Jaarboekje en cijfers GG

geledu

Bericht door geledu »

Unionist schreef:een toenemend baltsgedrag
Hoe verzin je het ! :D
caprice

Bericht door caprice »

Waarom eigenlijk niet nóg een groter rekverband dan dat rekverband van de Oud Gereformeerden eigenlijk? GG en GGiN passen daar nog best bij.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:Dat vereist een opsplitsing van de GG, en dat zie ik niet zo snel gebeuren. Men is erg loyaal richting elkaar, zeker op ambtsdragerlijk niveau (op zich een zeer goede zaak, al zeg ik zelf).

Alhoewel ik denk dat die opsplitsing er wel zal komen, denk ik eerder dat 'de GG' als officieel orgaan de samenwerking met de (O)GG(iN) zal zoeken, en als gevolg hiervan een klein gedeelte ter linkerzijde zich bij de HHK zal voegen.
Toen ik nog kind was (alleen heel oude mensen kunnen zich dat herinneren :wink: ) was er al sprake van een opsplitsing c.q. scheuring.
Een aantal golfbewegingen later is dat er (gelukkig) nog steeds niet van gekomen.

Koffiedik kijkend verwacht ik dat de GerGem als instituut zal blijven bestaan (zonder noemenswaardige afsplitsingen) met aanvullingen uit de rechterflank van de HHK.
De linkerflank van de GG zie ik echt hun heil niet zoeken bij de HHK, dan nog eerder bij BWP.

Voorts verwacht ik dat losse (zelfstandige) groeperingen aansluiting zullen zoeken bij "sterkere" kerkverbanden.

Een versleten (?) zucht: Ach, dat zij één waren.............
freek

Bericht door freek »

Unionist schreef:Ik zie in het blad Bewaar het Pand een toenemend baltsgedrag richting de GG. Alles wat er in de GG geberut is fantastisch. Vooral in de boekbesprekingen zie ik dat. Het boek van ds. Schot over Hebr. 11 kreeg zelfs een betere recensie dan dat van de eigen predikant A. van der Zwan.

Maar ik weet niet of dat vooral die ene predikant betreft, of dta het breder gedragen wordt.
Ik vermoed dat het "baltsgedrag" van de desbetreffende predikant niet breedgedragen wordt. Het zou best een ds. MC Tanis kunnen zijn, of Van Heteren. Ik weet iig dat men zelfs in rechtsere BWP-gemeenten (zelfs dat kan nog :wink: ) best kritisch staat t.o.v. de leer vd Ger. Gem.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:De linkerflank van de GG zie ik echt hun heil niet zoeken bij de HHK, dan nog eerder bij BWP
De linkerflank binnen de GG bloedt vanzelf dood, want predikanten van het kaliber dat nu Vlissingen, Emmeloord, Arnhem en Houten dient worden niet meer toegelaten. Wie deze prediking toegedaan is, vindt dus binnen afzienbare tijd geen voeding meer binnen de GG.
Nee, dat worden geen HHK'ers. Dat worden inderdaad BWP'ers of Bonders.
freek

Bericht door freek »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef:De linkerflank van de GG zie ik echt hun heil niet zoeken bij de HHK, dan nog eerder bij BWP
De linkerflank binnen de GG bloedt vanzelf dood, want predikanten van het kaliber dat nu Vlissingen, Emmeloord, Arnhem en Houten dient worden niet meer toegelaten. Wie deze prediking toegedaan is, vindt dus binnen afzienbare tijd geen voeding meer binnen de GG.
Waarom geen HHK-ers? Het lijkt me eerder HHK dan Bond, of zie ik dat verkeerd?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

freek schreef:
Hendrikus schreef:
Om slechts één aspect te noemen: als je uit een GG komt waar in de kerk nog niet-ritmisch wordt gezongen naar verder op alle verenigingen etc. ritmisch, dan is de stap naar een HHK die nog langzamer zingt dan menig GG wel erg groot.

HHK's moeten een eigen identiteit ontwikkkelen en profileren zich daardoor vaak in uiterlijkheden waarin ze menig GG overtreffen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Hendrikus schreef:Om slechts één aspect te noemen: als je uit een GG komt waar in de kerk nog niet-ritmisch wordt gezongen naar verder op alle verenigingen etc. ritmisch, dan is de stap naar een HHK die nog langzamer zingt dan menig GG wel erg groot.

