Het kan m.i. niet dat Refo dit anders ziet!Klavier schreef:Maar het nog steeds God die trekt met Zijn liefde waardoor een zondaar niet anders kan dan Hem omhelsen en geloven in de Zaligmaker. Het is God Zelf Die wederbaart.refo schreef:Maar dan is nog steeds God niet die het omhelst. En is het ook God niet Die gelooft.
Waarom een tegenstelling suggereren?
Een van God gegeven moment, zou ik het dan noemen!Op een gegeven moment wordt een mens zo verschrikkelijk contra-remonstrants dat hij al redenerend tot de conclusie komt dat God niet eens meer mensen nodig heeft.
Wie dat zo leert, weet wat genade is. Dat God inderdaad rechtvaardig is in het wegdoen van Zijn doelmissende maaksels.
Als God de zondaars straft, wordt Zijn eer echt niet geschaadt, want dan zou de duivel nog resultaat geboekt hebben.
Het is dat Gods liefde een weg ontsloten heeft in het Borgwerk van Christus en het verkiezen van zondaars tot het leven waardoor God ook in het gediend worden door mensen, ZIjn maaksels, wordt geeerd. Maar dan is het dat de mens God nodig heeft, en echt niet andersom. De mens, wij allemaal, hebben het geloof nodig om voor God te kunnen bestaan. Geloof dat in genade doet delen in Christus.
Maar heeft God mensen nodig? Nee. Desondanks heeft Hij gezworen Zijn eer te verbinden aan mensen, gevallen mensen, die Hem zullen dienen zonder vrees. Dat is een wonder. Anders niet.
Of zie jij dat anders, Refo?
Heartcry - Niet arminiaans?
Sure, JO, dit is een item voor een nieuwe (?) discussie.JolandaOudshoorn schreef:Tijd voor een nieuwe topic, moderators, want dit zou best een interessante discussie kunnen wordenMona Lisa schreef:afgezien van de vraag of deze club arminiaanse trekjes heeft (die discussie meng ik me niet in) is de vraag die men zich stelt er wel één die als het goed is de gehele gereformeerde gezindte zou moeten bezighouden
Maar hoe krijgt de gereformeerde leer handen en voeten in de praktijk van onze postmoderne tijd? Onze jongeren vervreemden van onze traditie, mede omdat deze niet concreet gemaakt wordt naar de praktijk van alledag.
Wie leidt die discussie in?
Doel: Het zich bezighouden met het handen en voeten geven van de gereformeerde leer in deze postchristelijke tijd, en dat wel voor de jongeren en (ook) de ouderen.
- Miscanthus
alweer een discussie....zuchtjvdg schreef:[Wie leidt die discussie in?
Doel: Het zich bezighouden met het handen en voeten geven van de gereformeerde leer in deze postchristelijke tijd, en dat wel voor de jongeren en (ook) de ouderen.
ga nu eens gewoon naar zo'n bijeenkomst, dan heb je geen behoefte meer aan discussieren.
Hoe kan je nu al weten dat die bijeenkomst de behoefte aan deze discussie ondervangt?Miscanthus schreef:alweer een discussie....zuchtjvdg schreef:[Wie leidt die discussie in?
ga nu eens gewoon naar zo'n bijeenkomst, dan heb je geen behoefte meer aan discussieren.
Het ging trouwens niet over die bijeenkomst.
In die zin dus off-topic: en dus de oproep voor een nieuwe topic.
De inhoud van de kritiek richt zich volgens mij op de punten die de gereformeerde belijdenis raken, inzoverre dat het niet altijd voor iedereen even duidelijk is, dat het een gereformeerde stichting betreft. Dan ga je af op de inhoud, en dan kunnen er zaken zijn die ongereformeerd schijnen. Als dat niet zo is, dan is dat toch zo recht te zetten?MariaW schreef:Ik begrijp niet dat op Heartcry wél zoveel kritiek mag komen, terwijl er niets van gezegd wordt, terwijl het op iets anders niet mag.
