De wedergeboorte en het ware geloof

Erasmiaan

Re: De wedergeboorte en het ware geloof

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:Het onderwerp van dit topic, de verhouding tussen wedergeboorte en geloof, blijft de gemoederen bezig houden. Wat is daarover veel verwarring en wat leven er veel vragen.

Op RefoWeb is een discussie ontstaan nav een vraag over de "Toeleidende weg"
De beantwoording door ds. C.A. van der Sluijs vind ik persoonlijk te scherp en op de persoon gericht, maar het is wel een onderwerp wat waard is om overdacht te worden.
Ook ds. C. Harinck heeft een reactie geschreven.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/181 ... ?pageID=4/
Ds. Harinck zit duidelijk op de lijn van ds. Moerkerken. 't Is wel heel apart wat er over die andere Gereformeerde Gemeente predikant wordt gezegd. Ongelooflijk!
Cantate

Bericht door Cantate »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Het onderwerp van dit topic, de verhouding tussen wedergeboorte en geloof, blijft de gemoederen bezig houden. Wat is daarover veel verwarring en wat leven er veel vragen.

De beantwoording door ds. C.A. van der Sluijs vind ik persoonlijk te scherp en op de persoon gericht, maar het is wel een onderwerp wat waard is om overdacht te worden.

Ds. Harinck zit duidelijk op de lijn van ds. Moerkerken. 't Is wel heel apart wat er over die andere Gereformeerde Gemeente predikant wordt gezegd. Ongelooflijk!
Goede actie van Van der Sluijs om dit zo scherp aan de kaak te stellen. Wel zwak dat de bedoelde GerGem-predikant niet openbaar durft te komen. Voor wie of wat moet je nu bevreesd zijn als het om de Waarheid gaat?
refo

Bericht door refo »

Cantate schreef:
Erasmiaan schreef:

Goede actie van Van der Sluijs om dit zo scherp aan de kaak te stellen. Wel zwak dat de bedoelde GerGem-predikant niet openbaar durft te komen. Voor wie of wat moet je nu bevreesd zijn als het om de Waarheid gaat?
Voor degene die daarover gaat.
Cantate

Bericht door Cantate »

refo schreef:
Cantate schreef:
Erasmiaan schreef:

Voor degene die daarover gaat.
Voor Wie over de Waarheid gaat?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Cantate schreef:Wel zwak dat de bedoelde GerGem-predikant niet openbaar durft te komen.
Ook wel wat doorzichtig: er zijn niet zo bar veel GerGem-predikanten actief op Refoweb en één daarvan kunnen we wel skippen. :modo
Marieke

Bericht door Marieke »

Cantate schreef:
Erasmiaan schreef:

Ik vind de reactie van ds. v.d. Sluijs heel jammer. (Hij verloochent z'n afkomst...moet je niet doen.)Hij mag het er van mij mee oneens zijn, maar het is de toon die de muziek maakt.
En alle reacties eronder zijn ook wel wat zuur zeg. Om door zo'n citaat van kerkverband te veranderen, is heel wat. Als je dat vindt, dan zou je ook geen lid meer kunnen zijn van een kerk waarin dominees de Godheid van Christus loochenen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marieke schreef:Hij verloochent z'n afkomst...
Of juist niet...
memento

Bericht door memento »

De toon van vd Sluijs komt nogal geïrriteerd over. Dat vindt ik jammer, want hij zegt ware en gereformeerde zaken. Objectief bezien wijkt Comri af van de HC zoals die bedoeld is. Daarbij is de aanvulling van ds. Harinck denk ik waardevol, die Comri's theologie redt door te wijzen op het goede onderscheid tussen habitus en actus van het geloof, maar tegelijkertijd erop wijst dat dit bij Comri (en ook bij de Reformatie) begrippen zijn die altijd tegelijk opgaan: Waar de habitus van het geloof is (het wederbarende werk van de Geest), daar is ook de actus van het geloof (het daadwerkelijke geloven in Christus Jezus).

De conclusie van beiden is heel helder en gereformeerd: Buiten het daadwerkelijke geloof in Christus Jezus, buiten het kennen van Hem, is men voor eeuwig verloren. Slechts door het geloof in Christus is men behouden.
Marieke

Bericht door Marieke »

Tiberius schreef:
Marieke schreef:Hij verloochent z'n afkomst...
Of juist niet...
Ja, zo zou je het ook kunnen zeggen...
Marieke

Bericht door Marieke »

memento schreef:De toon van vd Sluijs komt nogal geïrriteerd over. Dat vindt ik jammer, want hij zegt ware en gereformeerde zaken. Objectief bezien wijkt Comri af van de HC zoals die bedoeld is. Daarbij is de aanvulling van ds. Harinck denk ik waardevol, die Comri's theologie redt door te wijzen op het goede onderscheid tussen habitus en actus van het geloof, maar tegelijkertijd erop wijst dat dit bij Comri (en ook bij de Reformatie) begrippen zijn die altijd tegelijk opgaan: Waar de habitus van het geloof is (het wederbarende werk van de Geest), daar is ook de actus van het geloof (het daadwerkelijke geloven in Christus Jezus).

