Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [4]

Ariene

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [4]

Bericht door Ariene »

Hendrikje Stoffels schreef:Afgelopen week hadden wij een gemeenteavond, en daar werd voorgesteld om als richtlijn één netto weekloon of 2% nettobedrijfswinst als vaste vrijwillige bijdrage per jaar vast te stellen. Ik vind 10% wel heel erg veel moet ik zeggen, zeker als je bedenkt dat een deel van de gemeenteleden dat echt niet op kan brengen.

Die 2%-regeling werd overigens met algemene stemmen aanvaard, met als aantekening dat voor mensen die, om wat voor reden dan ook, niet aan de 2%-norm kunnen voldoen, minder, maar naar draagkracht, bijdragen. Ook werd aanvaard dat alles met incasso per maand gaat gebeuren, behalve voor die mensen die principiële bezwaren hebben tegen automatische incasso's. Er waren er drie die weigerden per automatische incasso te betalen, daarvoor wordt een andere manier van betalen voor bedacht.
Maar is dat nu nog een liefde offer?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Hendrikje Stoffels schreef:Afgelopen week hadden wij een gemeenteavond, en daar werd voorgesteld om als richtlijn één netto weekloon of 2% nettobedrijfswinst als vaste vrijwillige bijdrage per jaar vast te stellen. Ik vind 10% wel heel erg veel moet ik zeggen, zeker als je bedenkt dat een deel van de gemeenteleden dat echt niet op kan brengen.

Die 2%-regeling werd overigens met algemene stemmen aanvaard, met als aantekening dat voor mensen die, om wat voor reden dan ook, niet aan de 2%-norm kunnen voldoen, minder, maar naar draagkracht, bijdragen. Ook werd aanvaard dat alles met incasso per maand gaat gebeuren, behalve voor die mensen die principiële bezwaren hebben tegen automatische incasso's. Er waren er drie die weigerden per automatische incasso te betalen, daarvoor wordt een andere manier van betalen voor bedacht.
Weet je Hendrikje, het gaat mij er niet om wat een gemeente als richtlijn stelt... maar om wat de Heere daar zelf van zegt. Het probleem van niet op kunnen brengen is dat we al veel te veel gewend zijn aan luxe om die nog als luxe te zien en die dus op te geven voor Gods Koninkrijk. Ik zeg niet dat het gemakkelijk is. Maar ik vind het wel triest als we ze vast zitten aan onze hoge levensstandaard dat we 10 procent véél vinden. Het betekent nog altijd dat we 90 procent niet hoeven geven..... en die 90 procent zijn tenslotte ook van Hem. We zijn rentmeesters.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MarthaMartha

Ariene schreef:Nee, ik bedoel niet aan stille tijd!

Ik bedoel:
Eenzame mensen bezoeken.
Iemand naar het ziekenhuis rijden
Voor iemand een poosje de was doen, de strijk doen.
enz.

En dit niet omdat diegene wil werken en jou er voor betaald, maar omdat diegene in moeilijkheden
is, en jij graag een poosje van je tijd af wilt staan om diegene te helpen.

Ik persoonlijk doe dat liever dan maandelijks mijn centjes tellen, overschrijven en klaar.
Voor mijn gevoel kan je hier ook meer mee uitstralen.
Ja ik begrijp je.
Ik heb er nog nooit aan gedacht in combinatie met de tienden. Ik denk dat je gelijk hebt.
Maar het een sluit het ander niet uit.
Hendrikje Stoffels

Bericht door Hendrikje Stoffels »

Ariene schreef:
Die 2%-regeling is puur voor het "draaiende" houden van de kerk an sich. Daarnaast zijn er verschillende "commissies" actief die hand en span-diensten verlenen aan hen die iets niet zelf kunnen door wat voor omstandigheid dan ook, zoals behangen, schilderen, boodschappen doen, ziekenbezoek, reparaties in en rond het huis, alles tegen alléén de materiaalkosten. Boodschappen doen kost niets, ook geen brandstofkosten die betaald hoeven worden.

En alle "commissies" zijn vol-bezet met kundige en enthousiaste mensen.
Ariene

Bericht door Ariene »

MarthaMartha schreef:
Ariene schreef:Nee, ik bedoel niet aan stille tijd!

Ik bedoel:
Eenzame mensen bezoeken.
Iemand naar het ziekenhuis rijden
Voor iemand een poosje de was doen, de strijk doen.
enz.

En dit niet omdat diegene wil werken en jou er voor betaald, maar omdat diegene in moeilijkheden
is, en jij graag een poosje van je tijd af wilt staan om diegene te helpen.

Ik persoonlijk doe dat liever dan maandelijks mijn centjes tellen, overschrijven en klaar.
Voor mijn gevoel kan je hier ook meer mee uitstralen.
Ja ik begrijp je.
Ik heb er nog nooit aan gedacht in combinatie met de tienden. Ik denk dat je gelijk hebt.
Maar het een sluit het ander niet uit.
Natuurlijk niet!
Maar ik ben nooit zo druk met die tienden. Ik schrijf iedere maand een bedrag over en daarvoor liggen er dan collectebonnen klaar.
Met dank en biddag geef ik extra en verder geef ik wat voor handen komt. Soms aan een gezin in de kerk wat in nood zit, soms extra aan een deur collecte en soms gaat er weer wat meer naar de VBOK.
Maar ik ben daar absoluut niet erg mee bezig.

Ik zelf geef liever bewust wat tijd weg...
Ariene

Bericht door Ariene »

Hendrikje Stoffels schreef:
Ariene schreef:
Die 2%-regeling is puur voor het "draaiende" houden van de kerk an sich. Daarnaast zijn er verschillende "commissies" actief die hand en span-diensten verlenen aan hen die iets niet zelf kunnen door wat voor omstandigheid dan ook, zoals behangen, schilderen, boodschappen doen, ziekenbezoek, reparaties in en rond het huis, alles tegen alléén de materiaalkosten. Boodschappen doen kost niets, ook geen brandstofkosten die betaald hoeven worden.

En alle "commissies" zijn vol-bezet met kundige en enthousiaste mensen.
Hoe komen jullie aan die enthousiaste mensen????
jvdg

Bericht door jvdg »

Als je 5 mille inkomen hebt zou je 500 aan tienden moeten geven.
Als je 1 mille inkomen hebt zou je 100 aan tienden moeten geven.

Ik verzeker je dat het (doorgaans) voor die gever van die 500 aanzienlijk gemakkelijker is dan voor die gever van 100 om aan die tiendenverplichting te voldoen.
MarthaMartha

jvdg schreef:Als je 5 mille inkomen hebt zou je 500 aan tienden moeten geven.

Ik verzeker je dat het (doorgaans) voor die gever van die 500 aanzienlijk gemakkelijker is dan voor die gever van 100 om aan die tiendenverplichting te voldoen.
voor die van 100 dus een offer.......
en dan pleiten op Gods beloften dat Hij de vensters van de hemel zal openen......
afhankelijk leven kan zo moeilijk zijn.
jvdg

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef:
jvdg schreef:Als je 5 mille inkomen hebt zou je 500 aan tienden moeten geven.

voor die van 100 dus een offer.......
en dan pleiten op Gods beloften dat Hij de vensters van de hemel zal openen......
afhankelijk leven kan zo moeilijk zijn.
Maar soms ook zo makkelijk.............
Jongere

Bericht door Jongere »

Tsja, wel een logisch artikel over de tienden. Maar ik heb het ook nergens over de tienden gehad. Iedereen moet vooral doen wat hij of zij hierin goed vindt, denk ik. Maar ik heb aangegeven in mijn post welke houding ik mis. Daar is niemand op ingegaan, wel gaat een groep mensen gelijk zo hard mogelijk roepen dat er toch nergens een verplichting in de Bijbel staat, dat de tienden niet meer gelden, etc. etc. Alsof men blij is dàt er geen geboden in de Bijbel staan hierover. Het is gewoon een hele andere houding. De dominee die gisterenavond bij ons preekte zei terecht over de opmerking die veel mensen vaak maken "Het maakt niet uit wat je hebt, als je je hart er maar niet op zet" dat veel mensen die dat zeggen hun hart er juist wèl op zetten.

Kortom: het is heel overtuigend en ik ben echt van de gedachte afgeholpen dat er voor ons ook maar ergens een gebod in procenten geld. Maar dat laat staan dat ik maar heel weinig mensen tegen kom die zó in liefde geven als ik in mijn eerste post heb gezet. Bewust armer worden om te helpen is véél te ver voor keurige kerkmensen.

"Want gij weet de genade van onzen Heere Jezus Christus, dat Hij om uwentwil is arm geworden, daar Hij rijk was, opdat gij door Zijn armoede zoudt rijk worden."

