niet op mijn vraag ingegaan...
Klopt, omdat het antwoord daarop wel duidelijk is.
Maar goed, ik zal de woorden van het Doopformulier gebruiken (ik kan het zelf niet beter verwoorden):
Wij zijn allen met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren, en daarom kinderen des toorns.
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
freek schreef: Omdat we toch allebei kunnen lezen. Paulus heeft het over het voorrecht van de Joden. En de gemiddelde Ger.Gemmer is nu eenmaal geen Jood. Of jij wel dan?
Ok, bedoel je het zo.
Lees dan ook even twee verzen hoger:
Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is; noch die is de besnijdenis, die het in het openbaar in het vlees is; Maar die is een Jood, die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.
Hmm, ja daar zit wat in. Ik ga er even over nadenken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marco schreef:Als dat zo was, waren er geen mensen in de wereld. Mensen die van jongsaf in het verbond zijn opgegroeid hebben een radicale omzetting nodig, maar zijn niet zonder God in de wereld. Dat is nou net één van de beloften van het verbond.
Punt is, dat die belofte wel gerealiseerd moet worden. Zo lang dat niet zo is, rust de toorn Gods op ons, zijn we zonder God in de wereld.
Marco schreef:Wie gelooft in God, wie nederig vergeving vraagt, die mag weten dat zijn zonden vergeven worden. En dat gaat snel: lees 2 sam 12 maar eens, hoe Nathan David mocht vertellen dat de HEERE zijn zonden vergeven had. Lees het laatste antwoord van de HC. Daar staat net zoiets.
Inderdaad, Nathan vertelde het David, David vertelde het niet tegen zichzelf. Dat is nu net het verschil. En na Pinksteren is dat het getuigenis van de Heilige Geest in ons hart.
Marco schreef:Mogelijk. Zoals ik al aangaf: wij kennen geen van God gescheiden staat. Dan waren we al lang vernietigd voordat we ooit aan geloof toe zouden kunnen komen. Hier lijkt dus een belangrijk verschil te liggen. Ik denk dat er dus ook een verschil is in verbondsopvatting.
Daarin stem je dan idd. overeen met Marnix en daar ligt het punt van verschil. Wie hier de fout in gaat, trekt alles in de heilsleer scheef. Waarmee ik overigens niet beweer dat iemand die zo denkt, geen ware gelovige kan zijn (dit nog maar even voor alle duidelijkheid).
Marco schreef:Dat neemt niet weg dat het uit elkaar trekken van geloof in staten voorafgaand aan waarzaligmakend geloof (ik weet het: hierin ga ik verder dan je zelf in je reacties doet) vervelende gevolgen kan hebben.
Verkeerd gebruik heft het goede gebruik niet op. Als wij tot geloof komen, gaan we van de ene staat in de andere over, niet van zwak geloof naar sterk geloof o.i.d.
Marco schreef:Ja en nee. In de Bijbel lees je dat God naar ons toe kwam toen wij nog vijanden waren. Niet nadat wij de eerste stap hadden gezet of zo. Zijn genade strekt zich uit tot ver voordat wij nog maar aan boete en berouw toe zijn. Die boete en berouw kunnen wij alleen maar krijgen. Ook daarvoor geldt dat wij uit onszelf daar niet toe geschikt zijn. Wie ontdekt is aan zijn ellende, is dat uit genade, met als bedoeling dat hij met die kennis van ellende zich naar God wendt. Dan kan het misschien zo zijn dat de wederkeer niet direkt plaatsvindt na berouw (kan dat?), maar er zit geen stap tussen wederkeer en aangenomen worden in genade. En andersom is het zo dat wie aangenomen is in genade nog steeds ook berouw heeft om zijn zonden.
Tot zichzelf komen, is niet gelijk aan wederkeer. En wederkeren met smeking en geween is nog niet hetzelfde als juichen om de verkregen verlossing.
Marco schreef:De boodschap van het Evangelie is ons geopenbaard in de Bijbel. En daarom mogen we alles geloven wat ons in het Evangelie geopenbaard is. We hebben geen openbaring nodig buiten de Bijbel om.
Het gaat niet om ‘mogen’, het gaat om ‘kunnen’. Van onszelf geloven wij niet wat in de Bijbel geopenbaard is. De god dezer eeuw verblindt onze zinnen. Onze ogen moeten geopend worden, zodat het licht van het Evangelie ons kan bestralen. Dat is geen openbaring buiten de Bijbel om.
Het is kenmerkend dat degenen met wie ik van mening verschil altijd met dít soort verwijten komen. Het legt in ieder geval wel het aangelegen punt bloot.
Marnix schreef:De doop wijst niet alleen op wat er moet gebeuren terwijl er in werkelijkheid niets gebeurt. Er is een verschil tussen wel en niet gedoopten en dat verschil houdt niet slechts in dat de gedoopte nog eens extra aan is getoont dat hij wedergeboren moet worden.
Het betekent niet meer en niet minder dan dat de genade hem wordt aangeboden. Maar hij heeft die nog niet in bezit. Trouwens, het zou een bezit zijn dat hij weer zou kunnen verliezen, gezien het feit dat vele verbondskinderen verloren gaan.
Marnix schreef:Geen directe tekstverwijzing nee. Maar het standpunt is wel degelijk uit de context van de Bijbel opgemaakt. Dat doen de formulieren trouwens wel vaker. Over die context is een hoop geschreven door de reformatoren. Verdiep je er eens in.
Denk je werkelijk dat ik me daar niet in verdiept heb, Marnix? Je kunt beter weten. Maar feit is wel dat ook jij geen Bijbelse onderbouwing weet te geven. Ook in volgende topics kom ik deze onderbouwing niet tegen. Het is een redeneren vanuit... maar je komt ergens uit waar je in de Bijbel geen duidelijke mening over vindt.
Marnix schreef:Calvijn heeft in de institutie een heel hoofdstuk over de kinderdoop geschreven (boek 4, hoofdstuk 16). Misschien goed om die eens te lezen.
Ook dát heb ik reeds gedaan, Marnix.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:
Waar zeg ik dat?
Tja, dan is het logisch dat je de plank op zo'n belangrijk punt mis slaat. Juist dat boekje legt heel helder voor jonge mensen uit waar de GG voor staan. Jammer dat je je daar niet in wilt verdiepen, maar zomaar wat rond roept.
Als je kennis wilt vergaderen, moet je wel studeren of in ieder geval lezen.
Tja, das lekker makkelijk om zo te discusseren. Verwijs maar naar een externe bron.
Ik raad Marnix en Marco dan aan om een boekje uit de GKV over de doop aan te raden bij jou en Afgewezen. Einde discussie.
refo

