Thuis lezen

boontje

Re: Thuis lezen

Bericht door boontje »

Ik heb de indruk dat hier geen sprake is van "we", maar dat al degenen die zich in deze discussie mengen, trouwe kerkgangers zijn (ongetwijfeld ook zondaars, maar niet op dit vlak).
We hebben het dus over anderen, die in onze ogen zondigen, maar er zelf ongetwijfeld van overtuigd zijn, dat ze het enig juiste doen door thuis te blijven en daar hun godsdienstoefening/kerkdienst te houden. Er is m.i. geen sprake van bewust of opzettelijk zondigen, hooguit van dwaling waarover wij een mening hebben, maar het oordeel aan God moeten laten.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

boontje schreef:Ik heb de indruk dat hier geen sprake is van "we", maar dat al degenen die zich in deze discussie mengen, trouwe kerkgangers zijn (ongetwijfeld ook zondaars, maar niet op dit vlak).
We hebben het dus over anderen, die in onze ogen zondigen, maar er zelf ongetwijfeld van overtuigd zijn, dat ze het enig juiste doen door thuis te blijven en daar hun godsdienstoefening/kerkdienst te houden. Er is m.i. geen sprake van bewust of opzettelijk zondigen, hooguit van dwaling waarover wij een mening hebben, maar het oordeel aan God moeten laten.
Het is waar, het oordeel blijft bij God, en daar moeten we het laten. We mogen niet over harten oordelen. Maar ons is wel gegeven over zondige daden te oordelen, en onze naaste te vermanen. En blijft daar toch de eis, dat we de zonde (want dwaling is zonde) niet bedoezelen, maar de Waarheid spreken, ook tegenover deze zonde.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Simon

Bericht door Simon »

Bert Mulder schreef:
helma schreef:
Zulke dingen moeten ons toch voorzichtig maken om te bepalen wanneer God iemand wél of niet kan zegenen. Is het niet altijd een 'ondanks ons'; een nochtans?!
Zullen we dan zondigen (en, in dit geval, de zonde goedpraten), dat de genade temeer worde?
Jezus zegt dan: "Hebt gij niet gelezen wat David gedaan heeft, toen hij en die met hem waren honger kregen? Hoe hij het huis Gods binnengegaan is en zij de toonbroden gegeten hebben, waarvan hij, noch die met hem waren mochten eten, doch alleen de priesters? Of hebt gij niet gelezen in de wet, dat op de sabbat de priesters in de tempel de sabbat schenden zonder schuldig te zijn? Maar Ik zeg u: MEER dan de tempel is hier. Indien gij geweten hadt, wat het zeggen wil: BARMHARTIGHEID wil Ik en geen offerande, dan zoudt gij geen onschuldigen hebben veroordeeld.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Bert Mulder
Contacteer:

Simon schreef: Jezus zegt dan: "Hebt gij niet gelezen wat David gedaan heeft, toen hij en die met hem waren honger kregen? Hoe hij het huis Gods binnengegaan is en zij de toonbroden gegeten hebben, waarvan hij, noch die met hem waren mochten eten, doch alleen de priesters? Of hebt gij niet gelezen in de wet, dat op de sabbat de priesters in de tempel de sabbat schenden zonder schuldig te zijn? Maar Ik zeg u: MEER dan de tempel is hier. Indien gij geweten hadt, wat het zeggen wil: BARMHARTIGHEID wil Ik en geen offerande, dan zoudt gij geen onschuldigen hebben veroordeeld.
En wil je even een toepassing geven, wat het verband is van deze Schriftwoorden met 'thuislezers'?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Simon

Bericht door Simon »