De conclusie van beiden is heel helder en gereformeerd: Buiten het daadwerkelijke geloof in Christus Jezus, buiten het kennen van Hem, is men voor eeuwig verloren. Slechts door het geloof in Christus is men behouden.
Ja, en feitelijk zegt ds. Moerkerken dat ook.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Het is idd de toon van Ds vd Slijs die vervelend overkomt. Verder zegt hij terechte dingen. Ds. Harinck nuanceert een aantal punten wat, maar geeft wel aan de zorgen te delen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Tsjonge, dit is weer weinig verheffend om te lezen..

Ds. van der Sluis verbaast me met zijn antwoord voor de tweede keer in korte tijd. Rond ds. Hendrikse was hij uiterst voorzichtig, maar hier is hij uiterst scherp. Persoonlijk vind ik dat vreemd.

De Refoweb redactie vind ik een nou niet al te fraaie rol spelen in het geheel.

Het antwoord van ds. Harinck vind ik helder. Het was te wensen geweest dat het eerste antwoord op de vraag gelijk zo duidelijk en pastoraal was.

De reacties onder het bericht vind ik over het algemeen erg bedroevend.

Anderzijds zie je hier denk ik wel hoe veel verwarring er is ontstaan. Ik denk ook dat veel jongeren niet zo veel kunnen met de theologische discussie zoals die wordt gevoerd. Zelf vind ik het ook moeilijk die helemaal te volgen tot in de puntjes. En ik vraag me ook af of dat goed is. Uiteindelijk draait het er met name om wát er in de prediking klinkt en of dat dicht staat bij de Bijbelse prediking. Dát heeft kracht. We moeten ons wel afvragen of we goed zitten, als we over zo'n onderwerp deze begrippen erbij moeten halen. Los van de vraag wat waarheid is, vind ik dat opzich zelf al een belangrijk punt.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:Het is idd de toon van Ds vd Slijs die vervelend overkomt. Verder zegt hij terechte dingen. Ds. Harinck nuanceert een aantal punten wat, maar geeft wel aan de zorgen te delen.
Welnee. Ds. Harinck spreekt hier voluit ds. Moerkerken na:
De geloofsdaden, zoals hongeren en dorsten, komen en vertrouwen en aannemen van Christus volgen dus direct op de instorting van het geloof in de wedergeboorte. We laten hier de vraag rusten of er direct een heldere kennis is van Christus en de verlossingsweg, maar stellen wel dat het geloof niet werkeloos in het hart ligt. Het geloof zoekt in zijn nood en vervloeking door de Wet naar verlossing en een Verlosser. Er ontstaan geloofswerkzaamheden, hoe bestreden en gering ook.

Men moet niet over mensen spreken die het geloof bezitten maar niets van geloofsdaden weten. Het geloof is geen dode, maar werkzame genade. Al gaat de overtuiging van zonde en de beleving van ons verloren zijn aan de geloofsdaden van hongeren en dorsten, komen, toevertrouwen en aangrijpen van Christus vooraf, zo is het toch ongezond en bedriegelijk om over gelovigen te spreken, die geen enkele geloofswerkzaamheid omtrent Christus kennen.
En dit staat echt haaks op dat kwalijke, nestbevuilende stuk van ds. Van der Sluis.
memento

Bericht door memento »

@Erasmiaan: Jij leest ds. Harinck alsof hij iets anders zegt dan ds. vd Sluis. Jij leest dus in het onderstreepte werkzaamheden van het geloof buiten Christus en de keniss van Hem om. Volgens mij is dat geheel niet wat ds. Harcink bedoeld. Gelukkig niet, want dat is een gruwelijke dwaling. En ook objectief bezien een afwijking van wat de Reformatie en Nadere Reformatie geleerd heeft (zelfs Comri scheidde de habitus en actus niet!)

Zoals ds. Harinck zegt: het toch ongezond en bedriegelijk om over gelovigen te spreken, die geen enkele geloofswerkzaamheid omtrent Christus kennen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:@Erasmiaan: Jij leest ds. Harinck alsof hij iets anders zegt dan ds. vd Sluis. Jij leest dus in het onderstreepte werkzaamheden van het geloof buiten Christus en de keniss van Hem om. Volgens mij is dat geheel niet wat ds. Harcink bedoeld. Gelukkig niet, want dat is een gruwelijke dwaling. En ook objectief bezien een afwijking van wat de Reformatie en Nadere Reformatie geleerd heeft (zelfs Comri scheidde de habitus en actus niet!)
Jij maakt ergens eerst een karikatuur van en gaat er dan labels als "gruwelijke dwaling" op plakken (dan moet je ook wel à Brakel van deze gruwelijke dwaling betichten). En daag me niet uit over Comrie.

En lees nu gewoon eens wat ds. Harinck zegt. Gewoon lezen. Lezen, lezen. :livre

Ik kan je daar trouwens ook nog wel een preek over geven, van ds. Harinck, over de tekst "Die dorst heeft die kome, en die wil neme het water des levens voor niet". Ik waande me bij ds. Moerkerken in de kerk (het was een leespreek). Wat ik er maar mee zeggen wil (ik houd er helemaal niet van om over namen te spreken): het is echt onhoudbaar om ds. Harinck in je kamp te trekken.

::salut
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 23 nov 2011, 12:26, 4 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie