Re: Kerkverlating
Geplaatst: 06 feb 2018, 19:56
O, ik wilde ook niet zeggen dat Paulus in de kerk daar preekte hoor... Ik wil alleen zeggen dat de Heere zelfs Zijn wegen wil geven in zo'n bedorven omgeving.
Ja, maar dit voorbeeld neemt dus niet weg dat de kerk (instituut) niet zijn verantwoording nakomt... met alle gevolgen van dien.eilander schreef:O, ik wilde ook niet zeggen dat Paulus in de kerk daar preekte hoor... Ik wil alleen zeggen dat de Heere zelfs Zijn wegen wil geven in zo'n bedorven omgeving.
Zijn er kerkverbanden waar dit wel volledig gebeurt, dat de kerk (instituut) zijn verantwoording nakomt?Sheba schreef:Ja, maar dit voorbeeld neemt dus niet weg dat de kerk (instituut) niet zijn verantwoording nakomt... met alle gevolgen van dien.eilander schreef:O, ik wilde ook niet zeggen dat Paulus in de kerk daar preekte hoor... Ik wil alleen zeggen dat de Heere zelfs Zijn wegen wil geven in zo'n bedorven omgeving.
Zoals ik eerder al schreef: nee.Mannetje schreef:Zijn er kerkverbanden waar dit wel volledig gebeurt, dat de kerk (instituut) zijn verantwoording nakomt?Sheba schreef:Ja, maar dit voorbeeld neemt dus niet weg dat de kerk (instituut) niet zijn verantwoording nakomt... met alle gevolgen van dien.eilander schreef:O, ik wilde ook niet zeggen dat Paulus in de kerk daar preekte hoor... Ik wil alleen zeggen dat de Heere zelfs Zijn wegen wil geven in zo'n bedorven omgeving.
Waarmee ik niet ga goedkeuren dat het in de PKN niet gebeurt omdat het elders ook niet gebeurt, maar wel om even helderheid te krijgen.
En nu? Als die kerk niet bestaat, wat nu?Sheba schreef:Zoals ik eerder al schreef: nee.Mannetje schreef: Zijn er kerkverbanden waar dit wel volledig gebeurt, dat de kerk (instituut) zijn verantwoording nakomt?
(...)
Op de knieën gaan! Dat allereerst.Mannetje schreef:En nu? Als die kerk niet bestaat, wat nu?Sheba schreef:Zoals ik eerder al schreef: nee.Mannetje schreef: Zijn er kerkverbanden waar dit wel volledig gebeurt, dat de kerk (instituut) zijn verantwoording nakomt?
(...)
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Meer dan met de zin die Eilander eerst ook al aanhaalde:Sheba schreef:Op de knieën gaan! Dat allereerst.Mannetje schreef:En nu? Als die kerk niet bestaat, wat nu?Sheba schreef:Zoals ik eerder al schreef: nee.Mannetje schreef: Zijn er kerkverbanden waar dit wel volledig gebeurt, dat de kerk (instituut) zijn verantwoording nakomt?
(...)
En ophouden te denken dat in het instituut kerk (enkel) plaats is voor de Waarheid.
Dat er in de gereformeerde gezindte de aanvallen niet alleen van buiten komen, maar van binnenuit! En dat de vijand al lang binnen is en zijn verslagenen kent.
En de instituten maar eens op een minder hoog voetstuk zetten?
Want dat heeft ondanks alles wel waarde. Want de Bijbelse prediking zal zijn vrucht dragen. En zolang die mag klinken in een vervallen kerk, zal daar dus vrucht gevonden worden.En heeft het ruimte voor een bijbelse prediking in een kerk toch geen waarde?
Je trekt het geloof hiermee naar het mystieke en dat de ware betekenis enkel toegankelijk is voor enkele ingewijdenen. Dat lijkt mij niet de weg die gevolgd moet worden.-DIA- schreef:Ik lees boven "toets der kritiek'. Laten duidelijk stellen dat het geen kritiek om de kritiek is. Ik haat kritiek, dat past niet. Maar tevens moeten we wel mogen opmerken wat we horen. Dat het wezenlijke zaak is, die door de meeste mensen helaas niet wordt opgemerkt. Een mens die een beetje licht van Boven ontvangt zal het sneller horen. Het gaat immers om de gangen die God werkt in de ziel. Wie die zielsgangen niet kent zal ze ook niet missen. Dan kun je twee preken naast elkaar leggen die hetzelfde zijn qua leer, en toch mist de ene iets. Dat is soms heel moeilijk te benoemen, en voor degenen die daar zelf geen kennis aan hebben helemaal niet. Wel kan er iets gemerkt worden maar het wordt vaak verkeerd geduid. Zoals: Het was een zware ernstige preek. Dan word de kern nog niet benoemd. Twee preken kunnen even ernstig van bewoording zijn dezelfde leer, en toch... Nu denk ik toch met enig recht te mogen zeggen: Wie het vat die vatte het. Maar werp degene die dit mag merken niet weg, en maak het deze mensen niet moeilijk, dat is tevens mijn advies.
