Dankdag en biddag

Tiberius
Administrator

Re: Dankdag

Bericht door Tiberius »

Terug naar het onderwerp, aub.
Ander

Bericht door Ander »

Ariene schreef:
Marco schreef:Even los van de gebruikelijke discussie over wel of niet uitverkoren zijn in de gemeente:
Als je op dankdag niet kunt danken voor wat God in materiële zin gegeven heeft, kan je beter geen dankdag houden. Noem het dan ook maar geen dankdag meer. Nou kan je zeggen: Van nature kan niemand dat - en dat klopt. Maar om een dankdienst te houden zonder te danken...

Dat is inderdaad niet reformatorisch. Reformatorisch is met de opstellers van de HC constateren dat God, die alles geschapen heeft, de schepping nog steeds onderhoudt en regeert tot mijn heil.
we houden een Dankdag voor gewas en arbeid.
Net zo als het er staat gewas en arbeid

Ik verbaas me erover hoe moeilijk het is voor predikanten om dáár ook voor te danken.
Mijn ervaring is dat ook in de preek het gelijk doorgetrokken wordt naar het geestelijke.
en we daardoor te weinig stilstaan bij het wonder dat God ons allemaal nog de kracht gaf om
te zorgen dat de boeren konden zaaien en oogsten, bakkers konden bakken, en papa mocht werken om hun te kunnen betalen enz. enz.
Onderstaand citaat uit de Saambinder van deze week is het overdenken wel waard in dit licht:
Ik ben geringer dan al deze weldadigheden en dan al deze trouw, die Gij aan Uw knecht gedaan hebt, zegt Jakob in Genesis 32.
Dankdag houden. Er is alle reden voor. Jakob -hij is het die spreekt in onze tekst- noemt als redenen weldadigheden en trouw die de Heere aan hem gedaan heeft. (...)Dankdagredenen zijn er inderdaad te over. Het is goed rond dankdagtijd de ontvangen weldaden eens voor onszelf op te sommen. Als we eerlijk zijn,zal de lijst niet kort zijn. Nu is het ook gevaarlijk werk, dat te doen. Zomaar gaat de wortel, doe zo onuitroeibaar in onze zondig natuur zit om er groot of zelfvoldaan mee te worden, groeien. En het tegendeel moest gebeuren: we moesten er klein onder worden. Jakob achtte zichzelf geringer dan al die weldadigheden. Dat is een goede plaats: geringer zijn in eigen oog dan wat je krijgt, en dat voor het aangezicht van de Grote Gever.
Rens

Bericht door Rens »

Ik bén donderdagavond naar de dankdienst geweest, ik heb me ondanks alles er heen gesleept. Ik wéét dat de preek over Genesis 26 is gegaan, maar moet helaas tot m'n schande bekennen dat het meeste helemaal langs me heen is gegaan....ik kon het gewoon niet "oppakken"......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
helma

Bericht door helma »

helma schreef:van de week zuchtte mijn dochter dat ze niets had om te danken
Toen reageerde ik een beetje sarcastisch : oh nee, we hebben echt niets te danken....

vanmiddag kwam mijn dochter van 7 thuis uit school en het ging over de kerkdiensten morgen
Ze zei: Maar wij gaan toch niet naar de kerk??
Ik zei: tuurlijk wel, hoe kom je daar nou bij?
Ja, zei ze: u zei: we hebben niets om te danken. Dus ik heb op school gezegd dat wij morgen thuisblijven omdat we niets te danken hebben.....

:oO :nonnon :oops

echt verkeerde reactie dus van mij......
(de juf zal wel denken....)