Bericht door refo »

Waarom grijpen de moderatoren niet in? ::please
Of mag je wel kritiek leveren op de belijdenisgeschriften als het lijkt alsof je 'zwaarder' bent dan die geschriften?

Overigens lijkt dat 'zware' maar zo. Wie de grond onder de kinderdoop uithaalt haalt deze ook onder de doop uit en stelt vervolgens alle heil op losse schroeven. En is dus zo 'licht' als wat.

En leestips snijden geen hout. Het Woord is genoeg.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Romeinen 6:4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
Colossenzen 2:12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met [Hem] opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.

De bijbel koppeld overigens de doop wel aan de wedergeboorte. Lees Rom. 6 maar eens nauwkeurig.
Ik zeg niet dat elk gedoopt kind wedergeboren is, maar wel dat hem alles beloofd is en gegeven zal worden tot bekering en wedergeboorte. Hij mag niet in de zonde te blijven liggen, maar moet in nieuwigheids des levens wandelen, want anders maakt hij van de doop en de opstanding van Christus een leugen. Verbondsbreuk. Dit is niet gestelt tot een onmogelijkheid zoals de oproep tot bekering in de Ger. Gem. waar het helemaal niet de bedoeling is dat jij jezelf bekeerd, maar als geloofspraktijk die elk kind zal leren van zijn ouders en wat hij in praktijk moet en kan brengen, omdat God hem al de middelen zal geven zoals beloofd is in de doop. De eis van het verbond.

Is verbondsbreuk overigens mogelijk in de Ger. Gem.?
Marco

Bericht door Marco »

Afgewezen,

Even geen quote-op-quote van mijn kant (dan gaan we in kringetjes ronddraaien, en heb er de tijd niet voor), dus een paar puntjes uit je reactie.

Je gaat er van uit, en je blijft er steeds vanuit gaan dat de belofte nog gerealiseerd moet worden. Alsof God traag zou zijn met het inlossen van Zijn beloften, aan kinderen aan wie Hij dat beloofd heeft. Volgens mij staat de Bijbel redelijk vol met aanwijzingen dat dat niet zo is. Maar misschien weiger je die op ons in het heden te betrekken. Zoals je van de profeet Nathan dat weigert. David vertelde het niet tegen zichzelf, nee. Hij had de hele Schrift nog niet, zoals wij die hebben. Wij hebben die wel. Wij zingen psalm 51 met David mee, en we horen met hem mee als Nathan de zaal binnenkomt. Als wij het daarmee niet af kunnen, wordt het lastig. Wij hebben de Schrift. Dus veel meer dan David. Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'het getuigenis van de Heilige Geest in ons hart' bedoelt, maar als je daarmee een speciale boodschap bedoelt eis je daarmee meer van God dan een profeet die je huiskamer in komt lopen. Je gelooft dan pas als je het zelf hoort. Soort super-Thomas dus. Maar mogelijk vat ik het nu fout op.
Na Pinksteren is het nog steeds het Woord dat we mogen vertrouwen. En de Geest werkt dat vertrouwen in ons hart. Daar ga ik voor. Wie dus het Woord aanneemt doet dat door de Geest. Dus mag het, en kan het. Nergens in de Bijbel lees ik iets van "En hij wilde geloven, maar hij kon het niet". Wel over duizenden die tot geloof kwamen. Blijven hameren op 'we kunnen het niet' is onnodig. Want we kunnen het wel. God zij dank!

Voor wat betreft de visie op het verbond denk ik dat we het hier - weer - niet eens gaan worden. Ik ga je niet vragen allerlei boeken te lezen. Wel om eens (voor jezelf) concreet te maken wat doop en verbond voor jezelf betekenen, gezien in het licht van de formulieren, en in het licht van de in dit topic geciteerde delen van de Heidelbergse Catechismus. En daar staan teksten bij, maar ik denk dat er nog veel meer bij hadden kunnen staan. Probeer deze teksten (en dat geldt voor iedereen, ook voor bijvoorbeeld Marnix en mijzelf) eens te lezen alsof je nog niet in een mening staat. Wat voor God hebben wij, en wat wil Hij ons zeggen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Beste Marco,

Het lijkt me goed om de discussie voorlopig even te laten voor wat hij is, daar het verschil nu duidelijk is geworden en we elkaar toch niet zullen overtuigen.
Het is sympathiek dat je geen boeken aanraadt, maar je advies om de teksten van de HC etc. te lezen alsof "ik niet in een mening sta", komt op mij wat arrogant over. Zo van: laat je vooroordelen maar eens varen en dan...
Zoals gezegd, het verschil tussen ons is duidelijk. En het lijkt me niet zinvol om in een cirkel rond te blijven draaien.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 22 apr 2008, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Als er zoiets als een zichtbaar, hoorbaar of voelbaar getuigenis van de Geest zou bestaan, zou de doop (ook bij volwassenen) overbodig zijn. Dat zou dan voldoende zijn.

Maar zo is het niet en daarom heeft God zichtbare tekenen en zegelen gegeven.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

zullen we dan maar weer on topic gaan? ::please
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marco

Bericht door Marco »

Afgewezen schreef:Beste Marco,

Het lijkt me goed om de discussie voorlopig even te laten voor wat hij is, daar het verschil nu duidelijk is geworden en we elkaar toch niet zullen overtuigen.
Het is sympathiek dat je geen boeken aanraadt, maar je advies om de teksten van de HC etc. te lezen alsof "ik niet in een mening sta", komt op mij wat arrogant over. Zo van: laat je vooroordelen maar eens varen en dan...
Zoals gezegd, het verschil tussen ons is duidelijk. En het lijkt me niet zinvol om in een cirkel rond te blijven draaien.
Lijkt me een goed plan. Die opmerking over niet in een mening staan kan inderdaad arrogant overkomen. Ik betrek hem trouwens niet alleen op jou, ik wil mezelf en iedereen er graag in meenemen. Want we hebben dat allemaal wel eens nodig.
freek

Bericht door freek »

Kaw schreef:Romeinen 6:4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
Colossenzen 2:12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met [Hem] opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.

De bijbel koppeld overigens de doop wel aan de wedergeboorte. Lees Rom. 6 maar eens nauwkeurig.
Ik zeg niet dat elk gedoopt kind wedergeboren is, maar wel dat hem alles beloofd is en gegeven zal worden tot bekering en wedergeboorte. Hij mag niet in de zonde te blijven liggen, maar moet in nieuwigheids des levens wandelen, want anders maakt hij van de doop en de opstanding van Christus een leugen. Verbondsbreuk. Dit is niet gestelt tot een onmogelijkheid zoals de oproep tot bekering in de Ger. Gem. waar het helemaal niet de bedoeling is dat jij jezelf bekeerd, maar als geloofspraktijk die elk kind zal leren van zijn ouders en wat hij in praktijk moet en kan brengen, omdat God hem al de middelen zal geven zoals beloofd is in de doop. De eis van het verbond.
Precies. Kinderen moeten vanaf hun geboorte in een nieuw leven gaan wandelen. Hun ouders gaan hen daarin als het goed is voor. Het bevel van Christus heeft genoeg kracht in zich om dit nieuwe leven daadwerkelijk mogelijk te maken. Want ook kinderen die van zichzelf dood zijn zullen de stem van Gods Zoon horen, zegt Jezus in het Evangelie. Al die discussies over kunnen we het, kunnen we het niet, worden zo relatief als we dit eens serieus overwegen.
Plaats reactie