Je zegt hier nogal wat. Over jezelf, en over anderen ook.-DIA- schreef:Ik lees boven "toets der kritiek'. Laten duidelijk stellen dat het geen kritiek om de kritiek is. Ik haat kritiek, dat past niet. Maar tevens moeten we wel mogen opmerken wat we horen. Dat het wezenlijke zaak is, die door de meeste mensen helaas niet wordt opgemerkt. Een mens die een beetje licht van Boven ontvangt zal het sneller horen. Het gaat immers om de gangen die God werkt in de ziel. Wie die zielsgangen niet kent zal ze ook niet missen. Dan kun je twee preken naast elkaar leggen die hetzelfde zijn qua leer, en toch mist de ene iets. Dat is soms heel moeilijk te benoemen, en voor degenen die daar zelf geen kennis aan hebben helemaal niet. Wel kan er iets gemerkt worden maar het wordt vaak verkeerd geduid. Zoals: Het was een zware ernstige preek. Dan word de kern nog niet benoemd. Twee preken kunnen even ernstig van bewoording zijn dezelfde leer, en toch... Nu denk ik toch met enig recht te mogen zeggen: Wie het vat die vatte het. Maar werp degene die dit mag merken niet weg, en maak het deze mensen niet moeilijk, dat is tevens mijn advies.
Ik weet intussen heel goed waar hier de punten liggen om bang te worden. Toch geloof ik niet dat dit een reden mag zijn om te zwijgen. Wat anders is, dat ik wel voel dat ik wellicht beter hier weg moet. Ik heb meer gezegd: ik hou dat niet vol. Wat ik boven heb gezegd was er als het ware uitgeperst, iets was u zeker al jaren had kunnen merken. Ik hoop nu te zwijgen. Ik geloof ook niet dat een forum de plek is om wat te zeggen.eilander schreef:Je zegt hier nogal wat. Over jezelf, en over anderen ook.-DIA- schreef:Ik lees boven "toets der kritiek'. Laten duidelijk stellen dat het geen kritiek om de kritiek is. Ik haat kritiek, dat past niet. Maar tevens moeten we wel mogen opmerken wat we horen. Dat het wezenlijke zaak is, die door de meeste mensen helaas niet wordt opgemerkt. Een mens die een beetje licht van Boven ontvangt zal het sneller horen. Het gaat immers om de gangen die God werkt in de ziel. Wie die zielsgangen niet kent zal ze ook niet missen. Dan kun je twee preken naast elkaar leggen die hetzelfde zijn qua leer, en toch mist de ene iets. Dat is soms heel moeilijk te benoemen, en voor degenen die daar zelf geen kennis aan hebben helemaal niet. Wel kan er iets gemerkt worden maar het wordt vaak verkeerd geduid. Zoals: Het was een zware ernstige preek. Dan word de kern nog niet benoemd. Twee preken kunnen even ernstig van bewoording zijn dezelfde leer, en toch... Nu denk ik toch met enig recht te mogen zeggen: Wie het vat die vatte het. Maar werp degene die dit mag merken niet weg, en maak het deze mensen niet moeilijk, dat is tevens mijn advies.
Ik zal het er verder bij laten, behalve nog dit: weet dat ik mijn scherpe bewoordingen van gisteren absoluut niet bedoeld heb om het jou moeilijk te maken. En weet tevens dat ik een groot deel van je zorgen óók heb. Dus ik zou niet graag willen dat je dit niet meer zou delen op het forum.
Wel wil ik als advies geven: als je een knuppel in het hoenderhok gooit (dat zijn je eigen woorden), ga dan de gedachtenwisseling niet uit de weg met opmerkingen als "wie die zielsgangen niet kent zal ze ook niet missen". Daar kan namelijk niemand tegenop, want zo'n opmerking klopt altijd. Ik snap dan niet zo goed waarom je toch zo'n knuppel pakt om mee te gooien, vandaar mijn opmerking: nu lok je het echt zelf uit.
Ik heb gezegd.
Dia, ik heb er moeite mee als je zo'n reactie plaatst. Ik moest denken aan jouw (zwijg)reactie in het draadje met weekdiensten. Onlangs reageerde je daarin over een preek van ds. A. Schot in Capelle aan den IJssel-Middelwatering. Ik meen dat die niet live te beluisteren was. JCRyle gaf als alternatief aan dat je naar een CGK-predikant (Ik ben de naam kwijt.) kon luisteren in Bodegraven. Tot mijn grote spijt wilde je daar niet op ingaan. Daarmee geef je wel wat aan. Waarom kon of wilde je niet naar deze predikant in Bodegraven luisteren?-DIA- schreef:Ik lees boven "toets der kritiek'. Laten duidelijk stellen dat het geen kritiek om de kritiek is. Ik haat kritiek, dat past niet. Maar tevens moeten we wel mogen opmerken wat we horen. Dat het wezenlijke zaak is, die door de meeste mensen helaas niet wordt opgemerkt. Een mens die een beetje licht van Boven ontvangt zal het sneller horen. Het gaat immers om de gangen die God werkt in de ziel. Wie die zielsgangen niet kent zal ze ook niet missen. Dan kun je twee preken naast elkaar leggen die hetzelfde zijn qua leer, en toch mist de ene iets. Dat is soms heel moeilijk te benoemen, en voor degenen die daar zelf geen kennis aan hebben helemaal niet. Wel kan er iets gemerkt worden maar het wordt vaak verkeerd geduid. Zoals: Het was een zware ernstige preek. Dan word de kern nog niet benoemd. Twee preken kunnen even ernstig van bewoording zijn dezelfde leer, en toch... Nu denk ik toch met enig recht te mogen zeggen: Wie het vat die vatte het. Maar werp degene die dit mag merken niet weg, en maak het deze mensen niet moeilijk, dat is tevens mijn advies.
Een tijdje geleden had ik een lezing beluisterd en de link doorgestuurd naar mijn zusje.Jantje schreef: Maar laten we oppassen dat we een afgod van onze bevindingen en ervaringen maken, al lijken ze nog zo rechtzinnig. We kunnen het niet met een beetje bevinding! Alleen Gods genade en Zijn dierbaar bloed reinigt ons van alle zonden. En dan vallen eigen bevindingen, leunsels, steunsels en wat dan ook volkomen weg.