Tiberius schreef:Raike schreef:Dan bekruipt mij dus de gedachte 'denk je wérkelijk te weten wat God vindt, of vind je het toevallig zélf 'een gruwel'.
Zeker weten we dat. Daar is Gods Woord in dit geval heel helder over.
Stel, dat ik hier ging zitten argumenteren dat stelen tegenwoordig geen zonde meer is. Dat de Bijbel in dat opzicht tijdgebonden zou zijn, want de Heere had Kanaan Zelf verdeeld en daarom mocht er niet gestolen worden (vgl. de geschiedenis van Naboth, die zijn land niet mocht verkopen).
En dat ik zou redeneren: "Tegenwoordig heeft toch iedereen genoeg; vaak kunnen we daar rustig wat van wegpakken. Dan behoed ik zo iemand ook nog in alle liefde om te vallen in de strik van het materialisme." en zou zeggen: "Doe nou eens een serieuze poging om die medemens die met die gevoelens worstelt te begrijpen".
Zou je dan ook zeggen, dat het gebod "Gij zult niet stelen" uit de onderbuik opkomt?
En nu Gravo iets vergelijkbaars doet (zij het wellicht iets subtieler) met homoseksualiteit, vind je dat bewonderenswaardig.
Ik hoop, dat je je enigszins kunt verplaatsen in de visie, dat zonden als stelen, liegen, geweldpleging, enz. toch andersoortige zonden zijn dan die, welke uit een verliefdheid opkomen. Want daar heb ik het eerlijk gezegd over. Ik heb het niet over seksueel geweld, niet over verkrachting, niet over overspel, niet over uitbuiting en sex-slavernij. dat zijn allemaal praktijken, waarin de eerder genoemde zonden volop aanwezig zijn.
Ik heb het over de bijna onvermijdelijk gang van zaken, die zich voordoet, wanneer twee mensen met een homofiele geaardheid verliefd op elkaar worden en die vriendschap laten groeien tot het moment, dat ze het willen omzetten in een duurzame relatie. Dat is meestal een heel proces, dat kan beginnen met heel gewone vriendschap zonder te denken aan verliefdheid. Het is heel moeilijk om een moment aan te wijzen waarop je tegen een homofiele medemens zou moeten zeggen: pas op, ga niet verder met die vriendschap. het zou immers tot meer kunnen leiden; je zou verliefd kunnen worden.
Kortom, de praktische vragen liggen nog steeds op tafel. De homofiele medemens leidt over het algemeen zo ongeveer hetzelfde leven als iedereen. Moeten we dan toe naar een verplicht sociaal isolement voor deze mensen? Pas op voor een opkomende verliefdheid? En bovendien: gaan we van deze mensen in feite niet een celibaats-gelofte afeisen, iets wat we ten aanzien van andere mensen nooit zouden willen doen?
Ik begrijp terdege de bijzonder lastige discussie. Homofilie is voor velen een werkelijkheid uit de boze buiten-wereld, veraf, vreemd. En daarom wordt het ook vaak afgedaan met een aantal cliché-uitspraken. En ik geef toe: een aantal bijbelteksten zijn zo op het eerst gehoor dan heel hanteerbaar om er even korte metten mee te maken. Het betreft toch een ander, dus dan kunnen we die scherpe uitspraken van de Bijbel wel hebben.
Maar toch, zie de praktijk, die voortkomt uit homofiele gerichtheid, niet steeds in de sfeer van "gruwel", of als zonden die dezelfde negatieve en destructieve werking hebben als stelen, liegen of moorden. Geef voor mijn part nu eens aan hoe je je boodschap van "waak voor verliefdheid" en "gij zult celibatair leven" aan mensen met een homofiele geaardheid gaat overbrengen! Dat is al een hele opgave!
Ook in die praktische aangelegenheid zou wel eens een nieuw (en alweer praktisch) inzicht geboren kunnen worden, dat we er met een simpel "neen" niet zijn.
gravo