Vanavond toch nog maar even een gesprekje gehad over alles wat we hebben om dankbaar voor te zijn
het gesprekje heeft gewerkt...
kom ik vandaag onder haar bed een aviertje tegen waar boven staat: dankdag
heeft ze 22 dingen opgeschreven waar ze voor kan danken :)

heel ontroerend wat je er dan allemaal op ziet staan....
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Rens schreef:Ik bén donderdagavond naar de dankdienst geweest, ik heb me ondanks alles er heen gesleept. Ik wéét dat de preek over Genesis 26 is gegaan, maar moet helaas tot m'n schande bekennen dat het meeste helemaal langs me heen is gegaan....ik kon het gewoon niet "oppakken"......
Fijn Rens, dat je toch hebt kunnen gaan, ondanks alles!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Wilma van den Berg

helma schreef:
helma schreef:van de week zuchtte mijn dochter dat ze niets had om te danken
Toen reageerde ik een beetje sarcastisch : oh nee, we hebben echt niets te danken....

vanmiddag kwam mijn dochter van 7 thuis uit school en het ging over de kerkdiensten morgen
Ze zei: Maar wij gaan toch niet naar de kerk??
Ik zei: tuurlijk wel, hoe kom je daar nou bij?
Ja, zei ze: u zei: we hebben niets om te danken. Dus ik heb op school gezegd dat wij morgen thuisblijven omdat we niets te danken hebben.....

:oO :nonnon :oops

echt verkeerde reactie dus van mij......
(de juf zal wel denken....)

Vanavond toch nog maar even een gesprekje gehad over alles wat we hebben om dankbaar voor te zijn
het gesprekje heeft gewerkt...
kom ik vandaag onder haar bed een aviertje tegen waar boven staat: dankdag

SCHITTEREND! :love
jvdg

Bericht door jvdg »

helma schreef:....kom ik vandaag onder haar bed een aviertje tegen waar boven staat: dankdag

Dat wil ik van harte geloven.
Ik heb dat lijstje uiteraard niet gelezen, maar ik denk dat het ons tot schaamte brengt.
Zovéél weldaden/genade die ik over het hoofd zie en niet opmerk.

En dan zo'n kind......
refo

Bericht door refo »

Overigens denk ik dat Gouda dit jaar de collectewedstrijd wel gewonnen heeft: 106.000 euro. Per lid zo'n 75 euro.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

refo schreef:Overigens denk ik dat Gouda dit jaar de collectewedstrijd wel gewonnen heeft: 106.000 euro. Per lid zo'n 75 euro.
Per lid of aanwezige? Wie biedt meer ?
The Groom's still waiting at the altar
ZWP

Bericht door ZWP »

refo schreef:Overigens denk ik dat Gouda dit jaar de collectewedstrijd wel gewonnen heeft: 106.000 euro. Per lid zo'n 75 euro.
Bracht jij het gemiddelde omhoog of omlaag? ;)
Wilma van den Berg

Als dankdag alleen in het uiterlijke zit is het een trieste zaak...niet dat het innerlijke zonder het uiterlijke zal gaan, maar toch ben ik voor zulke zaken altijd een beetje huiverig.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Wilma van den Berg schreef:
Als dankdag alleen in het uiterlijke zit is het een trieste zaak...niet dat het innerlijke zonder het uiterlijke zal gaan, maar toch ben ik voor zulke zaken altijd een beetje huiverig.
"stel je voor jongens en meisjes, dat jullie nu naar huis zouden gaan en alle speelgoed in een grote kar zouden doen. als het allemaal wel op een kar past..maar goed. en je zou ook nog eens je spaarpot erboven op mikken en dan zouden we het allemaal hier voor in de kerk neerzetten en dat sturen we dat allemaal op naar de arme kindertjes. Dat zou geweldig lijken! Maar als je God je hart niet geeft, dan geef je niets. dat is net de tempel gaan bouwen en later de afgoden dienen. Ze hebben het later nog gedaan ook...."
zomaar een citaat uit onze dankdag preek.....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wilma van den Berg schreef:
Dus omdat er in Gouda een hoge collecteopbrengst is, zal het wel alleen in het uiterlijke zitten??
:quoi
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

...mompelt iets van linkerhand en rechterhand...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:
...mompelt iets van linkerhand en rechterhand...
Ik weet niet wat je bedoelt. Ik zit in elk geval niet op een pluimpje te vlassen of zo, maar zo'n afbrekende reactie van "als het alleen de buitenkant maar is", vind ik ook niet zo nodig.
Plaats reactie