Nu weet ik ook wel dat het hier om een andere rijkdom gaat, maar om aan te geven wat nu een Christelijke houding is in de diepste zin van het woord.
Ariene

Bericht door Ariene »

Jongere schreef:Tsja, wel een logisch artikel over de tienden. Maar ik heb het ook nergens over de tienden gehad. Iedereen moet vooral doen wat hij of zij hierin goed vindt, denk ik. Maar ik heb aangegeven in mijn post welke houding ik mis. Daar is niemand op ingegaan, wel gaat een groep mensen gelijk zo hard mogelijk roepen dat er toch nergens een verplichting in de Bijbel staat, dat de tienden niet meer gelden, etc. etc. Alsof men blij is dàt er geen geboden in de Bijbel staan hierover. Het is gewoon een hele andere houding. De dominee die gisterenavond bij ons preekte zei terecht over de opmerking die veel mensen vaak maken "Het maakt niet uit wat je hebt, als je je hart er maar niet op zet" dat veel mensen die dat zeggen hun hart er juist wèl op zetten.

Kortom: het is heel overtuigend en ik ben echt van de gedachte afgeholpen dat er voor ons ook maar ergens een gebod in procenten geld. Maar dat laat staan dat ik maar heel weinig mensen tegen kom die zó in liefde geven als ik in mijn eerste post heb gezet. Bewust armer worden om te helpen is véél te ver voor keurige kerkmensen.

"Want gij weet de genade van onzen Heere Jezus Christus, dat Hij om uwentwil is arm geworden, daar Hij rijk was, opdat gij door Zijn armoede zoudt rijk worden."

Nu weet ik ook wel dat het hier om een andere rijkdom gaat, maar om aan te geven wat nu een Christelijke houding is in de diepste zin van het woord.
Die echte bewogenheid komt alleen voort uit een oprecht hart met oprechte liefde voor Christus.
alleen die zal je weinig zien....
Waarom?
Omdat dit zich niet laat zien!
Laat uw rechterhand niet weten wat uw linkerhand doet.

Deze mensen leggen hun schatten niet in een gouden schaal.
Nee, ze stoppen eens en envellop door een brievenbus zonder afzender.
Ze geven een extra gift wanneer dat nodig is.
Ze zorgen dat er verf gekocht kan worden als er de kerkzaal weer een likje nodig heeft.

Alleen, niemand weet dat, want daar gaat het ze niet om!
Maar ze zijn er! Dat weet ik zeker!
refo

Bericht door refo »

Dat rechter- en linkerhand verhaal is anders. Het gaat erom dat je EIGEN linkerhand niet weet wat je EIGEN rechterhand doet. Wellicht vertel je niemand wat je geschonken hebt, maar zet je wel met koeienletters in je (denkbeeldige) dagboek: "vandaag grote gift gegeven. *goed van mij* "
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ariene

Bericht door Ariene »

refo schreef:Dat rechter- en linkerhand verhaal is anders. Het gaat erom dat je EIGEN linkerhand niet weet wat je EIGEN rechterhand doet. Wellicht vertel je niemand wat je geschonken hebt, maar zet je wel met koeienletters in je (denkbeeldige) dagboek: "vandaag grote gift gegeven. *goed van mij* "
Wat doet dat af van mij posting?
Het is toch naar twee kanten
* Je wilt er zelf niets door worden
* Je wilt er niets door gevonden worden
= Alleen voor Christus oog
Jongere

Bericht door Jongere »

Ariene schreef:Die echte bewogenheid komt alleen voort uit een oprecht hart met oprechte liefde voor Christus.
Waarom?

Ze zorgen dat er verf gekocht kan worden als er de kerkzaal weer een likje nodig heeft.

Ik geloof zeker dat die mensen er zijn. Maar àrm worden voor medemensen in de stad, dat zie ik niet gebeuren. Maar goed, ik houd er over op. Het is weinig vruchtbaar om met elkaar te gaan bediscussieren hoeveel gegeven zou 'moeten' worden.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jongere schreef:
Ariene schreef:Die echte bewogenheid komt alleen voort uit een oprecht hart met oprechte liefde voor Christus.
Waarom?

Ik geloof zeker dat die mensen er zijn. Maar àrm worden voor medemensen in de stad, dat zie ik niet gebeuren. Maar goed, ik houd er over op. Het is weinig vruchtbaar om met elkaar te gaan bediscussieren hoeveel gegeven zou 'moeten' worden.
Jij misschien niet, ik zie het genoeg, met name bij jongere. Die geld er voor over hebben om een ander te gaan helpen in het buitenland. Die de zending etc. in gaan. En wat is armer? Ben je armer "geworden", omdat je veel vrijwilligerswerk doe ipv betaald werk? Of als je als moeder thuisblijft en voor de kinderen zorgt ipv dat ze buitenshuis haat werken? Ben je armer als je spullen weggeeft ipv dat je ze verkoopt?
Ik denk, als je (net zoals Ariene) je ogen opendoet, je jouw zo gewenste houding, veel meer zal tegenkomen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gesloten