Echt niet. Zou ik niet durven...Rens schreef:ingezonden brieven???uitgeworpen schreef:
Ik schrijf ook wel eens in de GezinsGids en ik ben PKN
Nieuwe vormgeving Saambinder
-
- Berichten: 939
- Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10
als het geen ingezonden brieven zijn, wat dan wél??? nounounounounou.............. :mrgreen:uitgeworpen schreef:Echt niet. Zou ik niet durven...Rens schreef:ingezonden brieven???uitgeworpen schreef:
Ik schrijf ook wel eens in de GezinsGids en ik ben PKN
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
-
- Berichten: 939
- Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10
Iets wat met fantasie te maken heeft. :roll:Rens schreef:als het geen ingezonden brieven zijn, wat dan wél??? nounounounounou.............. :mrgreen:uitgeworpen schreef:Echt niet. Zou ik niet durven...Rens schreef:ingezonden brieven???uitgeworpen schreef:
Ik schrijf ook wel eens in de GezinsGids en ik ben PKN
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
ik zal morgen op m'n gemak ff gaan spitten.......ehhhhhhhhh doorlezen ...............uitgeworpen schreef:Iets wat met fantasie te maken heeft. :roll:Rens schreef:als het geen ingezonden brieven zijn, wat dan wél??? nounounounounou.............. :mrgreen:uitgeworpen schreef:Echt niet. Zou ik niet durven...Rens schreef: ingezonden brieven???
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
is wel waar denk ikAfgewezen schreef: De Gereformeerde Gemeenten staan op zijn kop......
veel ger. gem. kerken raken veel leden kwijt aan de HHK
in Veenendaal bijvoorbeeld schijnen er heel wat mensen weg te gaan.
ook Ermelo is de laatste tijd heel wat gezinnen kwijt geraakt
Barneveld, Scherpenzeel......
is het alleen in de classis Barneveld onrustig of is dat ook elders in het land zo?
In Gouda is er een uittocht(je) waar te nemen in de richting van een vrije Hervormde Kerk in Haastrecht.opgeraapt schreef:is wel waar denk ikAfgewezen schreef: De Gereformeerde Gemeenten staan op zijn kop......
veel ger. gem. kerken raken veel leden kwijt aan de HHK
in Veenendaal bijvoorbeeld schijnen er heel wat mensen weg te gaan.
ook Ermelo is de laatste tijd heel wat gezinnen kwijt geraakt
Barneveld, Scherpenzeel......
is het alleen in de classis Barneveld onrustig of is dat ook elders in het land zo?
Er is een stroming in de GG die het anders wil in de GG en die goed van zich laat horen en die ook behoorlijk invloed heeft binnen het 'grondvlak'.
Helaas ziet men in de GG geen kans om een goed tegenwicht te bieden. Een boekje als 'Louter genade' heeft natuurlijk niet veel om het lijf. En de artikelen die tegen Blaauwendraad en Van der Zwaag geschreven zijn, óók niet.
Je zou willen dat De Saambinder een steviger geluid liet horen.
Helaas ziet men in de GG geen kans om een goed tegenwicht te bieden. Een boekje als 'Louter genade' heeft natuurlijk niet veel om het lijf. En de artikelen die tegen Blaauwendraad en Van der Zwaag geschreven zijn, óók niet.
Je zou willen dat De Saambinder een steviger geluid liet horen.
Re: Nieuwe vormgeving Saambinder
Misschien dat er door niet ger.gemmers dan ook eens in wordt gebladerd.Kislev schreef:Het stond een paar dagen terug al in het RD dat De Saambinder een nieuw jasje zou krijgen.
Gisteren lag de nieuwe Saambinder op de mat en ik moet zeggen dat ik er eerst glad overheen keek en niet doorhad dat het de Saambinder was.
Ik vind het mooi geworden, een aantrekkelijkere en frissere uitstraling wat mij betreft.
Zoals het was was het nu niet bepaald een glossy magazine...........
Onderstaand artikel las ik zojuist op de site van het ND. Het lijkt me een eerlijke weergave van de werkelijkheid. De betreffende predikant heb ik in zijn Zeeuwse tijd vaak gehoord en ik bewaar daar gelukkig zeer goede herinneringen aan.
Leren piepen als de kraanvogel
door onze redacteur Daniël Gillissen
De Gereformeerde Gemeenten bestaan dit jaar honderd jaar. In oktober viert het kerkverband met ruim honderdduizend leden het jubileum op sobere wijze. In een aantal artikelen belicht het Nederlands Dagblad de komende maanden dit kerkgenootschap. Vandaag: een kerkdienst in Kampen.
KAMPEN - Ruim een half uur voordat de kerkdienst begint, hebben tientallen kerkgangers hun plaats ingenomen op de met rood fluweel beklede banken van het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente in Kampen. Zachtjes klinkt hun gefluister. Op een van de achterste banken deelt een oude vrouw haar geestelijke ervaringen van de afgelopen week met haar buurman. De wetenschap dat ,,het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden'' blijkt haar erg te hebben geraakt. Voor in de kerk staat een wit gedekte avondmaalstafel klaar.
Gestaag stroomt de kerk vol. De kleding van de kerkgangers is veelal donker, mannen in pak, vrouwen dragen een hoed, tot de kleinste meisjes toe. Hun voetstappen klinken gedempt door de groene loper over de houten plankenvloer. Om kwart over negen, als de kerk al flink vol zit, begint de organist een psalm te spelen.
Terwijl op de achterste rij een groep jongeren druk pratend de bank in duikt, loopt de strak in zwart pak geklede koster spiedend door de gangpaden. Af en toe wijst hij iemand een plek. Tegen half tien zit de kerkzaal met 1100 zitplaatsen vrijwel vol. In het nabijgelegen verenigingsgebouw volgen ruim honderd mensen de dienst via een beamer. De gemeente telt ruim achthonderd belijdende en bijna evenveel doopleden. Er zijn daarom plannen in de maak om aan de overzijde van de IJssel in IJsselmuiden een nieuwe kerk te bouwen en de gemeente in tweeën te splitsen.
Opeens zwijgt het orgel en treden twintig in het zwart geklede mannen vooraan de kerk binnen. Aan weerszijden van de preekstoel gaan ze staan in de kerkenraadsbanken, waarna ook tientallen mannen uit de kerkbanken omhoogschieten. Een deel van de mannen blijft zitten, evenals alle vrouwen en kinderen. Een of twee minuten bidt iedereen stil voor zichzelf, waarna dominee J.J. Tanis (57) - gekleed in jacquet met wit vlinderstrikje - de donker houten kansel beklimt. Hij spreekt plechtig het votum en de groet uit, zijn beide handen met de vingers gespreid uitgestrekt over de gemeente.
Nadat hij psalm 91 vers 1 heeft voorgelezen en de organist het voorspel inzet, bladert Tanis in zijn Bijbel en schikt hij wat papiertjes. De gemeente zingt hard en duidelijk, voor een deel uit het hoofd, de psalm op hele noten. Daarna kondigt de predikant de Schriftlezing aan uit 1 Korintiërs 11, dat handelt over de instelling van het avondmaal. De ouderling, die speciaal daarvoor achter het katheder links van de preekstoel staat, mag echter eerst de Tien Geboden voordragen. Tanis neemt ondertussen plaats op een stoel, alleen zijn grijze haar steekt nog net boven de kanselbijbel uit.