Voor mij persoonlijk is een stichting als Heartcry geen probleem zolang het voluit een gereformeerd geluid laat horen en geen zaken organiseert die een spanning opleveren met de samenkomsten van de eigen gemeente en de pastorale taken overnemen van degenen die daartoe zijn geroepen binnen het eigen kerkverband.
De discussie tot zoverre gaat volgens mij om de garantie dat de genoemde stichting geen ruimte biedt voor remonstrantie en het gegeven dat er zaken worden georganiseerd op de zondag, die kerkgang in eigen gemeente hinderen.
Beide aspecten zijn voor mij persoonlijk zwaarwegend.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
C.H. Spurgeon.
op deze voorkant staat een foto van Charles Simeon;Kaw schreef:Misschien was het dan ook wel een vorige...helma schreef:de Catechisant valt net op m'n matKaw schreef:Heeft iemand de afgelopen Cathechisant gelezen over Charles Simeon? En zijn discussie met een remonstrant?
wij krijgen hem altijd wat later
Ik heb hem niet, dus als jij het stukje wilt overtypenhelma schreef:op deze voorkant staat een foto van Charles Simeon;Kaw schreef:Misschien was het dan ook wel een vorige...helma schreef:de Catechisant valt net op m'n matKaw schreef:Heeft iemand de afgelopen Cathechisant gelezen over Charles Simeon? En zijn discussie met een remonstrant?

:roll: denk je dat ik tijd teveel heb :roll:Kaw schreef:Ik heb hem niet, dus als jij het stukje wilt overtypenhelma schreef:op deze voorkant staat een foto van Charles Simeon;Kaw schreef:Misschien was het dan ook wel een vorige...helma schreef: de Catechisant valt net op m'n mat
geef je adres maar dan stuur ik het hele blaadje op als-ie hier uit is; het hele nummer gaat over Charles Simeon
Nee, het ging mij om het stukje dat Charles 'in discussie' gaat met een remonstrant. Ik vond het wel passend voor deze topic.helma schreef::roll: denk je dat ik tijd teveel heb :roll:Kaw schreef:Ik heb hem niet, dus als jij het stukje wilt overtypenhelma schreef:op deze voorkant staat een foto van Charles Simeon;Kaw schreef: Misschien was het dan ook wel een vorige...
geef je adres maar dan stuur ik het hele blaadje op als-ie hier uit is; het hele nummer gaat over Charles Simeon
Mijn schoonouders hebben hem wel en die zie ik weer in het weekend!
Bert, het heeft er ondertussen schijn van dat jij kostte wat het kost wil bewijzen dat Heary Cry remonstrantse trekken in zich heeft...Bert Mulder schreef:1. waarom staat dit op hun website dan?helma schreef:uit het artikel:
De naam van Duncan Campbell (1898-1972) is tijdens onze samenkomsten niet prominent naar voren gekomen. Zijn naam is op de conferentie zelfs niet genoemd. Het is daarom onjuist om hem met onze stichting te identificeren.
2. Mary Peckham heeft het wel graag over Duncan Campbell en de Lewis Revival
3. Mary Peckham was een spreker op de 2006 conferentie
Vanwaar deze houding??
Inderdaad. Alsof nooit de mogelijkheid in je is opgekomen dat je er ook wel eens een keer naast kan zitten en jou mening/standpunt onwankelbaar vast staat.
Misschien goed om eens te leren toegeven als uit alles blijkt dat je er naast zit?
Misschien goed om eens te leren toegeven als uit alles blijkt dat je er naast zit?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Bert Mulder
- Contacteer:
Als dat waar zou zijn, zou ik het zo toegeven, maar omdat ik hier getoond heb dat Hearcry, internationaal, en in Nederland, zelf toegeeft dat als ze niet arminiaans zijn, dan in elk geval ook niet zegt gereformeerd te zijn, zou ik je hier een stuk voor zitten te liegen door dat te doen.Marnix schreef:Inderdaad. Alsof nooit de mogelijkheid in je is opgekomen dat je er ook wel eens een keer naast kan zitten en jou mening/standpunt onwankelbaar vast staat.
Ze hebben officieel geen positie arminiaan vs. gereformeerd
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.