Bert Mulder schreef:
Simon schreef: Jezus zegt dan: "Hebt gij niet gelezen wat David gedaan heeft, toen hij en die met hem waren honger kregen? Hoe hij het huis Gods binnengegaan is en zij de toonbroden gegeten hebben, waarvan hij, noch die met hem waren mochten eten, doch alleen de priesters? Of hebt gij niet gelezen in de wet, dat op de sabbat de priesters in de tempel de sabbat schenden zonder schuldig te zijn? Maar Ik zeg u: MEER dan de tempel is hier. Indien gij geweten hadt, wat het zeggen wil: BARMHARTIGHEID wil Ik en geen offerande, dan zoudt gij geen onschuldigen hebben veroordeeld.
En wil je even een toepassing geven, wat het verband is van deze Schriftwoorden met 'thuislezers'?
Het verband zit hem in de veroordeling van thuislezers.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Bert Mulder
Contacteer:

Simon schreef:
Bert Mulder schreef:
IK veroordeel geen thuislezers. God en Zijn Woord doen dat, net zoals Hij alle zondaren oordeelt.

Ik oordeel slechts over het gedrag, en zeg dat zolang ze zich niet van de zonde bekeren, ze op de weg naar de hel zijn. Net zoals alle overspelers, scheurmakers, dieven, moordenaars, etc. etc.
caprice

Bericht door caprice »

eilander schreef:Er zijn verschillende mensen die ik ken, die op plaatsen wonen waar naar mijn mening wel een Schriftuurlijke prediking te vinden is, en tóch al van vorige geslachten af, thuis lezen.

Hun kerkelijk standpunt deel ik niet. De mensen waar ik het over heb, lezen thuis uitsluitend "oudvaders" als Vd Groe, Justus Vermeer, Vd Kemp, etc. en dergelijke prediking zeggen zij te missen in de huidige kerkverbanden, hoewel in die gemeenten ook wel dergelijke oudvaders gelezen worden.
Dat kan ik nooit zo goed begrijpen. Dat iemand nog nooit ergens geweest is, en zegt daar iets te missen. Moeilijk hoor. Volgens mij moet je dan toch een redelijke tijd ergens gekerkt hebben om dat te kunnen beoordelen.

Ik heb verder overigens geen moeite met thuislezers. Integendeel. Werd er maar meer thuis gelezen.
Alleen dan uiteraard naast en niet in plaats van de kerkdiensten en niet.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
boontje

Bericht door boontje »

Bert Mulder schreef:
Simon schreef:
Bert Mulder schreef:
IK veroordeel geen thuislezers. God en Zijn Woord doen dat, net zoals Hij alle zondaren oordeelt.

Ik oordeel slechts over het gedrag, en zeg dat zolang ze zich niet van de zonde bekeren, ze op de weg naar de hel zijn. Net zoals alle overspelers, scheurmakers, dieven, moordenaars, etc. etc.
Laten we over die scheurmakers ook maar eens een topic openen....
Bert Mulder
Contacteer:

boontje schreef:
Wat let je...
Simon

Bericht door Simon »

Bert Mulder schreef:
boontje schreef:
Wat let je...
Ons fundament, belijdenis, en leerregels zijn allemaal doorspekt van scheuring en afscheiding.
Dus de gemiddelde thuislezer, verward door het enorm grote aantal denominaties, kan natuurlijk nooit iets verweten worden wanneer hij/zij op zoek gaat naar een zuivere, bijbelse leer.
Tenslotte is de Bijbel het enige Boek, wat zuiver en puur is, door Zijn Uitverkorenen geschreven, met Licht van Boven.En dan kun je beter biddend thuislezen, dan bij de verkeerde kerk uit te komen.
- Oswald Chambers -
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Simon schreef:
Bert Mulder schreef:
boontje schreef:
Wat let je...
Ons fundament, belijdenis, en leerregels zijn allemaal doorspekt van scheuring en afscheiding.
Dus de gemiddelde thuislezer, verward door het enorm grote aantal denominaties, kan natuurlijk nooit iets verweten worden wanneer hij/zij op zoek gaat naar een zuivere, bijbelse leer.
Tenslotte is de Bijbel het enige Boek, wat zuiver en puur is, door Zijn Uitverkorenen geschreven, met Licht van Boven.En dan kun je beter biddend thuislezen, dan bij de verkeerde kerk uit te komen.
Dit is in mijn ogen een wat wonderlijke stelling: volgens jou kun je wél zegen verwachten bij het "biddend thuislezen", maar zou het niet zo zijn dat als je biddend de weg vraagt, de Heere je ook de juiste plek in een kerk wijst??