Bevende
,,Bevende en vrezende openen we de mond van de gemeente tot U, Heere'', begint Tanis zijn gebed na de Bijbellezing. ,,Er zijn in ons geen waardigheden en verdiensten. Wij hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods.'' Tanis - hij houdt zijn gebed kort - belijdt daarin de 'natuurstaat' van de mens met de woorden 'zondig', 'niet goed', 'mis'. Tegelijk bidt hij voor geloof om aan het avondmaal te kunnen gaan. ,,Lieve Heere, wil alle belemmeringen wegnemen.''
Na het gebed is het de beurt aan de acht diakenen om de collectezakken bij iedereen langs te laten gaan. De drie coupletten van psalm 32 zingen ze ondertussen gewoon mee.
De laatste zin van vers zes is nog niet klaar of vrouwen duiken met de hand in hun tasjes en mannen in de binnenzak van hun colbert voor de rol snoep. Snoeppapiertjes knisperen terwijl Tanis begint: ,,Nu de tafel des Heeren weer in het midden aangericht mag staan, is dat een bewijs van Gods trouw aan Israël maar ook aan de gemeente. God heeft het onmogelijke mogelijk gemaakt door de Heere Jezus. Voor degenen die dat bij bevinding kennen, is er vanmorgen plaats aan de tafel.'' Het duurt even voordat de kerkgangers hun aandacht erbij hebben en alle ogen gericht zijn op de dominee.
Tanis preekt niet over het voorgelezen Schriftgedeelte, maar neemt Jesaja 32 vers 2, uit de Statenvertaling, als uitgangspunt: 'En die Man zal zijn als een verberging tegen den wind, en een schuilplaats tegen den vloed, als waterbeken in een dorre plaats, als de schaduw van een zwaren rotssteen in een dorstig land'. ,,De Heere geve dat we deel hebben aan dié Man'', zegt Tanis met enigszins bewogen stem. Stil en met aandacht luisteren de gemeenteleden naar de preek. Af en toe leidt een kind de aandacht af. Maar ook die zitten - tot de kleinsten van drie jaar toe - opvallend stil.
Tanis legt in zijn preek vooral nadruk op de stormen in het leven en de beschutting die daartegen is te vinden bij Jezus. Hij is vooral nodigend, minder waarschuwend: ,,Kom dan vanmorgen als Jezus zijn armen uitsteekt. Waarom? Omdat Hij de stormen getrotseerd heeft.'' Op tal van manieren herhaalt hij die boodschap. ,,Komt allen die benauwd zijn, om bij Hem te schuilen''; ,,Komt alle dorstigen, een beter evangelie kan ik deze morgen niet brengen. Een rijke Heere Jezus voor arme zondaren.''
Tanis richt zich ook bewust tot degenen die bekeerd zijn en aan het avondmaal gaan. ,,Het gaat mij om de avondmaalsgangers; misschien zijn er van zulke tobbers vanmorgen voor wie er geen verberging is in rechtzinnigheid, in je doop, belijdenis of avondmaalsgang, maar in de woorden van God en het offer van de Heere Jezus Christus.''
Voor degenen die 'nog niet bekeerd zijn', heeft Tanis een advies: ,,Niet wachten tot de avond hoor, wanneer je in de wederkomst van Christus onvoorbereid moeten roepen: Bergen valt op ons, heuvelen bedekt ons.''
En voor degenen die twijfelen: ,,Zeg maar tegen de binnenpraters: het is mij om die Man te doen.''
Tanis sluit af met een typering van de 'gelovigen': ,,Het is een volkje dat gelukkig is hoor, al heeft het in de ogen van de wereld geen enkele betekenis''.
Na twintig minuten klinkt het 'amen' ter afsluiting van de preek.
Met vooraf de oproep om ,,eerbiedig en aandachtig'' te zijn, leest Tanis het klassiek-gereformeerde formulier om het avondmaal te houden. Regelmatig maakt hij gebaren om zijn woorden kracht bij te zetten.