HHK's moeten een eigen identiteit ontwikkkelen en profileren zich daardoor vaak in uiterlijkheden waarin ze menig GG overtreffen.
Dat is wel wat generaliserend, de HHK is ook een kerk met vleugels. Ik kan zo 2 HHK's opnoemen waar ritmisch word gezongen.
Vincent

Bericht door Vincent »

Hendrikus schreef:
freek schreef:
Hendrikus schreef:
Om slechts één aspect te noemen: als je uit een GG komt waar in de kerk nog niet-ritmisch wordt gezongen naar verder op alle verenigingen etc. ritmisch, dan is de stap naar een HHK die nog langzamer zingt dan menig GG wel erg groot.

Zoals JC Philpot ook al aangeeft: onzin.

Er zijn genoeg HKH gemeenten die gepositioneerd kunnen worden als rechts Bond, net zoiets als Bewaar het Pand (overigens is ook de Bewaar het Pand niet koekoek-een-zang wat uiterlijkheden betreft en is er ook nog zoiets als een rechterkant van het midden in de CGK).

Bovendien doe je het voorkomen alsof ze zich sinds 1 mei zo profileren, vanwege een identiteitscrisis. Terwijl er legio gemeenten zijn waar plaatselijk niets is veranderd, behalve de naam van Ned. Herv. naar HHK. Wat jij zegt gaat hoogstens slechts op voor een aantal HHK gemeenten, die bestaan uit een samenvoeging van een aantal 'zware delen' uit voormalige gemeenten uit de NHK.

Je kunt je beter eerst informeren alvorens allerlei onzin te schrijven.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

J.C. Philpot schreef:
Hendrikus schreef:Om slechts één aspect te noemen: als je uit een GG komt waar in de kerk nog niet-ritmisch wordt gezongen naar verder op alle verenigingen etc. ritmisch, dan is de stap naar een HHK die nog langzamer zingt dan menig GG wel erg groot.

Dat is wel wat generaliserend, de HHK is ook een kerk met vleugels. Ik kan zo 2 HHK's opnoemen waar ritmisch word gezongen.
Noem maar op dan, ik ben benieuwd.
Soest?
Klaio

Bericht door Klaio »

Hendrikus schreef:
J.C. Philpot schreef:

Soest?
Abbenbroek, de gemeente van ds. J. Koppelaar (in een vrij hoog tempo zelfs).
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik denk dat de verschillen in de HHK best groot zijn qua uiterlijkheden. Als ik in Apeldoorn in de HH-gemeente rondkijk, ziet dat er "ouderwetser" uit dan de locale GG.

Sommigen vinden dat geen probleem, anderen willen er ook qua uiterlijkheden "op vooruit gaan".

Wat je wel ziet, is dat er ook in de HHK een stroming is die te vergelijken is met de Ger Gem. De kans dat je na overgang naar de HHK weer onder een hypercalvinistische prediking komt, is vrij reëel. In de CGK is die kans veel kleiner. Dat zal veel ex-Ger Gemmers ervan weerhouden zich nu bij de HHK aan te sluiten.

Ik denk overigens dat het ook plaatselijk zeer verschilt.
Unionist

Bericht door Unionist »

Klaio schreef:
Hendrikus schreef:
J.C. Philpot schreef:

Soest?
Abbenbroek, de gemeente van ds. J. Koppelaar (in een vrij hoog tempo zelfs).
Hollandscheveld. In eer zeer laag tempo.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Unionist schreef:IDe kans dat je na overgang naar de HHK weer onder een hypercalvinistische prediking komt, is vrij reëel. In de CGK is die kans veel kleiner. Dat zal veel ex-Ger Gemmers ervan weerhouden zich nu bij de HHK aan te sluiten.
Dat bedoelde ik maar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:(...) want predikanten van het kaliber dat nu Vlissingen, Emmeloord, Arnhem en Houten dient worden niet meer toegelaten.
Je hebt kennelijk al lange tijd geen studenten en predikanten van de GG meer gehoord.
Hendrikus schreef:Om slechts één aspect te noemen: als je uit een GG komt waar in de kerk nog niet-ritmisch wordt gezongen naar verder op alle verenigingen etc. ritmisch, (...)
Dat is geen argument, want dat is slechts een handjevol van de 150 gemeenten.
(Daarmee wil ik overigens niet zeggen, dat in die andere gemeenten nooit ritmisch gezongen wordt op de verenigingen, dus een anti-ritmisch principe heerst.)
Plaats reactie