Ons fundament is Gods Woord. De belijdenis en leerregels (als het tenminste over de Dordtse gaat) heeft niets met scheuring en afscheiding te maken. Dat is allemaal daarná gekomen. Dus op het fundament zou iedereen aanspreekbaar moeten zijn!

Dat er een verwarring bestaat, ben ik wel met je eens. En dat een scheuring droevig is, ook. Maar dat zou niet mogen resulteren in dan maar thuis te gaan zitten; dat zou dan de volgende scheuring zijn.
Bert Mulder
Contacteer:

Simon schreef:
En als hij zich dan een christen noemt, hoe toont hij dan christenliefde aan zijn medegelovigen? Hoe bouwt hij hen op? Hoe is hij onderdanig aan de ouderlingen, die over zijn ziel horen te waken? Hoe houdt men de onderlinge samenkomsten, geboden in de Schrift? Hoe onderhoudt men de sacramenten, door Christus aan de kerk als instituut gegeven, tot versterking van het geloof? Waarom is men zo trots en eigenwillig, dat men alleen de waarheid in pacht meent te hebben?

En waarom wijzen ze met de vinger op God, godslasterlijk, alsof God zijn kerk niet meer getrouw is, terwijl Hij belooft heeft met ons, zijn kerk, te zijn tot het einde der aarde?
vragensteller

Bericht door vragensteller »

Bert Mulder schreef:
Simon schreef:
En als hij zich dan een christen noemt, hoe toont hij dan christenliefde aan zijn medegelovigen? Hoe bouwt hij hen op? Hoe is hij onderdanig aan de ouderlingen, die over zijn ziel horen te waken? Hoe houdt men de onderlinge samenkomsten, geboden in de Schrift? Hoe onderhoudt men de sacramenten, door Christus aan de kerk als instituut gegeven, tot versterking van het geloof? Waarom is men zo trots en eigenwillig, dat men alleen de waarheid in pacht meent te hebben?

En waarom wijzen ze met de vinger op God, godslasterlijk, alsof God zijn kerk niet meer getrouw is, terwijl Hij belooft heeft met ons, zijn kerk, te zijn tot het einde der aarde?
Wbt de sacramenten, daar zat ik idd ook over te denken. Volgens HC vr/a 85 is uitsluiting van de sacramenten zwaarder onderdeel van de christelijke ban:
en, zo zij aan de vermaning zich niet storen, van henlieden door het verbieden der sacramenten uit de Christelijke gemeente, en van God Zelven uit het Rijk van Christus gesloten worden
Deze mensen sluiten zich zelf uit van het gebruik van de sacramenten. Het is nogal wat, als je je vrijwillig onderwerpt aan iets wat voor andere mensen een strafmaatregel is ...
huisman

Bericht door huisman »

Simon schreef:
Bert Mulder schreef:
boontje schreef:
Wat let je...

Je kunt ook stellen dat de thuislezer de ultieme afscheider is. Afgescheiden van Gods gemeente.
42 En zij waren volhardende in de leer der apostelen, en in de gemeenschap, en in de breking des broods, en in de gebeden .
43 En een vreze kwam over alle ziel ; en vele wonderen en tekenen geschiedden door de apostelen.
44 En allen, die geloofden, waren bijeen, en hadden alle dingen gemeen;
45 En zij verkochten hun goederen en have, en verdeelden dezelve aan allen, naar dat elk van node had .
46 En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten;
47 En prezen God, en hadden genade bij het ganse volk. En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@vragensteller, dit vind ik toch wel iets anders. Iemand die door de christelijke ban wordt uitgesloten van de sacramenten, heeft een openlijke zonde begaan en na diverse vermaningen zich niet willen bekeren. Dat mag je mijns inziens niet vergelijken met een thuislezer.

Hoewel ik niet voor het thuis lezen pleit, en inderdaad ook zie dat deze mensen zichzelf buitensluiten van het gebruik van de sacramenten.
Plaats reactie