Tijdens het zingen van een psalm verlaat de predikant de preekstoel en vouwt hij de doeken op die over de schalen met brood en de kannen met wijn gedrapeerd zijn. Zijn nodiging aan de gemeente om te komen is kort. ,,Dié Man die zich vernedert tot de dood, de dood des kruises, roept zijn kinderen toe: alle dingen zijn gereed.'' De bondige boodschap heeft effect. Tientallen - vooral oudere - mannen en vrouwen staan op en nemen met alle ouderlingen en enkele diakenen plaats aan de tafel. Ieder van de ongeveer vijftig deelnemers aan het avondmaal krijgt uit handen van Tanis een stukje brood, waarbij hij de woorden uit het formulier over het breken van het brood herhaalt.
Dan tilt hij elke van de vier wijnbekers hoog op en geeft ze een zegen. Terwijl ze de kring rondgaan, leest Tanis uit Jesaja 38.
Ronde
Dit tafelritueel herhaalt zich nog drie keer, zo'n tweehonderd gemeenteleden van uiteenlopende leeftijden nemen in totaal deel. Voor het begin van elke tafel vraagt de predikant opnieuw om te komen. Bij de vierde ronde zijn er nog enkele plaatsen over aan de tafel. Tanis: ,,Er is nog een plaats voor iemand die net als Hizkia heeft leren piepen als de kraanvogel en leren kirren als de duif: oh God, wees gij mijn borg.'' Even kijkt hij rond. ,,Niemand?''
Terwijl Tanis brood begint uit te delen, schuiven nog twee jonge mensen aan.
Leren piepen als de kraanvogel
door onze redacteur Daniël Gillissen
De Gereformeerde Gemeenten bestaan dit jaar honderd jaar. In oktober viert het kerkverband met ruim honderdduizend leden het jubileum op sobere wijze. In een aantal artikelen belicht het Nederlands Dagblad de komende maanden dit kerkgenootschap. Vandaag: een kerkdienst in Kampen.
KAMPEN - Ruim een half uur voordat de kerkdienst begint, hebben tientallen kerkgangers hun plaats ingenomen op de met rood fluweel beklede banken van het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente in Kampen. Zachtjes klinkt hun gefluister. Op een van de achterste banken deelt een oude vrouw haar geestelijke ervaringen van de afgelopen week met haar buurman. De wetenschap dat ,,het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden'' blijkt haar erg te hebben geraakt. Voor in de kerk staat een wit gedekte avondmaalstafel klaar.
Gestaag stroomt de kerk vol. De kleding van de kerkgangers is veelal donker, mannen in pak, vrouwen dragen een hoed, tot de kleinste meisjes toe. Hun voetstappen klinken gedempt door de groene loper over de houten plankenvloer. Om kwart over negen, als de kerk al flink vol zit, begint de organist een psalm te spelen.
Terwijl op de achterste rij een groep jongeren druk pratend de bank in duikt, loopt de strak in zwart pak geklede koster spiedend door de gangpaden. Af en toe wijst hij iemand een plek. Tegen half tien zit de kerkzaal met 1100 zitplaatsen vrijwel vol. In het nabijgelegen verenigingsgebouw volgen ruim honderd mensen de dienst via een beamer. De gemeente telt ruim achthonderd belijdende en bijna evenveel doopleden. Er zijn daarom plannen in de maak om aan de overzijde van de IJssel in IJsselmuiden een nieuwe kerk te bouwen en de gemeente in tweeën te splitsen.
Opeens zwijgt het orgel en treden twintig in het zwart geklede mannen vooraan de kerk binnen. Aan weerszijden van de preekstoel gaan ze staan in de kerkenraadsbanken, waarna ook tientallen mannen uit de kerkbanken omhoogschieten. Een deel van de mannen blijft zitten, evenals alle vrouwen en kinderen. Een of twee minuten bidt iedereen stil voor zichzelf, waarna dominee J.J. Tanis (57) - gekleed in jacquet met wit vlinderstrikje - de donker houten kansel beklimt. Hij spreekt plechtig het votum en de groet uit, zijn beide handen met de vingers gespreid uitgestrekt over de gemeente.
