jakobmarin schreef:-DIA- schreef:helma schreef:Leuk Dia!
Valt ie niet teveel op?
't lijkt wel een beetje sluikreclame voor Unilever hè?
Heeft die duif-figuur nog iets met symboliek te maken (Heilige Geest was ook in de gedaante van een duif).
Nee de duif van Dove heeft een heel andere afkomst.
In 1889 richtte de Duitser Christoph Pleines een zeepfabriek op in Amerfoort.
Deze fabriek brandde in 1902 tot de grond toe af.
Christoph ging niet bij de pakken neerzitten en begon al snel met de plannen
voor een geheel nieuwe fabriek.
Nee, nu eens niet weer in Amersfoort, maar ergens veilig ver van de bewoonde wereld op de heide.
Daar op die eenzame Stille Heide, dichtbij een spoorlijjn verrees de zeepfabriek van Christoph Pleines.
Mooie locatie hè? Op de Grote Stille Heide!
Maar... vanzelf moest daar ook personeel zijn, en vandaar dat de Stille Heide langzaamaan wat
rumoeriger werd.
Ronde de zeepfabriek werden steeds meer huizen gebouwd van en voor de Noeste Zeepzieders.
Dhr. Pleines begon als vooruitstrevend man, als eerste in Nederland met de productie van
zeeppoeder.
Zijn fabriek op de Grote Stille Heide gaf hij met de welluidende naam: DE DUIF.
Zo werd de duif het handelsmerk van Christoph. De naam van de fabriek in het Woeste Heideveld
werd dan ook omgedoopt in Zeepfabriek "DE DUIF"
Steeds meer arbeiders wilden graag dicht bij hun werk wonen, en zo ontstond er een nederzetting
rond het zeepfabriekje op de Grote Stille Heide.
Het werd in feite een dorpje. Dat zag de gemeente Zeist ook wel in. Men zon dus ook op een naam
voor het Stille Heidedorpje... Het werd na wikken en wegen van de vroede vaderen: DEN DOLDER.
Waarom DEN DOLDER? Nou, daarover kunnen we kort zijn, want dat vermeld de historie niet.
Wellicht was het ooit een veldnaam van de plek waarop de Zeepfabriek DE DUIF verrees.
Met Pleines ging het prima, zo prima zelfs de Koninklijke Stearine Kaarsenfabriek 'Gouda' het fabriekje
opkocht. Maar na verloop van tijd was ook de Koninklijke Stearine Kaarsenfabriek 'Gouda' een
begeerlijke hap om overgenomen te worden. Deze kwam in handen van UNILEVER.
Daarmee had Unilever, zelf fabrikant van ZEEP nu een wat 'overbodig' zeepfabriekje in het inmiddels
tot DEN DOLDER gedoopte gehuchtje nabij ZEIST.
We kunnen het allemaal weten: De zeepfabriek van DE DUIF bestaat al lang niet meer. DEN DOLDER
nog wel. En ook de naam DE DUIF leeft nog voort in het merk DOVE.
Het kwam zo: Unilever introduceerde in de jaren 50 voor de Amerikaanse markt een toiletzeep, en daar
Unilever toch wel iets wilde met de naam DE DUIF, besloot men om de zeep in de USA te tooien
met de liefelijke naam DOVE. Het logo werd een gestileerde duif, zoals ook bekend van het logo van DIA.
Pas in 1991 bracht UNILEVER het merk DOVE ook op de Nederlandse markt. LUX toiletzeep werd nog
teveel geassocieerd met de ouderwetse Lever producten als LUX VLOKKEN en SUNLIGHT zeep. Met
Dove wilde men alle relaties verbreken die deden denken aan de oude Home Care van Unilever. Het was
een Gouden Greep! Intussen is het merk DOVE, wereldwijd op de markt. Vooral in Aziatische landen
nog als zustermerk van het daar nog populaire LUX.
Intussen lijkt het nu het grootste merk ter wereld te zijn op het gebied van Personal Care. Hoewel er
zich lange tijd een strijd afspeelde tussen NIVEA en DOVE, om de titel van Wereldleider.
Momenteel lijkt het erop dat DOVE de onbetwiste Wereldleider is geworden.
Dat was dus de historie van DE DUIF VAN DIA.