Hier dan een mooi stuk:
De sabbat en onze zondag.
De sabbat zoals Israël die moest gedenken, en onze zondag hebben heel wat meer met elkaar te maken dan men ons vaak wil doen geloven. Maar hoe dan precies? Wat hebben de sabbat en de zondag met elkaar te maken? Dan moeten we het precies zo doen als met het zevende gebod: terug naar wat erachter ligt. Juist bij het vierde gebod is dat heel belangrijk, omdat we anders meteen vastlopen. Want dan staat er een slimmerd op die zegt: ja, maar het vierde gebod geldt alleen voor Israël.
Er zijn drie dingen die achter het sabbatsgebod liggen[6].
1. Het sabbatsgebod zelf behoort tot de ceremoniële wet, dus net als alle offerwetten, spijswetten, reinheidswetten, en noem maar op. Net als de besnijdenis gelden die niet voor de christenen uit de heidenen. Dat betekent voor ons: het tweede deel van het vierde gebod is afgeschaft, zes dagen arbeiden en de zevende dag rusten. Maar het gebod zelf blijft wel staan. Om wat erachter zit. Dat hoorden we in de brief aan de Hebreeën. Daar gaat het heel duidelijk over de betekenis van de sabbat voor christenen.
Daarmee heeft de brief aan de Hebreeën ons veel te zeggen. De sabbat is een voorafbeelding van de geestelijke rust. De sabbat heeft het wel over een aardse rust, maar de sabbat heeft alles te maken met Christus. Christus is ons beloofde land, Christus is het door Wie ik mag rusten van mijn boze werken, Christus is het door Wie ik verlost wordt van die vreselijke jacht naar meer, steeds meer. Door Christus ben ik vrij van de honger en de dorst van de zonde. Door Christus mag ik weten: er wacht mij een eeuwig vaderland, waar ik tot in eeuwigheid geen gebrek hoef te kennen, waar ik in eeuwige heerlijkheid mag leven.
En er wordt gewaarschuwd: pas op dat u niet achter blijft. Pas op dat die rust niet aan uw neus voorbij gaat. Dat u niet te druk bent geweest met al de zorgen van dit leven, zodat u tot in eeuwigheid buiten de rust zult blijven. Maar waarom wordt er zo hard gewaarschuwd? Omdat die rust zo heerlijk is. Zo onbeschrijflijk mooi. We kunnen alleen maar zeggen wat het niet is. Geen jachten en draven meer, geen zwoegen en zweten voor niets, geen inspanningen en liefdedienst, waarna een ander alles weer kapot maakt, zodat het voor niets was. Maar alles heeft doel en zin, daar is alles mooi en goed, daar zullen we worden verzadigd van het goede. Daar zullen we altijd weer de ruimte en de lust vinden om God te prijzen. En daar zullen we Hem ook mogen zien … Daar word je stil van, als je daarover nadenkt.
2. Overdenking van het toekomende leven, zo wordt het wel eens genoemd. In moderne taal kunnen we zeggen: voorkomen van bedrijfsblindheid. Niet gefixeerd raken op ondergeschikte punten, maar de grote lijn vasthouden. En die grote lijn is de reis naar het land van de rust. Houd dat vast. Het vierde gebod roept u!
Het vierde gebod roept naar het land van de rust, het roept ook tot de reis naar dat land, het is ook voor dit leven. We hebben de zondag gewoon nodig om ons te oefenen. Om de wet te horen, om er weer bij te worden bepaald: zo moet je leven zijn, zo moet je reis naar de eeuwigheid zijn. En om dan weer te worden aangespoord: leef er ook naar, doe het dan ook! Gebruiken we daar de zondag voor? Bid u of de Heere u zondag weer zal aansporen om als een kind van Hem te leven? Dat u daar weer een zet mag krijgen: lopen man, in de renbaan van het geloof! Daarvoor hebben we die dag gekregen. Daarom wil de Heere elke week een dag voor ons vrijmaken, om ons onder handen te nemen, om met ons aan de slag te gaan in die twee diensten per zondag. Elke week weer op functioneringsgesprek bij de directeur. En wat eraan schort, Hij staat nooit klaar met een ontslagbrief, maar met de genade.
Meer dan niet werken[7]
3. Dan is het heel wat meer dan een dag verplicht niet werken. De zondag is een drukke dag voor ons, als het goed is. We hebben geestelijk werk te verrichten. We moeten ons geestelijk inspannen. Maar ons dagelijks werk moet rusten. Eerst moet je je gewone werk laten liggen, voor je het kunt evalueren. En onze Heere heeft ons een volle dag gegeven, om die dag daarvoor te gebruiken. Laten we dat waarderen, laten we dat dankbaar aannemen. Het is heerlijk dat wij een zondag kennen. Laten we proberen al die kleine onderdelen op waarde te schatten, en te versterken wat wij hebben. Daar wil ik een paar practische opmerkingen bij maken.
Practische opmerkingen[8]
1. De zondag is de eerste dag van de week. En dan haal ik iets aan wat Verplanke al vaker in de Wekker heeft gezet, de zondag is niet de laatste dag van het weekend. Laten we letten op ons taalgebruik.
2. De zondag is belangrijk voor dit leven, maar ook voor het leven dat komt. Als u uw werk en uw gezin belangrijk vindt, behandel de zondag als eerste dag van de week dan zeker als belangrijk. Heilig de zondag ook in uw voorbereiding: bid voor een goede zondag. Voor predikant en gemeente.
Bron:
http://www.solcon.nl/sbvdm/Zondagsheiliging.htm