Nadat hij psalm 91 vers 1 heeft voorgelezen en de organist het voorspel inzet, bladert Tanis in zijn Bijbel en schikt hij wat papiertjes. De gemeente zingt hard en duidelijk, voor een deel uit het hoofd, de psalm op hele noten. Daarna kondigt de predikant de Schriftlezing aan uit 1 Korintiërs 11, dat handelt over de instelling van het avondmaal. De ouderling, die speciaal daarvoor achter het katheder links van de preekstoel staat, mag echter eerst de Tien Geboden voordragen. Tanis neemt ondertussen plaats op een stoel, alleen zijn grijze haar steekt nog net boven de kanselbijbel uit.
Bevende
,,Bevende en vrezende openen we de mond van de gemeente tot U, Heere'', begint Tanis zijn gebed na de Bijbellezing. ,,Er zijn in ons geen waardigheden en verdiensten. Wij hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods.'' Tanis - hij houdt zijn gebed kort - belijdt daarin de 'natuurstaat' van de mens met de woorden 'zondig', 'niet goed', 'mis'. Tegelijk bidt hij voor geloof om aan het avondmaal te kunnen gaan. ,,Lieve Heere, wil alle belemmeringen wegnemen.''
Na het gebed is het de beurt aan de acht diakenen om de collectezakken bij iedereen langs te laten gaan. De drie coupletten van psalm 32 zingen ze ondertussen gewoon mee.
De laatste zin van vers zes is nog niet klaar of vrouwen duiken met de hand in hun tasjes en mannen in de binnenzak van hun colbert voor de rol snoep. Snoeppapiertjes knisperen terwijl Tanis begint: ,,Nu de tafel des Heeren weer in het midden aangericht mag staan, is dat een bewijs van Gods trouw aan Israël maar ook aan de gemeente. God heeft het onmogelijke mogelijk gemaakt door de Heere Jezus. Voor degenen die dat bij bevinding kennen, is er vanmorgen plaats aan de tafel.'' Het duurt even voordat de kerkgangers hun aandacht erbij hebben en alle ogen gericht zijn op de dominee.
Tanis preekt niet over het voorgelezen Schriftgedeelte, maar neemt Jesaja 32 vers 2, uit de Statenvertaling, als uitgangspunt: 'En die Man zal zijn als een verberging tegen den wind, en een schuilplaats tegen den vloed, als waterbeken in een dorre plaats, als de schaduw van een zwaren rotssteen in een dorstig land'. ,,De Heere geve dat we deel hebben aan dié Man'', zegt Tanis met enigszins bewogen stem. Stil en met aandacht luisteren de gemeenteleden naar de preek. Af en toe leidt een kind de aandacht af. Maar ook die zitten - tot de kleinsten van drie jaar toe - opvallend stil.
Tanis legt in zijn preek vooral nadruk op de stormen in het leven en de beschutting die daartegen is te vinden bij Jezus. Hij is vooral nodigend, minder waarschuwend: ,,Kom dan vanmorgen als Jezus zijn armen uitsteekt. Waarom? Omdat Hij de stormen getrotseerd heeft.'' Op tal van manieren herhaalt hij die boodschap. ,,Komt allen die benauwd zijn, om bij Hem te schuilen''; ,,Komt alle dorstigen, een beter evangelie kan ik deze morgen niet brengen. Een rijke Heere Jezus voor arme zondaren.''
Tanis richt zich ook bewust tot degenen die bekeerd zijn en aan het avondmaal gaan. ,,Het gaat mij om de avondmaalsgangers; misschien zijn er van zulke tobbers vanmorgen voor wie er geen verberging is in rechtzinnigheid, in je doop, belijdenis of avondmaalsgang, maar in de woorden van God en het offer van de Heere Jezus Christus.''
Voor degenen die 'nog niet bekeerd zijn', heeft Tanis een advies: ,,Niet wachten tot de avond hoor, wanneer je in de wederkomst van Christus onvoorbereid moeten roepen: Bergen valt op ons, heuvelen bedekt ons.''
En voor degenen die twijfelen: ,,Zeg maar tegen de binnenpraters: het is mij om die Man te doen.''
Tanis sluit af met een typering van de 'gelovigen': ,,Het is een volkje dat gelukkig is hoor, al heeft het in de ogen van de wereld geen enkele betekenis''.
Na twintig minuten klinkt het 'amen' ter afsluiting van de preek.
Met vooraf de oproep om ,,eerbiedig en aandachtig'' te zijn, leest Tanis het klassiek-gereformeerde formulier om het avondmaal te houden. Regelmatig maakt hij gebaren om zijn woorden kracht bij te zetten.
Tijdens het zingen van een psalm verlaat de predikant de preekstoel en vouwt hij de doeken op die over de schalen met brood en de kannen met wijn gedrapeerd zijn. Zijn nodiging aan de gemeente om te komen is kort. ,,Dié Man die zich vernedert tot de dood, de dood des kruises, roept zijn kinderen toe: alle dingen zijn gereed.'' De bondige boodschap heeft effect. Tientallen - vooral oudere - mannen en vrouwen staan op en nemen met alle ouderlingen en enkele diakenen plaats aan de tafel. Ieder van de ongeveer vijftig deelnemers aan het avondmaal krijgt uit handen van Tanis een stukje brood, waarbij hij de woorden uit het formulier over het breken van het brood herhaalt.
Dan tilt hij elke van de vier wijnbekers hoog op en geeft ze een zegen. Terwijl ze de kring rondgaan, leest Tanis uit Jesaja 38.
Ronde
Dit tafelritueel herhaalt zich nog drie keer, zo'n tweehonderd gemeenteleden van uiteenlopende leeftijden nemen in totaal deel. Voor het begin van elke tafel vraagt de predikant opnieuw om te komen. Bij de vierde ronde zijn er nog enkele plaatsen over aan de tafel. Tanis: ,,Er is nog een plaats voor iemand die net als Hizkia heeft leren piepen als de kraanvogel en leren kirren als de duif: oh God, wees gij mijn borg.'' Even kijkt hij rond. ,,Niemand?''
Terwijl Tanis brood begint uit te delen, schuiven nog twee jonge mensen aan.
Ds.Tanis heb ik ook wel eens horen preken en mocht er toen veel troost uit krijgen. Ik rolde alleen om toen ik las hoeveel mensen er daar aan het avondmaal gaan, niet dat ik het niet geloof van die mensen. 'k Ben er jaloers op dat het zo ook kan, k Heb het ook wel es anders meegemaakt.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Helaas zijn er niet meer zoveel ds. van dat slag prediking.Geka schreef:Ja, fijne dominee met een sterk Christocentrische en nodigende en tegelijk warm bevindelijke prediking. Zoals gezegd; ik heb meerdere malen met zegen onder hem mogen kerken.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Heb zondag nog een dominee mogen beluisteren waarvan ik een hele wettische preek verwachtte. Het werd de meest nodigende preek die ik in tijden gehoord heb. Soms kun je verrast worden door een predikant. Maar hoe dan ook: hij geeft dan ook het woord van God door. En ik geloof dat een predikant heel gericht mag preken, toegespitst op zijn gehoor. En soms is dat een waarschuwende preek, soms een nodigende, maar altijd een ware.Mariavt schreef:Helaas zijn er niet meer zoveel ds. van dat slag prediking.Geka schreef:Ja, fijne dominee met een sterk Christocentrische en nodigende en tegelijk warm bevindelijke prediking. Zoals gezegd; ik heb meerdere malen met zegen onder hem mogen kerken.